Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Laminator do termotransferu

yellow_ 18 Mar 2013 18:47 181800 456
  • #271 18 Mar 2013 18:47
    KGS
    Poziom 23  

    10÷15 x przepuszczać płytkę przez laminator ? "Pomiłowania Ludeczkowie" .Zdaje sobie Kolega sprawę jak wyglądałaby okładka książki zrobiona z papieru-350g/m² i folii - ~100micr., których temperatura wynosi 135±2°C. Na skutek wzajemnej rozszerzalniści termicznej tych materiałów (wpływ wilgotności pomijam) efektem był oby katastofalne pomarszczenie powierzchni i spękania w jej kleju Taki sam efekt występuje przy termotransferze, tylko zamiast kleju jest toner.

    By uniknąć "takich jaj" oba materiały trzeba wstępnie pogrzać. Laminat też musi mieć właściwą temperaturę by przyjąć prawidłowo toner czy fotomaskę.
    Tak to się robi w przemyśle (pod czujnym okiem norm)

  • TermoPasty.pl
  • #272 19 Mar 2013 08:34
    Aimeiz
    Poziom 15  

    Tak.

    Oglądałem jakiś czas temu ten film.
    Metoda fajna.
    Mam pytania:
    1. Ten wywoływacz co to za substancja?
    Czy roztwór może być wielokrotnie używany?
    Gdzie mnależy się pozbyć "zużytego" płynu? Raczej do przydomowej oczyszczalni tego nie wyleję.
    2. Prezenter wymienia specjalną folię do wydruków, która jest stabilizowana termicznie. Wydruk musi być laserowy - bo atramentowy nie zapewnia odpowiedniego krycia. Czyli też laserówka jest potrzebna. Która z dostępnych niedrogich folii była by odpowiednia?
    3. Na jaką temperaturę należałoby ustawić laminator? Na filmie pokazany jest laminator chyba bez regulacji temperatury, z resztą prezenter mówi że to może być zwykły niedrogi laminator za jakieś 100$.
    4. Potrzebna jest ciemnia - to jasne - żarówka żółta lub czerwona i koc w oknie.
    5. gdzie można kupić taką matę z podziałkami do przycinania i ustawiania płytki pod kliszą?.

    6. Akrylowa szyba to przykrywania wydruku na folii - to może być szkło lub jakiś poliwęglan? Czy szyba ma przepuszczać światło czy też UV ze świetlówek? Czego się używa w domowej praktyce?

    7. Naświetlarka - podano wymiary (wysokość 6", ile tam jest świetlówek i wygląda na kilka, ale mówi o świetlówce daylight 15W?

    Widze że zabawa z wywoływaniem jest podobna do zmywania papieru po termotransferze i też można się spodziewać konieczności retuszu flamastrem. Martwi że trzeba się babrać w gumowych rękawiczkach i okularach ochronnych w tym wywoływaczu. Zabawa z płynem do naczyń wydaje się być bezpieczniejsza i bardziej ekologiczna. Odkąd zamiast świństw takich jak chlorek żelaza czy kwas azotowy używam w miarę przyjaznego nadsiarczanu sodu B327 przechodzącego podczas trawienia w tlen i roztwór siarczanu miedzi, używany jako środek ochrony roślin przed mszycami, patrzę z jakimi chemikaliami się zadaję.

    Nie mniej jednak chyba warto spróbować.

    Na Allegro jest dostępny ten photoresist, ale czy w zestawach jest ten wywoływacz?

    Ktoś napisał w komentarzu do filmu że produkt w firmie GM chemicals nie jest już produkowany. Czy tak jest?


    Pozdrawiam.

    Marcin.

  • #273 19 Mar 2013 08:44
    KGS
    Poziom 23  

    Pytania postwawione w logiczny ii jednoznaczny sposób. Ponieważ muszę iść do "miejscowego wampira" w pobieralni krwi , wtedy chętnie odpowiem. Choć wywoływacz zajada KOlega w domowych wypiekach (węglan sodu) a kreta wsypuje do rur czy sedesu - ani Kolega, ani Ziemia od tego nie ucierpiała.

  • #274 19 Mar 2013 09:24
    rsikon
    Poziom 26  

    Kolega KGS ubiegł mnie z odpowiedziami - tymi ciekawszymi :)

    Co zrobić z wywoływaczem: to samo co ze środkiem do trawienia B.. ;)

    Martwią cię okulary i rękawice. Do termotransferu też środki ochronne zalecane ;) Rękawice by się nie poparzyć, okulary i rękawice w procesie trawienia niezbędne ;)

    Wszystko trzeba robić rozsądnie! Wyważyć środki ostrożności do warunków i umiejętności.

