Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

szeryf.rm 02 Aug 2008 16:10 15786 19
IGE-XAO
  • 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    Witam wszystkich!
    Przedstawiam wykonany przeze mnie 9-cio kana³owy kolorofon w oparciu od diody LED SuperFlux RGB.

    S³owo wstêpu.
    Projekt wykonany dla wujka, który zapragn±³ mieæ co¶ takiego.

    Na pocz±tek trochê historii, czyli za³o¿enia pocz±tkowe projektu.
    Wg pierwszych planów mia³y byæ 4 kana³y wykonane na ma³ych ¿aróweczkach 12V, ale po krótkich przemy¶leniach wujek zgodzi³ siê na diody i bardzo dobrze zrobi³, bo diody przynajmniej ¶wiec± i dynamika jest 100 razy lepsza.
    Planowa³em 4 kana³y zrobiæ w oparciu o proc. atmega8 z wykorzystaniem tylko przetwornika A/C, ale okaza³o siê to niewykonalne przy moich wymaganiach, a FFT i nic podobnego nie zamierza³em robiæ. Chcia³em na atmega8 zrobiæ filtrowanie sygna³u w czasie rzeczywistym, jednak pomimo starañ w asm doszed³em jedynie do góra 5-6 filtrów I rzêdu (górno- lub dolnoprzepustowych). Niestety by³o to za ma³o, a marzy³y mi siê conajmniej 4 filtry pasmowe IV rzêdu :). Wiedzia³em, ¿e to ma³o prawdopodobne, ale popróbowa³em i teraz przynajmniej wiem ile da siê zrobiæ przy 14-16MHz :).

    I powracamy do tera¼niejszo¶ci.
    Ostatecznie wróci³em do filtrów analogowych na LM324. Projektuj±c zawsze zostawa³a mi jedna operacyjka i zanim spostrzeg³em to mia³em ju¿ 6 kana³ów i zaledwie 2,6kHz, wiêc dorzuci³em jeszcze 3 i tak powsta³o 9 filtrów pasmowych IV rzêdu BP−MFB (filtr pasmowy z wielokrotnym sprzê¿eniem zwrotnym).
    Elementami ¶wiec±cymi s± diody LED SuperFlux RGB po 3 na ka¿dy kana³.
    Diodami steruje proc. atmega8 z jego wewnêtrzym zegarem 8MHz.
    Diody sterowane s± przez programowy PWM (ka¿dy kolor w diodzie osobno). Wspó³czynik wype³nienia regulowany jest z krokiem 1/150
    Czêstotliwo¶æ od¶wie¿ania wynosi ~83Hz, czyli nie widaæ migotania i diody reaguj± bardzo dynamicznie.
    Istniej± dwa mo¿liwe ¼ród³a sygna³u: mikrofon i standard przez kabel.
    Mo¿na wybraæ 1 z piêciu trybów pracy, przy czym ostatni pi±ty to tryb, który automatycznie co jaki¶ czas przerzuca cyklicznie funkcje 1,2,3,4.
    Istnieje jeszcze tryb konfiguracji jasno¶ci wszystkich diod jednocze¶nie oraz poszczególnych kolorów a tak¿e opcja przywracania domy¶lnych ustawieñ. Je¶li chodzi o ustawienia, to ze wzglêdu na ograniczon± rozdzielczo¶æ PWM najlepiej ¶wiec± diody jak wszystko jest na maks, ale zmniejszyæ te¿ mo¿na, tylko traci siê na rozdzielczo¶ci kolorów. W praktyce ustawienie na poziomie 1/4 jasno¶ci wszystkich diod i kolorów RGB na maks daje jeszcze bardzo dobry efekt.
    Aby skorzystaæ z ustawieñ kolorów pos³ugujemy siê równie¿ przyciskiem zmiany funkcji (trzeba d³u¿ej przytrzymaæ).

