Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podłączanie silnika do falownika i różne inne

Nardis 25 Jul 2008 19:45 33889 20
  • #1
    Nardis
    Level 13  
    Witam,

    Przeczytałem instrukcje niektórych falowników i już na wstępie włosy mi stają na głowie bo pisze w nich, że "...nie wolno falownika podłączać od strony wyjścia (zasilania urządzenia napędowego) do sieci 3-fazowej..."
    ...czyli rozumiem, że się zaraz coś w nim spali?
    To jak to jest, jak falownik zasila silnik 3f i nagle braknie zasilania a rozpędzony silnik wytwarza napięcie zmienne i podaje mu go na wyjście - to przecież się spali ? (zgodnie z tym co pisze w instrukcji). A jak to jest z silnikami synchronicznymi (na magnesach stałych w wirniku)? Czy jak podłącze do niego falownik np. LG IS5 to będzie działać czy się też spali?

    I jeszcze jedno, czy dobrze rozumiem by-pass falownika jako jego funkcję, która powoduje prawie bezpośrednie przekazanie napięcia zasilającego na silnik? Czy wtedy napięcie silnika (prądnicy) może się przenieść na wejście falownika, jak mu wyciągnę wtyczkę z sieci?

    pozdrawiam
    Piotr
  • #2
    n54
    Level 11  
    mam podobny problem.przed 2 laty podlaczylem falowniklg seriiiGdo silnika 3-faz.o mocy 4KW,pominalem wlacznik silnikowy przed silnikiem przed falownikiem jest typowy rozlacznik i zabezpieczenie nadpradowe-dziala do dzisiaj bez problemu dla wybranych 2 predkosci 1/2 i znamionowa.obecnie mam falownik iG5A dla silnika 3 faz o mocy 5KW,silnik ten ma sterowanie stycznikowe w ukladzi gwiazda-trojkat.Wyczytalem ze nalezy pomijac wszelkie stycznikimiedzy falownikiem a silnikiem.co w takim razie bedziesie dzialo z silnikem i falownikem gdy pomine taki rozruch silnika?Blagam niech ktos mi pomoze:?::cry:
  • #3
    Nardis
    Level 13  
    Wypieprz te styczniki i uzwojenia silnika przełącz na gwiazdę i do tego podłącz falownik. W falowniku zadaj moc znamionową silnika i prąd. Zadaj też wolniejszy rozruch (np. 5s) i po kłopocie. A jak silnik będzie połączony w trójkąt, to też falownik będzie go napędzał z tym, że silnik będzie miał znacznie większą moc. Może się jednak wtedy za bardzo rozgrzewać.
  • #4
    falowniki.com
    Power inverters specialist
    Witam,

    dla falowników z zasilaniem trójfazowym 400V:

    jeżeli silnik jest "gwiazda trójkąt" 230/400V łaczymy go w gwiazdę
    jezeli silnik jest 'gwiazda/trójkąt" 400/660V łaczymy go w trójkąt

    dla falowników z zasilaniem jednofazowym 230V

    silnik łączymy w trójkąt,

    aby poprawnie zmontować prosty układ obejściowy (bypass) należy dwa styczniki z blokadą mechaniczną
    i elektryczną połączyć w taki sposób aby przed uruchomieniem (podaniem zezwolenia RUN falownika)
    stycznik pracy "z falownikiem" został załaczony,
    hamowanie falownika należy zaprogramowac jako "hamowanie wybiegiem"

    aby przejść na sieć należy, zdjąć sygnał RUN z falownika, dokonać przełaczenia styczników i podać sygnał
    RUN falownika, oczywiście powinno to być zrealizowane poprzez automatykę nie ręcznie!

    Podłączanie silnika do falownika i różne inne
    pozdrawiam
  • #5
    n54
    Level 11  
    A jednak bardziej ufam Waszym radom niz instrukcjom tlumaczonym w sposob mylny i nie zrozumialy' temat by passu zostawiam na pozniej by bardziej dojrzec natomiast Pana z Olkusze bede prosic jeszcze o pomocdziki Wam bardzo klade sie do lozka ufny ze w tym temacie daje sie poruszac z pomoca innych zyczliwie nastawionych osob. Pozdrawiam
  • #6
    bonanza
    Power inverters specialist
    Nie wolno podłączyć trzech faz do zacisków silnikowych falownika, bo falownik na pewno tego nie wytrzyma (błąd przedszkolny!). Sieć ma oromną wydajność prądową.
    Z napięciem generowanym przez silnik na wybiegu falownik na pewno sobie poradzi zwłaszcza, że przy zaniku zasilania sieciowego generowany jest alarm i tranzystory wyjściowe zostaną wyłączone, a cały proces przebiegnie łagodnie, gdyż falownik ma w kondensatorach zapas energii.
    Bypass to taki pomysł, że falownik rozpędza silnik od 0 do 100%, a następnie w ciągu powiedzmy 0,2 sekundy rozłączany jest stycznik pomiędzy falownikiem a silnikiem i włączany stycznik zasilający silnik wprost z sieci, oczywiście z tym samym kierunkiem obrotów. Cały proces musi być kontrolowany przez wzajemnie blokujące styki (coś jak przy stycznikach gwiazda - trójkąt) + ta zwłoka czasowa, żeby niemożliwe było podanie napięcia sieci na wyjście falownika. Falownik po uwolnieniu może zostać połączony innym stycznikiem z następnym silnikem, którego prędkość reguluje, i tu także układ wykluczjący równoczesne połączenie. Jest to powszechnie stosowane w zestawach hydroforowych.
    Instrukcje najlepiej mieć "oryginalną" angielską - cudzysłów,gdyż oryginalna jest chińska. W razie wątpliwości co do polskiej wersji językowej sprawdzamy w angielskiej, co poeta miał na myśli.
  • #7
    Nardis
    Level 13  
    Już rozumiem ten by-pass za pomocą styczników. Jednakże gdzieś kiedyś przeczytałem, że istnieje by-pass sprzętowy - taki że nie trzeba styczników stosować. Falownik zachowuje się wtedy jak soft-start.

