Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Poduszkowiec - co i jak? pierwszy start

Foxik20 23 Sie 2008 16:05 39293 165
  • #61 23 Sie 2008 16:05
    pubus
    Poziom 30  

    Nie nie o to chodzi...
    Załóżmy, że mamy kadłub w postaci prostokątnego kawałka z jakiegoś materiału...
    Teraz wystarczy wyciąć otwór o średnicy koła które tworzą od wewnątrz łopaty wirnika...
    Wirnik natomiast wystarczy, że będzie się składał z dolnej podstawy i zamocowanych w niej łopat...
    Od góry nad wyciętym otworem montujemy silnik a od dołu do niego wirnik...
    I to mogło by być wszystko...
    Ale jak wcześniej wspomniałem bezpieczniej obudować obracający się wirnik...
    Kształt nie ma większego znaczenia...

  • #62 24 Sie 2008 02:28
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Obudowa nie jest w ogóle konieczna (z punktu widzenia aerodynamiki) bo to wirnik odśrodkowy - obudowa służy tylko do ukierunkowania podmuchu w płaszczyźnie prostopadłej do osi wirnika, dodatkowo zmniejsza wydajność.

  • #63 26 Sie 2008 17:21
    Foxik20
    Poziom 16  

    Takze to zauwarzylem. Obudowa potrzebna jest wtedy gdy chcemy skoncentrowac strumien powietrza. Gdy obudujemy wirnik bedzie on stawial opor powietrzu ktore wytwarza wirnik, przez co wydajnosc spadnie. A gotowy wirnik do modelu z czego najlepiej jest zrobic, o jakiej srednicy wirnik i ile łopatek i pod jakim kątem je ustawic. Zamierzam go podlaczyc do Permaxa 400 6V.

  • #64 27 Sie 2008 12:06
    pubus
    Poziom 30  

    Tak z ciekawości wziąłem się za taki wirnik...
    Bazuje na podanej przeze mnie wcześniej stronie...
    Zakładka "SR.N4" i potem "Fans"...
    Jest parę fotek także można się połapać o co chodzi...
    Widać jak wykreślone są miejsca pod łopaty...
    Trzy kwadraty wpisane okrąg obrócone względem siebie o 30st dają 6 lub 12 łopat...
    Dwa obrócone o 45st dadzą 8... itd...
    Nie wiadomo jakie są wymiary...
    Ja robię taki jakie akurat trafiły mi się kawałki balsy...
    Na stronie widać, że podstawa to sztywna sklejka...
    Ja zrobiłem u siebie ze sklejonych dwóch warstw balsy... 1,5 i 1 mm... takie akurat miałem...
    Od razu mogę powiedzieć, że to jednak powinno być coś twardszego... u mnie mimo klejenia pod naciskiem i wklejonych łopat wirnik jest lekko wygięty...
    Łopaty są z również z balsy... 1,5mm... tu akurat nie ma problemu ze sztywnością...
    Nie mam jeszcze mocowania pod piastę i będę musiał dokleić górną część żeby usztywnić wirnik...
    Średnica ~ 94mm
    Wysokość ~ 14mm
    Wysokość łopat ~ 12mm
    Robiłem próbę przy zamocowanym wirniku w małym proxxon'ie...
    Jestem mile zaskoczony...
    Już przy 5 tys. naprawdę ładnie dmucha...
    Aż do max obrotów, czyli jakieś 17-20 tys. nie wyczułem bicia...
    Wydaje się, że jednak tego typu wentylator jest o niebo łatwiejszy w wykonaniu niż osiowy...
    Wstępnie dobierałem średnicę tak żeby silnik, nawet 500, nie zasłonił bardzo wlotu powietrza...

