Jeżeli chodzi o mój model i ten schemat to jeszcze dokładnie nie porównywałem.
Dodano po 4 [minuty]:
Hmm, tak sobie przypomniałem, że triak u mnie na płytce jest jakiś taki zaśniedziały, w opiłkach takiego utlenionego aluminium, jak przy akumulatorze czasem.
Witam!
Należy zwrócić uwagę na nad wyraz delikatne termistory NTC 100k zamocowane na aluminiowych grzewczych profilach grzałek. Mają one obudowy szklane DO-35. są bardzo podatne na uszkodzenia.
Dodatkowi jest jest jeszcze jeden termistor (opcja) zamocowany-dociskany do dolnego wałka grzewczego. Jest on bardzo podatny na uszkodzenie przez "zawinięcie" się papieru na dolnym wałku grzewczym. Jego uszkodzenie często daje zwarcie i w efekcie laminator przestaje grzać. Sugeruje dokładne obejrzenie tego elementu. Często też winę ponosi Triac sterujący grzałkami a konkretnie przerwa na nim - czyli do wymiany. Uszkodzenie LM324 należy do rzadkości, mniejszej niż przelączniki temperatury.
Dokładne oględziny i pomiar bezpiecznika termicznego na Al. profilu grzałki też nie zaszkodzi. Pozdrawiam
Należy zwrócić uwagę na nad wyraz delikatne termistory NTC 100k zamocowane na aluminiowych grzewczych profilach grzałek. Mają one obudowy szklane DO-35. są bardzo podatne na uszkodzenia.
Dodatkowi jest jest jeszcze jeden termistor (opcja) zamocowany-dociskany do dolnego wałka grzewczego.
A więc zbadałem termistor środkowy - ma wartość 7,3 kOhm.
Jeśli mówicie że pomiędzy grzałkami w szeregu są jeszcze termistory, to w takim razie górny ma 156 Ohm, a dolny ma zwarcie. Więc chyba znalazłem problem.
Tylko teraz proszę o info czy to są termistory czy bezpieczniki topikowejak pisze kolega powyżej?
Dodam, że u mnie był pod przykręcaną blaszką bezpiecznik, którego usunąłem.
Dodano po 22 [minuty]:
Dodatkowo zbadałem bezpiecznik który wymontowałem spod blaszki i ma wartośc 127 kOhm więc się nie uszkodził.
Rozciąłem jedną z rurek na profilach aluminiowych i moim oczom ukazał się element Sefuse Jet250v 10A oznaczenie chyba SF188E.
Dodano po 12 [minuty]:
Ewidentnie jest zwarcie na dolnym elemencie SF188E.
Pytanie gdzie to można kupić albo czym zastąpić??
Dodano po 12 [minuty]:
Już namierzyłem, jutro idę zakupić, wymienię i dam znać
Sam termistor NTC 100k DO-35 jest praktycznie nie do zdobycia, Jego temperatura pracy to 250 stopnim więc typowymi ze sklepu elektronicznego (do 125 stopni) zastąpić się nie da. Proszę spróbować na Alegro w firmie TV SAT SHOP. Oni czymś takim dawniej dysponowali.
Mam tylko taką uwagę z praktyki-naprawy laminatorów. Każdy termistor ma inna krzywą-charakterystykę temperaturową. Warto więc za wczasu uzgodnić ze sprzedawcą, czy będzie się on nadawał do akurat tego laminatora (w tym przypadku Lervii). Zła charakterystyka spowoduje zafałszowanie odczytu nastawionej temperatury. Jest to szczególnie istotne w przypadku profesjonalnych laminatorów. Pozdrawiam !
Mam nadzieję, że nikt się nie obrazi za odświeżanie tematu.
Mam laminator TESCO VLAM09. Kupiłem go kilka lat temu za mniej niż 50zł. Był jedyny w sprzedaży bo ktoś go kiedyś oddał z uwagi na to, że nie działa i później obsługa postanowiła go wystawić ponownie bez sprawdzania.