    Te powyższe opisy dużo mi wyjaśniają bo chcę zrobić mechaniczny akumulator energii. Wiąże się to z odzyskiem energii z prądnicy synchronicznej (na magnesach stałych). Otóż do testów zamontuję na wale prądnicy spore koło zamahowe, pdłącze falownik
    do niej a do niego sygnały z encodera inkrementalnego prądnicy. Rozpędze wał prądnicy i postaram się zrobić odzysk energii ale 3-fazowej a nie z szyny DC. I tu pytanie do wszystkich znających falowniki, czy są jakieś falowniki, które umożliwiają odbiór energii z 3-faz naraz bez stosowania podłączenia do szyny DC lub kombinacji z
    by-passem?
    I jeszcze jedno ciekawe pytanie: czy jest jakaś możliwość podłączenia 2 falowników na jedną szynę DC w taki sposób, żeby jeden był zasilany przez drugi? Tzn. gdy ten drugi jest w trybie odzyskiwania energii to ten pierwszy mógłby kosztem tej energii coś napędzać nie pobierając jej z sieci.

    pozdrawiam,
    Piotr
  • #8
    Accent
    Level 14  
    Witam serdecznie
    To stary temat ale mam podobny problem. Układ kompresora z silnikiem 75kW pracuje obecnie w układzie rozruchu gwiazda-trójkąt (są więc 3 styczniki). Klieny zażyczył sobie zamontowanie falownika do tego napędu, ale z zachowaniem starego układu sterowania jako "bypas". Znalazłem na pewnej stronie schemat jak taki układ zbudować(zamieszczony jako załącznik). Obecny układ sterowania (jakiś sterownik) nie ma możliwości sterowania stycznikami K1M i K2M. Muszę więc jakoś wszczepić ten falownik i dwa styczniki w działający układ. Pytania moje są takie. Jaką logikę zastosować do nowych styczników, aby nie musieć zmieniać sterowania starym układem (jedynie jakoś go blokować) i jak zrobić automatykę przełączenia na bypas (będzie jakiś przełącznik "praca z falownikiem-bypas").
    Mam taki pomysł aby sterowanie starym układem gw-tr zostawić tak jak jest, przed K4M wstawić nowy stycznik z blokadą mechaniczną z nowym stycznikiem K2M i w momencie jak stary układ sterowania przełączy już styczniki na trójkąt to pozbierać z ich styków pom sygnały i podać na RUN falownika + sygnał z przełącznika w pozycji "praca z falownikiem".
    W celu przełączenia układów można by jako warunek dać "wszystkie 3 styczniki starego ukłądu wyłączone". Wtedy przełączam np na falownik. Pytanie kolejne co w przypadku przełączenia na bypas - czy można wyłączyć stycznik za falownikiem gdy falownik jest zasilany, w końcu aby odłączyć przedowy za falownikiem powinno się odczekać kilka min zanim rozładuję się szyna DC.

    Co o tym rozwiazaniu myślą szanowni forumowicze?

    Instrukcja zamieszczania zdjęć oraz obrazków na forum https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html [retrofood]
  • #9
    piotr5000
    Level 21  
    Jeśli styczniki mają styki pomocnicze to:
    K1M i K2M można załączyć ( jednocześnie ) tylko jeśli K3M , K4M i K5M są rozłączone.
    i odwrotnie. Jeśli nie mają - to muszą je mieć
  • #10
    Accent
    Level 14  
    no nie bo końca, bo K5M musi być załączony podczas pracy na falowniku (żeby silnik pracował w trójkącie).

    I pytanie jeszcze czy przy przełączaniu na Bypas nie musi najpierw "puścić" stycznik K1M potem należy odczekać np 5 min (czas rozładowania szyny DC) i dopiero potem "puszcza" K2M ?
  • #11
    INTOUCH
    Level 30  
    Między K2M i K4Mpowinna być blokada elektryczna i mechaniczna dla bezpieczeństwa falownika i silnika.

