Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektryczny kocioł CO EPCO.L2F-6, wybija bezpiecznik 20A

24 Lip 2008 22:45 11855 28
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich
    Posiadam elektryczny kocioł CO EPCO.L2F-6 (zdjęcie modelu poniżej)
    Elektryczny kocioł CO EPCO.L2F-6, wybija bezpiecznik 20A
    Piec został zamontowany w 2001 roku i działał bez żadnych zakłóceń do połowy zimy roku 2007. Ostatnio był konserwowany w 2003 roku (jak była jeszcze ważna gwarancja).
    Problem pojawił się w styczniu 2008 roku jak z nieznanych mi przyczyn wybił bezpiecznik B 20A. Kilka dni temu otwarłem pokrywę pieca i zobaczyłem zwęgloną izolację kabla pod który są podpięte 3 grzałki (każda 2kW), (foto niżej)
    Elektryczny kocioł CO EPCO.L2F-6, wybija bezpiecznik 20A
    Dokładniejsze zdjęcie niżej:
    Elektryczny kocioł CO EPCO.L2F-6, wybija bezpiecznik 20A
    Wymieniłem popalone przewody
    Elektryczny kocioł CO EPCO.L2F-6, wybija bezpiecznik 20A
    Widoczny giętki czerwony przewód posiada przekrój 4mm².

    Po tej prostej naprawie mój problem nie ustępuje, a mianowicie:
    1. Nowy kabel przy długotrwałej pracy (około 20 minut) nagrzewa się do 31°C (temperatura mierzona na jego izolacji zdjęcie niżej)
    Elektryczny kocioł CO EPCO.L2F-6, wybija bezpiecznik 20A
    Jego temperatura podnosi się do około 38°C i chwile później wybija bezpiecznik B 20A (jest on zamontowany za licznikiem, a ten przed nim to B 25A).
    2. Temperatura wody w grzejniku dochodzi do około 55°C

    "Bawiąc się" tym piecem odłączyłem jedną (dowolną) grzałkę i włączyłem piec. W ciągu 2 godzinnej pracy bez przerwy nowy czerwony kabel rozgrzał się (na izolacji) do 32°C, bezpiecznik nie został wybity, ale woda w kotle ledwo osiągnęła temperaturę 40°C.
    Taka temperatura wody w obiegu do ogrzania mieszkania w zimie nie zapewni mi temperatury pokojowej 24°C.

    Proszę o pomoc w rozwiązaniu i naprawieniu tego problemu.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 10  
    cześć pytanko a może od tej długiej chwili co działało dobrze pojawił się nowy odbiornik(dużej mocy-jednofazowy) na jednej z faz, a któraś z L1 lub L2 lub L3 jest przeciążona . sprawdź rozłożenie mocy na poszczególnych fazach (oczywiście wszystkie odbiorniki włączone)a może za cienki przekrój linki czerwonej ? nie powinien się grzać .jeszcze sprawdź piecyk jak się zachowuje gdy wszystkie odbiorniki są wyłączone (tylko pieck chodzi) może eska 193 B20 jest przegrzana , przyczyn może być wiele , trudno tak na odległość coś doradzić .pozdrawiam Elektryk

    Dodano po 7 [minuty]:

    Sorry przez nieuwagę nie przeczytałem tabliczki przecież to jednofazowy piecyk ...... ale dałem ciała .haha

    Dodano po 13 [minuty]:

    jeżeli był nowy-sprawność piecyka też była dobra to może nigdy nie załanczał sobie trzeciej grzałki (praca była w 4kw),a w tej chwili juz sprawność grzałek spadła i w momencie podwyższenia temperatury załancza się trzecia grzałka a to już pobór mocy 6kw a moc przyłączeniowa to 5kw .bezpiecznik przedlicznikowy powinien być 32A ... to cos nie tak ....

