Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Technik Elektryk - Faber CK
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sztukowanie kabli elektrycznych

user24 04 Sie 2008 17:13 27283 24
  • #1 04 Sie 2008 17:13
    user24
    Poziom 12  

    Witam! Mam problem przy wymianie gniazda zauważyłem że kable na nowe gniazdko są za krótkie i nie moge ich podłaczyc do nowego.Jak zesztukować kable(bezpiecznie) ?Nie ma tu mowy o wymianie instalacji lub przesuniecia puszki do gory poniewaz pomieszczenie jest dosyc duze i kazda ingerencja w sciane musiala by prowadzic do tego ze bede musial zrywac tynk szlachetny ze sciany na co mnie powtornie nie stac.Instalacja jest aluminiowa, pod gniazdkiem bedzie pracowalo urzadzenie elektryczne(elektronika co za tym idzie jest narazona na awarie pod wplywem zanizenia napiecia dostarczanego do niego.) Jak mam to zrobic?
    Mieszkam na wsi i sa na niej elektrycy ale w wiekszosci samoucy z ktorych pomocy korzystalem i wiem ze potrafia niektore rzeczy spieprzyc a na fachowca z uprawnieniami musialbym poczekac poniewaz ten co mieszkja najblizej mnie jest zajety a do drugiego dojazd wynosilby wiecej niz sama naprawa tego gniazda.BARDZO BYM PROSIL O NIE ZBYWANIE MNIE TEKSTAMI TEGO TYPU ŻE ELEKTRYK MUSI BYC, PONIEWAZ NIE MAM JAK GO ZATRUDNIC POMIMO SZCZERYCH CHECI:)

    Pozdrawiam!
    Z góry dziekuje za odpowiedz!!
    user24

    0 24
  • Technik Elektryk - Faber CK
  • Pomocny post
    #2 04 Sie 2008 17:31
    Bomba9116
    Poziom 15  

    to może załóż kostkę w której kable będziesz mógł połączyć bez problemu.
    sztukowanie kabli elektrycznych

    3
  • Technik Elektryk - Faber CK
  • Pomocny post
    #3 04 Sie 2008 18:42
    Jerzy Cieślański
    Poziom 19  

    Złączki do przewodów aluminiowych powinny mieć zaciski sprężynujące.
    Aluminium, pod wpływem nacisku, jak gęste ciasto ustępuje z czasem i pomiędzy nie sprzężynującymi zaciskami śrubowymi a przewodem aluminiowym powstaje luz.
    Luz w zaciskach pogarsza przewodzenie elektryczne i prowadzi do przegrzania miejsca połączenia oraz przewodu nawet na długości kilku centymetrów.
    Topi się izolacja a przegrzany aluminiowy przewód robi się bardzo kruchy i łamliwy.
    Pomiędzy zluzowanym zaciskiem a przewodem może dochodzić też do iskrzenia mikrołuków elektrycznych co zwiększa szkodliwe wydzielanie ciepła.
    I taki przewód, ostatecznie ułamie się przy pierwszej lub drugiej próbie usunięcia iskrzenia w takim poluzowanym zacisku.
    Przegrzane aluminium ma większą rezystancję, więc przy obciążeniach prądem na granicy natężenia dopuszczalnej dla danego rozmiaru przewodu, proces przegrzewania przewodu może postępować dalej.
    Zwęglona izolacja może przewodzić prąd elektryczny pomiędzy przewodem neutralnym a fazowym, więc gorące miejsce zwęglenia i przewodzenia w postaci mikrołuków może przemieszczać się powoli wzdłuż starego przewodu w ścianie, ciągnąc nawet kilka kW.

    Proce

    0
  • #4 04 Sie 2008 19:05
    kotweiler
    Poziom 16  

    Alu to się kręci na ryj i to wszystko. Niestety aluminium tworzy źródło elektrolityczne i połączenia np. z miedzią, mosiądzem żelazem rozpadają się. Do połączenia alu można bezpiecznie użyć połączenia wykonanego z cynku, zdaje się???.

    0
  • #5 04 Sie 2008 19:30
    Enpro
    Poziom 21  

    Jak już tak bardzo nie chcesz tych kostek to skręć żyły pojedynczo ze sztukuwkami najlepiej aluminium do kupy zaizoluj pojedynczo każdą żyłe osobno i będzie trzymać lepiej niż niejeden zacisk.

    1
  • Pomocny post
    #6 05 Sie 2008 07:58
    Maly
    Poziom 28  

    A może dolutować po kawałku przewodu do starych?
    Przeważnie jak kabelki w gniazdku są krótkie to jest problem aby dobrze założyć kostkę (i jak słusznie było zauważone) która i tak po pewnym czasie może stracić dobry styk. A lutownicą łatwiej "podejść"
    Dobrze polutowany przewód może miałby lepszą wytrzymałość, i można nawet lutować miedziany, bo i tak bezpośredni styk będzie między alu-cyna-miedź.

