Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dodatkowy obw w kuchni-jakie zab i przekroj

22 Lip 2008 17:52 5061 10
  • Poziom 16  
    Witam. Mam pytanko odnośnie inst. elektrycznej w kuchni. Chciałbym [a nawet trzeba] położyć nowy obwód do: płyty grzewczej, piekarnika i zmywarki razem pod jeden wyłącznik nadprądowy. O jakim przekroju ma być przewód do tego obwodu no i jakie zabezpieczenie dać, wystarczy B16A?
    Drugie pytanko czy jest sens dawać obwody gniazd w kuchni na oddzielnego esa czy podpiąć się pod esa wraz z reszta domu (zaznaczam ze w mieszkaniu jest inst. aluminiowa)?


    A bym zapomniał jak najlepiej łączyć przewody aluminiowe z miedzianymi – lutować?
  • IGE-XAO
  • IGE-XAO
  • Specjalista elektryk
    Jak robisz remont kuchni to KONIECZNIE wymień aluminium na miedź.

    I coś tu za maaało obwodów wymyśliłeś.
    Po kolei:
    -Oddzielny obwód dla zmywarki, przewód 3x2.5 mm2, zabezpieczenie B16A. Zmywarka ma pewnie około 2,5-3 kW, dla odbiorów o takiej mocy musi być oddzielny obwód.

    -Oddzielny obwód płyty grzewczej z piekarnika, przewód 5x4mm2, zabezpieczenie B20A trójfazowy.
    Płyta grzewcza wymaga 2 faz do podłączenia, a piekarnik 1-ej. W takich sytuacjach ciągnie się właśnie 5x4 mm2. W dodatku płyta ma co najmniej 8 kW, to około 35 A, jak widzisz na eskę 16A to "nieco" za dużo. Po rozłożeniu na 2 fazy to tylko 17-18 A, piekarnik ma nie więcej jak 16 A dlatego B20A trójfazowy jest idealny.

    -Gniazda kuchenne oddzielny obwód 3x2.5 mm2 B16A.
    Muszą być oddzielnie, bo jak włączysz na przykład czajnik lub mikrofalę lub cokolwiek innego to nie skorzystasz ze zmywarki czy tez kuchenki i piekarnika.

    Przecież raczej nie będziesz musiał nigdzie łączyć aluminium z miedzią - obwody idą przecież prosto do rozdzielnicy.
    Zakładam, że (w mieszkaniu/domu??) masz podłączone 3 fazy? Nawet jeśli nie, to do płyty koniecznie 5-przewodowy kabel, bo prędzej czy później i tak zmienisz na 3 fazy.

    I na koniec taka moja dobra rada - jak masz aluminium w domu i jeszcze dwuprzewodowe to przy okazji malowania itp. wymieniaj po trochu wszystko na miedź.
    Wskazówka:
    -na gniazda B16A i 3x2.5 mm2, nie więcej niż 8-10 gniazd na obwód.
    Światło 3x1.5 mm2, jeśli jakiś "dwuczęściowy" (wiesz co mam na myśli, zapalany po po połowie) żyrandol to w takim wypadku 4x1.5 mm2, zabezpieczenie B10A lub nawet B6A (nie więcej niż 10-20 opraw na jeden obwód).
  • Poziom 16  
    A wiec po kolei




    11111olo napisał:
    Napisz moc tej kuchni elektrycznej i zmywarki


    Narazie nie znam mocy tych urządzeń bo dopiero bedu kupowane.




    michcio napisał:
    Jak robisz remont kuchni to KONIECZNIE wymień aluminium na miedź.


    No wlasnie cala kuchnie bede robil od podstaw tzn nic nie zostanie ze starej inst.




    michcio napisał:
    I coś tu za maaało obwodów wymyśliłeś.
    Po kolei:
    -Oddzielny obwód dla zmywarki, przewód 3x2.5 mm2, zabezpieczenie B16A. Zmywarka ma pewnie około 2,5-3 kW, dla odbiorów o takiej mocy musi być oddzielny obwód.
    -Oddzielny obwód płyty grzewczej z piekarnika, przewód 5x4mm2, zabezpieczenie B20A trójfazowy.
    Płyta grzewcza wymaga 2 faz do podłączenia, a piekarnik 1-ej. W takich sytuacjach ciągnie się właśnie 5x4 mm2. W dodatku płyta ma co najmniej 8 kW, to około 35 A, jak widzisz na eskę 16A to "nieco" za dużo. Po rozłożeniu na 2 fazy to tylko 17-18 A, piekarnik ma nie więcej jak 16 A dlatego B20A trójfazowy jest idealny.