    Odpowiedzi na najczê¶ciej zadawane pytania:
    1. Obudowa - standardowa, Z-39 o wymiarach 216x297x118mm
    2. P³ytki wykonane metod± termotransferu
    3. Solder maska wykonana przy u¿yciu farby EnSolder kupionej na allegro
    4. Napisy na obudowie - niestety wysz³y jak wysz³y, bo technika u¿yta przeze mnie by³a dla mnie nowa i nie bardzo mia³em na czym poæwiczyæ. Ale i tak warto by³o, bo napisy charakteryzuj± siê du¿± odporno¶ci± na zdzieranie (dos³ownie trzeba zdrapywaæ lub szlifowaæ, dlatego lepiej siê nie pomyliæ :)). Plusem metody jest to, ¿e mo¿na wielokrotnie odbijaæ w tym samym miejscu, je¶li za jednym razem nie wyjdzie (niestety to przetestowa³em za pó¼no i niektóre napisy poprawi³em lekko markerem, ale có¿, jak napisa³em, pierwszy raz zastosowa³em tê metodê). A ta metoda to termotransfer :). Jak siê poæwiczy nak³adanie, to efekt jest ¶wietny, ale bez treningu to mo¿na stopiæ wszystko :P
    5. Kod pisany w sporej czê¶ci w ASM i C (mniej wiêcej pó³ na pó³). Objêto¶æ kodu to 7986 bajtów (97.5%). Du¿o zajê³y operacje zapisu ustawieñ do pamiêci EEPROM. Operacja zapisu u¿ywanej metody do wy¶wietlania uwzglêdnia padaj±ce komórki i jak nie uda siê jej zapisaæ to przesuwa siê o komórkê dalej. Sporo zajê³a te¿ arytmetyka sta³oprzecinkowa, bo musia³em jako¶ wygenerowaæ tablice odwzorowania kolorów na podstawie jano¶ci wszystkich kana³ów razem i ka¿dego z osobna. Reszta to: 5 funkcji, wygaszacz, powitanie, oraz obs³uga przycisku "Funkcje" wraz z trybem zaawansowanych ustawieñ kolorów.
    6. Udostêpnienie kodu, schematu, wzorów PCB.
    Zdecydowa³em siê nie umieszczaæ kodu itd., poniewa¿ do¶wiadczenie mi mówi, ¿e nie jest to projekt dla nowicjuszy (wielko¶æ, ilo¶c pracy itd. itd.), a ka¿dy bardziej zaawansowany mo¿e sobie co¶ takiego posk³adaæ (wystarczy tylko zrobiæ to co najtrudniejsze - zmusiæ siê do pracy i my¶lenia, ale wiem ¿e to trudne. Mi te¿ siê nie bardzo chcia³o). Dodatkowo nie udostêpnie, ze wzglêdu na mnóstwo w³o¿onej pracy.
    7. O ile schematu nie zamieszczê, to podajê link do strony, która pomaga przy liczeniu filtrów. Niektórzy pewnie znaj±, ale i tak warto przypomnieæ
    http://www.analog.com/Analog_Root/static/tech...signTools/interactiveTools/filter/filter.html

    Koszt:
    Diody: ~63z³
    Laminaty: ~35z³ (lamint, trawienie, lakierowanie, solder maska, wiercenie)
    Potencjometry: ~30z³
    Ga³ki: ~10z³
    W³±czniki, prze³±czniki, gniazda, wtyki, mikrofon: ~20z³
    Obudowa: ~17z³
    Przesy³ki: ~15z³
    Reszta, to pozosta³e elementy (procesor, kondensatory itd.)
    Ca³o¶æ: ~277z³

    Czas pracy: 4 tygodnie po pracy w tym soboty i niedziele, od czasu rysowania schematu, kupienia elementów, do pisania tego postu :)

    I na koniec, to, co chyba najlepiej siê ogl±da przy projektach, czyli ca³a seria zdjêæ robiona podczas pracy nad urz±dzeniem. Mo¿na prze¶ledziæ ca³y proces. A na deser filmik prezentuj±cy dzia³anie urz±dzenia (to by³o najtrudniejsze, bo jak nakrêciæ diody sterowane PWM, z od¶wie¿aniem itd. 3 kamerki w domu które mam nie da³y rady mimo specjalnie st³umionych diod).

    Pozdrawiam.

    00 - Obudowa.JPG
    01 - P³yta przed czyszczeniem.JPG
    02 - Wydruk na papierze kredowym.JPG
    03 - Odbicie na p³ycie.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    04 - Zbli¿enie odbitego wzoru 1.jpg
    05 - Zbli¿enie odbitego wzoru 2.jpg
    06 - Trawienie 1.JPG
    07 - Trawienie 2.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    08 - P³yta wytrawiona 1.JPG
    09 - Zbli¿enie wytrawionego miejsca.JPG
    10 - P³yta po wygrzaniu i przed dociêciem.JPG
    11 - P³yta po dociêciu.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    12 - Napisy na górnej stronie.JPG
    13 - P³yta po zdrapaniu pól lutowniczych.JPG
    14 - P³yta nawiercona.JPG
    15 - P³yta nawiercona góra.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    16 - P³yta nawiecona góra (zbli¿enie).JPG
    17 - Obudowa nawiecona dó³.JPG
    18 - Zbli¿enie otworów w obudowie.JPG
    19 - Monta¿ sprawdzaj±cy 1.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    20 - Monta¿ sprawdzaj±cy 2.JPG
    21 - Monta¿ sprawdzaj±cy 3.JPG
    22 - Monta¿ sprawdzaj±cy 4.JPG
    23 - Monta¿ sprawdzaj±cy 5.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    24 - Monta¿ sprawdzaj±cy 6.JPG
    25 - Zmontowana p³yta od góry.JPG
    26 - Zmontowana p³yta od góry (zbli¿enie) 1.JPG
    27 - Zmontowana p³yta od góry (zbli¿enie) 2.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    28 - Zmontowana p³yta od góry (bok) 1.JPG
    29 - Zmontowana p³yta od góry (bok) 2.JPG
    30 - Zmontowana p³yta od do³u z kalafoni±.JPG
    31 - Zmontowana p³yta od do³u z kalafoni± (zbli¿enie).jpg
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    32 - Zmontowana p³yta od do³u po lakierowaniu.JPG
    33 - Zmontowana p³yta od do³u po lakierowaniu (zbli¿enie 1).JPG
    34 - Zmontowana p³yta od do³u po lakierowaniu (zbli¿enie) 2.jpg
    35 - Panel, wydruk na papierze kredowym.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    36 - Panel, odbicie na p³ycie.JPG
    37 - Panel, zbli¿enie odbitego wzoru 2.JPG
    38 - Panel, zbli¿enie odbitego wzoru 1.JPG
    39 - Panel, trawienie 1.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    40 - Panel, trawienie 2.JPG
    41 - Panel, trawienie koñcówka.JPG
    42 - Panel, p³yta wytrawiona.JPG
    43 - Panel, p³yta wytrawiona (zbli¿enie).JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    44 - Panel po wygrzaniu przed dociêciem.JPG
    45 - Panel po dociêciu.JPG
    46 - Panel, napisy na górze.JPG
    47 - Panel, po zdrapaniu farby.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    48 - Panel, otwory w obudowie.JPG
    49 - W³acznik zasilania.JPG
    50 - Otwór na prze³±cznik trybu pracy.JPG
    51 - Otwory na tylniej ¶ciance na gniazda jack.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    52 - Dystanse do monta¿u p³ytki panela.JPG
    53 - Dystanse do monta¿u p³ytki panela (zbli¿enie).jpg
    54 - Obudowa, panel, napisy.JPG
    55 - Obudowa, monta¿ kabla do w³±cznika.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    56 - Obudowa, monta¿ kabla do w³±cznika (zbli¿enie) 1.JPG
    57 - Obudowa, monta¿ kabla do w³±cznika (zbli¿enie) 2.JPG
    58 - Obudowa, w³±cznik i prze³±cznik trybu pracy.JPG
    59 - P³yta przedniego panela, góra.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    60 - P³yta przedniego panela, dó³.JPG
    61 - P³yta przedniego panela dó³ (zbli¿enie) 1.JPG
    62 - P³yta przedniego panela dó³ (zbli¿enie) 2.jpg
    63 - We wnêtrzu 1.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    64 - We wnêtrzu 2.JPG
    65 - Gniazda jack.JPG
    66 - Przód.JPG
    67 - Przód i ¶rodek.JPG
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    I ostateczna wersja. Doda³em jeszcze dodatkow± przes³onê rozpraszaj±c± do diod.

