Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TespolTespol
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Motor Kawasaki KE 100, uszkadza świece zapłonowe.

23 Jul 2008 21:37 8888 42
  • Level 10  
    Może zacznę od opisu układu zapłonowego i pojazdu:
    jest to motor Kawasaki KE 100, silnik 2-sów 100cm3, niestety nie wiem, który to rok, myślę że pomiędzy 1980-1998.
    zapłon mechaniczny, bardzo podobny do stosowanych w rometech: iskrownik z przerywaczem, cewkami ( bez zapłonowej) i kondensator, magneto, cewka zapłonowa na zewnątrz. Regulować można tylko wielkość przerwy.
    Problem w tym że po wkręceniu nowej świecy, o prawidłowych parametrach, po 2-3 kilometrach zostaje uszkodzona, silnik nie ciężko się wkręca, jest słabszy. Dopóki jest ciepły daje się uruchomić bez problemu. Zimny, jak już odpali to zgaśnie po 5-10 sekundach i więcej nie odpali, dopiero nowa świeca pomaga.
    Co może być przyczyną?
  • TespolTespol
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Skład mieszanki wyregulować, jaki wygląd świecy?
  • Level 11  
    Witam jak masz możliwość to sprawdź kondensator albo wymień na nowy.
  • Level 18  
    Nie wierzę że tylko możesz regulować wielkość szczeliny na przerywaczu????jesteś pewien że nie ma możliwości obracania płytką przerywacza {przecież jakoś musi się dać ustawić zapłon } , na czym polega to twoje uszkodzenie świecy ? , chodzi pewnie o zalane świecie :). Ja bym przede wszystkim ustawił poprawnie zapłon {szczelinę przerywacza +poczatek jego otwierania przed GMP}, następnie sprawdził jak sie silnik zachowuje i potem ew zabrał się za regulację gaźnika . Napisz jak ci poszło .
  • TespolTespol
  • Level 33  
    Na czym polega uszkodzenie świecy? Przebita? Opalona?...?

    Popieram kolegę krzysztofraj4 - wymień kondensator.. i sprawdź styki przerywacza (wżery, osad, itd).
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    tomo19811 wrote:
    przecież jakoś musi się dać ustawić zapłon

    Nie musi
  • Level 10  
    krzysztofraj4 wrote:
    Witam jak masz możliwość to sprawdź kondensator albo wymień na nowy.

    Posiadam miernik ale nie wiem jak mam sprawdzić kondensator, gdzie, co jak podłączyć, prosiłbym o wskazówki.

    goldwinger wrote:
    tomo19811 napisał:
    przecież jakoś musi się dać ustawić zapłon

    Nie musi


    zgadza się nie musi no i się nie da.

    Uszkodzenie świecy polega na tym że po przejechaniu tych paru kilometrów silnik zaczyna nierówno pracować, wcześniej jest wszystko jak najbardziej ok, jak ostygnie to nie da sie go odpalić, jeżeli już to pracuje ok 5-10s. po odkręceniu świeca jest mokra, iskra jest ładna, niebieska, elektrody czarne. Po założeniu nowej, nieużywanej świecy motor odpala i wszystko zaczyna się od nowa, parę kilometrów i nierówna praca, da się go odpalić dopóki nie ostygnie.
  • Level 18  
    Wyglądało by na to że masz poprostu za bogatą mieszankę hmmm........ skoro jest to silnik 2-suwowy masz właściwie dobraną mieszankę paliwa z olejem????? i jeszce jedno byłbyś w stanie określić czy ten silnik ma właściwe ciśnienie spręzania????????? mówie to dlatego gdyż z doświadczenia z 2-suwami wiem że jest to podstawa {zresztą jak w większośći silników :P } , apropo gażnika , powinna byc w nim iglica na przepustnicy którą można regulować skład mieszanki , możesz tę iglicę tak ustawić aby była niżej wtedy mieszanka będzie uboższa w paliwo.
  • Level 14  
    Mania76 wrote:

    Posiadam miernik ale nie wiem jak mam sprawdzić kondensator, gdzie, co jak podłączyć, prosiłbym o wskazówki.