    No wlasnie to jest remont w mieszkaniu, no i zasilanie mam tylko z 1f. Wiec nie ma sensu klasc 5x, tylko 3x.




    michcio napisał:
    -Gniazda kuchenne oddzielny obwód 3x2.5 mm2 B16A.
    Muszą być oddzielnie, bo jak włączysz na przykład czajnik lub mikrofalę lub cokolwiek innego to nie skorzystasz ze zmywarki czy tez kuchenki i piekarnika.


    Z tym sobie poradze ogolnie to jestem elektrykiem pracujacym w zawodzie tylko jeszcze poprostu wszystkiego nie wiem hehe i z tad te pytnia, na mieszkaniowce bardzo malo robilem a wrecz inst wogle tylko szafki laczylem:wink:




    michcio napisał:
    Zakładam, że (w mieszkaniu/domu??) masz podłączone 3 fazy? Nawet jeśli nie, to do płyty koniecznie 5-przewodowy kabel, bo prędzej czy później i tak zmienisz na 3 fazy.


    Nio ja wczesniejjuz pisalem jest to mieszkanie w bloku, zasilanie jest z 1f Wiec nie trzeba klasc 5x bo nawet przyszlosciowo nigdy tam nie bedzie 3f.




    michcio napisał:
    I na koniec taka moja dobra rada - jak masz aluminium w domu i jeszcze dwuprzewodowe to przy okazji malowania itp. wymieniaj po trochu wszystko nam miedź


    Tez najlepiej chcialbym wymienić cała inst ale wiadomo koszty i duzo roboty, a tu brak czasu i oszczednosci. Akurat sciana byla wyburzana miedzy kuchnia, a pokojem i dlatego kuchnie to trzeba zrobic bo wiadomo sprzetu dojdzie, no i w tym pokoju co jest laczony z kuchnia doloze pare gniazdek pod sprzet RTV reszty nie ruszam bo to pokoje dzieciece i sypialnia wiec duzy sprzet nie bedzie tam dziala, a alu przezyje jeszcze nas hehe. Kiedys kladzono inst tylko 1,5mm i jak robilem ogledziny u siebie w domu to wszystko ok a tez jest troche sprzetu RTV tylko mowie tu akurat o miedzi. A teraz sie kladzie 2,5 moim zdaniem to troche za duzo na pokoje, kuchnia jak najbardziej ale pokoje, sporna sprawa.

    W sumie to nawet w kuchni bym nie musial klasc 3x2,5 bo i tak nie zastosuje roznicowki zawsze mozna dla jakiejs tam ochrony zrobic PENa ale to tez jest dosc niebezbieczne bo w pewnych sytuacjach moze na bolcu pojawic sie napiecie wsteczne o ile pamietam nazwe.

    No i co mam poczac z tym obwodem, bo twoje wskazowki michcio choc bardzo przydatne w tym momencie sie nie przyda bo zasilanie 1f.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A wiec po kolei




    11111olo napisał:
    Napisz moc tej kuchni elektrycznej i zmywarki

    Narazie nie znam mocy tych urządzeń bo dopiero bedu kupowane.




    michcio napisał:
    Jak robisz remont kuchni to KONIECZNIE wymień aluminium na miedź.

    No wlasnie cala kuchnie bede robil od podstaw tzn nic nie zostanie ze starej inst.




    michcio napisał:
    I coś tu za maaało obwodów wymyśliłeś.
    Po kolei:
    -Oddzielny obwód dla zmywarki, przewód 3x2.5 mm2, zabezpieczenie B16A. Zmywarka ma pewnie około 2,5-3 kW, dla odbiorów o takiej mocy musi być oddzielny obwód.
    -Oddzielny obwód płyty grzewczej z piekarnika, przewód 5x4mm2, zabezpieczenie B20A trójfazowy.
    Płyta grzewcza wymaga 2 faz do podłączenia, a piekarnik 1-ej. W takich sytuacjach ciągnie się właśnie 5x4 mm2. W dodatku płyta ma co najmniej 8 kW, to około 35 A, jak widzisz na eskę 16A to "nieco" za dużo. Po rozłożeniu na 2 fazy to tylko 17-18 A, piekarnik ma nie więcej jak 16 A dlatego B20A trójfazowy jest idealny.