    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    Mia³em nie zamieszczaæ wszystkich zdjêæ, ale jak ju¿ s± to ju¿ niech bêd±. Bêdzie mo¿na przynajmniej poogl±daæ :). Mam nadziejê, tylko, ¿e nikt mnie nie udusi za te zdjêcia.

    I na koniec filmik.

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    szeryf.rm
    Level 22  
    Offline 
    szeryf.rm wrote 636 posts with rating 21, helped 16 times. Live in city ¯ary. Been with us since 2005 year.
  • IGE-XAO
  • #2
    msichal
    Level 20  
    Noo zbiór zdjêæ ³adny, dziw mnie bierze jak pomy¶le sobie ¿e chcia³o Ci siê to wrzucaæ i wszystko opisywaæ, a z tego co widzê na filmiku to kolorofon ma 2 tryby pracy, miganie diodami w rytm i zmienianie kolorów.
  • IGE-XAO
  • #3
    szeryf.rm
    Level 22  
    Prawdopodobnie msichal nie bêdzie jedyn± osob±, która zapyta o tryby pracy.

    Otórz po w³aczeniu urz±dzenie siê z nami "wita" :). Przydaje siê to, bo wiadomo czy wszystkie diody s± sprawne i na pewno przyda siê przy ewentualnej naprawie.

    Przy d³u¿szej bezczynno¶ci w³±cza siê wygaszacz. Jest to szczególnie przydatne, jak komu¶ zale¿y na oszczêdno¶ci, bo na pewno zauwa¿y, ¿e co¶ dzia³a, a dla pozosta³ych to zawsze jest na czym oko zawiesiæ, tym bardziej ¿e zmiany s± stosunkowo wolne.

    A poza tym jest 5 trybów wy¶wietlania. 5 tryb ju¿ opisa³em. Pozosta³e przedstawiam poni¿ej:

    a) Tryb 1 – Diody zapalaj± siê zgodnie z czêstotliwo¶ciami podanymi pod nimi. Kolor ka¿dej diody jest sta³y i nie zmienia siê.
    b) Tryb 2 – Wy¶wietlacz podzielony zosta³ na dwie grupy diod: parzyste i nieparzyste. Ka¿da czêstotliwo¶æ ma przypisany jeden kolor (np. 50Hz ma kolor czerwony). Procesor sprawdza wg kolejno¶ci od 50Hz do 10kHz, na której czêstotliwo¶ci jest sygna³ i pierwsze 2 znalezione sygna³y powoduj±, ¿e zapala kolor dla nieparzystych i parzystych np.
    - je¶li w danym momencie czêstotliwo¶ci 140Hz, 1,8kHz, 7kHz s± aktywne, to diody nieparzyste zapal± siê z kolorem odpowiadaj±cym czêstotliwo¶ci 140Hz a parzyste z kolorem odpowiadaj±cym czêstotliwo¶ci 1,8kHz.
    - je¶li w danym momencie czêstotliwo¶ci 50Hz, 380Hz, 4kHz, 7,6kHz, 10kHz s± aktywne, to diody nieparzyste zapal± siê z kolorem odpowiadaj±cym czêstotliwo¶ci 50Hz a parzyste z kolorem odpowiadaj±cym czêstotliwo¶ci 380Hz.
    - je¶li w danym momencie tylko czêstotliwo¶æ 830Hz jest aktywna, to diody nieparzyste zapal± siê z kolorem odpowiadaj±cym czêstotliwo¶ci 830Hz a parzyste bêd± czarne.
    c) Tryb 3 – Tryb ten z zasady dzia³ania jest dok³adnie taki sam jak tryb 1, z t± jednak ró¿nic±, ¿e kolory diod bêd± siê zmieniaæ
    d) Tryb 4 – Tryb ten dla diod 1, 2, 3 oraz 7, 8, 9 jest taki sam jak tryb 2 (z pominiêciem czêstotliwo¶ci 50Hz i 140Hz), za¶ diody 4, 5, 6 zapalaj± siê na czerwono dla czêstotliwo¶ci 50Hz.
    e) Tryb 5 – Zmienia cyklicznie co pewien czas tryby 1, 2, 3, 4

