Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obniżenie napięcia w silniku

borlandwymiata 22 Lip 2008 20:29 1810 18
  • #1 22 Lip 2008 20:29
    borlandwymiata
    Poziom 9  

    Witam!
    Na wstępie powiem, a raczej napiszę, że jestem 'początkujący' i lecę na materiale z fizyki z gimnazjum.

    Do źródła napięcia 5V podłączam mały silniczek z 'chińskiej zabawki'. Chciałbym, żeby płynął w nim prąd o napięciu 0,5V, ale nie umiem obliczyć, jaki rezystor powinienem podłączyć. Próbowałem liczyć z prawa Ohma, ale nie znam natężenia, jakie powinno być w silniczku.

    Zakładając, że chcę mieć tam natężenie 0,05A=50mA obliczałem tak:
    R=U/I
    5V-0,5V = 4,5V
    R=4,5V/50mA=90 Ohm

    Ale wydaje mi się to co najmniej dziwne...

    Napiszcie czy w ogóle dobrze myślę, i tak da się to zrobić?

    Dzięki, pozdrawiam

    PS. Jeszcze napiszę, że zamierzam w ten sposób zmniejszyć obroty silnika i jego moc, bo być może już tu źle myślę. Nie śmiać się, plx xD

    0 18
  • Pomocny post
    #2 22 Lip 2008 20:59
    grzegrzol
    Poziom 19  

    1)Napięcie na silniku będzie sie zmieniało w zależności od prędkości obrotowej silnika.
    2)Prąd 50mA to bardzo mało i przy takim prądzie silnik najprawdopodobniej nie ruszy.
    3)Spróbuj podłączyć jakiś opornik o rezystancji od 5 do 10 omów.

    0
  • #3 22 Lip 2008 21:21
    borlandwymiata
    Poziom 9  

    I wtedy natężenie będzie
    10=4,5/I
    I= 0,45A
    w silniczku?
    Czyli jego moc będzie(bez uwzględniania sprawności)
    P=0,45A*0,5V = 0,225W
    ?

    Pozdrowienia

    0
  • #4 22 Lip 2008 21:33
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Jak chcesz silniczek 5V I 0,5 A jak domniemywam to nie musisz dawać żadnego opornika wystarczy dobrać silniczek odpowiednio i wtedy 2,5W pobierze z bateryjki 5V a jak go przytrzymasz to jeszcze więcej.

    0
  • #5 22 Lip 2008 22:03
    borlandwymiata
    Poziom 9  

    Nie, nie! Ja chcę mieć w silniku 0,5V żeby spowolnić jego obroty(źródło 5V), jak napisałem w pierwszym poście.
    Chodzi o to, żeby dołożyć opornik, dzięki któremu tak będzie.

    Co do dołożenia 10Ω, skąd taki wziąć, jedyne jakie mam to 470Ω?

    0
  • #6 22 Lip 2008 22:32
    slawussj
    Poziom 34  

    Witam. Opornik nie nadaje się do twoich celów .aby silniczek ruszył i pracował przy tak małym napięciu dołącz szeregowo 5,może 6 diod np.1N4001 i dołącz bocznik do 3 z nich kondensator 1mF i opornik 1 kom.do rozruchu

    0
  • #7 23 Lip 2008 09:53
    borlandwymiata
    Poziom 9  

    Niestety nie mam bocznika i takich kondensatrów.

    Jeszcze jedno pytanie: Czy obroty silnika liniowego są proporcjonalne do napięcia, czy też przepływającego prądu(U*I)?

    0
  • #8 23 Lip 2008 16:56
    slawussj
    Poziom 34  

    Nie są liniowo proporcjonalne ani do I, ani do U. Bocznik to kondensator i opornik. Są tu po to, aby silnik ruszył.

    Obniżenie napięcia w silniku

    0
  • Pomocny post
    #9 23 Lip 2008 16:59
    grzegrzol
    Poziom 19  

    Opornik jak najbardziej sie nadaje. Silnik elektryczny składa się w z połączonych szeregowo indukcyjności i rezystancji. Im wyższe obroty silnika tym w indukcyjności wytwarza sie wyższe napięcie, które ma "przeciwny kierunek" do napięcia podłączonego do silnika. Na rezystancji mamy wtedy mniejsze napięcie a więc także i mniejszy prąd. Ogólnie można przyjąć, że silnik kręci się szybciej jak podłączony jest do wyższego napięcia, ale także, przy tym samym napięciu, będzie pobierał mniej prądu przy wyższych obrotach.

    0
  • #10 23 Lip 2008 17:38
    slawussj
    Poziom 34  

    I właśnie dlatego obroty przy zastosowaniu opornika są zupełnie niestabilne , wielokrotnie bardziej zależą od obciążenia , a sam raczej nie ruszy,gdyż spadek nap.na oporniku będzie za duży .

    0
  • #11 23 Lip 2008 20:32
    grzegrzol
    Poziom 19  

    Silnik, o ile opornik nie będzie za duży, ruszy bez problemu. A w tym wypadku opornik jest najprostszym rozwiązaniem.

    0
  • #12 24 Lip 2008 10:32
    borlandwymiata
    Poziom 9  

    Co do tego schematu.

    Jestem początkujący, i nie bardzo rozumiem [kumam] tego +1.5V przed silnikiem, mam tam wpiąć taką baterię, czy będzie tam takie napięcie?

    Dodano po 1 [godziny] 13 [minuty]:

    A gdybym tak podłączył potencjometr i zmieniał opór patrząc na obroty silnika, to znajdę odpowiadający mi stan?

    0
  • #13 24 Lip 2008 14:16
    slawussj
    Poziom 34  

    Będzie tam takie napięcie (ok). Może być np 0.7V jeśli dołożysz jeszcze jedną diodę. Spróbować można z potencjometrem, ale jak kiedyś próbowałem z silniczkiem do magnetofonu to nawet jak ruszył, to jego obroty były niestabilne, a wystarczyło dotknąć ośki i się zatrzymywał, a potem bardzo powoli ruszał sam, albo z pomocą palców.

    0
  • #14 24 Lip 2008 17:52
    borlandwymiata
    Poziom 9  

    To jeszcze jedno. Tam jest napisane 1 mF, a kolega, który coś kiedyś z tym miał do czynienia twierdzi, że takich kondensatorów nie ma.

    0
  • Pomocny post
    #15 24 Lip 2008 17:57
    slawussj
    Poziom 34  

    1mF=1000 mikrofaradów=1000000nanofaradów. Ala możesz dać 470 mikrofaradów,albo 2200 mikrofaradów

    0
  • #16 24 Lip 2008 18:02
    borlandwymiata
    Poziom 9  

    A 100 mikrofaradów da rady? Bo zdaje mi się, że mam taki pod ręką.

    0
  • #17 24 Lip 2008 20:31
    slawussj
    Poziom 34  

    Sprawdż. Jeśli silnik dędzie pewnie ruszał , to będzie dobry

    0
  • #18 24 Lip 2008 20:34
    borlandwymiata
    Poziom 9  

    Sprawdziłem, to jest 100pikofaradów, więc raczej odpada xD

    0
  • Pomocny post
    #19 24 Lip 2008 20:46
    slawussj
    Poziom 34  

    Możesz sprawdzić bez kondensatora - może będzie ruszał

    0