    0
  • Pomocny post
    #7 05 Sie 2008 08:03
    jorgkrab
    Poziom 20  

    user nie denerwuj się ja chcę Ci pomóc. Proponuję złączkę WAGO. Zastosowac przewody aluminiowe do przedłużenia. U naszych zachodnich sąsiadów stosuje się to bardzo często a u nas krążą na temat tego łączenia różne wersje.

    http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-53EFFEF9-AB5BBCCD/wago/style.xsl/plk_383.htm

    Nie musisz już koniecznie dawać tej pasty :idea:

    Pozdrawiam. :idea:
    To propozycja. Jakie obciążenie planujesz dla tego gniazda?

    0
  • #8 05 Sie 2008 09:30
    user24
    Poziom 12  

    zasilacz 15V 1A.Dziekuje że znajduja sie osoby które chcą pomoć:)
    Pozdrawiam!!tyle ze podkreslam ze sprzet podlaczany jest drogi(elektronika) podlaczana przez zasilacz i bedzie nonstop pracowal

    0
  • #9 05 Sie 2008 12:17
    Madrik
    Moderator Robotyka

    user24 napisał:
    bede musial zrywac tynk szlachetny ze sciany na co mnie powtornie nie stac.


    Taaa... To jest najlepsze. Może zamiast tynku na pokaz, trzeba było wymienić instalacje? Wiem, że tego goście nie widzą, ale za to dom się nie spali... :D
    Kostka może się sprawdzić, ale zalecałbym jednak co pół roku kontrolę stanu połączenia i dokręcenie zacisków.

    0
  • Pomocny post
    #10 05 Sie 2008 13:01
    robert_sz
    Poziom 15  

    Ja stosuję z powodzeniem końcówki łączące w izolacji termokurczliwej typu KLIT produkcji ERGOM
    Końcówki łączące izolowane

    Do większych przekrojów przewodów (większych obciążeń) stosuje końcówki Al-Cu typu LMAN (LMANW są pokryte specjalną pastą przewodzącą).

    W porównaniu do kostek łączących (na śrubki) nie ma tutaj punktowego nacisku, a samo połączenie ma średnicę przewodu (łatwiej ukryć pod tynkiem).
    W obu przypadkach niezbędna jest zaciskarka do końcówek.

    0
  • #11 05 Sie 2008 13:37
    user24
    Poziom 12  

    Jerzy Cieślański napisał:
    Złączki do przewodów aluminiowych powinny mieć zaciski sprężynujące.
    Aluminium, pod wpływem nacisku, jak gęste ciasto ustępuje z czasem i pomiędzy nie sprzężynującymi zaciskami śrubowymi a przewodem aluminiowym powstaje luz.
    Luz w zaciskach pogarsza przewodzenie elektryczne i prowadzi do przegrzania miejsca połączenia oraz przewodu nawet na długości kilku centymetrów.
    Topi się izolacja a przegrzany aluminiowy przewód robi się bardzo kruchy i łamliwy.
    Pomiędzy zluzowanym zaciskiem a przewodem może dochodzić też do iskrzenia mikrołuków elektrycznych co zwiększa szkodliwe wydzielanie ciepła.
    I taki przewód, ostatecznie ułamie się przy pierwszej lub drugiej próbie usunięcia iskrzenia w takim poluzowanym zacisku.
    Przegrzane aluminium ma większą rezystancję, więc przy obciążeniach prądem na granicy natężenia dopuszczalnej dla danego rozmiaru przewodu, proces przegrzewania przewodu może postępować dalej.
    Zwęglona izolacja może przewodzić prąd elektryczny pomiędzy przewodem neutralnym a fazowym, więc gorące miejsce zwęglenia i przewodzenia w postaci mikrołuków może przemieszczać się powoli wzdłuż starego przewodu w ścianie, ciągnąc nawet kilka kW.

    Proce
    troche mnie martwi ta wypowiedz czy to wyglada az tak starsznie?

    0
  • Pomocny post
    #13 05 Sie 2008 18:58
    sp4msu
    Poziom 20  

    Witam .
    Ten kolega to już chyba "zdurniał" od tych cudownych recept . A już od lutowania aluminium to na pewno . Na takich krótkich kawałkach i przy przewodzie jak przypuszczam 2.5 mm to trzeba artysty żeby to po lutował . A więc nie szukaj dziury w całym tylko to łącz na złączki , ewentualnie na skrętkę i koszulka termokurczliwa .
    Przy takim obciążeniu jak podajesz wszystkie metody na pewno wytrzymają .
    Pozdrawiam .

    0
  • Pomocny post
    #14 05 Sie 2008 19:03
    robert_sz
    Poziom 15  

    arekb81 napisał:
    Najprościej dolutować do tych przewodów, co są jakieś inne, założyć koszulkę termokurczliwą i już, a tu wielkie dywagacje na temat błahego problemu.

    Bardzo proszę opisać (łopatologicznie) - Jak należy zlutować ze sobą 2 kabelki - jeden aluminiowy a drugi miedziany?
    Konkretnie: czym, jakie spoiwo, jaki topnik, jaka trwałość takiego lutowania?

