Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wskaznik afr, jak zrobic na sondzie szerokopasmowej?

toyocivic 28 Cze 2009 17:13 55904 66
  • #31 28 Cze 2009 17:13
    przem_mo
    Poziom 10  

    Witam,
    Czy poradził ktoś sobie z problemem?
    Planuję zbudować kontroler i chciałem zapytać co powinienem wiedzieć o czujniku czego nie mówią?

    pozdrawiam

  • Semicon
  • #32 29 Cze 2009 21:28
    MAREK74
    Poziom 20  

    no to opowiadaj jak to chcesz zrobić :)

  • #33 07 Paź 2009 08:51
    tom1eczek
    Poziom 20  

    siema, próbował ktoś z Was podłączyć sondę przez wejście line-in karty dźwiękowej komputera? Daje to możliwość podglądu na żywo (wszelkie oscyloskopy: TRueRTA), zapisu danych (nawet audacity) w celu późniejszego obejrzenia...

    karta dźwiękowa ma na wejściu kondensator, uniemożliwia on pomiar napięć stałych oraz niestety zmiennych względem masy! Ten kondensator można by wyciąć - o ile nie będzie to laptop ze zintegrowaną dźwiękówką. Wejście większości kart nie będzie miało problemu z poziomem napięć rzędu +1V, bo +-1V(=2V) to 0,775Vrms czyli poziom liniowy!
    Rezystancja wejściowa karty jest trochę mała, bo na pewno nie wynosi 1MOhm - tak jak u Was, ale to jest do przejścia.

    PYTANIA:

    Zobaczcie na rysunek http://www.motoelektron.com/wykresl.jpg

    Wykres z sondy lambda to seria impulsów. Czy każdy impuls odpowiada jednemu suwowi wydechu? Czyli cztery kolejne impulsy to wydechy z 4 cylindrów, a później od początku? Więc można stwierdzić jak chodzą poszczególne gary?

    Każdy z impulsów ma podstawę mniej więcej na poziomie 0,2V; szczyt natomiast około 0,8V. Dla naszego pomiaru ważna jest wartość szczytowa (0,8V), średnia (0,8V+0,2V)/2=0,5V, czy różnica między szczytową, a minimalną? 0,8-0,2=0,6V

    Poza tym ten przebieg jest chyba z wąskopasmowej sondy... Ale raczej tylko na taką będę mógł sobie pozwolić (70zł), a nie 400.

  • #34 13 Paź 2009 21:31
    elmo0104
    Poziom 13  

    Nie masz racji że każda zmiana w wykresie to wydech z poszczególnego cylindra. Jeśli np wepniesz sondę wąskopasmową do wydechu w maluchu nie będzie takiego wykresu. Wykres taki powstaje jak sonda(wąskopasmowa) współpracuje z komputerem sterującym. Komputer steruje dawką paliwa i zubaża ją a następnie wzbogaca(stąd taki wykres jak podałeś). Nie wiem do czego chcesz to zaadaptować ale wąskopasmową sondą nie pomierzysz dokładnego nadmiaru tlenu w spalinach.

  • #35 20 Paź 2009 15:39
    tom1eczek
    Poziom 20  

    Cytat:
    Nie masz racji że każda zmiana w wykresie to wydech z poszczególnego cylindra. Jeśli np wepniesz sondę wąskopasmową do wydechu w maluchu nie będzie takiego wykresu.

    I o to chodziło. Pojazd, w którym chcę zmierzyć nieszczęsne AFR ma czterocylindrowy silnik na czterech GAŹNIKACH. Jest to motocykl, ale porównanie do malucha jest bardzo trafne. Wtedy na wąskopasmowej sondzie da radę? Wykres będzie taki? Mieszanka zbyt bogata: ~ blisko 1V, uboga: ~0V, oscylacje około: 0,5V (związane z stromą charakterystyką sondy w tym zakresie) ~mieszanka prawidłowa. Regulacja w sumie sprowadza się do "wykręć pół obrotu - wzbogać" albo odwrotnie do uzyskania stanu, w którym napięcie oscyluje możliwie blisko 0,5V.
    Da radę?

