Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączanie silnika do falownika i różne inne

Nardis 25 Lip 2008 19:45 25144 20
  • #1 25 Lip 2008 19:45
    Nardis
    Poziom 12  

    Witam,

    Przeczytałem instrukcje niektórych falowników i już na wstępie włosy mi stają na głowie bo pisze w nich, że "...nie wolno falownika podłączać od strony wyjścia (zasilania urządzenia napędowego) do sieci 3-fazowej..."
    ...czyli rozumiem, że się zaraz coś w nim spali?
    To jak to jest, jak falownik zasila silnik 3f i nagle braknie zasilania a rozpędzony silnik wytwarza napięcie zmienne i podaje mu go na wyjście - to przecież się spali ? (zgodnie z tym co pisze w instrukcji). A jak to jest z silnikami synchronicznymi (na magnesach stałych w wirniku)? Czy jak podłącze do niego falownik np. LG IS5 to będzie działać czy się też spali?

    I jeszcze jedno, czy dobrze rozumiem by-pass falownika jako jego funkcję, która powoduje prawie bezpośrednie przekazanie napięcia zasilającego na silnik? Czy wtedy napięcie silnika (prądnicy) może się przenieść na wejście falownika, jak mu wyciągnę wtyczkę z sieci?

    pozdrawiam
    Piotr

    1 20
  • #2 25 Lip 2008 20:04
    n54
    Poziom 10  

    mam podobny problem.przed 2 laty podlaczylem falowniklg seriiiGdo silnika 3-faz.o mocy 4KW,pominalem wlacznik silnikowy przed silnikiem przed falownikiem jest typowy rozlacznik i zabezpieczenie nadpradowe-dziala do dzisiaj bez problemu dla wybranych 2 predkosci 1/2 i znamionowa.obecnie mam falownik iG5A dla silnika 3 faz o mocy 5KW,silnik ten ma sterowanie stycznikowe w ukladzi gwiazda-trojkat.Wyczytalem ze nalezy pomijac wszelkie stycznikimiedzy falownikiem a silnikiem.co w takim razie bedziesie dzialo z silnikem i falownikem gdy pomine taki rozruch silnika?Blagam niech ktos mi pomoze:?::cry:

    3
  • #3 25 Lip 2008 20:55
    Nardis
    Poziom 12  

    Wypieprz te styczniki i uzwojenia silnika przełącz na gwiazdę i do tego podłącz falownik. W falowniku zadaj moc znamionową silnika i prąd. Zadaj też wolniejszy rozruch (np. 5s) i po kłopocie. A jak silnik będzie połączony w trójkąt, to też falownik będzie go napędzał z tym, że silnik będzie miał znacznie większą moc. Może się jednak wtedy za bardzo rozgrzewać.

    1
  • #4 25 Lip 2008 21:18
    falowniki.com
    Spec od Falowników

    Witam,

    dla falowników z zasilaniem trójfazowym 400V:

    jeżeli silnik jest "gwiazda trójkąt" 230/400V łaczymy go w gwiazdę
    jezeli silnik jest 'gwiazda/trójkąt" 400/660V łaczymy go w trójkąt

    dla falowników z zasilaniem jednofazowym 230V

    silnik łączymy w trójkąt,

    aby poprawnie zmontować prosty układ obejściowy (bypass) należy dwa styczniki z blokadą mechaniczną
    i elektryczną połączyć w taki sposób aby przed uruchomieniem (podaniem zezwolenia RUN falownika)
    stycznik pracy "z falownikiem" został załaczony,
    hamowanie falownika należy zaprogramowac jako "hamowanie wybiegiem"

    aby przejść na sieć należy, zdjąć sygnał RUN z falownika, dokonać przełaczenia styczników i podać sygnał
    RUN falownika, oczywiście powinno to być zrealizowane poprzez automatykę nie ręcznie!