Laminator był uszkodzony tj. miał wyrwane dwa kable. Oczywiście naprawa nie stanowiła problemu, ale to niekorzystnie świadczy o marce TESCO... ech...
Do laminowania ten sprzęt nadaje się bardzo kiepsko. Małe rzeczy laminuje ładnie, ale duże często psuje. A5 laminuje się ładnie, ale A4 często jest do wyrzucenia.
Laminator wymagał wyłamania zębów ograniczających wielkość laminowanego materiału.
Bez żadnych przeróbek laminator idealnie nadaje się do płytek. Natomiast tylko do "metody rosyjskiej". Standardowe laminowanie papieru kredowego się nie uda bo ma on zbyt niską temperaturę. Natomiast papier naklejkowy (pozostałość po naklejkach na płyty CD itp.) idealnie wlaminowuje w płytkę. Problem polega tylko na tym by nadrukować napis na ten śliski papier. Nie każda pozostałość po naklejce się nadaje. Do zbyt cienkich trzeba podklejać kartkę papieru by drukarka się nie zacinała. Natomiast idealny jest papier który dostałem od kliena z reklamówką jednej z firm ubezpieczeniowych. Ma on wielkość przeciętnej płytki PCB, jest gruby i można go używać wielokrotnie.
Postępowanie: 1. Drukujemy wygląd płytki na papierze naklejkowym.
2. Czyścimy płytkę papierem (min. 400 - wodny) lub chemicznie (obie metody się sprawdzają).
3. Nakładamy wydruk na płytkę i podklejamy go z ubu stron taśmą.
4. Nagrzewamy laminator.
5. Wkładamy płytkę zaczynając od narożnika (tak ładnie wchodzi).
6. Laminujemy conajmniej 10 razy.
7. Odklejamy taśmę i delikatnie zdejmujemy papier naklejkowy.
8. Trawimy płytkę.
Z tego co sprawdzałem zależnie od typu papieru czasem trzeba obrać inną strategię np. poczekać aż płytka ostygnie. Jednak dla wspomnianego papieru ubezpieczeniowego nie trzeba czekać bo wydruk schodzi ładnie.
Papieru nie wolno czyścić rozpuszczalnikiem bo traci swoje właściwości i zachowuje się jak papier kredowy (usuwanie przez namaczanie). Również zbyt mocne grzanie żelazkiem prowadzi do uzyskania efektu jak z papierem kredowym. Żelazka nie używam odkąd mam laminator. Czyszczenie złych wydruków polega na wprasowaniu zużytego papieru z wydrukiem w ręcznik papierowy (tylko żelazko).
W ten sposób zrobiłem sobie firmowe koszulki które mogę w każdej chwili oczyścić z tonera, dzięki magii żelazka i ręcznika papierowego.
Temperatura która nadaje się do laminowania nadaje się też do laminowania płytek drukowanych tą metodą. Początkowo trzeba trochę pokombinować i posprawdzać różne metody, jednak ostatecznie efekty są bardzo dobre, a nakład pracy znikomy.
Mój papier ma oznaczenia: Jac DURO E110
Być może da się go kupić i używać jako papier termotransferowy. Polecam każdemu amatorowi którego denerwuje POSITIV20 i który nie ma już siły poprawiać płytek po metodzie żelazkowej.
Oczywiście jakość zawsze zależy od tego jak dokładnie i grubo uda nam się nadrukować napis.
KH 4410 wymieniłem rezystor r19 na 4.7k lecz nie mogę wykonać termotransferu 2 folie na płytce 2 stronej, jaka powinna być temperatura żeby toner osiadł na płytce ?
Przedstawiam mój prostacki "patent" dot. przerobionej i nadtapiajęcej się Lervii 4410.
Jako, że sam używam laminatora i staram się zachowywać bezpiecznie - postanowiłem odpiłować trochę plastików i pomóc sprzętowi w pracy.
Faktem jest, że grzałki są na wierzchu ale to nie jest zbyt groźne ponieważ i tak pracuję w rekawiczkach ochronnych.
Pozostałe plastiki, które są przykręcone standardowo - zakrywają obwody pod napięciem.