    Dodano po 10 [minuty]:

    piotr5000 wrote:
    K1M i K2M można załączyć ( jednocześnie ) tylko jeśli K3M , K4M i K5M są rozłączone.
    i odwrotnie. Jeśli nie mają - to muszą je mieć

    Przeczytaj i przeanalizuj i przeanalizuj ze schematem to co przeczytałeś.
    Gdy K3M lub K5M będzie rozłączony, to silnik zasilany z falownika w ogóle nie ruszy .
    K4M musi być rozłączony, ale musi być załączony K3M lub K5M.
  • #12
    Accent
    Level 14  
    no wlaśnie
    Ja przed K4M chce wstawić jeszcze jeden stycznik i ten mechanicznie blokować, żeby starego układu nie ruszać.
  • #13
    lcybulsk
    Level 12  
    Nardis wrote:

    I jeszcze jedno ciekawe pytanie: czy jest jakaś możliwość podłączenia 2 falowników na jedną szynę DC w taki sposób, żeby jeden był zasilany przez drugi? Tzn. gdy ten drugi jest w trybie odzyskiwania energii to ten pierwszy mógłby kosztem tej energii coś napędzać nie pobierając jej z sieci.


    Jest taka możliwość i takie rozwiązania się stosuje np. na dużych suwnicach. Poniżej topologia oparta na falownikach Vacon. Dodatkowo tutaj człon prostownika jest sterowany ze zwrotem energii do sieci zasialającej.

    Podłączanie silnika do falownika i różne inne
  • #14
    INTOUCH
    Level 30  
    Accent wrote:
    no wlaśnie
    Ja przed K4M chce wstawić jeszcze jeden stycznik i ten mechanicznie blokować, żeby starego układu nie ruszać.

    Tylko, że ten stycznik musi być mechanicznie blokowany z K2M.
    Gdzieś ci schemat uciekł.
    Tak się zastanawiam jak rozwiążesz problem ekranowania kabla przy zastosowaniu stycznika K2M.
  • #15
    Accent
    Level 14  
    ...blokowanie oczywiście będzie. Pytanie: czy stycznik K1M jest konieczny...inaczej czy możną wyłączyć stycznik K2M przy załączonym zasilaniu falownika, ale bez sygnału RUN ??

    A co do ekranu to Stycznik K2M będzie zaraz pod falownikiem, a od stycznika kabel ekranowany do silnika.

    Jeszcze raz schemat
    Podłączanie silnika do falownika i różne inne
  • #17
    Accent
    Level 14  
    nie o to mi chodzi. Układ tak zrobie, że przełączenie układu z falownika na bypas i odwrotnie, będzie możliwe tylko przy wyłączonym napędzie, a podczas przełącząnia zablokowana będzie możliwośc jego załączenia. Wiec dalej jest ważne dla mnie pytanie: czy stycznik K1M jest konieczny...inaczej czy możną wyłączyć stycznik K2M przy załączonym zasilaniu falownika, ale bez sygnału RUN ?? ale chodzi mi tutaj o bezpieczeństwo falownika. Moje wątpliwości wynikają stąd, że stycznik za falownikiem to rzadkość, a przewody zza falownika powinno się odłączać po upłynięciu określonego czasu.
  • #18
    INTOUCH
    Level 30  
    Napięcie zasilające falownik powinno być odłączane możliwie najrzadziej, np: wyłączenie awaryjne, remonty, praca bezpośrednio przy falowniku. K1M jest potrzebny.
  • #19
    Accent
    Level 14  
    czyli generalnie może on być sterowany jednocześnie z K2M ? A można by zamiast K1M zastosować Rozłącznik RBK do dołączania w celach remontowych ? Które rozwiązanie lepsze ?

    A jaśli oba rozwiązania są złe to jaką logikę sterowania zastosować do K1M i K2M?
  • #20
    INTOUCH
    Level 30  
    Ty decydujesz, ty odpowiadasz.
    Najważniejsze jest sterowanie z blokadą mechaniczną i elektryczną K2M i K4M.

    Accent wrote:
    jaką logikę sterowania zastosować do K1M i K2M?

    Popymśl logicznie. Przed K2M musi być załączony K1M.
    K1M odłącza zasilanie falownika w przypadku wyłączenia awaryjnego.
  • #21
    bonanza
    Power inverters specialist
    Można rozłączać wyjście falownika przy obecności zasilania, jeśli nie ma sygnału RUN i wyjście falownika nie jest wysterowane. Tak działają układy kaskadowe sterowania zestawem pomp. Wyjście nie może być wysterowane - należy zwrócić uwagę, że po zdjęciu sygnału RUN i przy zatrzymaniu "rampą" wyjście jest sterowane jeszcze przez czas zależny od czasu deceleracji. Przy zatrzymaniu wybiegiem silnika wyjście jest odłączane od napięcia zaraz po zdjęciu sygnału RUN.