Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zakłócenia w CB - Renault espace 2,0 rp 2000

01 Sie 2008 19:14 4667 18
  • Poziom 39  
    Witam
    Wczoraj zamontowałem ( w profesjonalnym serwisie ) CB w aucie jak wyżej. Trochę kłopotu było z zamontowaniem anteny - w końcu kazałem zrobić otwór w masce silnika ( jedyny stalowy element poszucia karoseri )
    Instalator uprzedził mnie że silnik w czasie pracy trochę zakłóca odbiór, ale po właczeniu filtra stuki się minimalizowały. Więc ustalilismy ze troche pojeżdzę i zbiorę wiecej informacji o ew kłopotach. Co do stuków od silnika montażystapolećił wizyte u elektryka samochodowego i założenie kondensatorów pojemnościowych przeciwzakłoceniowych na ... alternatorze.
    JAk na mój słuch ( a jeszcze słysze dobrze) to siał zapłon ( stuki rytmiczne, zmieniające szybkośc ze zmieną obrotów.
    Ale pojawiłsie kolejny zgryz - jak właczę klime ( startuje pewnie wentylator) pojawia się w odbiorze gwizd uniemożliwiający słuchanie. Nadawanie jest czyste.
    Proszę kolegów mobili praktyków o kilka słów komentarza i ew rady
    Pozdr.J.
  • HelukabelHelukabel
  • Specjalista - układy wtrysku Diesel
    Witam.
    Spróbuj podlączyć masę i zasilanie do CB z akumulatora. Powinno być dużo lepiej.
  • Poziom 27  
    Jeśli zamontowałeś antenę najbliżej wszelkich źródeł zakłóceń to rada jest tylko jedna zmień miejsce montażu anteny na dach... Espace mają metalowe pałąki które są konstrukcją wzmacniającą dach, jeśli zdemontujesz tapicerkę bez problemu je zobaczysz. Są w miejscach innego koloru tapicerki. Możesz też między tapicerkę a dach włożyć kawał blachy albo siatki stalowej bądź jakiejkolwiek przewodzącej prąd, oczywiście połącz z masą anteny CB.

    Podobno na ostatnim pałąku wzmacniającym jest nawet oryginalna dziura na antenę do GPS.

    Więcej na temat montarzu znajdziesz na stronie poświęconej espace : "www.espacepl.org"

    Pozdrawiam
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 39  
    Dzięki za rady ale mam pewne ograniczenia:
    1. Wysokość wjazdu do garażu - ok 20 cm nad dach pojazdu - montaż na dachu odpada - nie będę przecież kilka razy dziennie demontował anteny... ( czesto też wjeżdzam do podziemnych parkingów i garaży)
    2. Radio instalował serwis - powinni się znać na tym gdzie można a gdzie nie mozna założyć anteny
    3. Jeżeli zakłocenia wchodzą tylko przy odbiorze - w nadaniu jest czysto - to podłaczenie prosto do akumulatora pewnie nic nie da.
    A i odkłócanie instalacji elektrycznej wydaje mi się niecelowe- Espace to jeden z najbardziej elektronicznych samochodówz tego czasu- myślę że Francuzi zrobili wszystko co możliwe by nie zaklłocało nic elektroniki...
    Czekam na dalsze rady
    pozdr. J.,
    ps
    Antenę GPS mam na końcu dachu......
  • Specjalista - układy wtrysku Diesel
    Skoro do czasu montażu CB radia bylo wszystko OK to jaki wniosek?.. spróbuj jeszcze tutaj
  • Poziom 27  
    Myślę że najwięcej zakłóceń masz z aparatu zapłonowego i samych przewodów wysokiego napięcia... Możliwe że jedynym ratunkiem będzie zaekranowanie maski od spodu np. folią aluminiową i podłączenie jej do masy. Też mam espace i wiem że jest problem z montażem anteny CB...
  • Poziom 39  
    Ewidentnie zkłócenia wchodzą przez antenę, trochę pochodzi od układu zapłonowego, ale z tym radzi sobie wbudowany filtr.
    Te, które główie mnie męczą to zakłócenia emitowane przez wentylator główny chłodnicy. Załącza się razem ze startem klimatyzacj i emituje gwizd o dośc stałej częstotliwości ( wentylator ma dośc stałe obroty).
    Poćwiczyłem fitlrowanie na przewodach wentylatora - nie poskutkowało 1.założenie na przewody rdzenia ferrytowego
    2.włączenie w szereg z przewodami dużej indukcyjności ( trafo od hallogenów 230/24V stroną wtórną- rezystancja uzwojenia ok 0,3 Ω)
    3.Filtr typu Π wymontowany ze strony sieciowej ups-a ( trzy kondensatory - po jednym do masy z każdego przewodu i jeden między przewodami.
    4. Podłaczyłem dodatkowwym przewodem 6mm² miejsce styku anteny z maską do minusa akumulatora.
    Z tego wnioskuję że zakłócenia pochodzą od samego silnika wentylatora i nie rozchodzą się przewodami zasilającymi.
    Wszystkie te próby zrobiłem na zasilaniu z instalacji samochodowej i z oddzielnego źródła - zewnętrzny akumulator.
    Ekranowanie maski która już jest ekranem podłaczonym do masy pojazdu nie wydaje mi się dobrym ( dającym nadzieje na pozytywny efekt) pomysłem.
    Przesledziłem sugerowane linkami posty - w zasadzie nic nowego się nie dowiedziałem.
    Przydałby się w radiu filtr elektroniczny z nastawianą szerokościa wycinanego pasma ( cos jak w wypasionych mikserach filtr parametryczny- tak aby wyfiltrować gwizd a nie mowę)
    Gwizd ma jedank czestotliwość mniejwięcej 800 Hz - akurat środek pasma akustycznego obsługiwanego przez CB.
    Straciłem sobotę i efekt zerowy.............
    Pozdr.J.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 27  
    A tak Espace III ma już metalową maskę, mój Espace jest jeszcze cały z włókna szklanego... Jeśli zakłócenia pochodzą z komutatora wentylatora to dodawanie jakiś przypadkowych pseudo indukcyjności czy filtrów z UPS-a zupełnie nie przygotowanych na takie zakłócenia, a już na pewno nie na takie prądy.

