Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

pomiar predkosci obrotowej i sterowanie ....

rychu4321 15 Lip 2008 16:51 1457 4
  • #1 15 Lip 2008 16:51
    rychu4321
    Poziom 1  

    witam wszystkich mam pewien problem ze zbudowaniem lub nawet odnalezieniem w sieci pewnego ukladu...chodzi mi o uklad ktory mierzyłby predkoscia obrotowa np. walu jakiegos silnika i za jego posrednictwem sterowalby predkoscia obrotowa silnika elektrycznego(24V) ,nie koniecznie chodzi mi aby to sterowanie bylo proporcjonalne czyli jesli wal ma 100 obr/min to silnik elektryczny takze musial miec wlasnie tyle.

    0 4
  • #2 16 Lip 2008 08:46
    cyberdar
    Poziom 31  

    Witam

    W znalezieniu nie pomogę. To Twoje zadanie. Ale w wykonaniu owszem.

    --
    pozdrawiam

    0
  • #3 16 Lip 2008 18:45
    *paweł*

    Specjalista Automatyk

    W teorii wygląda to tak.Bierzesz np.jakiś prosty sterownik z szybkim licznikiem i wyjściem analogowym podpinasz czujnik lub enkoder który sprzęgasz z wałem silnika którego mierzymy lub czujnik sprzęgamy w ten sposób,że montujemy krzywkę na wale,żeby czujnik ją "widział" .Programujesz to w ten sposób żeby sprawdził w danym czasie ilość impulsów.Później jakiś multiplekser którego odpowiednio ustawiamy i wyjście analogowe.Problem jest tylko taki żeby wyjście analogowe sprzężyć z jakimś elementem wykonawczym który zamieni np.0-10V na 0-24V.Myślę,że na jakimś Moellerze by to wykombinował.
    Pozdrawiam

    0
  • #4 16 Lip 2008 22:16
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Albo (jeśli sterownik ma coś takiego) używasz wyjścia PWM - i sterujesz sobie jakimś tranzystorkiem. Małe straty mocy itp...

    Prawdę mówiąc możnaby pójść po kosztach i zamiast PLC dać mikrokotrolerek z wyjściem PWM (chociażby jakiś AVRek), a prędkość obrotową uzyskać z enkodera czy tachoprądniczki (od biedy silnik prądu stałego) - które zapewnią szybką reakcję na zmiany predkości lub czujnika i krzywki na wałku...

    0
  • #5 17 Lip 2008 17:17
    Luklukowaty
    Poziom 18  

    Wejście licznikowe sterownika - podłączasz tachometr.
    Wyjście tranzystorowe PWM - sterujesz proporcjonalnie szerokością impulsu, chyba, że silnik pobiera więcej niż obciążalność wyjść sterownika to wtedy pośrednio przez moduł tranzystorowy (np. relpola) sterujesz tym silnikiem.

    Można też wykorzystać PID, ale tutaj nie ma to sensu, łatwiej jest wykorzystać tylko sterowanie proporcjonalne, a parametry to musisz albo wyliczyć albo dobrać eksperymentalnie.

    0
  Szukaj w 5mln produktów