    No wlasnie to jest remont w mieszkaniu, no i zasilanie mam tylko z 1f. Wiec nie ma sensu klasc 5x, tylko 3x.




    michcio napisał:
    -Gniazda kuchenne oddzielny obwód 3x2.5 mm2 B16A.
    Muszą być oddzielnie, bo jak włączysz na przykład czajnik lub mikrofalę lub cokolwiek innego to nie skorzystasz ze zmywarki czy tez kuchenki i piekarnika.

    Z tym sobie poradze ogolnie to jestem elektrykiem pracujacym w zawodzie tylko jeszcze poprostu wszystkiego nie wiem hehe i z tad te pytnia, na mieszkaniowce bardzo malo robilem a wrecz inst wogle tylko szafki laczylem:wink:




    michcio napisał:
    Zakładam, że (w mieszkaniu/domu??) masz podłączone 3 fazy? Nawet jeśli nie, to do płyty koniecznie 5-przewodowy kabel, bo prędzej czy później i tak zmienisz na 3 fazy.

    Nio ja wczesniejjuz pisalem jest to mieszkanie w bloku, zasilanie jest z 1f Wiec nie trzeba klasc 5x bo nawet przyszlosciowo nigdy tam nie bedzie 3f.




    michcio napisał:
    I na koniec taka moja dobra rada - jak masz aluminium w domu i jeszcze dwuprzewodowe to przy okazji malowania itp. wymieniaj po trochu wszystko nam miedź

    Tez najlepiej chcialbym wymienić cała inst ale wiadomo koszty i duzo roboty, a tu brak czasu i oszczednosci. Akurat sciana byla wyburzana miedzy kuchnia, a pokojem i dlatego kuchnie to trzeba zrobic bo wiadomo sprzetu dojdzie, no i w tym pokoju co jest laczony z kuchnia doloze pare gniazdek pod sprzet RTV reszty nie ruszam bo to pokoje dzieciece i sypialnia wiec duzy sprzet nie bedzie tam dziala, a alu przezyje jeszcze nas hehe. Kiedys kladzono inst tylko 1,5mm i jak robilem ogledziny u siebie w domu to wszystko ok a tez jest troche sprzetu RTV tylko mowie tu akurat o miedzi. A teraz sie kladzie 2,5 moim zdaniem to troche za duzo na pokoje, kuchnia jak najbardziej ale pokoje, sporna sprawa.

    W sumie to nawet w kuchni bym nie musial klasc 3x2,5 bo i tak nie zastosuje roznicowki zawsze mozna dla jakiejs tam ochrony zrobic PENa ale to tez jest dosc niebezbieczne bo w pewnych sytuacjach moze na bolcu pojawic sie napiecie wsteczne o ile pamietam nazwe.

    No i co mam poczac z tym obwodem, bo twoje wskazowki michcio choc bardzo przydatne w tym momencie sie nie przyda bo zasilanie 1f.
  • Specjalista elektryk
    No ciężko będzie z jedną fazą.
    Płyty grzejne mają przeważnie około 8 kW mocy, a to na jedną fazę 35 A. W dodatku jeszcze na to piekarnik. Jakie masz zabezpieczenie przedlicznikowe? Pewnie mniej.
    Jeśli płyta na jednej fazie, to przewód 6 mm2, z jednocześnie uruchomionym piekarnikiem nawet 10 mm2, dlatego widzisz, że 5x4 wyjdzie właściwie na to samo.
    Ja nie mam kuchenki elektrycznej, a pociągnąłem sobie i tak 5x4, bo nie wiem co będzie. Jeszcze rok temu to, że będę miał zmywarkę wydawało mi się nieprawdopodobne a jednak mam.
    Uwierz mi, warto, jednak wybór należy do ciebie.