    Wywoływacz: soda kalcynowana - 1kg za 5zł :)

    Czy na alle... mają wywoływacz - zapytaj sprzedawcy.

    Radek

  • #275 19 Mar 2013 09:45
    KGS
    Poziom 23  

    ZAwsze będzie "pod górkę" nowej metodzie. Warto chyba napisać, że lekko zyżyte (a są wielokrtotnego obiegu" mają podobny kolor. B327 zresztą też. To jest poważna wada!!
    Zużyty B327 zawsze mozna połączyć z wapmem gaszonym zwanym dalej wodorotlenkiem wapnia i i otrzymać bezpieczny dla srodowiska GIPS, tyle, że niebieski z powodu zawartosci miedzi.
    Osobiście poddaję max. zyzyty wytrawiacz B327 (nadsiarczan sodu) elektrolizie otrzymując czystą miedź. Do skupu z nią nie latam, raczej pójdzie do przetopu na anody do metalizacji PCB. Elektrodu są grafitowe z baterii "cynkowych" R20.

  • #277 19 Mar 2013 15:34
    KGS
    Poziom 23  

    W stary i spracowany B327 wkładam dwie elektrody grafitowe i podlączam 6V DC. Na jednej z elektrod, natychmiast zaczyna się wytrącać miedź , a na drugiej bąbelki gazu. ZWYKŁA PROSTA ELEKTROLIZA - GALWANIZA ! Siarczan wapnia czyli gips (CaSO4·2H2O) może kolega użyć w budowlance po pozbyciu się z jego cząsteczki obu cząsteczek wody (tak właśnie - bezwodny jest sprzedawany. Czyli najpierw trzeba go wyprażyć. <=> Pozyskaną galwanizerską metodą miedź zbieram i wykonuję z niej tzw. anody z miedzi rafinowanej (przydałoby się tam co prawda parę ppm fosforu F). Tak wykonane "domowe" anody z miedzi rafinowanej mają służyć właśnie do metalizacji otworów, przelotek w PCB.
    Metoda jest w opracowaniu , są jednak kłopoty z właściwą adhezją i ciągłością połączenia. W swoim czasie powinna trafić na Elelktrodę - jako DIY.

  • TermoPasty.pl
  • #278 19 Mar 2013 16:18
    Marek Sp
    Poziom 20  

    KGS napisał:

    Metoda jest w opracowaniu , są jednak kłopoty z właściwą adhezją i ciągłością połączenia. W swoim czasie powinna trafić na Elelktrodę - jako DIY.
    OK zbieram miedz i z niecierpliwością czekam na informacje a skąd brać elektrody ?

  • #279 19 Mar 2013 17:13
    KGS
    Poziom 23  

    Najprościej ze zwykłych "cynkowych" bateri R20 , szczotek wielkich silników elektrycznych. Osobiście mam starsze od mego Ojca elektrody z lamp łukowych (Swiece Jabłoczkowa). Można od wielkiej biedy użyć nierdzewki, ale z powodu dodatku niklu robi się zielony syf, a nierdzewka się rozpuszcza.
    Wiem, ze chodzi o to aby tylko odzyskać czystą miedź, ale po co zapaskudzać ścieki metalami. Dla "złomiarzy" proceder to nieopłacalny, ale dla galwanizera-amatora przy obecnych cenach anod galwanizerskich -to już tak. UWAGA !!! Żurem powstałym po elektrolizie B327 trawić się NIE DA ! .
    Zacznijcie ludzie trawić jak w przemyśle nadsiarczanem amonu - bo tego się w pełni regeneruje przez wymrażanie.

  • #281 19 Mar 2013 18:14
    KGS
    Poziom 23  

    Są dwie opcje :
    - bawić się w prezentowanie kawałków teorii i kiepskich doświadczeń lub
    po udoskonaleniu procesu wykonać i zaprezentować cały pokaz od A do Z.
    Pierwsza wersja jest prostrza i była już z stosowana w przemyśle i prototypach.
    Druga wersja to w laściwie przemys l i bez pewnego poziomu wiedzu chemicznej nie podchodź.