  • #65 27 Sie 2008 14:23
    Matkas
    Poziom 15  

    Zalaminuj balse albo pomaluj caponem to będzie twardsze;)

    Pozdrawiam

  • #66 28 Sie 2008 23:36
    Foxik20
    Poziom 16  

    Hmm... a za podstawę mozna uzyć sklejki bo akurat mam troche grubosc 2.5 mm. Łopatki wirnika zrobiłbym na wysokosc 10 mm. Zastanawiam sie czy mój patent nie usprawniłby całego wirnika, mówie mianowicie o łopatkach zasysających (pomocniczych), przy samej osi wirnika ustawionych pod kątem do kierunku obrotu. Tylko czy calośc nie bedzie za cieżka?? Wykonalem model (jak zwykle kartonowy) i osiągi są lepsze od takich tradycyjnych łopatek. Pomysł mój oparłem na spreżarkach, jaki są montowane razem z turbinami (tworzac turbosprężarkę, jak w moim emblemacie) w samochodach;
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Turbospr%C4%99%C5%BCarka
    Czekam na opinie.

    PS. Niedługo szkoła (niestety) i mogę rzadziej zaglądac na forum, ale postaram sie w kazdej wolnej chwili zajrzec na forum.

  • #67 30 Sie 2008 18:57
    Merior
    Poziom 9  

    Witam forumowiczów!

    Ja już zabrałem się do budowy poduszkowca. Całość zostanie wykonana ze sklejki 5mm, dlatego że na balsę mnie nie stać... Wymiary jak u Pana Brockiego. Model więc będzie b. ciężki (podejrzewam że zamknę się w 3kg, sam kadłub) Fartuch z nylonu (jeśli gdzieś dostanę) bądź z materiału z parasolki. Otwór na napęd pionowy ma promień 7,7cm. Nie mam dużych funduszy, dlatego chciałbym się dowiedzieć jaki silniczek pionowy powinienem zastosować, oczywiście w miarę przystępnej cenie. Wg. projektu powinien być zastosowany klasy 540/600. Z elektroniki nie mam kompletnie nic.. :/ Zero aparatury, serw, regulatorów i akumulatorów.
    Doradźcie coś!

    Merior

  • #68 31 Sie 2008 00:12
    Foxik20
    Poziom 16  

    Na sam początek wybierz sklejkę do 3 mm, to model będzie o wiele lżejszy, albo wybierz depron lub piankę z EPP. Jest łatwa w obróbce, tania i lekka jak "piórko". Za arkusz 6 mm wielkości 50x80 cm można zapłacić około 13 zł, także niewiele. Co do aparatury to pytaj się innych forumowiczów Pubus, ma bardzo duże doświadczenie w tych dziedzinach. A co do masy, to 3 kg powinien ważyć już gotowy model:). Życzę powodzenia w budowie.

  • #69 02 Wrz 2008 20:08
    Merior
    Poziom 9  

    Niestety caluśki kadłub gotowy. Tylko lakier i do sklejenia idzie. Jeśli chodzi o wagę to się "nieco" przeliczyłem... Kadłub waży, uwaga, 3130g. Tak, ździebko cięższy niż myślałem. Jedyne pocieszenie jakie mnie spotkało to forum o poduszkowcach, na którym udziela się sam Mark Porter. Wyczytałem tam jaką moc silnika pionowego potrzeba na odpowiednią masę przy Griffonie 2000 TDX, a mianowicie:

    Cytat:
    Hi
    with speed 400 : 24 W, 1 kg
    speed 500 : 65 W: 3 kg
    speed 500 race 126 W: 6.5 kg
    I say : 20 W per Kg
    2 or 3 blades: it's my opinion
    Regards.
    Benoît

    Cytat:
    ledzep220 wrote:
    How much wieght can a speed 400 typically lift

    It's a function of more than just the motor and prop. Not least, the area of the deck (and so the area that the lift pressure is acting on) must be a major contributor.

    Having said that, my mark 2 hull (600x330mm plan, roughly) lifted in excess of 5.3kg (gross, self weight plus payload), from a basic 6V Speed 400 motor on 6 cells (nominal 7.2V) and a 6x3 2-blade prop. It could have taken more, but I was just using cans from the cupboard for payload, and ran out of space for them.
    To są cytaty właśnie z tegoż forum. Jest to również odpowiedź na temat wątku, w którym się właśnie udzielam ;)

    Pozdrawiam
    Merior

  • #70 03 Wrz 2008 05:47
    Foxik20
    Poziom 16  

    No to nieźle zaszalałes z ta wagą... A jakie ma wymiary ten kadłub?