    Mówiłeś, że nie będzie 3 faz? Jesteś pewien? Możliwe, że po zakupie płyty będziesz zmuszony zmienić na 3 fazy.
    Z resztą w dzisiejszych czasach zużycie energii tylko rośnie i w pewnym momencie dotychczasowy przydział nie wystarczy. A 5-żyłowy kabel przecież nie musi być cały wykorzystany od razu. W razie zmian

    Co do przewodu 1.5 mm2 do pokoi i tezy że to wystarczająco, to raczej się nie zgodzę.
    Taki przewód musi być zabezpieczony najwyżej przez B10A, a ten potrafi wybić nawet odkurzacz przy starcie! Tak samo nie poprasujesz i nie poodkurzasz na nim jednocześnie. A koszt 2.5mm2 jest praktycznie taki sam.

    Nawet normy mówią, że "do gniazd wtyczkowych przyjęło się stosować przewód o przekroju 2.5 mm2, a do oświetlenia 1.5 mm2".

    Co do dwużyłowego TN-C w kuchni czy gdziekolwiek indziej - BROŃ BOŻE!! Ja bym nie chciał spotkać elektryka, który jeszcze się dziś do tego posuwa.
    Skoro jesteś elektrykiem to powinieneś wiedzieć, że od 15 czy więcej lat każda nowa instalacja czy też modernizowana stara MUSI być wykonana w układzie TN-S, czyli trójprzewodowa. Z resztą to przecież chyba logiczne, że chcesz mieć bezpieczną instalację, a nie powrócić do tego samego, co było poprzednio. TN-C jest niebezpieczna i zabiła już na prawdę wielu ludzi.
    I jak napisałeś, jak gdzieś przerwie się przewód N, to na obudowach wszystkich metalowych urządzeń pojawia się napięcie fazowe. Nie licząc też innych negatywnych skutków.
    A chyba warto wykonać to zgodnie z zasadami i dobrą sztuką, w końcu instalację nie wymienia się co roku.

    Przewód ochronny z reszta nie służy tylko do działania różniówki, a także do ekwipotencjalizacji i odprowadzaniu zakłóceń czy też zadziałaniu nadprądówki w razie zwarcia z obudową.

    Od dawna istnieje też obowiązek instalacji różnicówki, ale na obwody w łazience. Warto dać też na resztę ale nie jest to konieczne.

    Z tego co pamiętam, to normy nakazują też oddzielenie od innych obwodów od gniazd w kuchni i gniazd w łazience.
    Także nie polecam na kuchennym obwodzie dawać też gniazd w pokoju.
  • Poziom 16  
    michcio napisał:
    No ciężko będzie z jedną fazą.
    Płyty grzejne mają przeważnie około 8 kW mocy, a to na jedną fazę 35 A. W dodatku jeszcze na to piekarnik. Jakie masz zabezpieczenie przedlicznikowe? Pewnie mniej.
    Jeśli płyta na jednej fazie, to przewód 6 mm2, z jednocześnie uruchomionym piekarnikiem nawet 10 mm2, dlatego widzisz, że 5x4 wyjdzie właściwie na to samo.
    Ja nie mam kuchenki elektrycznej, a pociągnąłem sobie i tak 5x4, bo nie wiem co będzie. Jeszcze rok temu to, że będę miał zmywarkę wydawało mi się nieprawdopodobne a jednak mam.
    Uwierz mi, warto, jednak wybór należy do ciebie.

    No tak ale przeciez nie zrobie sobie teraz 3f tak juz jest ze w blokach starszej generacji jest tylko 1f mooze i tam za ent lat bedzie modernizowana siec w blokach no ale chyba ja tego nie do czekam choc jestem mlody <joke> hehe.
    No tak byl by sens jak bym dal przewod 5x4 ja by bylo wlasnie zasilanie 3f a tak pupa nic mi to nie da. Niedawno zakladalem na nowo wybudowanych blokach skrzynki i tam na zmywarke i piekarnik dawano odzielne przewody 3x2,5mm&sup2; i to pod osobne zabespieczenia B16, wiec wyglada na to ze tak tez moze byc. No jakos musze wybrnac z tej sytuacji i to zrobic.