    Który tryb jest aktualnie w³±czony to widaæ na filmiku. To te pomarañczowe diodki.
  • #4
    £ukaszek157
    Level 19  
    Witam projekt super i ile pracy w niego w³o¿one,ale mam pytanie te diody jakich uzy³e¶ to s± zwyk³e fluxy?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Czy to s± fluxy RGB takie jak tu?: http:link_skasowa³êm

    Proszê nie umieszczaæ linków do aukcji internetowych/plików tymczasowych itp. - Regulamin. Link skasowa³em. [c_p]
  • #5
    Trafo888
    Level 17  
    No Kolego! Piêkna konstrukcja. Podziwiam, ¿e chcia³o Ci siê robiæ tak zaawansowany kolorofon. Do tego po czê¶ci monta¿ SMD. Mnie by zabrak³o cierpliwo¶ci bior±c pod uwagê, ¿e to nie uk³ad na w³asny u¿ytek tylko dla innej osoby. Co do ilo¶ci zdjêæ to w³a¶nie tak powinna wygl±daæ prawid³owa dokumentacja projektu DIY. Wiêcej takich konstrukcji na elektrodzie!
  • #6
    szeryf.rm
    Level 22  
    Nie, to RGB SFlux, ka¿da. U¿y³em dodatkowo 2 przes³on z folii i cienkiego polakierowanego papieru. Jedna zamienia ¶wiat³o na bardziej matowe (bo bezpo¶rednio patrz±c to razi jak nie wiem) a druga to folia przypominaj±ca szk³o piaskowe.

    A poza tym jak pisa³em wcze¶niej efekt jest wielokrotnie lepszy ni¿ na filmie. Problemem jest nakrêcenie lub sfotografowanie diod jak ¶wiec±. To jest tak trudne, ¿e tylko aparat, który mam w domu radzi³ sobie na tyle dobrze, ¿e odró¿nia³ w ogóle kolory i co ciekawsze, ¿eby je odró¿nia³, to musia³em go ustawiæ w odleg³o¶ci 1m i dodatkowo przed diodami umie¶ci³em papier (zwyk³a bia³a kartka) dla lepszego zmatowienia i jeszcze na to naklei³em foliê przyciemniaj±c±. Ca³o¶æ przez to zosta³a mocno st³umiona ale i tak nakrêciæ niczym inny nie mog³em, bo kamery twierdzi³y ¿e wszêdzie jest bia³y kolor.

    Dlatego ogl±daj±c film warto mieæ na uwadze dwie podstawowe sprawy - o wiele lepsze kolory na ¿ywo, lepsze ¶wiat³o na ¿ywo i wiêksza dynamika na ¿ywo

    Dodatkowo zamieszczam4 opisane zdjêcia. Ka¿de zosta³o wykonane z tak samo ustawion± przes³on±. Czasy otwarcia migawki poda³em dla ka¿dego zdjêcia. Jak ciê¿ko jest fotografowaæ diody mo¿na zobaczyæ po zdjêciu ¿arówki, która wysz³a ³adnie (pomijaj±c balans bieli :)). A czasy otwarcia migawki s± tak krótkie, ¿e te najkrótsze to mo¿na wykorzystaæ do fotografowania w przedmiotów w ¶rodku s³onecznego dnia.

    1/200, ISO 100, F4.4 (odleg³o¶æ obiektywu od obiektu ~60cm)
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    1/320 ISO 100, F4.4 (odleg³o¶æ obiektywu od obiektu ~60cm)
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    1/500 ISO 100, F4.4 (odleg³o¶æ obiektywu od obiektu ~60cm)
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    1/500 ISO 100, F4.4 (odleg³o¶æ obiektywu od obiektu ~30cm), ¿arówka 60W
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    Jak widaæ na fotkach diody tylko z przes³on± zamontowan± na sta³e, bez przedniej dodatkowej przes³ony u¿ytej do filmu daj± 3 wyra¼ne punkty. W rzeczywisto¶ci za¶, te 3 punkty s± o wiele mniej widoczne, bo to co rozproszone jest ja¶niejsze, a punkty maj± bardziej zbli¿ony kolor do otoczenia.

    Sorki za d³u¿szy opis, ale widzê, ¿e interesuj± was te diody, wiêc staram siê nakre¶liæ tym, którzy bêd± czytali to bez odpowiedniej wiedzy, na czym polega problem i jaka mo¿e byæ przypuszczalnie ró¿nica pomiêdzy rzeczywisto¶ci± a zdjêciem w przypadku diod. A tutaj mia³em jeszcze jeden dodatkowy problem. PWM narzuca³ od¶wie¿anie. Obie kamery, które mia³em nie pozwala³y nakrêciæ ³adnie, bo obraz miga³.