  • #71 03 Wrz 2008 17:20
    Merior
    Poziom 9  

    Taki jak w planach. 1060x560mm Z tego co wiem to im większa powierzchnia tym lepiej, tak?

  • #73 05 Wrz 2008 18:09
    Merior
    Poziom 9  

    Dodałbym, ale nie mam cyfrówki, a komórkę ostatnio mi zwinęli :( Jak będę miał możliwość to wrzucę :)

  • #74 22 Wrz 2008 17:23
    alanos_xD
    Poziom 10  

    mam problem co do budowy mojego poduszkowca:(Ma on być dwu kanałowy tak żeby silnik napędzał i poduszkę i pchał go do przodu , a serwo ma wychylać stery z tyłu pojazdu.Nie mam pojęcia jakiej użyć aparatury żeby pasowało do niej jedno serwo i silnik.Nie wiem też jak podłącza się do nadajnika silnik i akumulator.Jakoś przez regulator czy osobno?
    Bardzo proszę o szybką odpowiedX kogoś doświadczonego w tej dziedzinie.

    Acha i cena ma nie przekraczać 600zł.

    z góry dziękuje.

  • #75 22 Wrz 2008 19:22
    lord_blaha
    Poziom 33  

    Do 600zł spokojnie się zmieścisz. Potrzebujesz aparturę+ odbiornik i regulator do silnika.

  • #76 22 Wrz 2008 20:40
    alanos_xD
    Poziom 10  

    Ok , ale jak podłączyć akumulator,silnik i ten regulator???Chodzi mi o to ze regulatory do bezszczotkowców mają 8 przewodów : 3 z przodu ,2 z drugiej strony i jeszcze 3 połączone.Rozumiem że te ostatnie wtyka się do odbiornika , ale co zresztą???
    Bardzo proszę o jakiś schemat takiego układu.

    I jeszcze jedno ,czy jeden akumulator np litowo-polimerowy wystarczy żeby działał silnik, odbiornik ,serwo i regulator???

  • #77 22 Wrz 2008 20:48
    lord_blaha
    Poziom 33  

    podłączenie bldc leci tak- 2 do aku, 3 do silnika, 3 do odbiornika.

  • #78 23 Wrz 2008 23:30
    alanos_xD
    Poziom 10  

    ok , dzięki .mam jeszcze jedno pytanko czy jak jest np. odbiornik 2 kanałowy
    to obojętnie czy podłączy sie serwo czy regulator?czy każde ma jakieś specjalne miejsce?

    Dodano po 4 [minuty]:

    J czy serwo i odbiornik muszą mieć jakieś dodatkowe zasilanie czy wszystko idzie z akumulatora podłączonego do regulatora?

    Dodano po 1 [godziny] 31 [minuty]:

    A jeśli z jednego to musi mieć on większe napięcie niż potrzebuje silnik żeby działały pozostałe elementy?

  • #79 24 Wrz 2008 13:49
    lord_blaha
    Poziom 33  

    Wyższego napięcia mieć nie musi, najczęściej w rc jest to 7,2V, ważne żeby miał dość dużą wydajność prądową (szukaj czegoś powyżej 1000mAh).

  • #80 24 Wrz 2008 14:45
    Matkas
    Poziom 15  

    No w samolotach to bardziej sie używa Li-poli 2s czy 3s, które mają po 7,4v i 11,1v. Zależy od regulatora, ale te nowe to już obsługują raczej wszystkie rodzaje akumulatorów. Tylko kup najlepiej jakiś firmowy pakiet a nie te na alledrogo, które niby mają po 4250 mAh.

