Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wirnik silnika klatkowego

29 Lip 2008 00:51 6479 6
  • Poziom 26  
    Witam, przeszukujac forum znalazlem stwierdzenie, ze jesli wirnik silnika klatkowego przebarwi sie na kolor fioletowy to jest do wyrzucenia. Czy tak jest faktycznie i z jakiego powodu wirnik sie przebarwia? Jak takie uszkodzenie powinno sie objawiac?
    Pytam dlatego, ze ostatnio po zalaniu rozbieralismy kilka sztuk silnikow i dwa z nich mialy wlasnie wirniki koloru fioletowego (taki bardzo oczoje..y kolorek). Sa to male silniki (2.2 i 3kW) i w ich pracy nic niepokojacego sie nie dzialo, nie grzaly sie itd...
  • Poziom 28  
    Cześć.Niektóre wirniki mają taki odcień już od nowości.A rozmawiałem z kolegą który przezwaja silniki już 30lat j powiedział,że w swojej pracy spotkał się tylko z jednym spalonym wirnikiem to się zdarza bardzo rzadko.
  • Moderator Elektrotechnika
    marian_em napisał:
    Witam, przeszukujac forum znalazlem stwierdzenie, ze jesli wirnik silnika klatkowego przebarwi sie na kolor fioletowy to jest do wyrzucenia. Czy tak jest faktycznie i z jakiego powodu wirnik sie przebarwia? Jak takie uszkodzenie powinno sie objawiac?
    Pytam dlatego, ze ostatnio po zalaniu rozbieralismy kilka sztuk silnikow i dwa z nich mialy wlasnie wirniki koloru fioletowego (taki bardzo oczoje..y kolorek). Sa to male silniki (2.2 i 3kW) i w ich pracy nic niepokojacego sie nie dzialo, nie grzaly sie itd...

    Odnośnie budowy wirnika: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_elektryczny_klatkowy
    Uszkodzenie tych wirników polega na uszkodzeniu pręta aluminiowego klatki(przerwa) zazwyczaj bardzo rzadko występuje (przynajmniej w mojej kilkudziesięcioletniej praktyce).
    Przebarwienia mogą wynikać z pracy silnika(obcieranie o stojan w wyniku uszkodzenia łożysk, luzu w obsadach itp)
  • Specjalista elektryk
    Niektóre firmy stosują takiego koloru lakier jako zabezpieczenie antykorozyjne blach wirnika. Zgadzam się z kolegą Topolskim. Uszkodzenia klatki wirnika są niezmiernie rzadkie.
  • Poziom 19  
    Jeśli w takim silniku klatkowym uszkodzi się uzwojenie wirnika to taki silnik straci na mocy i będzie się grzał nawet pod niewielkim obciążeniem.
  • Poziom 26  
    Budowe takich silnikow znam, to nie jest problem. Zastanowil mnie ten fioletowy kolor bo szczerze mowiac nie spotkalem sie nigdy wczesniej z fioletowym wirnikiem, dopiero teraz z tymi dwoma (w zasadzie trzema bo silnik z wentylatora spawarki spb315 tez ma jak sie okazalo taki sam fioletowy kolor). Poza ta "anomalia" silniki pracuja prawidlowo ;)
  • Moderator Robotyka
    Aluminium, najczesciej stosowane na pręty klatki, nie przebarwia się na fioletowo. Tylko stalowe blachy mogą się przegrzać na taki kolor. Prawdopodobnie koledze chodziło o to, że po takim przegrzaniu uszkadza się lakier na blachach i mogą pojawiać się dodatkowe straty w żelazie. Rdzeń wirnika jest wykonany z blach jednostronie pokrytych lakierem izolacyjnym.
    Nalezy jednak z tym uważać, bo b. często jest stosowany fiolotewo różowy lakier na zabezpieczenie blach, a samych blach widzimy jedynie sam brzeg, co nie pozwala ocenić rzeczywistego stanu całej blachy.
    Pomijając, fakt, że temperatura, która uszkodziłaby trwale wirnik klatkowy, mogłaby chyba powstać tylko w razie pożaru silnika. Bo stojan spaliłby się dużo wcześniej i wywalił zabezpieczenia.