    PS. To i tak dobrze, ¿e nie da³em 18mA na ka¿dy kolor diody a zaledwie ~10mA :).
  • #7
    Pittt
    Level 32  
    Urz±dzenie ciekawe, bardzo ³adnie "udokumentowane" i przedstawione, ale tylko z powodu pró¿no¶ci autora a nie chêci podzielenia siê sw± wiedz± i umiejêtno¶ciami z czytelnikami.
  • #8
    szeryf.rm
    Level 22  
    Szanowny kolego Pittt. Kolorofonów na elektrodzie by³o mnóstwo i sam z do¶wiadczenia wiem i nie tylko ja, ¿e wykonanie takiego jak mój, to mnóstwo czasu i po¶wiêcenia. Nie zamieszczam schematu, bo nic w nim ciekawego nie ma, dlatego mo¿na samemu go narysowaæ, chyba ¿e z lenistwa kto¶ woli gotowca. Nie ma nic trudnego w przerysowaniu 18 filtrów (2x9 dla IV rzêdy) bior±c ustawienia ze strony któr± poda³em. Reszta za¶ to jedynie podpiêcie pod procek, procek pod rejestry, rejestry pod tranzystory, tranzystory pod diody. Prosty schemat jak drut, jedyny problem to lenistwo (wiem, te¿ ten problem mia³em). Schemat niczego nowatorskiego nie wnosi. PCB tym bardziej. Kody ¼ród³owe tak¿e nie pos³u¿± nikomu do nauki, a conajwy¿ej z lenistwa kto¶ je skopiuje. Gdybym jeszcze wszystko w C napisa³, to mo¿e kto¶ by siê nauczy³ co¶ na ich podstawie, ale tam C to ok 17KB (860 linii) i asm 14KB (820 linii). Nie przedstawienie tego, to nie pró¿no¶æ, a walka z lenistwem. Mogê przedstawiæ seriê tajników konstrukcji, jak wykona³em to czy tamto, jak± metod± (kilka rzeczy poda³em). Nie chcê natomiast dawaæ gotowców.

    Pozdrawiam.
  • #9
    Pawe³matrix
    Level 12  
    Witam,
    zastanawia mnie w jaki sposob osiagnales tak dobra jakosc naniesionego toneru na plytke, bo ma ona dosc duze wymiary?
  • #10
    mirekk36
    Level 42  
    a ja mam pytanie o mieszanie kolorów. Te¿ czêsto u¿ywam diod SuperFlux RGB ze wspóln± anod±. Próbowa³em ju¿ robiæ sterowanie tych diodek za pomoc± i programowego PWM gdzie program pisa³em w asm a tak¿e za pomoc± sprzêtowego PWM wbudowanego w ATmega8. I zwykle jako¶ to w miarê wychodzi - ale "w³a¶nie" to niezno¶ne dla mnie s³ówko "w miarê" otó¿ do dzisiaj siê wkurzam, ¿e nie mogê jako¶ uzyskaæ tzn poradziæ sobie z uzyskiwaniem bardzo p³ynnych przej¶æ kolorów a w szczególno¶ci, ¿eby "po drodze" ³adnie by³o widaæ i wyra¼nie kolor ¿ó³ty

    na ró¿ne sposoby stosowa³em ju¿ rozpraszanie ¶wiat³a ale i tak te diody superflux ze wzglêdu na to, ¿e wewn maj± tak jakby na rogach trójk±ta rozmieszczone poszczególne kolory - to zwykle gdy np ¶wieci czerwony i zielony - to mo¿e jako¶ tam uzyskujê ¿ó³ty ale to taki blado ¿ó³ty i zwykle gdzie¶ bokami wy³azi czerwony i zielony.

    Pewnie to z jednej strony kwestia monta¿u i odpowiedniego nadal rozproszenia tego ¶wiat³a ale z drugiej strony, to co mnie troszkê mêczy to to, i¿ w diodach superflux ka¿da z nich mocno ró¿ni siê jakby si³± emitowanego ¶wiat³a. Najs³abiej ¶wieci czerwona oczywi¶cie przy tym samym pr±dzie np 20mA.

    odpowiednio zmniejsza³em pr±d dla diody zielonej i niebieskiej i wtedy siê efekt polepsza³. Ale kolejny problem to jakby nieliniowa charakterystyka ¶wiecenia diod LED przy liniowo zwiêkszaj±cym siê wspó³czynniku wype³nienia PWM. To powoduje, ¿e nawet jak ustawie w miarê powolne p³ynne przej¶cia kolorów to oczywi¶cie takie "mieszañce" jak ¿ó³ty czy fioletowy itp trwaj± baardzo krótko. I o ile fioletowy jest jako¶ w miarê ³adnie widoczny nawet jego przej¶cia przez ró¿owe odcienie to z ¿ó³tym jest zawsze u mnie masakra :(

    interesuje mnie o ile kolega co¶ podpowie, ilo bitow± rozdzielczo¶æ PWMa stosowa³ kolega (jak rozumiem by³ to programowy PWM) i mo¿e jakie¶ specyficzne podej¶cie do wy¶wietlania tych pomieszanych kolorów? czy mo¿e tylko jaka¶ tabela z ich wzorcami uprzednio "rêcznie" dobranymi?