    Podłączanie silnika do falownika i różne inne
    pozdrawiam

    1
  • #5 26 Lip 2008 01:07
    n54
    Poziom 10  

    A jednak bardziej ufam Waszym radom niz instrukcjom tlumaczonym w sposob mylny i nie zrozumialy' temat by passu zostawiam na pozniej by bardziej dojrzec natomiast Pana z Olkusze bede prosic jeszcze o pomocdziki Wam bardzo klade sie do lozka ufny ze w tym temacie daje sie poruszac z pomoca innych zyczliwie nastawionych osob. Pozdrawiam

    0
  • #6 26 Lip 2008 07:50
    bonanza
    Spec od Falowników

    Nie wolno podłączyć trzech faz do zacisków silnikowych falownika, bo falownik na pewno tego nie wytrzyma (błąd przedszkolny!). Sieć ma oromną wydajność prądową.
    Z napięciem generowanym przez silnik na wybiegu falownik na pewno sobie poradzi zwłaszcza, że przy zaniku zasilania sieciowego generowany jest alarm i tranzystory wyjściowe zostaną wyłączone, a cały proces przebiegnie łagodnie, gdyż falownik ma w kondensatorach zapas energii.
    Bypass to taki pomysł, że falownik rozpędza silnik od 0 do 100%, a następnie w ciągu powiedzmy 0,2 sekundy rozłączany jest stycznik pomiędzy falownikiem a silnikiem i włączany stycznik zasilający silnik wprost z sieci, oczywiście z tym samym kierunkiem obrotów. Cały proces musi być kontrolowany przez wzajemnie blokujące styki (coś jak przy stycznikach gwiazda - trójkąt) + ta zwłoka czasowa, żeby niemożliwe było podanie napięcia sieci na wyjście falownika. Falownik po uwolnieniu może zostać połączony innym stycznikiem z następnym silnikem, którego prędkość reguluje, i tu także układ wykluczjący równoczesne połączenie. Jest to powszechnie stosowane w zestawach hydroforowych.
    Instrukcje najlepiej mieć "oryginalną" angielską - cudzysłów,gdyż oryginalna jest chińska. W razie wątpliwości co do polskiej wersji językowej sprawdzamy w angielskiej, co poeta miał na myśli.

    1
  • #7 26 Lip 2008 11:22
    Nardis
    Poziom 12  

    Już rozumiem ten by-pass za pomocą styczników. Jednakże gdzieś kiedyś przeczytałem, że istnieje by-pass sprzętowy - taki że nie trzeba styczników stosować. Falownik zachowuje się wtedy jak soft-start.

    Te powyższe opisy dużo mi wyjaśniają bo chcę zrobić mechaniczny akumulator energii. Wiąże się to z odzyskiem energii z prądnicy synchronicznej (na magnesach stałych). Otóż do testów zamontuję na wale prądnicy spore koło zamahowe, pdłącze falownik
    do niej a do niego sygnały z encodera inkrementalnego prądnicy. Rozpędze wał prądnicy i postaram się zrobić odzysk energii ale 3-fazowej a nie z szyny DC. I tu pytanie do wszystkich znających falowniki, czy są jakieś falowniki, które umożliwiają odbiór energii z 3-faz naraz bez stosowania podłączenia do szyny DC lub kombinacji z
    by-passem?
    I jeszcze jedno ciekawe pytanie: czy jest jakaś możliwość podłączenia 2 falowników na jedną szynę DC w taki sposób, żeby jeden był zasilany przez drugi? Tzn. gdy ten drugi jest w trybie odzyskiwania energii to ten pierwszy mógłby kosztem tej energii coś napędzać nie pobierając jej z sieci.