  • #36 23 Paź 2009 01:20
    elmo0104
    Poziom 13  

    myslę że da rade to zrobić ale nie wysterujesz gaznika na sondzie lambda w calym zakresie obrotów. Jesli zaczniesz stroic silnik na wolnych obrotach na biegu jałowym to prawdopodobnie uda Ci się to prawidłowo zrobic, ale wtedy bedziesz musial wkrecac sonde po kolei do kazdego runera i stroic dany cylinder;> Tak czy inaczej gaźnik żaden nie jest tak skonstruowany że jego charakterystyka pokrywa się idealnie z charakterystyką silnika w którym jest zastosowany i na wyzszych obrotach / przy obciążeniu afr bedzie juz zupełnie inny. Wracająć do wykresu ktory przytoczyłeś, powstanie taki wykres tylko wtedy jak komputer dawkuje paliwo po zbadaniu spalin sondą lambda. Oczywiście sonda musi być rozgrzana jeśli chcesz mieć jakieś miarodajne wyniki.

  • #37 26 Paź 2009 18:09
    tom1eczek
    Poziom 20  

    witam, czyli muszę wspawać nakrętkę pod sondę (z podgrzewaniem najlepiej) w każdy kolektor, następnie przekładać jedną sondę po kolei i następnie ustawiać mieszankę?

  • #38 27 Paź 2009 19:58
    elmo0104
    Poziom 13  

    wspawaj nakrętki do każdego runera osobno i przygotój 3 zaślepki na reszte cylindrów(czy ile tam masz). Sonda może nie mieć grzałki ale wtedy będziesz musiał rozgrzać troche silnik zanim zaczniesz kręcić regulacją w gaźniku. Nie wiem jakie napięcia będzie CI sonda pokazywać przy gaźniku. Być może że ciężko będzie Ci wywołać takie właśnie zachowanie sondy do którego przytoczyłeś wykres. Zapewne AFR zmieni się po wkręceniu silnika na wyzsze obroty a przy obciążeniu to już wogole będzie bogato.


    Aby sprawdzić jakie napięcie odpowiada "bogato"/"ubogo" najlepiej znaleźć jakiś opis do sondy którą akurat kupisz/zdobędziesz.

  • Semicon
  • #39 27 Paź 2009 20:35
    toffic-k
    Poziom 16  

    strojenie gaźników pod każdy runner sondą wąskopasmową to lekkie nieporozumienie, jak juz zadasz sobie tyle trudu żeby zrobić 4 wyjścia to tylko szerokopasmówką się bawić
    P.S. regulacja na wacum nie daje dobrych rezultatów?? Gaźniki o stałym podciśnieniu czy zwykłe 4przelotowe Webery itp??

  • #40 27 Paź 2009 23:13
    tom1eczek
    Poziom 20  

    cztery gaźniki podciśnieniowe.

    Cytat:
    Zapewne AFR zmieni się po wkręceniu silnika na wyższe obroty, a przy obciążeniu to już wogole będzie bogato.


    Chodzi o celowe wzbogacenie mieszanki pod pełnym obciążeniem z stechiometrycznej (lambda=1) na lambda=0,8~0.9, bo przy takiej silnik ma największą moc? Według wykresów sondy wąskopasmowej napięcie rzeczywiście poleci ostro w górę w okolice 0,9V.

    W sondzie szerokopasmowej jest 5 lub 6 przewodów. 2 do podgrzewania plus 3 lub 4 do pomiaru. Po co te dodatkowe przewody? Jakieś napięcie odniesienia? Tak w necie gdzieś było...

  • #41 28 Paź 2009 01:13
    elmo0104
    Poziom 13  

    do sondy szerokopaskowej niezbedny jest sterownik. Sama sonda na nic nam się nie przyda, nic nie pomierzymy. Sterownik podaje jakieś napięcia o danej częstotliwości a sonda"modyfikuje" ten sygnal na podstawie spalin. nastepnie sterownik przelicza wartosci z sondy na wartosci AFR. Charakterystyka sondy szerokopasmowej nie jest liniowa.


    A jak obciążysz motor podczas pomiaru? Na drodze? Pewnie będzie to pracochłonne i czasochłonne, chyba że masz łątwy dostęp do gaźników i nie muszisz zbiornika zdejmować:P

  • #42 07 Lis 2009 14:47
    tom1eczek
    Poziom 20  

    Silnik obciążę na drodze, druga metoda to koło powietrzu wysoki bieg, i przytrzymywanie tylnym hamulcem, uważając żeby bo nie spalić. Dostęp mam przerąbany do gaźników. Żeby je wyjąć (np. do zmiany poziomu paliwa) muszę zdjąć bak i filtr powietrza. Na szczęście do regulacji wolnych obrotów wystarczy zdjęty bak, śrubki są od dołu, a paliwa nalewać przez lejek.

