Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBwayPCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Interfejs do VAG-COM pod USB

ilon 19 Lip 2008 19:50 126764 126
  • Interfejs do VAG-COM pod USB



    Witam wszystkich z racji tego, że ostatnio miałem trochę problemów z moim golfikiem a w laptopie nie mam złącza RS232, postanowiłem zrobić interfejs działający pod USB.

    Układ składa się z połączenia schematów dwóch urządzeń:
    Przejściówki z USB na RS232 (TTL) na układzie FT232RL

    Interfejs do VAG-COM pod USB

    Oraz standardowego interfejsu K-line pod RS232 na układzie MAX232

    Interfejs do VAG-COM pod USB

    W efekcie wyszedł taki schemacik

    Interfejs do VAG-COM pod USB

    Wszystko zostało zlutowane w tzw. pająku, jednak starałem sie żeby to miało ręce i nogi.

    Cały układ został zamknięty w dwóch obudowach do wtyków DB25

    pierwsza (szara) zawiera przejściówkę na układzie FT232RL

    Druga (czarna) układ, który zapewnia komunikację ze sterownikiem samochodu.

    W przyszłości planuję dodać do tego w osobnej obudowie konwerter sygnału RS232 tak abym mógł wykorzystać to jako przejściówka na standardowego RS'a.

    Konfiguracja w Windows XP jest bardzo prosta sprowadza się do podłączenia i zainstalowania sterownika.

    Interfejs do VAG-COM pod USB

    Interfejs do VAG-COM pod USB

    Później uruchamiamy już tylko VAG-COM'a i diagnozujemy autko.

    Interfejs do VAG-COM pod USBInterfejs do VAG-COM pod USBInterfejs do VAG-COM pod USB

    Poniżej kilka fotek wnętrzności

    :D

    Interfejs do VAG-COM pod USB

    Interfejs do VAG-COM pod USB

    Interfejs do VAG-COM pod USB

    Interfejs do VAG-COM pod USB

    Interfejs do VAG-COM pod USB

    I na koniec rzut konfiguracji układu FT232RL w programie MProg

    Interfejs do VAG-COM pod USB

    Pozdrawiam wszystkich, oceniajcie. Mam nadzieję, że ktoś pokusi się o zrobienie sobie czegoś takiego naprawdę działa
    :D

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    ilon
    Poziom 12  
    Offline 
    ilon napisał 63 postów o ocenie 221, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Pleszew. Jest z nami od 2005 roku.
  • PCBwayPCBway
  • #2
    tuning86
    Poziom 15  
    Super projekcik sam zabieram sie do pracy a co jeszcze da sie tym zdiagnozowac?
  • #3
    ilon
    Poziom 12  
    Ogólnie wszystkie auta z grupy VAG tylko nie pamiętam do którego rocznika (Volkswagen Audi Seat Skoda),
    Ale o ile się nie mylę mój kolega używa również do Opla, tylko, że bezpośrednio przez RS232 jednak pewien nie jestem co i jak dokładnie (ale skoro działa mu to po RS'ie to po USB też powinno).
  • PCBwayPCBway
  • #4
    maly.borkowo
    Poziom 15  
    Hmm rozumiem że MAX to uP który został zaprogramowany tak?? Sorki za głupie pytanie, ale zaciekawiło mnie to pownieważ ojciec mam volskwagena i ciągle marudzi o komputer komputer, a tak mógłbym to samemu zrobić :D i by się cieszył daddy ;P
  • #5
    ilon
    Poziom 12  
    Nie MAX to nie uP jest to układ który konwertuje sygnał RS232 i sprowadza go do logiki TTL. W moim projekcie pod USB nie ma układu MAX232, ponieważ układ FT232RL na swoim wyjściu RS232 ma już sygnał w TTLu.

    MAX232 występuje tylko w oryginalnej wersji interfejsu, którą podłączamy bezpośrednio do portu COM (RS232) w komputerze.
  • #6
    marty123
    Poziom 11  
    Maxa sie nie programuje, to scalak zapewniajacy komunikacje po RS, zerknij na note max232, zwykly scalak gotowy do wykorzystania z kilkoma kondensatorami. Projekcik ekstra, szkoda,ze mam forda.
  • #7
    maly.borkowo
    Poziom 15  
    Hmm a mógłbym prosić o oprogramowanie do diagnozy i te sterowniki, myślę, że niedługo także zabiorę się do pracy :D Naprawdę świetna sprawa i myślę że pomoże nie raz :)

    Aha i najlepiej poprosiłbym jeszcze opis wyprowadzeń pod wtyczkę w autku, czy różne może są i szukać w necie?
  • #8
    ilon
    Poziom 12  
    kolego link do stronki FTDI Chip ze sterownikami do układu FT232RL

    http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

    A co do oprogramowania diagnostycznego to poszukaj w necie znajdziesz na pewno tylko ściągnij jakąś starszą wersję bo nowe chyba już wymagają klucza sprzętowego.