    pozdrawiam,
    Piotr

    0
  • #8 11 Mar 2012 19:54
    Accent
    Poziom 14  

    Witam serdecznie
    To stary temat ale mam podobny problem. Układ kompresora z silnikiem 75kW pracuje obecnie w układzie rozruchu gwiazda-trójkąt (są więc 3 styczniki). Klieny zażyczył sobie zamontowanie falownika do tego napędu, ale z zachowaniem starego układu sterowania jako "bypas". Znalazłem na pewnej stronie schemat jak taki układ zbudować(zamieszczony jako załącznik). Obecny układ sterowania (jakiś sterownik) nie ma możliwości sterowania stycznikami K1M i K2M. Muszę więc jakoś wszczepić ten falownik i dwa styczniki w działający układ. Pytania moje są takie. Jaką logikę zastosować do nowych styczników, aby nie musieć zmieniać sterowania starym układem (jedynie jakoś go blokować) i jak zrobić automatykę przełączenia na bypas (będzie jakiś przełącznik "praca z falownikiem-bypas").
    Mam taki pomysł aby sterowanie starym układem gw-tr zostawić tak jak jest, przed K4M wstawić nowy stycznik z blokadą mechaniczną z nowym stycznikiem K2M i w momencie jak stary układ sterowania przełączy już styczniki na trójkąt to pozbierać z ich styków pom sygnały i podać na RUN falownika + sygnał z przełącznika w pozycji "praca z falownikiem".
    W celu przełączenia układów można by jako warunek dać "wszystkie 3 styczniki starego ukłądu wyłączone". Wtedy przełączam np na falownik. Pytanie kolejne co w przypadku przełączenia na bypas - czy można wyłączyć stycznik za falownikiem gdy falownik jest zasilany, w końcu aby odłączyć przedowy za falownikiem powinno się odczekać kilka min zanim rozładuję się szyna DC.

    Co o tym rozwiazaniu myślą szanowni forumowicze?

    Instrukcja zamieszczania zdjęć oraz obrazków na forum https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html [retrofood]

    0
  • #9 12 Mar 2012 06:10
    piotr5000
    Poziom 21  

    Jeśli styczniki mają styki pomocnicze to:
    K1M i K2M można załączyć ( jednocześnie ) tylko jeśli K3M , K4M i K5M są rozłączone.
    i odwrotnie. Jeśli nie mają - to muszą je mieć

    0
  • #10 12 Mar 2012 10:16
    Accent
    Poziom 14  

    no nie bo końca, bo K5M musi być załączony podczas pracy na falowniku (żeby silnik pracował w trójkącie).

    I pytanie jeszcze czy przy przełączaniu na Bypas nie musi najpierw "puścić" stycznik K1M potem należy odczekać np 5 min (czas rozładowania szyny DC) i dopiero potem "puszcza" K2M ?

    0
  • #11 12 Mar 2012 10:49
    INTOUCH
    Poziom 30  

    Między K2M i K4Mpowinna być blokada elektryczna i mechaniczna dla bezpieczeństwa falownika i silnika.

    Dodano po 10 [minuty]:

    piotr5000 napisał:
    K1M i K2M można załączyć ( jednocześnie ) tylko jeśli K3M , K4M i K5M są rozłączone.
    i odwrotnie. Jeśli nie mają - to muszą je mieć

    Przeczytaj i przeanalizuj i przeanalizuj ze schematem to co przeczytałeś.
    Gdy K3M lub K5M będzie rozłączony, to silnik zasilany z falownika w ogóle nie ruszy .
    K4M musi być rozłączony, ale musi być załączony K3M lub K5M.

    0
  • #12 12 Mar 2012 10:53
    Accent
    Poziom 14  

    no wlaśnie
    Ja przed K4M chce wstawić jeszcze jeden stycznik i ten mechanicznie blokować, żeby starego układu nie ruszać.

    0
  • #13 12 Mar 2012 10:58
    lcybulsk
    Poziom 11  

    Nardis napisał:

    I jeszcze jedno ciekawe pytanie: czy jest jakaś możliwość podłączenia 2 falowników na jedną szynę DC w taki sposób, żeby jeden był zasilany przez drugi? Tzn. gdy ten drugi jest w trybie odzyskiwania energii to ten pierwszy mógłby kosztem tej energii coś napędzać nie pobierając jej z sieci.