    Druga sprawa to to że te zakłócenia z tego co opisujesz nie są natury elektrycznej. Więc filtr na zasilaniu prawdopodobnie nawet jeśli byłby dobrze dobrany nie rozwiąże problemu. Zakłócenia są typu radiowego i powstają z powodu iskrzenia szczotek...

    Nie wiem jak jest w E III ale zamocowanie silnika jest plastykowe więc może trzeba by było podłączyć masę silnika wentylatora z masą samochodu, a dodatkowo spróbować zaekranować przewody zasilające wentylator, bo to pewnie one najwięcej "sieją"...

    Ps. grubość przewodów określa się w milimetrach kwadratowych a nie w sześciennych ...

    (...)
  • Poziom 39  
    Radio Intek M-150 Plus PA, EMG, ANL
    Antena Hawaii ( tak jest na fakturze) dość krótka - ok 80 cm
    O jednostkach przekroju przewodu -wiem w jakich się to wyraża - po prostu symbole ² i ³ są blisko siebie i tak się myszką zabrało....
    Pozdr.J.
  • Poziom 21  
    odkręć kolego antenę i sprawdz zakłócenia bez anteny te idą po zasilaniu radia i można je wyciąć filtrem na zasilaniu zakłócenia które idą bezpośrednio przez antenę można spróbować wycinać przy nadajnikach tych zakłóceń silniki elektryczne założyć kondensatory blokujące jak najbliżej szczotek silnika bo one sieją i ekranować kable i świece wys. napięcia oplotem ekranującym w starych czasach miałem trabanta i sporo się namęczyłem by jako tako radio odbierało bo trabant był cały z masy
  • Poziom 27  
    Opiszę pewną sytuację, która miała miejsce na pewnej hali produkcyjnej... Ktoś robił wentylację..., ktoś robił suwnice... ktoś robił jeszcze inne rzeczy i ktoś do tego dostarczał zasilanie. Suwnice głupiały w chwili włączenia wentylacji, robiły co chciały aż komp wywalał awarię... Po wielu badaniach domysłach i kłótniach ( sprawa mało w sądzie nie wylądowała ) okazało się że falowniki ( przemienniki częstotliwości ) regulujące pracę wentylatorów ( 32 szt. ) siały tak mocno że zakłócały pracę suwnic... Dostałem zlecenie montażu filtrów przeciwzakłóceniowych. Elektryk powiedział mi że to i tak bez sensu bo oni zakładali różne filtry, i wejściowe i wyjściowe takie siakie i owakie ale żadne nie zdawały egzaminu, falowniki nadal zakłócały pracę suwnic...
    Mimo to zleceniodawca zlecił mi montaż filtrów przeciw zakłóceniowych.
    Umówiłem się z elektrykiem, kierownikiem budowy i wszystkimi świętymi. Założyłem filtry, elektryk włączył zasilanie, ja uruchomiłem wentylację na pełny gwizdek ( 8 sterownic każda po 4 wentylatory każdy 2,2 Kw mocy ) gość od suwnic wraz z kierownikiem budowy uruchomili suwnice i zaczął się nimi bawić w lewo w dół do przodu itd.
    Elektryk nie chciał wierzyć własnym oczom, "suwnicowy" skrupulatnie badał pracę suwnic... niczego niepożądanego nie zauważył, o czym bezzwłocznie powiadomił jakiś Niemców ( suwnice robiła Niemiecka firma ).