    Dodano po 6 [minuty]:

    jeżeli był nowy-sprawność piecyka też była dobra to może nigdy nie załanczał sobie trzeciej grzałki (praca była w 4kw),a w tej chwili juz sprawność grzałek spadła i w momencie podwyższenia temperatury załancza się trzecia grzałka a to już pobór mocy 6kw a moc przyłączeniowa to 5kw .bezpiecznik przedlicznikowy powinien być 32A ... to cos nie tak ....
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 10  
    Dziś zrobiłem dokładne pomiary każdej grzałki z osobna i oto co zauważyłem.
    Rezystancja grzałki pierwszej: 29,2Ω
    Rezystancja grzałki drugiej: 29,1Ω
    Rezystancja grzałki trzeciej: 29,6Ω

    Prąd grzałki pierwszej: 6,5A
    Prąd grzałki drugiej: 4,5A
    Prąd grzałki trzeciej: 5,5A

    Prąd przewodu fazowego (nagrzewa się) przed bezpiecznikiem B 20A: 27,2A (bezpiecznik wybija dopiero po dłuższej chwili grzania wszystkimi trzema grzałkami tj. około 15-20 minut).

    Instalacja w piecu jest zrobiona giętkimi kablami o przekroju 4mm²

    Pytanko odnośnie poniższego foto: czy można w tym zespole grzejnym wymienić grzałki (jeśli są zużyte), czy można dostać sam zespół grzejny lub podobny który będzie działał z tym piecykiem?
    Elektryczny kocioł CO EPCO.L2F-6, wybija bezpiecznik 20A
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.Z grzałkami nie ma problemu-kupisz je u producenta kotła,lub otrzymasz namiary na dystrybutorów części.
    A twój problem ma pewnie przyczynę w jakości wody.Na grzałkach osiadł kamień i stąd przekroczenie prądu.Radzę wymontować i oczyścić.Zabezpieczenie może być przegrzane, sprawdzisz po odkamienieniu i ewentualnie wymienisz na nowe.
  • Poziom 10  
    Mam pytanie do właściciela piecyka a mianowicie jakie rachunki były jak był sprawny i ile powierzchni jest do ogrzania ? lub ile grzejników obsługuje ?
  • Poziom 10  
    maniekpbk napisał:
    Mam pytanie do właściciela piecyka a mianowicie jakie rachunki były jak był sprawny i ile powierzchni jest do ogrzania ? lub ile grzejników obsługuje ?


    Co do rachunków to trudno mi powiedzieć :cry:
    DO ogrzania jest między 50-55m²
    Piec obsługuje 5 grzejników tj.:
    2 o wymiarach 100x60cm
    1 o wymiarach 80x60cm
    1 o wymiarach 60x60cm
    1 łazienkowy (typ drabinka) 60x50cm

    Dodano po 14 [minuty]:

    serwisant73 napisał:
    [...]Na grzałkach osiadł kamień... Radzę wymontować i oczyścić. [...]


    Co do wymontowania grzałek to mam spory problem.
    Elektryczny kocioł CO EPCO.L2F-6, wybija bezpiecznik 20A

    Domyślam się że muszę wymontować zespół grzejny (z tym problemu nie powinno być).
    Same grzałki to nie problem kupić np. na Allegro, natomiast aby dojść do nich to jak :?:
    Rozciąć gumówką pomarańczową puszkę z grzałkami, a potem ją pospawać, czy może kupić jakiś zamiennik :?:
  • Poziom 10  
    Grzałkom dam jeszcze pożyć :D
    Problem z wybijaniem bezpiecznika rozwiązałem zastępując go bezpiecznikiem typu C 32A. Teraz pojawił się problem taki że grzeją się bezpieczniki :cry:
    Od czego to zależy?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Grzeje się bo jest mocno dociążony.Wymiana na tak duży,i z charakterystyką "C",to nie jest dobry pomysł! Grozi ci nawet spalenie instalacji,która też zapewne się grzeje!
  • Poziom 26  
    wolfx7 napisał:


    Prąd grzałki pierwszej: 6,5A
    Prąd grzałki drugiej: 4,5A
    Prąd grzałki trzeciej: 5,5A

    Prąd przewodu fazowego (nagrzewa się) przed bezpiecznikiem B 20A: 27,2A (bezpiecznik wybija dopiero po dłuższej chwili grzania wszystkimi trzema grzałkami tj. około 15-20 minut).



    Zaraz, zaraz z tego copodajesz to prad wszystkich 3 grzalek to 16,5A a na bezpiczniku juz masz 27A ? To gdzie podziwa sie reszta ? (pompy nie licze)
    To ze bzpieczniki sie nagrzewaja jest sprawa normalna ale ten C32 jest bez sensu.
  • Poziom 10  
    [quote="Adam1988"]
    wolfx7 napisał:


    [...]C32 jest bez sensu[...]