  • #282 19 Mar 2013 21:25
    Aimeiz
    Poziom 15  

    Hej.
    Moje pytania nie były tendencyjne, tylko po to, aby się czegoś dowiedzieć.
    Skoro wywoływacz to soda oczyszczona czyli wodorowęglan sodu to ta chemia jest dosyć przyjazna, nawet bardziej niż ten nadsiarczan sodu, bo ten powstający siarczan miedzi to jednak trucizna. Kiedyś hodowałem z tego kryształy.
    Nie mogli tego powiedzieć w tym video?
    Ciekaw jestem czy do tego wywoływania nie warto by było zrobić drugiej trawiarki. Czy raczej trzeba ściągać ten rozpuszczony w wywoływaczu resist tym miękkim pędzelkiem.

  • #283 19 Mar 2013 21:29
    rsikon
    Poziom 26  

    Tak coś mechanicznego... pedzel lub natrysk.

    Po co mówić / pisać "użyj sody kalcynowanej" jak można " użyj wywoływacza dedykowanego".

    Zamiast 5 zł za 1kg mamy 5zł za 100g ;) (patrząc od strony sprzedającego).

  • #284 19 Mar 2013 21:38
    Aimeiz
    Poziom 15  

    No, tak. Za konow how się płaci.
    A ciekaw jestem co to za substancja w tym photoresist, że po naświetleniu zamienia się w coś rozpuszczalnego w roztworze sody.

    Apropos. Ile trzeba tej sody rozpuścić na litr wywoływacza?

  • #285 19 Mar 2013 21:40
    rsikon
    Poziom 26  

    Ona normalnie rozpuszcza się, a światło UV ją utwardza.
    To co naświetlone jest utwardzone - nie rozpuszczalne w sodzie kalcynowanej, zaś w sodzie kaustycznej już tak :)

    Radek

  • #286 19 Mar 2013 22:09
    KGS
    Poziom 23  

    Fotorezyst - na wodę.
    Podobnie działa stosowana w sitodruku folia kapilarna czyli emulsja foto czuła w postaci arkusza filmu. Nakłada się ją na na mokre-wilgotne sito. Po wyschnięciu odrywa się podłoże, Mo że ona nawet całkowicie zastąpić nakładanie emulsji diazo na sito za pomocą specjalnej rynienki. Dla sitodruku rozwiązanie idealne. Fotorezyst ten występuje w arkuszach lub rolach. Nazywa się to cudo DENSOTRANS http://www.drukservice.com.pl/DENSOTRANS_DPC-HCP.c785.php gorąco polecam lekturę. Jednak przy nakładaniu na miedź laminatu było kiepsko ze schnięciem i odrywaniem podłoża. Jednak pozostane\ę przy laminowaniu folią od Kol. rsikon . PCB sitem i tak robię, ale tylko do pewnych rozdzielczości. Sito za to bezkonkurencyjne jest do warstwy opisowej czy soldermaski. Superefekty daje jednak połączenie plusów poszczególnych technologii. Możliwych Do Wykonania w Domu.

  • #288 19 Mar 2013 22:35
    KGS
    Poziom 23  

    Jak w starej. dobrej fotografii. Naświetlamy prezwz NEGATYW mozaiki.

  • #290 19 Mar 2013 22:59
    KGS
    Poziom 23  

    Proponuję samodzielne próby na kawałku zbędnego laminatu. Przy okazji określi się czas naświetlania.

  • #291 20 Mar 2013 07:25
    rsikon
    Poziom 26  

    Ehhh....

    - na czysty laminat nanosimy fotomaske
    - poprzez negatywowy obraz (sciezki przezroczyste) naswietlamy UV
    - w sodzie kalcynowanej zmywamy to co nienaświetlone, czyli zbedne
    - trawimy
    - w sodzie kaustycznej zmywamy do czystej miedzi (to co wczesniej soda kalcynowana pozostawiła by się nie wytrawiło)
    - nanosimy soldermaskę
    - poprzez obraz padów (pady zaczernione, reszta odslonieta) naswietlamy UV
    - w sodzie kalcynowanej zmywamy soldermaskę z padów
    - utwardzamy w swietle UV okołol 30minut
    - wygrzewamy w temp. około 120 stopni przez 30 minut
    - wiecimy

    GOTOWE

    Mniej więcej tak to wygląda.