Proste i skuteczne. Nadtapianie plastików to już przeszłość. Jeżeli zaś odkryte grzałki jednak będą "straszyły" - polecam umocowanie do plastikowych boków chociażby kawałka siatki chroniącej przed bezpośrednim dotknięciem.
Polecam
P.S. Używam niesamowitego papieru od użytkownika z all... markosik20. Papier odmaka w ciągu minuty Nie wiem co to jest ale jest świetny.
Papier z czasopism nie nadaje się do precyzyjnych wzorów, ponieważ farba drukarska ma też swoją grubość na papierze i powoduje zniekształcenia brzegów ścieżek. Płytkę puszczam raz "na pusto" i dopiero do tak nagrzanej przykładam wydruk, a potem od 10 do 16 razy pod różnym kątem.
Dodano po 1 [godziny] 23 [minuty]:
Mich43l - 2 folie? Co to za folia? TES? Jaki masz objaw niemożności termotransferu? Toner się nie przykleja, przykleja częściowo czy jakiś inny problem?
Lervia doskonale nadaje się do papieru i większość jej tak właśnie używa. Rezystor ma dobrą wartość. Ja u siebie dałem 4,3k i nie mam problemów. Temperatura to około 180-190°C. Bardzo ważne jest DOKŁADNE wyczyszczenie laminatu.
Moja metoda to:
1. Przycinam laminat do pożądanych wymiarów (trochę większy niż wzór PCB)
2. Czyścikiem do rur miedzianych (wełna ścierna) czyszczę zgrubnie powierzchnię miedzianą -
3. Papierem 1000 przeszlifowuję ślady po czyściku.
4. Gąbka kuchenną (stroną szorującą) i CIFem szoruję miedź około 1 minuty.
5. Dokładnie spłukuję laminat, wycieram i dosuszam.
6. Odtłuszczam acetonem miedź (od tego momentu nie dotykam powierzchni palcami)
7. Termotransferuję wydruk.
Należy również pamiętać o tym aby wydruku także nie dotykać palcami bo będzie problem z przywieraniem. Polecam rękawiczki chroniące płytke przed tłuszczem i dłonie przed wysoką temperaturą.
chodzi mi o to że wydrukowałem na foli płytkę 2 stroną i wciskając laminat między dwie folie i przeciagając przez laminarkę ze zmienionym rezystorem r19 na 4.7k toner nie przechodzi z foli
Widocznie ta folia wymaga większej temperatury niż daje laminator. Wymień rezystor na 3k9 i spróbuj laminowania przy zdjętej pokrywie żeby się "nie rozpłynęły" plastiki. Najpierw rozgrzewasz na niższej temperaturze a potem przełączasz na pozycję przerobioną - tak mniej ryzykujesz zniszczeniem. Tak wogóle - obejrzyj dokładnie plastiki czy nie są mocno nadtopione bo może być tak, że jest za słaby docisk folii do płytki i też może być źle. Znajdź dobry papier i będzie OK
kurcze gdzie wy te wszystkie laminatory GBC znaleźliście? Na allegro znalazłem jeden model za 450zł (H425) z tych tutaj wymienianych a cała reszta to jakaś wersja domowa a nie profesjonalna, biurowa...
Chciałbym kupić jakąś laminarkę ale nie dam za to 450zł. Jak pewnie każdy z nas tutaj, jestem elektronikiem i majsterkowiczem, wiec i z zepsutą dam sobie rade, ale wygląda na to że na prawdę trzeba na te podane modele tutaj GBC polować...
Przeglądnąłem też niemiecki ebay, gdyż pracuje w monachium ale tutaj też znalazłem jeden z tych modeli biurowych w cenie 75euro, a cała reszta to już jakiś pewnie gorszy domowy sprzęt...
Witam Serdecznie !
Na samym początku przyznam, że nie konserwowałem DOKŁADNIE tego MODELU, lecz jego mniejszych braci z tej serii.