    Nie mam tyle kasy, żeby kupić sobie kontroler i sondę szerokopasmową. Z kolei w necie jest za mało informacji do budowy takiego kontrolera. Jeśli napięcia sterujące sondą nie przekraczają 2Vpp, a częstotliwości 20kHz, można użyć karty dźwiękowej w trybie full duplex i jednocześnie zczytywać informacje z sondy oscyloskopem trueTRA. Ale to takie gdybanie.

    Zostanę przy wąskopasmowej sondzie i prymitywnej linijce 10led. Tylko wymyślę skąd wziąć nakrętki M18x1.5

    tomek

  • #43 19 Lut 2010 10:30
    mcg1ver
    Poziom 14  

    jesli ktos juz wykonał ten kontroler to prosze o kontakt , zlece wykonanie tego na szerokopasmówce z audi i pasata lub ewentualnie innej.

  • #44 22 Lut 2010 16:48
    007Daniel
    Poziom 13  

    witajcie.
    a czy ktoś z Was mógłby wrzucić link do "sposobu działania" takiej sondy np 0 258 007 057. Pod pojęciem sposób działania chodzi mi o zasadzie wygrzewania tej sondy.

    Czy grzałka ma chodzić od momentu włączenia do wyłączenia NON STOP
    Czy też ma się w jakichś cyklach włączać i wyłączać. (Bimetal?)
    PS
    Generalnie obecnie w wolnych chwilach "strugam" taki interfejs budową zbliżony do MOTEC-a lub Innovate. Wskaźnik λ oraz AFR-u już działa jednak trochę stresuję się tym, że jak grzałka w tej sondzie ma pracować w jakichś innych cyklach niż ciągły to mogę w lamerski sposób ją spalić - a tego bym nie chciał.
    PS2
    A może ta sonda sama poradzi sobie z tematem grzałeczki??

  • #45 26 Lut 2010 18:32
    MAREK74
    Poziom 20  

    ostatni ps2 raczej wyklucz że poradziłeś sobie z resztą

    naświetl co tam wykombinowałeś

  • #46 05 Mar 2010 19:00
    toffic-k
    Poziom 16  

    grzałka nie działa ciągle, inaczej temp sondy jest za wysoka=> duże przekłamanie. W kontrolerach Innovate jeśli tem sondy jest zbyt wysoka to wyskakuje błąd.

  • #47 16 Paź 2010 01:30
    matt_radom
    Poziom 9  

    Ale zbudował ktoś w końcu kontroler? Też mam samą sonde i potrzebuje kontrolera. Siedzę już od 23:00 i szukam, niby na 14point7.com miały być schematy ale nie ma. Znalazłem tylko dość skomplikowany schemat budowy i wykaz materiałów kontrolera(załączam) widziałem też dość prosty kontroler wykonany w technologii SMD (foto) ale kosztuje 75$ ciężko taki zdobyć.
    Wskaznik afr, jak zrobic na sondzie szerokopasmowej?


    podobno na supraforums.com jest sporo informacji na temat kontrolera ale to forum nie ma wyszukiwarki a ja nie mam już cierpliwości.
    Gdyby ktoś znalazł coś realnego to proszę o post.

    Załączniki:
  • #48 03 Kwi 2011 13:18
    MAREK74
    Poziom 20  

    Kto wie jaka powinna być temperatura sondy? A druga sprawa jak ją zmierzyć prawidłowo bo nie znalazłem żadnych danych dotyczących konkretnych wartości ,od tego trzeba zacząć zabawę.

  • #49 29 Kwi 2011 23:07
    matt_radom
    Poziom 9  

    niby tak, napięcie do sterowania sondą to jakieś 0,6-0,7v ale musi być kontrolowane, to dość skomplikowane, tam jest pompa tlenu i nią trzeba sterować żeby uzyskać wymagane wartości.

