Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik komutatorowy, obroty,prądnica tachometryczna

20 Jul 2008 14:59 11349 9
  • Level 10  
    Witam wszystkich,
    Mam silnik komutatorowy wymontowany z pralki automatycznej.Chcę go użyć do zbudowania szlifierki na małą tarczę,około 125mm srednicy.Problem w tym że nie znam wielkości obrotów. Tarcza szlifierska potrzebuje conajmniej 3000obr/min, 4000 pewnie też by nie zaszkodziło, ale 10000 mogłoby doprowadzić do rozsypania się tarczy.

    silnik posiada prądnicę tachometryczną, po podłączeniu do sieci silnika bez obciążenia miernik napięcia zmiennego wskazywał ok 34V.

    Moje pytanie: jakie obroty może osiągnąć taki silnik, czy napięcie mierzone na prądniczce jest proporcjonalne do obrotów, jeżeli tak to jakie obroty ma silnik przy 34V wskazań. I na koniec jeszcze jedno> czy silnik taki można na dłuższą metę używać na biegu jałowym(zamocowanie malej tarczy praktycznie nie obciąży silnika)?
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • User removed account  
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 11  
    Co to za silni z jakiej pralki firma po drugie silniki komutatorowe mogą osiągnąć teoretycznie 10-20 tys obrotów na biegu jałowym proponował bym zrobienie regulacji na U2008B który trzyma obroty niezależnie od obciążenia
  • User removed account  
  • Level 10  
    witam,
    co dotyczy tabliczki znamionowej to zawiera ona tylko producenta(AEG),napiecie i f zasilania, numer seryjny,o obrotach ani slowa.

    pytania z jakiej to pralki nie odpowiem, silnik dostalem od znajomego ktory tez go dostal od znajomego itd..

    sprawa regulacji obrotow: czy musi byc koniecznie ukad , U2008B?
    widzialem prosty schemacik na dwoch tranzystorach+ tyrystor,tak sie sklada ze czesci mam.

    https://obrazki.elektroda.pl/44_1216581421.gif

    a jak wyglada sprawa z pradnica tachometryczna?
    czy ktos moglby naprowadzic na jakis trop?
  • Level 16  
    AEG Matura, Simens stosowały szybkoobrotowe silniki od dawna. Jak masz koło pasowe o średnicy około 3cm, na pasek wieloklinowy, to silnik będzie miał około 1500 obr/min. Do regulacji obrotów można zastosować regulator mocy z odkurzacza. Prądnicę tachometryczną możesz wtedy wyrzucić.
  • Level 10  
    drogi kotweiler,
    mam kolo pasowe o srednicy 3cm na pasek wieloklinowy, ale silnik ma zepewne wiecej jak 1500obr/min.
    Moje rozumowanie: wirowanie w pralce starszego typu okolo 600-800 obr/min, przelozenie silnik-beben:15-20 razy( strzelilem) czyli oborty nominalne silnika okolo 10 do 20 tys obr/min.

    prosze o korekcje mojego rozumowania jezeli jest bledne

    jeszcze jedno, czy jest ktos kto moglby mi powiedziec jaka jest relacja napiecie pradnicy-obroty, abym mogl za pomoca regulatora ustawic rzadane obroty (okolo 3000) i to by rozwiazalo w zasadzie moj problem
  • Level 25  
    Silnik z pralki na 20 tys obrotow? To sie nie rozleci? :o
  • Level 16  
    No dobra literówka wiadomo, że chodzi o 15 000obr/min. Przy wartości 34V silnik ma maksymalne obroty. Napięcie rośnie proporcjonalnie do obrotów. Inne wartości to dla 800obr 2.8V, 3 200obr 11.8V, 12.5tys. 32V -silnik AEG Lavamat. Pomiary zrobione unitem, pod obciążeniem. Twój silnik może mieć od 12tys. do 16tys. w zależności z jakiej AEG pochodzi. Stare AEG z początku lat '90, miały nawet 1 400obr/min na wirowaniu, a silniki wkręcały się do 16tys.
  • Level 10  
    ok,dzieki za wskazowki.