    opis wtyku

    Interfejs do VAG-COM pod USB
  • #9
    Mariusz25183
    Poziom 12  
    Mi również o to chodziło. Na pewno niebawem zabiorę się za taki interfejs! Nie mam problemów z autem ale warto mieć tego typu coś:) Projekt nie jest skomplikowany. Ale bardzo przydatny. :)
  • #10
    Lazer
    Poziom 23  
    Ja dostrzegam błąd w konstrukcji i to dość istotny. Brak separacji PC <-> CAR. Można zastosować fotoelementy. Przy takim pająku jak na fotkach widzę to uwalenie kompa w samochodzie jest kwestią czasu... lub się trochę naelektryzować mając na sobie jakąś nawet bluzę i siadając przetrzeć nią po fotelu a o to nie trudno... Zamiast zaczytać usterki w kompie można nadwyrężyć kieszeń i to znacznie ...
  • #11
    Popak
    Moderator na urlopie...
    Witam

    Projekcik fajny, podoba mi się. Ale zrobił by to bez stabilizatora, a rezystor 10K zamienił bym go na większy i podłączyła go do +12V i oczywiście optoizolacja by się przydała. A całość zamieścił bym w czarnym pudełku gdzie jednej strony jest wejście USB a z drugiej przewody do komputera

    Pozdrawiam
  • #12
    Balu
    Poziom 38  
    Ale autor wyraźnie napisał że zrobił to po to modułowe, by móc użyć ft232 jako konwertera rs232->usb też...

    No i optoizolacja to konieczność...
  • #13
    kamyczek
    Poziom 36  
    Fajnie tylko że program VAG-COM jest chroniony prawami autorskimi i wymaga Legalnego interfejsu i oprogramowania wobec czego całość powinna znaleźć sie w koszu ....
  • #15
    Balu
    Poziom 38  
    DJpopak na pewno ma kupiony vagcom z interfejsem - tylko mu się interfejs uszkodził, a już po gwarancji, prawda?:)

    Dodano po 18 [sekundy]:

    @kamyczek...do tego służy opcja raportuj...
  • #16
    Popak
    Moderator na urlopie...
    Balu Być może :) nie wgłębiałem się bardziej w stronę. Odwiedziłem stronę AVG-COM i można pobrać program bez aktywacji czy też kodów program się uruchamia. Ale jest napisane o licencji :)

    Pozdrawiam
  • #17
    sebastian11
    Poziom 16  
    Witam wszytskich

    projekt fajny i ciekawy nomoze rzeczywiscie przydalaby sie izolacja galwaniczna bo na ladunkami statycznymi tak na prawde sie nie panuje

    ale ja chcialem troche z innej beczki
    czy wiecie moze czy jest gdzie opis standardow ISO KW200 i can w sieci z opisem znaczen komend ( przepraszam za bark polskich znakow - firmowy komputer )
    jesli wiecie to czy podzielicie sie linkami ?
    pozdrowienia
  • #18
    gzgzgz
    Poziom 11  
    Cytat:
    Fajnie tylko że program VAG-COM jest chroniony prawami autorskimi i wymaga Legalnego interfejsu i oprogramowania wobec czego całość powinna znaleźć sie w koszu ...


    nie zapominaj że sam sprzęt nie jest nielegalny czyli temat nie może być w koszu, dopiero użycie go z nielegalnym softem jest nielegalne :) A nuż ktoś sobie kupi legalną wersję ;)
  • #19
    danio_ac
    Poziom 11  
    FTDI programuje się w jakimś specjalnym złączu/interfejsie czy program komunikuje się z układem po USB i tak się go programuje ??
  • #20
    ilon
    Poziom 12  
    FT232RL programuje się po złączu USB programem MProg, ale przeważnie nie jest to konieczne ponieważ te układy są fabrycznie przygotowane i powinny działać od razu.

    Jeśli chodzi o optoizolację to owszem może i by się przydała ale ja używam tego interfejsu sporadycznie i to tylko w swoim aucie wiec prawdopodobieństwo, że coś sie uszkodzi jest raczej nikłe. Wcześniej używałem interfejsu również bez optoizolacji tylko że bezpośrednio pod RS232 i jakoś wtedy też nic złego się nie działo.

    A co do kwestii praw autorskich to istnieją niekomercyjne wersje programów diagnostycznych np. bardzo fajny:

    Interfejs do VAG-COM pod USB
  • #21
    Czeslaw10
    Poziom 15  
    Witam
    Czy tym kabelkiem przetestuje Matiza rocznik 2000.
  • #22
    Popak
    Moderator na urlopie...
    Czeslaw10 napisał:
    Witam
    Czy tym kabelkiem przetestuje Matiza rocznik 2000.