    Pozdrawiam

  • #81 24 Wrz 2008 18:00
    alanos_xD
    Poziom 10  

    A więc czy może być np. takie połączenie jak :
    silnik 3F AXI 2208/26 Gold Line - Outrunner + regulator jeti eco 12 + akumulator li-pol kokam 1250 mah 11,1 V ???

    Jeśli tak to dobrze ale nie kumam jak programować ten regulator.Coś tam przez drążek gazu ale ja mam zamiar sobie kupić taką prostą ,tanią aparaturę bez zadnego ekraniku czy coś.i co wtedy???

    Dodano po 1 [godziny] 28 [minuty]:

    Czy to jest dobre podłączenie powyżej wymienionych elementów ?

  • #82 24 Wrz 2008 18:52
    lord_blaha
    Poziom 33  

    Połączenie jest ok, zapomniałeś tylko zasilić odbiornik :P

  • #83 24 Wrz 2008 19:18
    alanos_xD
    Poziom 10  

    No właśnie o to się pytałem wcześniej.Więc jednak trzeba zasilać odbiornik dodatkową baterią.
    A np ja chciałem kupić aparaturę FUTABA - ATTACK ER 2/2/2 40 MHZ .
    W jej opisie coś pisało że jest jakiś koszyczek na akumulatory w zestawie.To właśnie do zasilania tego odbiornika?
    Wie ktoś może jakie napięcie jest potrzebne do odbiornika z wyżej wspomnianego zestawu???

    jest on na stronie :
    http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=6002

  • #84 24 Wrz 2008 19:43
    lord_blaha
    Poziom 33  

    Nie dodatkową. Zasilasz z tego samego pakietu....

  • #85 24 Wrz 2008 19:48
    mazi0000
    Poziom 19  

    silnik kosztować będzie od 10zł do 40zł klasa 400
    regulator szczotkowy 20a z esky 40zł
    aparatura 50zł używana
    servo 15 zł do 50zł
    li po 100zł

  • #86 24 Wrz 2008 19:51
    alanos_xD
    Poziom 10  

    Czy aby na pewno ?Na tym zdjęciu widać zaraz po lewej stronie nadajnika ten cały koszyczek.Poza tym widziałem ,że ten odbiornik ma trzy wejścia i w tym jedno z napisem batery...

  • #88 25 Wrz 2008 21:02
    alanos_xD
    Poziom 10  

    Teraz już nieważne.Zamówiłem już wszystkie potrzebne mi części do budowy modelu ;
    1 x FUTABA - ATTACK ER 2/2/2 40 MHZ - 179.00zł
    1 x Graupner SPEED 480 BB RACE 7,2V - 109.00zł
    1 x E-sky EK2-0601 Regulator 30 A - 35.90zł
    3 x Wtyki typu Tamiya - komplet (gniazdo+wtyczka) - 10.50zł
    1 x Przewód silikonowy 1,0mm2/1mb (czarny+czerwony) - 6.90zł
    1 x APC 7x5 E - 8.70zł
    1 x Sklejka brzozowa 1,0 x 250 x 310 mm VILKO - 4.59zł
    5 x Balsa 2,5 mm twarda - 19.45zł

    Akumulator miałem już wcześniej - na ogniwach Ni-Mh 7,2 V 2200 mAh

    Mam teraz tylko nadzieję ,że wytłuszczone elementy będą do siebie pasowały i poprawnie działały.

    Dzięki za pomocne posty :)

    pozdrawiam.

  • #89 26 Wrz 2008 00:26
    lord_blaha
    Poziom 33  

    Kupowałeś w modele.sklep.pl?
    Z czego chcesz zrobić fartuch?

  • #90 26 Wrz 2008 10:10
    alanos_xD
    Poziom 10  

    Tak właśnie w tym sklepie :)Fartuch zrobię z ortalionu.Kiedyś robiłem prostrzy poduszkowiec z fartuchem z parasolki , ale ten materiał jest lebszy.Kroje mam ze strony http://www.model-hovercraft.com/index.html Chcę zrobić model o kształcie tego SR.N6 tyle trochę mniejszy ,z jednym silnikiem i bez kabiny.