  • #292 20 Mar 2013 10:36
    Marek Sp
    Poziom 20  

    rsikon napisał:
    Ehhh....
    - poprzez negatywowy obraz (sciezki przezroczyste) naswietlamy UV
    - w sodzie kalcynowanej zmywamy to co nienaświetlone, czyli zbedne
    - trawimy

    echh przecież chce pokryć ścieżki i inne bez padów itp. czyli jak rozumiem że naświetlam cześć do utwardzania ? wystarczy przecież w eagle wygenerować tylko pady i inne i jest zakryta część która ma zostać wymyta.
    Czyli wystarczy wydrukować pad, via i ewentualnie dimension . Mam na mysli Eagle.

  • #293 20 Mar 2013 10:52
    rsikon
    Poziom 26  

    O co Ci chodzi, co chcesz zrobić:
    - mozaikę ścieżek,
    - soldermaskę

    Ja podałem opis do kompletu to i to.

    Oczywiście materiał do scieżek jest inny niż do soldermaski.

  • #295 20 Mar 2013 11:07
    rsikon
    Poziom 26  

    To zaczynasz od - nanieść soldermaske...

  • #296 27 Mar 2013 16:07
    Aimeiz
    Poziom 15  

    Ja mam pytanka natury technicznej:

    1. Jakie ma być stężenie roztworu wodnego sody kalcynowanej (Węglan sodu Na2CO3?) użytego jako wywoływacz?

    2. Na filmie GM jest powiedziane, że lampa naświetlająca to świetlówka (i) Daylight o mocy 15W, na wysokości 6 cal. Niestety nie widać ile jest tych świetlówek. W dyskujsji widzę że chodzi o promienie UV. Czy zatem powinny być to świetlówki UV? (Są takie koloru niebieskiego), czy wystarczy zawartość UV emitowana przez zwykła świetlówki?
    Jeśli utwardza UV, to szyba nie może być szklana, tylko akryl, plexi, poliwęglan, lub szkło kwarcowe.

    Jaka jest amatorska praktyka?

    3. Po wytrawieniu czym się zmywa to co pozostało na ścieżkach? Roztworem sody kaustycznej czyli wodorotlenku sodu NaOH? Jakie stężenie? Tu trzeba uważać żeby sobie czegoś nie popalić tym ługiem, i założyć okulary bo stężony roztwór jest silnie żarący. Oko wypali, ręce popali.

  • #297 20 Kwi 2013 16:37
    Tomekddd
    Poziom 23  

    Witam, kupiłem lervie KH4410 i mam płytkę taką jak ktoś z początku (załącznik z protela).
    Oryginalnie rezystor R19 miał 11k zmieniłem na 2,2k (2,17k na mierniku) i padł bezpiecznik termiczny na górnej rolce 192*C, wcześniej dziwnie kopciła. Teraz rozkręciłem i widzę podtopienia plastiku przy aluminiowych żeberkach.

    Czy to jest normalne? Czy 2,2k to za mało?

  • #298 20 Kwi 2013 16:52
    KGS
    Poziom 23  

    Witam! podtopienia nie są normalne, bo zmieniaja geometrię napędu i zwiększają opory toczenia. Te plastiki zaczynają płynąć już w 150°C. Z tymi rezystorami trzeba bardzo ostrożnie - cały czas kontrolując temperaturę aluminiowych profili grzewczych. Jak sie zbytnio plastiki stopią to Lervia jest praktycznie na złom.
    Bez przeróbek wsporników nie ma możliwości uzyskania na wałkach 185°C. Trzeba było zacząć od przeróbki mechanicznej wsporników - zabezpieczenie ich kawałkami laminatu FR-4 bez miedzi. Teraz już się "mleko rozlało". Pozdrawiam !

  • #299 20 Kwi 2013 17:13
    Tomekddd
    Poziom 23  

    Luzik wsporniki jestem w stanie dorobić, więc mleko się pościera :P

    Pytanie co zrobić żeby do czegoś się nadała po naprawie? Może sterownik na małym attiny z kontrolą temperatury profili i wałków a w przypadku różnicy powyżej 20*C wyłączenie grzałek do wyrównania?

  • #300 20 Kwi 2013 17:23
    KGS
    Poziom 23  

    Termiki warto wymienić na 210stopni C, a co do termostatu to polecam (podwójny układ) zmodyfikowanego "żelazka do folii TES" opartego na PT-100 i LM723 lub któryś z moich układów na LM311 i termistorze NTC100k DO-35. Tremistory 100k już są w Lervii, więc LM 311 byłby najlepszy. Do osobnej kontroli wałków i wsporników wystarczy wykonać dwa takie termostaciki, zamiast zaprzegać do tego uC.