    Najpierw zewrzyj końcówki kondensatora, a potem sprawdź omomierzem, jeśli jest dobry to wskazania omów powinny Ci powoli rosnąć do ∞. Przy zwieraniu kondensatora może Ci przeskoczyć iskra, także uważaj.
    Pozdrawiam.
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Co ma kondensator do tego - wytłumaczy mi któryś
    Po wymianie świecy kondensator się cudem ozdrawia czy jak?
  • Level 18  
    Dokładnie, jeżeli silnik chodzi na wysokich obrotach i odpala na ciepłym to kondensator jest OK , przeważnie silnik albo wogóle nie pali {zwarcie w kondensatorze}, albo przerywa na wysokich {towarzyszy temu zresztą silne iskrzenie na przerywaczu}, ja bym obstawiał wyregulowanie gażnika {sprawdzenie poziomu paliwa w komorze pływakowej , oraz iglicy przepustnicy !!!!) no i podstawa napisz coś o tym czy silnik dozuje sobie olej do paliwa czy to ty rozrabiasz mieszankę ???????
  • Level 16  
    W dwusuwie dobrze radzi sobie świeca łukowa, szczególnie gdy silnik, jest już słabszy. Miałem taki problem jak Ty, obniżenie poziomu paliwa w komorze pływakowej gaźnika oraz zastosowanie świecy łukowej, załatwiło problem. Teraz silnik odpala na dotyk i pracuje idealnie.
    -Nie piszesz jaki masz gaźnik, często uszkodzeniu ulega zaworek iglicowy, który sterowany jest pływakiem.
  • Level 10  
    Motor ten posiada własny dozownik oleju, olej dodawany jest bezpośrednio za gaźnikiem. Wydaje mi sie że olej jest dozowany prawidłowo, bo cały czas jeździł na takim ustawieniu dozownika, nie kopci (jeżeli pracuje prawidłowo).
    Oczywiście ten gaźnik posiada iglice z możliwością regulacji.
    Co do ciśnienia to niestety nie mam czym tego sprawdzić ale może coś wymyśle.
    [quote="kotweiler"]W dwusuwie dobrze radzi sobie świeca łukowa...quote]
    Czy możesz napisać coś więcej na temat tych świec, może jakieś linki.
    Tu można zobaczyć jak wygląda gaźnik
    http://i78.photobucket.com/albums/j82/Mania76/All/P7251222.jpg
    http://i78.photobucket.com/albums/j82/Mania76/All/P7251223.jpg
    Jutro przestawie iglice i spróbuje sprawdzić ciśnienie. Jak kupie świece to napisze czy pomogło.
    Pozdrawiem Paweł.
  • Level 36  
    Witam, też obstawiałbym niewłaściwy skład mieszanki albo źle dobraną wartość cieplną świecy.
    Myślałem jeszcze o niewłaściwym przewodzie WN lub o uszkodzonej cewce zapłonowej.
  • Moderator of Cars
    NIUTAT wrote:
    Witam, też obstawiałbym niewłaściwy skład mieszanki albo źle dobraną wartość cieplną świecy.

    Albo za mało powietrza w kołach, tak gdybać to sobie można bez końca.
    Spróbuj podmienić cewkę zapłonową, możliwe że ma zwarcie w uzwojeniach. Z podmienianiem świec też można próbować na jakieś o większej wartości cieplnej, wrzuć może F95Super Iskry i zobacz wtedy. Jesteś pewien że żaden simmering na wale korbowym nie przepuszcza ?
  • Level 36  
    robokop wrote:
    NIUTAT wrote:
    Witam, też obstawiałbym niewłaściwy skład mieszanki albo źle dobraną wartość cieplną świecy.

    Albo za mało powietrza w kołach, tak gdybać to sobie można bez końca.
    Spróbuj podmienić cewkę zapłonową, możliwe że ma zwarcie w uzwojeniach. Z podmienianiem świec też można próbować na jakieś o większej wartości cieplnej, wrzuć może F95Super Iskry i zobacz wtedy. Jesteś pewien że żaden simmering na wale korbowym nie przepuszcza ?

    A może "silnik krokowy"?
    Też "gdybaż" i jakoś nikt sie nie czepia.
  • Level 16  
    A próbowałeś po dokładnym osuszeniu i wyczyszczeniu przerwy na świecy wkręcić ją ponownie??
    Jeżeli silnik zapali i będzie tak samo jak wcześniej to znaczy że wszystkiemu winny jest gaźnik! Zalewa świece- jak silnik jest zimny pracuje dobrze bo ma jak gdyby ssanie ale jak się rozgrzeje ma za bogatą mieszankę, nie przepali jej i zarzuca świece...