Faktycznie całość ich konstrukcji to był metal, a przekazywanie napędu na te wałki odbywało się za pomocą cienkiego łańcuszka (jak w rowerze) Za samo TO należy się wielki SZACUN - tego konstruktorom
Sprawa podawanej max. drubośći 1mm - da sie łatwo skorygować w górę po dokładnemu przejrzeniu i podkręceniu układu słożonemu Z dwóch stalowych blaczek z podgniętymi i zaakrolonymi krawędziami. Zadaniem tego blaszanego elementu z grzałkami, Jest właściwe dogrzanie i dociśnięcię łączonych materiałów
Ostatni kpl. wałków dociska końcowo rozgrzany już materiał i wyprowadza go z laminatora.
CIEKAWI !! mnie okrutnie sposób pdgrzewania "wszystkich 4 wałków" == błagam o zdjęcia wnętrzatego metalicznego potwora. Czy każdego wałka wychodzą jakieś styki-przewody ? No oczywiście mogą być teź grzane pośrednio poprzez dodatkowe aluminiowe profile grzewcze ?
ZDJĘCIA wyjaśńiły by wszystko
W każdym razie POLECAM solidność tej (tych) konstrukcji laminatorów oraz, że warto cainwestować o.k. 300zł w ten akurat model.
Postarajcie się o jakieś zdjęcia jego mechanizmów, to postaram się dokładnie i na kolorowo pozaznaczać ewentualne przeróbki-regulacje.
Zaznaczam jednak od razu, że udoskonalenia TE NIE zmienią w żaden sposób oryginalnych cech i funkcji kupnego laninatora
WITAM !
Ponieważ zainteresowanie tym typem laminatora
Moderated By ANUBIS:
3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).
(stary-sprawdzony-model-4-gorace-walki-laminator-i3878062937.html) jest duże, a nikt nie kwapi się z jego zakupem postanowiłem ów laminator zakupić i dostosować do termotransferu przy foto-solder masek. Oczywiście przeróbki te będą wymagały sporego nakładu pracy, będę ten laminator gotowy mógł odsprzedać za sumę 400zł+transport kurierem.
Niestety włożona weń praca kosztuje i stąd ta cena. Pozdrawiam ! < KGS >
Jasne ! Przeróbki opiszę tuktaj na Na Elektrodzie, jak tylko laminator dotrze.
Sprzeę komplikuję mi nieci pobyt w w szoitalu od 18,02, ale zrobię wszystki, by te przóbki zasmiecić.
Musiałem kupić ten laminatorm inaczej dyskusją na jegi temat byłaby czystao teoretyczna,
Dodano po 5 [godziny] 5 [minuty]:
TIOMOK " Wyniki badań i analiz orzedstawię na szerszym fiorum, tak, aby każy mnógł sie zaopoznać z tym laminatoterm.
Dla uzytkiwników mniej zasobnych finansiwi oikecam model : A3 size laminator HD-32020 . Różnice w cenie jest ponad 100zł, więc warta świeczki. Link, króry zapodam jest niezgodny z Regulaminym, więc liczę na wyrozumiałość Moderatora. Pozdrawiam !
3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).
Witam! Dzisaj o laminatorzeHD-325
Zdjęcia kiepsko wyszły, z co przepraszam. Dotyczą one tego metalowego potwora z Allegro. Otóż ma on ciekawe rozwiązanie grzania konwekcyjnego pierwszej pary wałków za pomocą lamp takich jak w ksero. Regulacja nacisku i grubośći materiału to zaledwie cztery śruby na sprężynach.
I bez regulacji laminat 2mm przez ten laminator przechodzi. Duży silnik i solidne zębatki gwarantują dluuuggą pracę tego laminatora w warsztacie. Jednym słowem warto go kupić. Pozdrawiam ! [url=https://obrazki.elektroda.pl/5021621100_1392977604.jpg][img]http://
Witam w tym temacie.Używałem lervi 4410 do małych płytek bez przeróbek, efekty były zadowalające , a nawet świetne . Przy dużych brakło temperatury i powtarzalności , więc do przeróbki . Najpierw sprawdziłem wersję i temperaturę profili . 215 st.C przy rozgrzewaniu. Jeden czujnik temp NTC 100K na walku. Drugiego brak , choć jest na niego miejsce. To tłumaczy tak duży rozrzut temperatur profili podczas nagrzewania i częstych przetopień ,których u mnie nie ma. Z poprzednich postów wynika ,że są trudności z nabyciem termistora więc chcę zastosować diodę. Jej opór to ok 125k sądzę , że zmiana R6 2,9k na 3,8 k by pomogła .Czy ktoś to przerabiał i czy macie takie wersje /moja 2006 rok srebrna/.