    To jakim bezpiecznikiem mogę go zastąpić? Może B 32A?
  • Poziom 26  
    Po pierwsze jaki idzie przewod do pieca ?
    Jesli przed licznikiem masz B25 to za max. powinien byc B20.
    Napisz skad taka roznica w tych pradach ?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Nadal twierdzę,że problem zniknie po odkamienieniu komory grzejnej.Nominalny pobór prądu w tych urządzeniach,to 16A.Wykręć pojedyńcze grzałki,odetnij kocioł od instalacji i wypłucz komorę jakimś środkiem odkamieniającym.Ja używam roztworu woda -kwasek cytrynowy i płuczę przy pomocy pompy,która wymusza obieg tego czynnika.Metoda sprawdzona na wymiennikach płytowych.
  • Poziom 10  
    Adam1988 napisał:
    Po pierwsze jaki idzie przewod do pieca ?
    Jesli przed licznikiem masz B25 to za max. powinien byc B20.
    Napisz skad taka roznica w tych pradach ?


    - Przewód do pieca ma śr. 4mm²
    - Przed licznikiem mam B 40A (piec łącznie pobiera do 28A), jest on na jednej osobnej fazie.
    - A co do różnicy w prądach to nie mam pojęcia skąd aż tyle.
  • Poziom 10  
    moze bezpiecznik trzeba wymienic na nowy
  • Poziom 14  
    Ale piec ma 6kW. Przynajmniej tak jest napisane na tabliczce znamionowej więc te ok. 27A jest prawidłowe. Co prawda pracuje na najwyższym poborze ale parametrów nie przekracza. Moc P=U*I (U-napięcie, I-prąd) więc I=P/U,
    I=6000/230=26,1A,
    a zakładając że w sieci przy poborze napięcie spada, poza tym nie zawsze mamy te 230V, lecz może to być 220V to:
    I=6000W/220V=27,3A,
    tak jak koledze wyszło na pomiarze.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 14  
    Witam.
    Założyłem spadek napięcia do 220V przy załączeniu urządzenia spowodowanym poborem dużego prądu przez kocioł. A urządzenie ma ok. 6kW (tabliczka znamionowa) więc w takim przypadku "zapotrzebowanie" na prąd takiego urządzenia przy 230V czy też 220V jest takie jak wyliczyłem.
    Moje obliczenia służyły jako pokazanie że na mierniku kolegi wolfx7 mogło się pokazać natężenie 27,2A przy napięciu sieci 220V. Gdyby się pokazało 16A wtedy kocioł miałby moc P=230Vx16A=3680W, a tu jeszcze brakuje do ok.6000W.
    Oczywiście jeśli kocioł ma jakąś regulację nie musi pracować na pełnej mocy, ale przy założeniu że ma pełną moc wartość, która się pokazała na mierniku jest w pełni uzasadniona. Być może jest tam jakiś regulator, który się uszkodził i stąd kocioł zaczął działać wadliwie lub ktoś go ustawił na pełną moc.
    Pozdrawiam
  • Poziom 2  
    Witam wszystkich mam pytanie do kolegi który ma problemy z tym piecykiem i z gory bym mył wdzieczny za odpowiedz , ianowicie chce zamontowac identyczny piecyk w swoim mieszkaniu tylko mam takie pytanie czy do pieca jest potrzebny jakiś zbiornik wyrównawczy tak jak to przy starszych ogrzewaniach czy wystarczy tylko piecyk i podłaczenie kaloryferów i po problemie bo bede robił od podstaw instalacje czyli nowe rurki kaloryfery i chodzi mi czy wystarczy doprowadzić tylko wode do pieca i bedzie już wszystko ok. Mam zamiar kupic piec na 4 kw bo mam mieszkanie 38m i sadze ze to wystarczy na 4 kalowyfery.pozdrawiam i zgóry dziekuje za odp
  • Poziom 14  
    W inwstalacjach C.O. ważną składową jest ciśnienie, które uzyskuje się poprzez zbiornik wyrównawczy (układ otwarty) bądź "nabicie" czynnika grzewczego pod ciśnieniem do układu (układ zamknięty). Układ otwarty jest wg mnie prostszy, lecz potrzebny jest zbiornik wyrównawczy, na który potrzebne jest wydzielenie miejsca. Zaletą jest to że dodatkowo pełni on jeszcze rolę zaworu bezpieczeństwa (oczywiście dodatkowo montujesz jeszcze na piecu zawór bezpieczeństwa). Natomiast w układzie zamkniętym potrzebne jest zamontowanie manometru i musisz nabijać pod odpowiednim ciśnieniem czynnik grzewczy. Tam także potrzebne jest naczynie, jednak jest mniejsze i inaczej umiejscowione, bo na wysokości pieca i bodajże na powrocie wody do pieca. Jeżeli masz zamiar sam instalować C.O. to myślę że łatwiej Ci będzi zmontować je w ukł. otwartym. Nie zapomnij jeszcze o pompie.
    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Witam. Bezpiecznik 20A prawdopodobnie działał na dużym przeciążeniu i dlatego z czasem pogorszyły się jego właściwości i zaczęło go wybijać. Przy obciążeniu prądem 26A powinien być bezpiecznik 32A. Nie można liczyć prądu przy 220V i 6kW mocy gdyż przy tym napięciu moc znacznie spadnie, nawet do około 5kW a tym samym i prąd. Zakamienienie grzałki nie może zwiększyć poboru prądu lecz powinien być mniejszy gdyż grzałka jest słabiej chłodzona i wzrasta jej tęperatura i oporność, może więc szybciej się przepalić.
  • Poziom 10  
    Zamontuje bezpiecznik B 32A i zobaczę co się teraz spali :)
  • Poziom 14  
    wolfx7 napisał:
    Zamontuje bezpiecznik B 32A i zobaczę co się teraz spali :)
    proponuję nie kombinować z zabezpieczeniami tylko wezwać elektryka z uprawnieniami. Zabezpieczenie oprócz już opisanych funkcji zapewnia ochronę przed porażeniem. Wymiana zabezpieczenia na wyższe może spowodować, że ochrona będzie nieskuteczna. Jeżeli grzeją się przewody zasilające to przyczyną może być prąd upływu spowodowany pogorszeniem się izolacji pomiędzy grzałkami a obudową, zmierzyć prąd w przewodzie PE powinien wynosić 0. Najlepiej powierzyć sprawdzenie elektrykowi z uprawnieniami pomiarowymi, który dysponuje legalizowanymi przyrządami pomiarowymi.
  • Poziom 10  
    napioo napisał:
    ...prąd w przewodzie PE powinien wynosić 0.