    Wniosek:

    Filtry które założyłem były tej samej firmy co falowniki i specjalnie do tych falowników stworzone, były też nie wiele mniejsze od samych falowników. Goście zakładali filtry też do falowników ale jakieś przypadkowe.
    Firma produkująca falowniki ma laboratorium gdzie jest w stanie analizatorami stwierdzić co ich falowniki produkują i stworzyć skuteczny filtr na te konkretne zakłócenia.
    Filtr z UPS-a raczej ma eliminować zakłócenia wywołane pracą przetwornicy, Ty chcesz eliminować nim radiowe zakłócenia wywołane iskrzeniem szczotek... Powodzenia ...

    Zresztą, powiem tak: jeśli ktoś decyduje się zakładać antenę CB na maskę samochodu musi nie mieć pojęcia dlaczego takie anteny powinno się montować na dachu samochodu...

    Wszedłeś w szambo a teraz wszelkimi pachnidłami chcesz zlikwidować smród

    Pozdrawiam
  • Poziom 39  
    Kolego Pawle- na masce antena jest zamontowana z kilku powodów,które opisuję wyżej. Były one warunkiem koniecznym do spełnenia przy instalowaniu radia.
    Pozostali koledzy
    Silnik 2,0 16 103kW nie ma rozdzielacza, przewodów WN i nie ma tu co ekranować.
    Impulsy z jednostki sterującej idą po 12V do cewek zainstalowanych na samych świecach. Ale z tymi zakłóceniami radzi sobie filtr włączany w radiu.
    Podłaczenie pod masę obudowy silnika dmuchawy ( faktycznie wisi na plastikowych łapach) też nic nie zmieniło.Prawdopodobnie sieją też silniki dmuchaw od nawiewów. A tego jest w Espace sporo i odkłócanie każdego z nich jest niewykonanlne.
    Paradoksalnie zakłócenie jest słyszalne wtedy jak samochód stoi na wyłączonym silniku i właczonych dmuchawach. Jak jedzie to już tak bardzdo tego niesłychać....
    NA razie trochę poćwiczę jazdy i odezwę sie ponownie.
    Dzięki kolegom za zainteresowanie.
    Pozdr.J.
  • Poziom 27  
    Gdy silnik jest wyłączony Klima nie działa a więc i wentylatory na chłodnicy nie działają a piszesz że gdy włączysz klimę to słyszysz świst czy gwizd... W ostatnim poście piszesz że w czasie jazdy właściwie tego aż tak nie słychać...
    Ok, sory, bo coś czuję że za chwilę powstanie jakaś pyskówka zamiast dyskusja...
    Tak mi jeszcze przychodzi na myśl:
    Czy SWR jest w normie?
    I chyba też ważna sprawa czy sam kabel antenowy jest dobrej jakości?
    A tak nawiasem mówiąc są przecież anteny z mocowaniem które pozwala kłaść ją na dachu jednym przekręceniem motylka ...
  • Poziom 39  
    Gdy włączę klime ( bez silnika, na pierwszym połozeniu stacyjki ) ruszają dmchawy nawiewów( klima jestdwustrefowa). I wtedy słychać zakłócenia....
    Pozdr.J.
  • Poziom 27  
    Zakłócają Ci wentylatory nawiewu a to już inna sprawa niż wentylatory na chłodnicy...
    Nie wiem jak to jest w EIII ale prawdopodobnie zakłóca Ci elektroniczne sterowanie wydajnością tych wentylatorów, więc chyba powinieneś próbować od kłócić te regulatory...
    Nie wiem gdzie one mogą być ale jak wejdziesz na stronę którą Ci podałem kilka postów wyżej i znajdziesz gościa "espajsowiec" to pewnie Ci powie bo te modele auta zna na pamięć...
  • Poziom 20  
    ''PAWEŁ74'' po co odkłócać regulatory i wszystko po kolei skoro to samo można zrobić z samym radiem, ''adamjur21'' szukaj na google albo allegro pod nazwą ''filtr przeciwzakłóceniowy'' tam jest to czego potrzebujesz, taki filtr możesz wykonać sam jest to rdzeń ferrytowy toroidalny z nawiniętymi kablami zasilającymi. Swr raczej nic do tego nie ma, a winę ponoszą skoki napięcia w układzie.
  • Poziom 27  
    Do Dee Jay Gucio
    Jakbyś się wczytał to zakłócenia wchodzą od strony anteny a nie zasilania, dowiedziałbyś się również że takie filtry adamjur1 już stosował bez skutku...