    a poza tym, ilo kana³owy by³ ten PWM programowy??? no i czy kolega jako¶ programowo za³atwia³ t± nieliniow± charakterystykê roz¶wietlania siê diod ?

    u mnie przy PWM 8 bitowym zwykle jest taki problem ¿e jak jest ju¿ choæby 1% wype³nienia dla diody niebieskiej czy zielonej to ona ju¿ kurczê " mocno" ¶wieci w porównianiu do 1% dla czerwonej eeeh no jako¶ nie mogê tego okie³znaæ - ale zawsze jak zobaczê jak komu¶ ³adnie to wychodzi to staram siê znowu powróciæ do tematu i dalej kombinowaæ

    aaa i jak kolega tyle kana³ów naraz a w ramch kana³u przecie¿ 3 kolory podstawowe tak ³adnie roz¶wieca i przygasza??? w jaki¶ sposób widzê ¿e wykorzystane s± scalaczki 74373- mo¿e jakie¶ sugestie chocia¿ jak do tego tematu siê zabieraæ dalej

    sorki, ¿e tyle siê rozpisa³em :)
  • #11
    lelekx
    Level 30  
    Muszê przyznaæ, ¿e "z pewn± nie¶mia³o¶ci±" klika³em na link ze strony g³ównej do tego projektu. To co zobaczy³em, przeros³o szczyt moich wyobra¿eñ.

    Mam tylko jedno zastrze¿enie - szkoda, ¿e Autor nie umie¶ci³ schematów. Muszê siê przyznaæ, ¿e do¶æ s³abo czujê siê w elektronice analogowej, a z ciekawo¶ci rzuci³bym okiem, jak owe filtry z wielokrotnym sprzê¿eniem w praktyce siê buduje.

    Co do nieudostêpniania firmware, nie dziwiê siê. Zrobienie 8kB upakowanego kodu to nie jest taka ³atwa rzecz, jak siê wydaje. Jednak czê¶æ uczestników tego Forum mo¿e byæ srogo zawiedziona.

    Jako¶æ wykonania p³ytek powala na kolana - i to w tym pozytywnym znaczeniu. Gdyby nie by³o napisane, ¿e PCB jest termotransferowe, to móg³bym siê za³o¿yæ, ¿e by³o zamówione w p³ytkarni.
  • #12
    Balu
    Level 38  
    Ode mnie tylko jedna uwaga negatywna:
    U¿ywaj polygonów Kolego;) Bo te prostok±ty s± ¶mieszne:)
    Pozatym RESPECT za laminaty *mnie by siê nie chcia³o drapaæ tylu pól!*

    Ogó³em....obudowa -> respect
    PCB -> respect (no poza tymi polygonami:D)
    Efekt -> podwójny respect!
    Dobór muzyki -> w³±czaj±c filmik spodziewa³em siê kolejnego techna...a tu PF :D Mi³e zaskoczenie ;) Po raz kolejny w tym projekcie!

    Ogólnie rzecz bior±c jest to E S E N C J A D I Y
    Pozdrawiam i Szacun Tytan za robotê;]
  • #13
    szeryf.rm
    Level 22  
    Na pocz±tek drobne sprostowanie. Od¶wie¿anie to 83.3Hz a nie 130Hz (ju¿ poprawiam pierwszy post). Przepisa³em warto¶æ z komentarza, a komentarz by³ napisany dla wcze¶niejszej warto¶ci, która te¿ dzia³a³a, ale uzna³em, ¿e lepiej bêdzie mniej a wiêcej czasu dla programu g³ównego. W praktyce 130 te¿ mo¿na uzyskaæ, dlatego, ¿e dla 130 mam przerywanie co 400 cykli, a przerywanie trwa ~200, wiêc jest jeszcze 200 wolnych dla g³ównego. Natomiast dla 83.3Hz mam przerywanie co 640, czyli ~400 dla g³ównego.

    mirekk36 wymieniê w punktach.
    1. Zastosowa³em 74hct573, bo jako¶ wola³em nie bawiæ siê w przeciskanie ¶cie¿ek pomiêdzy nó¿kami ¿eby po³±czyæ je równolegle przy 373 :). W

    2. Diody sterowane przez PWM niestety rzeczywi¶cie u mnie te¿ nie maj± super przej¶æ. Jak ustawione s± na pe³en zakres PWM'a to do¶æ dobrze to wygl±da, ale nie ca³kiem super. Tak¿e u mnie wystêpuje zale¿no¶æ nieliniowego narastania. Wydaje mi siê, ¿e tutaj narastanie szczególnie ma³ych warto¶ci powinno zaczynaæ siê od bardzo malutkich wype³nieñ rzêdy 1/1000 a nawet i jeszcze mniej (u mnie to 1/150 a dioda i tak do¶æ ¶wieci :)).