    U mnie w przewodzie ochronnym PE płynie prąd wysokości 2,17A
  • Poziom 14  
    Wygląda na to że masz przebicie na obudowę urządzenia. Przyłoż próbnik fazy do obudowy i zobacz czy zaświeci się lampka.
    A jaką masz instalację w domu, masz może wył. różnicowo-prądowy, bo jeśli nie to powoli tłumaczyłoby to czemu wybija Ci ten bezpiecznik.
    Ale skoro tak jest to grozi to porażeniem. Uwaga na elementy metalowe podłączone do kotła, mogą być pod napięciem.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Niestety, ale różnicówki niema :( Po dołożeniu neonówki do obudowy na szczęście nie świeci.
  • Poziom 26  
    wolfx7 napisał:
    Zamontuje bezpiecznik B 32A i zobaczę co się teraz spali :)


    mieszkanie....
  • Poziom 14  
    wolfx7 napisał:
    napioo napisał:
    ...prąd w przewodzie PE powinien wynosić 0.


    U mnie w przewodzie ochronnym PE płynie prąd wysokości 2,17A
    to znaczy że pogorszyła się izolacja grzałek albo innego elementu i masz prąd upływowy, razem prąd pobierany wynosi 18,7 A + prąd pobierany przez układy automatyki to bezpiecznik ma prawo zadziałać po kilkunastu minutach. trzeba ustalić i zlikwidować przyczynę przepływu prądu w PE wymienić bezpiecznik na nowy i po kłopocie. Granica zadziałania wyzwalaczy termobimetalowych Wyłączników S zawiera sie w granicach 1,13 do 1,41 x In
    tzn dla bezpiecznika B20 22,6 A -28,2 A dla tego prądu wyłącznik wyłączy po kilkunastu minutach