    Jest taka możliwość i takie rozwiązania się stosuje np. na dużych suwnicach. Poniżej topologia oparta na falownikach Vacon. Dodatkowo tutaj człon prostownika jest sterowany ze zwrotem energii do sieci zasialającej.

    Podłączanie silnika do falownika i różne inne

    2
  • #14 12 Mar 2012 12:19
    INTOUCH
    Poziom 30  

    Accent napisał:
    no wlaśnie
    Ja przed K4M chce wstawić jeszcze jeden stycznik i ten mechanicznie blokować, żeby starego układu nie ruszać.

    Tylko, że ten stycznik musi być mechanicznie blokowany z K2M.
    Gdzieś ci schemat uciekł.
    Tak się zastanawiam jak rozwiążesz problem ekranowania kabla przy zastosowaniu stycznika K2M.

    0
  • #15 12 Mar 2012 20:10
    Accent
    Poziom 14  

    ...blokowanie oczywiście będzie. Pytanie: czy stycznik K1M jest konieczny...inaczej czy możną wyłączyć stycznik K2M przy załączonym zasilaniu falownika, ale bez sygnału RUN ??

    A co do ekranu to Stycznik K2M będzie zaraz pod falownikiem, a od stycznika kabel ekranowany do silnika.

    Jeszcze raz schemat
    Podłączanie silnika do falownika i różne inne

    1
  • #17 13 Mar 2012 07:48
    Accent
    Poziom 14  

    nie o to mi chodzi. Układ tak zrobie, że przełączenie układu z falownika na bypas i odwrotnie, będzie możliwe tylko przy wyłączonym napędzie, a podczas przełącząnia zablokowana będzie możliwośc jego załączenia. Wiec dalej jest ważne dla mnie pytanie: czy stycznik K1M jest konieczny...inaczej czy możną wyłączyć stycznik K2M przy załączonym zasilaniu falownika, ale bez sygnału RUN ?? ale chodzi mi tutaj o bezpieczeństwo falownika. Moje wątpliwości wynikają stąd, że stycznik za falownikiem to rzadkość, a przewody zza falownika powinno się odłączać po upłynięciu określonego czasu.

    0
  • #18 13 Mar 2012 09:05
    INTOUCH
    Poziom 30  

    Napięcie zasilające falownik powinno być odłączane możliwie najrzadziej, np: wyłączenie awaryjne, remonty, praca bezpośrednio przy falowniku. K1M jest potrzebny.

    0
  • #19 14 Mar 2012 19:34
    Accent
    Poziom 14  

    czyli generalnie może on być sterowany jednocześnie z K2M ? A można by zamiast K1M zastosować Rozłącznik RBK do dołączania w celach remontowych ? Które rozwiązanie lepsze ?

    A jaśli oba rozwiązania są złe to jaką logikę sterowania zastosować do K1M i K2M?

    0
  • #20 14 Mar 2012 22:11
    INTOUCH
    Poziom 30  

    Ty decydujesz, ty odpowiadasz.
    Najważniejsze jest sterowanie z blokadą mechaniczną i elektryczną K2M i K4M.

    Accent napisał:
    jaką logikę sterowania zastosować do K1M i K2M?

    Popymśl logicznie. Przed K2M musi być załączony K1M.
    K1M odłącza zasilanie falownika w przypadku wyłączenia awaryjnego.

    0
  • #21 15 Mar 2012 12:14
    bonanza
    Spec od Falowników

    Można rozłączać wyjście falownika przy obecności zasilania, jeśli nie ma sygnału RUN i wyjście falownika nie jest wysterowane. Tak działają układy kaskadowe sterowania zestawem pomp. Wyjście nie może być wysterowane - należy zwrócić uwagę, że po zdjęciu sygnału RUN i przy zatrzymaniu "rampą" wyjście jest sterowane jeszcze przez czas zależny od czasu deceleracji. Przy zatrzymaniu wybiegiem silnika wyjście jest odłączane od napięcia zaraz po zdjęciu sygnału RUN.

    1