    Pozdrawiam.
  • Level 18  
    Weź jeszcze jak dojdziesz do ładu z układem gaźnika i sprawdź sobie przerwę na świecy {mam nadzieje że stosujesz świecę z pojedynczą elektrodą , te wileloelektrodowe z większymi odstępami elektrod potrzebują większej energi zapłonu) ja osobiście bym ci proponował ew ustawienie przerwy w okolicach 0,5mm-0,7mm {możesz poeksperymentować }.Aha czy nie ma w gaźniku jakiejś pompki ew jakiegoś mechanizmu {chodzi mi ssanie } być może jest tak że cały czas masz włączone ssanie , silnik się rozgrzewa a potem rzeczywiście nie jest w stanie spalić bogatej mieszanki i zalewa świece po czasie ?????? sprawdź jak działa ssanie w gaźniku {czy się wyłącza do końca } .
  • Level 16  
    Świece które używam to NGK BUHW-2. Świece są z krótkim gwintem, około 7-8 zwoi.
    Denso też produkuje takie świece ale oznaczenia nie pamiętam, w każdym razie były dużo droższe i dlatego kupiłem NGK.
    Ciśnienie w silniku mam poniżej 7 atm, czyli mało, ale na tych świecach, silnik chodzi bardzo dobrze.
  • Level 10  
    robokop wrote:
    ...Spróbuj podmienić cewkę zapłonową, możliwe że ma zwarcie w uzwojeniach. Z podmienianiem świec też można próbować na jakieś o większej wartości cieplnej, wrzuć może F95Super Iskry i zobacz wtedy. Jesteś pewien że żaden simmering na wale korbowym nie przepuszcza ?

    Niestety nie mam dostępu do żadnej cewki na podmianę. Jak można sprawdzić cewkę WN? ( Posiadam miernik, prosiłbym o wytłumaczenie jak nowicjuszowi:D). Nie mam również dostępu do "Iskry", jedyne co tu można dostać to "NGK", choć i z tymi jest problem.

    tomo19811 wrote:
    ...mam nadzieje że stosujesz świecę z pojedynczą elektrodą...przerwy w okolicach 0,5mm-0,7mm...

    Tak świece z jedną elektrodą., tak wyglądała zaraz po tym jak motor zgasł
    http://i78.photobucket.com/albums/j82/Mania76/All/P7261242.jpg
    Paliwo oraz olej.
    Fabryczna przerwa na świecy jest 0,7mm ja zmniejszyłem na 0,6mm ale nie pomogło.
    Objawy dokładnie te same co opisałem wcześniej: zimny silnik odpalił na kilka sekund, dokładne osuszenie i wyczyszczenie świecy pozwoliło ponownie uruchomić silnik, jednak tylko na kilka sekund. I tak w kółko.
    Wcześniej obniżyłem iglice. Ma ona 5 możliwości ustawienia, była na środku, ja obniżyłem o jeden niżej i potem jeszcze o jeden bo nic nie pomogło. W tej chwili jest max najniżej.
    Przyjrzałem się dokładnie iskrze, powiedziałbym że jest bardziej fioletowa jak niebieska. nie wiem czy to dobrze.
    Na tym zdjęciu widać dozownik oleju i znaki, które chyba służą do ustawienia ilości podawanego oleju ( jeżeli się mylę to proszę mnie poprawić).
    http://i78.photobucket.com/albums/j82/Mania76/All/P7261238.jpg
    Zmniejszyłem trochę ilość oleju, mam nadzieję że to ustawieni które widać na zdjęciu jest teraz prawidłowe, wcześniej motor trochę dymił zmniejszałem po trochu aż przestał. W tej chwili na świecy nie widać już oleju.
    Sprawdziłem również zawór iglicowy, zamykający dopływ paliwa do komory pływakowej, działa prawidłowo.
    Jak już wspomniałem nie udało mi się dziś nigdzie dostać żadnej świecy do motoru, może jutro. Znalazłem jednak u siebie jakąś używaną ( nie w tym motorze) o odpowiednich parametrach. Silnik odpalił od kopa, na początku wszystko jak zawsze ok, zrobiłem jazdę próbną podczas rozpędzania na średnich obrotach zauważalne było lekkie przerywanie, w pozostałym zakresie obrotów ok. Na luzie tego nie ma. Nie wiem może to wina tej starej świecy. Jutro rano zobaczę czy odpali.
    tomo19811 wrote:
    ...Aha czy nie ma w gaźniku jakiejś pompki ew jakiegoś mechanizmu {chodzi mi ssanie...

    Jest ssanie i pracuje prawidłowo.
    Nie dałem rady zmierzyć ciśnienia ale wydaje mi się że jest ok, bo przez tą chwile kiedy wszystko jest dobrze to motor dobrze się rozpędza, "ma moc".
    Pozdrawiam Paweł.
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Mania76 wrote:
    Niestety nie mam dostępu do żadnej cewki na podmianę. Jak można sprawdzić cewkę WN? ( Posiadam miernik, prosiłbym o wytłumaczenie jak nowicjuszowi:D).