Posiadam płytkę drukowaną dopasowaną do tego laminatora kształem i wielkością.
wg schematu nalezy na niej polutowac odpowiednie elementy tak aby cały układ zaczął działać.
Schemat i rozmieszczenie elementów podsyłam na PW.
część elementów trzeba wylutowac z oryginalnej pcb laminatora (bezpiecznik, złącza) dzięki czemu wpinamy odpowiednie przewody w te same gniazda co były.
Z góry proszę moderatora o wybaczenie, ale w obliczu ciagłych poszukiwań podaję nazwę dystrybutora w kraju. Jest to TV SAT ELECTRONIC / ŁOMIANKI +4822-864-77-95.
Właśnie nabyłem od nich takowe przez znany aukcujny portal. Termistor ten ma oznaczenie DKF104B10 i jest co jakiś czas wystawiany. Myślę, ze to rozwiąże problemy Kolegów.
chwila, chwila, kupiłem uszkodzoną lervię 4410. Niestety poszedł w niej silnik, ale go albo wymienię albo przewinę (nie wiem jednak jeszcze ile zwoi i jakiego grubego drutu użyć). Najprawdopodobniej w skutek tego że wałki się zatrzymały, temperatura tak wzrosła że lekko się w miejscu ich stykania nadtopiły i wybił bezpiecznik termiczny (jest w szeregu z grzałkami a nie przewodzi).
Jak już naprawię ten laminator to chciałem przerobić termostat i czytałem tutaj że wystarczy wymienić jeden rezystor. O co więc chodzi z tym termistorem?
Mam prócz 2 bezpieczników, jeden jakiś element dodatkowy przytwierdzony do metalowego rdzenia grzałek i domyślam się że jest to ten termistor odpowiedzialny za regulację poprzez termostat temperatury grzania. Dodatkowo w obudowie jest jakiś dodatkowy element przymocowany który dotyka ruchomego wałka mniej więcej w połowie jego długości i nie wiem co to za element...
Proszę o wskazówki jeśli ktoś wie oraz o wyjaśnienie czy prócz rezystora w elektronice, trzeba jeszcze coś wymieniać by zmienić temperaturę pracy laminatora.
1. Silnik Lervii jest silnikiem synchronicznym i warto o tym pamiętać przy przewijaniu (liczba biegunów)
2. Która wersja termostatu ?
3. By rzetelnie odpowiedzieć na pytanie który rezystor wymienić i na jaki trzeba znać odpowiedź na pkt.2 i warto zrealizować pkt.3
Dane dotyczące termistora są dla Kolegów, którym ów szlag trafił.
Pozdrawiam !
Dzięki za odpowiedzi, widzę że temat lervii jest żywy. Mam wersję zamieszczoną na str 11 przez kol. ksik post 328 . Są tam dwa komparatory i u mnie nie ma termistora NTC2, który ma być na profilu alu. Nie ma śladu po śrubie. Drugi komparator zareaguje szybciej i wyłączy grzanie aż do wyrównania temperatur. Najprościej będzie kupić z adresu kol. KGS ,ale i tak sprawdzę swój pomysł. Wartość opornika to i tak trzeba dobrać.
co do mojego laminatora to na PCB mam wtyki w miejscu NTC1 oraz NTC2 i jednak ten czujnik na środku kręcącego się wałka to także termistor jak z tego wynika gdyż jest podłączony do NTC1. Ten na profilu alu jest podłączony do NTC2.
Co więc trzeba zrobić by przerobić ten typ laminatora?