    3. Dobre zmieszanie kana³ów, mo¿na uzyskaæ przy dobrym zmatowieniu. Ja ¿eby nakrêciæ film musia³em zastosowaæ przes³onê z kartki papieru i wtedy bardzo ³adnie ¶wiat³o zostaje rozproszone i wygl±da wszêdzie tak samo. Natomiast mo¿na jeszcze pomy¶leæ nad grub± pleks± przy diodach lub umieszczeniu p³ytek pod ró¿nym k±tem dla ka¿dego koloru (trochê malutkie by by³y, ale mo¿liwe do zrobienia, tak, ¿eby za³amywa³y ¶wiat³o, które na koñcu pada³oby na jak±¶ przes³onê rozpraszaj±c±. U mnie normalnie daje lekkie "po¶wiaty" s±siednich kolorów. Tego mo¿na siê pozbyæ, je¶li zakryjemy te po¶wiaty. U mnie maj± one oko³o 2 mm grubo¶ci, za¶ ¶rodek ok. 5-6mm wiêc po ich zakryciu straty by³yby zno¶ne a kolory bez po¶wiat.

    4. Ró¿na jasno¶æ ¶wiecenia kolorów w diodach, które mam jest stosunkowo ma³a. Faktycznie czerwieñ wydaje siê mniej ¶wieciæ, ale poziomy mo¿na zrównaæ ju¿ po stronie elementów w moim przypadku, bo ka¿da dioda leci przez opornik. W praktyce ja zastosowa³em takie same oporniki dla ka¿dej diody, a to oznacza, ¿e pr±d p³ynie przez ka¿d± inny. Najlepiej zbilansowana biel wg mnie jest dla PWM'a przy warto¶ciach wype³nieñ R (1), G (0,7), B(0,8) (przy takich samych opornikach dla ka¿dego koloru). Ale to zapewne zale¿y od diody.

    5. Sterowanie diodami mam najprostsze, poniewa¿ wyszed³em z za³o¿enie, ¿e multiplekserowe sterowanie na pewno zmniejszy ilo¶æ kabli i ilo¶æ elementów, ale na pewno nie zmniejszy kodu ¼ród³owego. Dlatego wola³em zamiast zwiêkszaæ kod, zrobiæ sterowanie bezpo¶rednie. A reszta to standard. W programie jest inicjalizacja timer'a i ustawienie przerywania, ¿eby siê automatycznie wyzwala³o co 640 cykli a tam ju¿ tylko obs³uga rejestrów.

    Quote:
    Mam tylko jedno zastrze¿enie - szkoda, ¿e Autor nie umie¶ci³ schematów. Muszê siê przyznaæ, ¿e do¶æ s³abo czujê siê w elektronice analogowej, a z ciekawo¶ci rzuci³bym okiem, jak owe filtry z wielokrotnym sprzê¿eniem w praktyce siê buduje.

    Zapewniam, ¿e akturat to poda³em :). To jest w linku, który poda³em na pocz±tku. Wystarczy w aplecie wybraæ na górze typ: "Bandpass", ni¿ej "MFB BP" i jest schemat razem z kalkulatorem.

    Quote:
    PCB -> respect (no poza tymi polygonami:D)

    Hehe, wiem, ale u mnie to jest tak, ¿e pododaje, pododaje a na koñcu siedzê i usuwam, bo tutaj mog³em przenie¶æ, tutaj poprawiæ itd. Prostok±ty bardzo u³atwiaj± tak± obróbkê, bo usunê i gra. Ale mo¿e nastêpnym razem siê pobawiê :).

    Poza tym dziêki za komentarze pozytywne i te negatywne :).

    Dodano po 11 [minuty]:

    PS. p³ytki jak najbardziej wykonane w domu :). Jedynie panel wyszed³ trochê gorzej, bo trawi³ siê ponad 1h w temp. ~45, bo jest to laminat 2mm o do¶æ grubej warstwie miedzi (wyra¼nie czuæ pod palcami) a to z kolei spowodowa³o, ¿e siê trochê podtrawi³.
  • #14
    Balu
    Level 38  
    Tak czy siak respect kolego:)
    (Zamiast drapania solderu polecam odmaczanie w rozpuszczalniku:P - mniej siê trzeba narobiæ a pady okr±glejsze;] )

    Pozdro:)

    Dodano po 1 [minuty]:

    No i tego z tym usuwaniem nie zrozumia³em:) przecie¿ zawsze mo¿na na chwilê rip-up polygon a potem go z powrotem "rzuciæ" (mówiê o eaglu).
  • #15
    szeryf.rm
    Level 22  
    Niestety nie korzysta³em z eagla ;(. A poprawki to ja jeszcze na minutê przed wydrukiem robi³em. A to z czego korzysta³em (³atwo wpa¶æ z czego :P) jest niezbyt przyjazne dla mnie je¶li chodzi o wype³nianie. Bardzo mnie mêczy.

    Dodano po 5 [minuty]:

    A z drapaniem to fakt, ciê¿ko. Te¿ my¶le czy nie odmaczaæ, ale z drugiej strony trochê strach mnie bierze na my¶l, ¿e nie wyjdzie :). Dlatego wybra³em drapanie, bo to musi wyj¶æ :). Jak bêdê mia³ mniejsz± p³ytkê to spróbuje, bo na razie to robi³em tylko takie o wymiarach powy¿ej 10cm.
  • #16
    Pawe³matrix
    Level 12  
    moglbys pisac swoj sposob przenoszenia wzoru plytkti z kartki na laminat? Jak uzyskales tak dobra jakosc?:-) Mi to zawsze czesc wydruku sie nie przenosi i s± dziury.
  • #18
    skaktus
    Level 37  
    Uk³ad skomplikowany, ale porz±dnie zrobiony.