    Nie sprawdzisz miernikiem
    Co do NGK to ja mam swoje zdanie ale nie będę go wyrażał bo mnie spece zlinczują
    Wypal tą co to na niej zgasł jeżeli po odpaleniu będzie zachowywał się jak na nowej to masz odpowiedź
  • Level 10  
    goldwinger wrote:
    Wypal tą co to na niej zgasł jeżeli po odpaleniu będzie zachowywał się jak na nowej to masz odpowiedź

    Możesz to rozwinąć? nie niem czy dobrze rozumiem.
  • Level 26  
    Chodzi o to, ze swieca moze sie zepsuc na dwa sposoby:
    przebicie izolazora - czyli za wysokie napiecie (wszelkie problemy z ukladem zaplonowym), albo moze zebrac sie na niej nagar ktory spowoduje zanik iskry. Nagar na swiecy zbiera sie przez zbyt bogatą mieszanke, albo za duzo oleju w paliwie. Wygrzanie swiecy wypali nagar, ale nie naprawi przebitego izolatora. Juz wtedy wiesz gdzie szukac.
  • Level 31  
    Jeśli problem pojawił się nagle to zacznij od najprostszej rzeczy, kup paliwo na innej stacji i wymień.
  • Level 18  
    Jestem upierdliwy :) i nadal mnie interesuje jak wygląda mechanizm zapłonu chodzi mi o przerywacz i jego mocowanie , zostało powiedziane że nie ma możliwości ustawienia przesunięcia przerywacza OK {niech i tak będzie}, w takim razie spróbuj nieco zwiększyć przerwę na przerywaczu {chodzi mi o przyspieszenie zapłonu } i zobacz jak pali wtedy , gdybyś byl tak uprzejmy zrobiłbyś dokładne zdjęcie pokazujące przerywacz i całą otoczkę {jestem niedowiarkiem :) że nie można min obrócić :P}dzięki .
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Stare japońce na przerywaczach tak miały płytka przykręcona na stałę bez możliwości regulacji KWZ
    Świecę weź nad kuchenkę gazową i wypal z niej nagar
  • Level 33  
    Jaki olej lejesz do dozownika?Zobacz jak wygląda tłok i pierścienie,czy nie są zapieczone.
  • Level 10  
    Świece wygrzałem ale zapomniałem zabrać ją z pracy no więc jutro test.
    Olej powinien być ok, powinien bo to nie ja go wlałem a ok bo wygląda jak olej do mieszanki.
    Problem nie pojawił się nagle. Na początku zaczoł przerywać ale właściciel mówił że dalej jeździł aż w końcu nie odpalił.

    Oto zdjęcie iskrownika:
    http://i78.photobucket.com/albums/j82/Mania76/All/P7271253.jpg
  • Level 18  
    Jeszcze taka moja sugestia jeżeli się mogę wtrącić , mówisz że to nie ty wlewałeś olej do zbiorniczka OK , a może jest z nim coś nie tak {jakis badziew może poprzedni właściciel zalał ?} myśle że to wydatek jakiś w miarę rozsądny , można by sobie zalać właściwym olejem {przynajmniej masz pewność że wiesz na czym jeździsz }.
  • Level 13  
    Z mojej strony to nie radze ustawienia iglicy najniżej bo łatwo silnik zatrzeć. Doświadczenia po 10 latach kartingu. Silnik widzę że albo na membranach albo stawidle. Na zdjęciu świecy ewidentnie widać że jest ona zalana. Jeżeli nie znasz się na silnikach dwusuwowych to polecał bym oddać go do serwisu na regulacje bo takie kręcenia przy gaźniku i dozowniku oleju może dość łatwo się skończyć zatarciem silnika. Szczególnie jak się ustawi i na sucho wszystko ok a potem się ruszy i na duzych obrotach zamknie manetke to bardzo łatwo silnik zatrzeć właśnie iglicą. Przyznam wiedzę na temat silników dwusuwowych mam już dużą szczególnie jeżeli chodzi o ustawianie gaźnika bo u mnie w kartingu robiło się to co chwila. Ale nie powiedział bym komuś na odległość co ma zrobić szczególnie jeżeli ta osoba nie zna się zbytnio na tym. Gaźnik mozna ustawiać tylko widząc silnik, słysząc go oraz cały czas kontrolując wszystkie parametry a nie przez forum. Jedyne co moge powiedzieć to że silnik się zalewa. Możliwe również że to pierścienie lub simmeringi jak któryś z [poprzedników powiedział.