    michcio napisał:
    Co do dwużyłowego TN-C w kuchni czy gdziekolwiek indziej - BROŃ BOŻE!! Ja bym nie chciał spotkać elektryka, który jeszcze się dziś do tego posuwa.
    Skoro jesteś elektrykiem to powinieneś wiedzieć, że od 15 czy więcej lat każda nowa instalacja czy też modernizowana stara MUSI być wykonana w układzie TN-S, czyli trójprzewodowa. Z resztą to przecież chyba logiczne, że chcesz mieć bezpieczną instalację, a nie powrócić do tego samego, co było poprzednio. TN-C jest niebezpieczna i zabiła już na prawdę wielu ludzi.
    I jak napisałeś, jak gdzieś przerwie się przewód N, to na obudowach wszystkich metalowych urządzeń pojawia się napięcie fazowe. Nie licząc też innych negatywnych skutków.
    A chyba warto wykonać to zgodnie z zasadami i dobrą sztuką, w końcu instalację nie wymienia się co roku.

    Wiec jak mam to zrobic przewod PE podlaczyc do przewodu N w rozdzielence w mieszkaniu, to wtedy bedzie TN-C-S nic innego nie wymysle.


    michcio napisał:
    Od dawna istnieje też obowiązek instalacji różnicówki, ale na obwody w łazience. Warto dać też na resztę ale nie jest to konieczne.
    Z tego co pamiętam, to normy nakazują też oddzielenie od innych obwodów od gniazd w kuchni i gniazd w łazience.
    Także nie polecam na kuchennym obwodzie dawać też gniazd w pokoju.

    Zgodze sie trzeba oddzielnie dawac obd gniazd lazienki na roznicowce oddzielnej. No ale o roznicowce nawet nie mysle w tym ukladzie co mam czytalem ze zastopsowanie roznicowki w ukladzie TNC jest bardziej niebezpieczne niz jej nie stosowanie.
    Wszystko ladnie by wygladalo jak bym budowal nowy dom to wtedy mozna sobie zrobic to tak jak powinno byc ale w tym ukladzie trzeba sie jakos ratowac, wiec co poradzisz.
  • Specjalista elektryk
    fad napisał:
    Niedawno zakladalem na nowo wybudowanych blokach skrzynki i tam na zmywarke i piekarnik dawano odzielne przewody 3x2,5mm² i to pod osobne zabespieczenia B16, wiec wyglada na to ze tak tez moze byc. No jakos musze wybrnac z tej sytuacji i to zrobic.


    Nie rozumiem, jeśli zmywarka i piekarnik na jednym obwodzie to źle (praktycznie nie da się z nich skorzystać jednocześnie, jeśli na oddzielnych, to jak najbardziej OK.

    fad napisał:
    Wiec jak mam to zrobic przewod PE podlaczyc do przewodu N w rozdzielence w mieszkaniu, to wtedy bedzie TN-C-S nic innego nie wymysle.


    Nie N, tylko PEN, chyba, ze w bloku jest instalacja TT, to nie możesz nigdzie podłączyć PE do przewodu "zerowego".

    fad napisał:
    Zgodze sie trzeba oddzielnie dawac obd gniazd lazienki na roznicowce oddzielnej. No ale o roznicowce nawet nie mysle w tym ukladzie co mam czytalem ze zastopsowanie roznicowki w ukladzie TNC jest bardziej niebezpieczne niz jej nie stosowanie.


    Tak jak pisałem wyżej, jeśli w bloku instalacja jest TN-C z klatki to możesz założyć różnicówkę, PE podłączyć do PEN przed różnicówką. Ale radził bym tylko doobwodów w TN-S, stare TN-C zostawić w spokoju.
    Jeśli jednak do mieszkania dochodzi układ TT (brak PEN, tylko N) to nie możesz podłączyć do niego PE.
  • Poziom 16  
    michcio napisał:
    fad napisał:
    Niedawno zakladalem na nowo wybudowanych blokach skrzynki i tam na zmywarke i piekarnik dawano odzielne przewody 3x2,5mm² i to pod osobne zabespieczenia B16, wiec wyglada na to ze tak tez moze byc. No jakos musze wybrnac z tej sytuacji i to zrobic.


    Nie rozumiem, jeśli zmywarka i piekarnik na jednym obwodzie to źle (praktycznie nie da się z nich skorzystać jednocześnie, jeśli na oddzielnych, to jak najbardziej OK.