  • #51 26 Wrz 2011 17:38
    zbig_wwl
    Poziom 17  

    MAREK74 napisał:
    Kto wie jaka powinna być temperatura sondy? A druga sprawa jak ją zmierzyć prawidłowo bo nie znalazłem żadnych danych dotyczących konkretnych wartości ,od tego trzeba zacząć zabawę.

    Z


    Wszystkie dane, żeby zacząć zabawę są w dokumencie z przywołanej wcześniej strony, konkretnie http://www.wbo2.com/lsu/Y258K01005e03mar21eng.pdf . Reszta info na http://www.wbo2.com .
    Zrobić się da, bo moja już działa ;) i wygląda na razie tak

    Wskaznik afr, jak zrobic na sondzie szerokopasmowej?

    Zostało jeszcze parę rzeczy do dopieszczenia, ale ogólnie jest OK.

  • #52 12 Paź 2011 21:18
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #53 17 Paź 2011 11:26
    Marek Sp
    Poziom 20  

    Warto np. LPG gdzie sterowniki i wtryskiwacze robią co chcą :)

  • #54 17 Paź 2011 15:26
    Ch.M.
    Poziom 27  

    Rebuso napisał:
    I co będzie coś z tego ? Może w DIY zaprezentujesz rezultaty ? Na dzień dzisiejszy Innovate LC-1 kosztuję tyle co 160litrów benzyny. Warto kombinować ?

    LC-1 to wąskopasmowa sonda, nie warto. Jak już to warto coś zrobić na szerokopasmową sondę .

  • #55 17 Paź 2011 16:58
    Marek Sp
    Poziom 20  

    to ja wiem tyle ze stopień komplikacji jest inny . Problem ze kontrolerem sondy

  • #56 17 Paź 2011 19:40
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #57 18 Paź 2011 02:11
    Tymu
    Poziom 10  

    Jaki jest realny koszt kontrolera, nie licząc sondy?
    Od bardzo dawna poluje na takie coś, i cieszę się że ktoś to u nas wykonał.
    Pytanie czy wiedza nie stanie się tajemna i komercyjna, do czego oczywiście masz prawo.

  • #58 18 Paź 2011 09:30
    Marek Sp
    Poziom 20  

    stanie sie tajemna ) znam autora trudno coś u niego się dowiedzieć .

  • #59 18 Paź 2011 11:12
    Tymu
    Poziom 10  

    W granicach rozsądku chętnie coś takiego bym kupił/ zrobił...wiadomo że oryginalny kosztuje kolo 750zł (myślę o LC-1). Szkoda że do tej pory żaden z fachowców elektroników nie umieścił opisu DIY do prostego kontrolera w polskim wykonaniu na dostępnych częściach, bez wodotrysków( styknie że ma wyświetlacz). Ze mnie niestety lepszy mechanik jak elektronik i tego sam nie zaprojektuę.

  • #60 18 Paź 2011 11:55
    zbig_wwl
    Poziom 17  

    Aby nastąpiła publikacja "materiałów" to przede wszystkim muszę znaleźć nieco czasu, żeby je przygotować. Pewnie wtedy pojawi się to na moim www . Od razu uprzedzam, że na pewno "tajemny" pozostanie kod źródłowy.

    Czemu do tej pory nic nie opublikowałem? - pomijając brak czasu :D, to uważam, że nawet po udostępnieniu wszystkiego, samodzielne wykonanie sterownika będzie problem. Taki sterownik to już niestety taka "aparatura" sterująco-pomiarowa i wymaga kalibracji części pomiarowej (obwody pomiaru napięcia i rezystancji dynamicznej ogniwa, pomiaru prądu grzałki, napięcia zasilania), jak i kalibracji części wykonawczej, czyli przede wszystkim pompy prądowej. Kalibracja odbywa się co prawda jednorazowo i "programowo" (tzn. algorytm kalibracyjny jest integralną częścią programu sterownika), ale wymaga doprowadzenia do sterownika zarówno wzorcowych sygnałów jak i dokładnego pomiaru wartości generowanych przez obwody wykonawcze sterownika.

    Po drugie - niestety podłączenie wadliwie wykonanego sterownika do sondy może ją uszkodzić, a jak wiadomo sama sonda to praktycznie połowa wartości takiego zestawu LC-1, więc jeżeli chodzi o "zabawę", to można się "bawić" :D, ale do użytkowania to chyba lepiej kupić gotowy zestaw.