    A teraz moje pytanie - czym wycina³e¶ okr±g³e otwory w nak³adce zrobionej z papieru ? No¿em do tapet czy jak ?
  • #19
    szeryf.rm
    Level 22  
    Termotransfer, choæ jak znam ¿ycie wiêkszo¶æ tego sposobu nie polubi ze wzglêdu na czas :P. Dawniej robi³em ¿elazkiem, ale by³o niezmiernie wkurzaj±ce jak po kilkunastu minutach pracy by³o trochê do poprawny. Teraz zmieni³em taktykê i zamiast ¿elazka stosuje punktowe gor±ce powietrze i p³ask±, niewielk± p³ytkê z zaokr±glonymi krawêdziami. Grzeje i jednocze¶nie drug± rêk± dociskam (wyrównuje, pocieram t± p³ytk±). Ta metoda to mój w³asny wk³ad w termotransfer. Daje wzory niezwykle dobrej jako¶ci i zazwyczaj odbijam raz a poprawki jak s± lub nie wyjdzie, to zazwyczaj moja wina. W tej metodzie s± wady i zalety.
    Zalety:
    P³ytka, jak siê dobrze robi i nie spieszy, wychodzi ¶wietnie. Liczba poprawek to 0. Niestety mi zazwyczaj siê trochê spieszy i mam 1, 2 miejsca do poprawki, ale w tej metodzie wiem przynajmniej, ¿e to moja wina i ¿e to ja pope³ni³em b³±d. Z ¿elazkiem trudniej pod wzglêdem okre¶lenia dlaczego nie wysz³o.

    Wady:
    1. Nie ma na kogo i na co zgoniæ jak nie wyjdzie.
    2. Czas. P³ytki takiej wielko¶ci jak ta g³ówna trzeba odbijaæ ponad godzinê przy moim ¼ródle gor±cego powietrza (stacja). Robota jest prosta, ¿e nie ma co nawet opisywaæ. Radzê si±¶æ i sprawdziæ, bo nie przedstawiê tu 10-ciu stron opisu jak to siê robi, bo to po prostu NA PRAWDÊ wystarczy spróbowaæ. Do wprawy dochodzi siê ju¿ po kilku próbach na p³ytkach kilka cm^2. Potrzebna jedynie dobrze wyg³adzona p³ytka i gor±ce powietrze.
    3. Bol± rêcê jak siê odbija i kark, je¶li siê ¼le siedzi. Mnie dotyka tylko bó³ rêki. Jednej dlatego, ¿e trzeba d¼wigaæ precyzyjnie gor±ce powietrze bez przerwy przez godzinê (zmieniam tylko rêcê), drugiej od dociskania p³ytki.

    Tak wiêc je¶li z lenistwa nie idê na ³atwiznê (tak jak trochê poszed³em w panelu, bo ju¿ 23:00 dochodzi³a) to nie ma szans ¿eby nie wysz³o. Szczerze przyznam, ¿e warto. Wychodzi d³u¿ej, ale dobrze. P³ytê g³ówn± poprawia³em tylko w 2 miejscach i to ¿eby by³o ciekawiej, w jednym dlatego ¿e ju¿ wydruk by³ z³y, a w drugim, bo wpad³ mi jaki¶ paproch. A p³yta jest naprawdê du¿a 224x 157.
    Ostatnio odbija³em razem 6 p³yt.
    1 sztukê 224x157 - p³yta g³owna tego projektu
    1 sztukê 250x100
    4 inne p³ytki o wymiarach 165x105
    I wszystkie wysz³y za pierwszym razem. Na tych 4 innych nie by³o w ogóle b³êdów, na du¿ej by³y 2 na szcze¶cie nie z mojej winy (¿a³uje jedynie ¿e z po¶piechu wrzuci³em trawiæ a nie poprawi³em markerem) no i panel na którym by³y b³êdy z mojej winy, bo wiedzia³em ¿e mied¼ jest grubsza i za krótko grza³em.

    Tak¿e polecam spróbowaæ. Wiêcej nic nie dodam, bo metoda prosta jak nie wiem, wystarczy spróbowaæ.

    O tym jak jest to proste ¶wiadczy przyrz±d, który stosuje do dociskania :). Ci co maj± gor±ce powietrze ju¿ mog± zasi±¶æ i sprawdzaæ :).
    9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB 9-cio kana³owy kolorofon na diodach LED RGB

    Dodano po 5 [minuty]:

    skaktus, masz na my¶li to co widaæ na zdjêciu 16? Je¶li tak, to niczym nie wycina³em. Wzi±³em dobre wiert³o 2mm i lekko nawierca³em tylko wierzch. Czyli takie drugie wiercenie. Podobnie du¿e otwory, tylko odpowiednio wiêkszym wiert³em.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Odno¶nie napisów na górze to fakt, ¿e nie schodz± siê idealnie z do³em, ale to wiadomo, dlatego, ¿e papier na górze naklejany by³ na zimno, a dolne odbicie by³o na gor±co.
  • #20
    Pawe³matrix
    Level 12  
    Mo¿e dlatego, ¿e laminat k³ad³em na ¿elazko i dociska³em wa³kiem od drukarki, a powinienem czym¶ punktowym, bo jednak laminat nie jest idealnie równy.