    Proszę czytać posty dokładnie.
    ilon napisał:
    Ogólnie wszystkie auta z grupy VAG tylko nie pamiętam do którego rocznika (Volkswagen Audi Seat Skoda),
    Ale o ile się nie mylę mój kolega używa również do Opla


    Pozdrawiam
  • #23
    Lazer
    Poziom 23  
    Cytat:
    Jeśli chodzi o optoizolację to owszem może i by się przydała ale ja używam tego interfejsu sporadycznie i to tylko w swoim aucie wiec prawdopodobieństwo, że coś sie uszkodzi jest raczej nikłe.


    Chciałbym widzieć twoją minę jak pójdzie coś nie tegens i przy próbie np. odczytu usterek program zaczyta się w module jaśków a one przez głupie zwarcie albo ładunek elektrostatyczny odpalą o ile posiadasz takowe. Wiem, że szanse są x/x ale lepiej zrobić coś raz a dobrze niż później żałować. Podepniesz 50 razy kabel a za 51 coś strzeli i co wtedy? Niepotrzebne nerwy :D Płytka PCB nie zaszkodzi a nawet pomoże a optoizolacja dla świętego spokoju gdyż z jakością elementów jest różnie i jak trzaśnie to niedopasowanie napięć narobi ci zniszczeń...
    Zaprojektować taką PCB aby wlazła w obudowę wtyczki LPT to żadna filozofia bo elementów mało i mogło by zostać tak jak jest czyli 2 takie moduły rozdzielne. Odpinasz od części USB tego VAGa i podpinasz np jakiś inny modulik do programowania kostek. Jest to fajnie pomyślane i można się targnąć o rozbudowie w przyszłości w inne dopinane "zabawki" :D
  • #24
    PAWEŁ74
    Poziom 27  
    Ja myślę że wejście samego kompa samochodowego jest dość dobrze zabezpieczone. Pamiętajmy że ładunki elektrostatyczne są najgroźniejsze w czasie włączania i wyłączania, więc teoretycznie zanim cokolwiek włączymy powinniśmy mieć opaskę zerującą na ręku. Nie jednokrotnie wyjmowałem i podłączałem np. monitor w czasie pracy komputera ( jeszcze owego czasu kineskopowy ) i nic się nie stało. Same wejścia są zabezpieczone w przeciwnym przypadku strach było by dotykać takiej wtyczki. Sam samochód potrafi nieźle się naładować jeśli nie ma paska antystatycznego ( większość samochodów ) I nie przesadzajmy że coś tam trzaśnie, jeśli ktoś nie umie się takim sprzętem obsługiwać niech lepiej jedzie do warsztatu , bo z takim podejściem to lepiej nic nie robić przy samochodzie ( przy wymianie koła autko z lewarka może nam spaść ). Po za tym zastosowanie diod Zenera powinno zabezpieczyć przed "iskierkami" ...
  • #25
    SP8JZ
    Poziom 33  
    Tak się dzieje przy nie uziemionych urządzeniach ,to jest różnica spoczynkowych napięć zasilania sieci na obudowach i dlatego czasem wali iskrami.Miałem podobny przypadek kiedy podłączono nowy tuner sat do TV no i po ptakach.Samochód jest raczej odseparowany od elektrowni ,chyba że pod akumulator jest podłączony prostownik z Biedronki.Nie wykluczam tego co wyżej ale jak żyję to nie pamiętam żeby jakiś samochód mnie kopnął prądem - diody zenera jak najbardziej polecane.
  • #26
    PAWEŁ74
    Poziom 27  
    Nigdy, przy wysiadaniu z samochodu nie przeskoczyła Ci iskra z ręki do drzwi gdy je chciałeś zamknąć...? Mnie się to zdarza od czasu do czasu, jest to prawdopodobnie uzależnione od materiału z jakiego jest nasza odzież wykonana i pewnie od materiału samych siedzeń, musi też byś dość sucho. Możliwe też że sam samochód względem podłoża ma inny potencjał który podczas jazdy może być dość wysoki, gdy z niego wysiadamy i np. łapiemy drzwi żeby je zamknąć niejako "uziemiamy" samochód. Wtedy może nastąpić przeskok iskry wywołany różnicą potencjałów. Mnie się to zdarza i powiem że nie jest to miłe...
  • #27
    pgoral
    Poziom 26  
    kamyczek napisał:
    Fajnie tylko że program VAG-COM jest chroniony prawami autorskimi i wymaga Legalnego interfejsu i oprogramowania wobec czego całość powinna znaleźć sie w koszu ....


    Przecież nikt nie każe używać VAG-COM? Są też inne programy.
  • #28
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #29
    pgoral
    Poziom 26  
    Niekażdy jest drogi, a są też całkiem za free. Są nawet opensource.
  • #30
    kamyczek
    Poziom 36  
    Screeny i opis autora wyraźnie pokazują program
    VAG-COM ,który jest chroniony prawami autorskimi.