    Nie na jednym kazdy sprzet na oddzielnym esie.
    Wiec pociagne do kazdego z tych trzech urzadzen przewod 2,5 i podebne pod osobne esy B16.

    michcio napisał:
    fad napisał:
    Wiec jak mam to zrobic przewod PE podlaczyc do przewodu N w rozdzielence w mieszkaniu, to wtedy bedzie TN-C-S nic innego nie wymysle.


    Nie N, tylko PEN, chyba, ze w bloku jest instalacja TT, to nie możesz nigdzie podłączyć PE do przewodu "zerowego".

    Niie chodzilo mi o przewod PE z inst ktorej zrobie, ze nowo polozony przewod 3x2,5, i z niego ochrone w rozdzielence podpiac pod przewod N ktory przychodzi z klatki i wtedy wyjdzie to TN-C-S dobrze bedzie? Ale troche niebezpiecznie moze bo wtedy na ochronie moze pojawic sie nap jak bedzie przerwa w N.

    michcio napisał:
    fad napisał:
    Zgodze sie trzeba oddzielnie dawac obd gniazd lazienki na roznicowce oddzielnej. No ale o roznicowce nawet nie mysle w tym ukladzie co mam czytalem ze zastopsowanie roznicowki w ukladzie TNC jest bardziej niebezpieczne niz jej nie stosowanie.


    Tak jak pisałem wyżej, jeśli w bloku instalacja jest TN-C z klatki to możesz założyć różnicówkę, PE podłączyć do PEN przed różnicówką. Ale radził bym tylko doobwodów w TN-S, stare TN-C zostawić w spokoju.
    Jeśli jednak do mieszkania dochodzi układ TT (brak PEN, tylko N) to nie możesz podłączyć do niego PE.

    Hmy raczej to jest uklad TN-C, a po czym mozna poznac czy to nie jest przypadkiem uklad TT?

    Tak na szybko rozrysowalem rozdzielenke hehe to kwadratowe to roznicowka ;-)
    Dobrze to kumam ze tak mozna bezbiecznie to zrobic?
    Dodatkowy obw w kuchni-jakie zab i przekroj
  • Poziom 16  
    nie bede zakladal nowego tematu pomozcie mi bo nie maielm wogole do czynienia z wyl schodowym swiecznikowym.

    Ktory schemat jest poprawny (moze obydwa)?
    Dodatkowy obw w kuchni-jakie zab i przekroj


    Wogole nie mialem nigdy w reku podwojnego sch. rozumiem ze jak np wlacze prawym klawiszem w sch np 1 zarowke, to w drugim sch. musze jednym z tych dwoch klawiszy (zalezy jakpodlacze) zgasic tak? Nie mozna obojetnie ktorym zgasic, bo jak akurat nie trafie w ten klawisz to zapale np 2 zarowke.

    Jezeli schemat jest poprawny to rozumiem ze taki podwojny sch. ma 6 zaciskow, wiec miedzy sch,. trzeba polozyc przewod 5x.
  • Poziom 25  
    Obydwa schematy wydaja sie byc poprawne, roznia sie jedynie sposobem podlaczenia zasilania ale idea jest ta sama.
    fad napisał:
    Wogole nie mialem nigdy w reku podwojnego sch. rozumiem ze jak np wlacze prawym klawiszem w sch np 1 zarowke, to w drugim sch. musze jednym z tych dwoch klawiszy (zalezy jakpodlacze) zgasic tak? Nie mozna obojetnie ktorym zgasic, bo jak akurat nie trafie w ten klawisz to zapale np 2 zarowke.
    Zgadza sie, to sa dwa oddzielne obwody elektryczne.
    Cytat:
    Jezeli schemat jest poprawny to rozumiem ze taki podwojny sch. ma 6 zaciskow, wiec miedzy sch,. trzeba polozyc przewod 5x.
    Zalezy od tego co chcesz skad zasilac, dla dzialania ukladu potrzeba po dwie "szalterfazy" i - dla zadowolenia magikow od bezpieczenstwa - przewod PE.
  • Poziom 16  
    ok dzieki, no PE specjalnie wywalilem zeby byl bardziej czytelny schemat hehe.