    Młody jestem i szybko się uczę nowych rozwiązań.

    1
  • #15 05 Sie 2008 22:10
    kotweiler
    Poziom 16  

    Można lutować cyną, ale trzeba wiedzieć jak, no i należy troszkę poćwiczyć. Na necie znajdziesz instrukcje.
    Lutowanie aluminium stosuje się w lodówkach, przy łączeniu parownika z rurką zasilająca miedzianą lub stalową - lutowanie twarde.

    1
  • #16 06 Sie 2008 00:03
    robert_sz
    Poziom 15  

    Mówi Pan o lutowaniu twardym 450-700 st.C ?
    Jeśli tak to wszystko idzie dobrze, prawie jak w lodówce albo klimatyzatorze.
    A w międzyczasie z izolacji tych przewodów (1,5-2,5mm2) pozostały wspomnienia.

    Mam wrażenie, że Pan nie wykonywał i nie naprawiał żadnej instalacji elektrycznej w mieszkaniu.
    Takie "porady" mogą jedynie doprowadzić do pożaru lub innej tragedii.

    1
  • #17 06 Sie 2008 01:58
    kotweiler
    Poziom 16  

    No nie z tym to się nie zgodzę, że lutowanie uszkodzi izolację na kablach. Jestem przeciwnikiem stosowania kostek do połączeń, a już szczególnie do takich, gdzie dostęp utrudniony. A jeśli dostęp jest, to raz kto będzie pamiętał o tym, żeby je sprawdzać no i po drugie, komu będzie się chciało. Lutowanie kabli cyną nie uszkadza izolacji, a lutowania twardego nie stosuje się do kabli, ponieważ nie ma takiej potrzeby. Podałem tylko przykłady, że można lutować aluminium i takie połączenia stosuje się nawet w przemyśle.
    Proszę czytaj ze zrozumieniem :D.
    Jeżeli chodzi o moje zdanie na temat połączeń kabli np w puszkach czy innych sytuacjach to uznaję tylko skręt na ryja(jak pisałem wcześniej) oraz dodatkowo lutowanie cyną nie zaszkodzi. Jak ktoś ma taką możliwość, to lepiej zlutować.
    Kiedyś stosowane były tylko połączenia na skręt (alu czy miedź) i sprawdzały się przez długi czas np. 30 lat w starych kamienicach.
    Wszystkie połączenia w domu mam skręcane na ryja i dodatkowo lutowane. Wszystko jest w porządku już 10 lat. Z ciekawości mogę dodać, że mam instalację siłową, obciążenie sieci w porywach 14 kW i nic mi jeszce nie siadło.
    Skręcam kable np trzy razem ciasno(ma powstać zarys okrągłego gwintu), potem lutuję, izoluję termokurczem i dodatkowo taśmą corplast, połączenie gotowe. Jeżeli chodzi o długośc skręcania, to kable o przekroju 1.5-2.5mm2 skręcam na długości 2 cm, 4-6 mm2 na długości 3 cm. Połączenie jest pewne i nikt mnie nie przekona, że jest jakieś lepsze. Łączenia aluminium z miedzią oczywiście nie radzę stosować, ale jak nie ma wyjścia to z kolei, połączyłbym na oczka i skręcił śrubką cynkowaną z podkładką sprężystą. Między drut alu a miedziany, trzeba włożyć podkładkę stalową z jednej strony cynkowaną a z drugiej miedziowaną. Takie podkładki posiadam, obecnie nie wiem czy są takie w sprzedaży.

    0
  • #18 06 Sie 2008 08:11
    Maly
    Poziom 28  

    W pierwszym poście autor zdaje się napisał, że przewody są krótkie, więc raczej nie da rady ich dobrze skręcić.
    A co do tego, że ktoś nie potrafi polutować przewodu 2,5mm2 i potrzebuje experta, to proponuję najpierw trochę poćwiczyć, to naprawdę nie jest trudne :):)

    0
  • #19 06 Sie 2008 10:02
    sp4msu
    Poziom 20  

    Maly napisał:
    W pierwszym poście autor zdaje się napisał, że przewody są krótkie, więc raczej nie da rady ich dobrze skręcić.
    A co do tego, że ktoś nie potrafi polutować przewodu 2,5mm2 i potrzebuje experta, to proponuję najpierw trochę poćwiczyć, to naprawdę nie jest trudne :):)

    Podaj cudowną receptę na lutowanie Aluminium ( przewodów ) , a czy ktoś umie lutować , to oszczędź sobie i "OŚWIEĆ " . Jest też zgrzewanie , może to tu zastosujesz ??
    Na dodatek krótkich i w puszcze .
    Pozdrawiam .

    2
  • #21 06 Sie 2008 13:29
    sp4msu
    Poziom 20  

    Witam .
    Aluminium lutuje się od "wieków" i nie musisz udowadniać tego co jest wszem znane , natomiast ja mówię o pod lutowaniu konkretnych przewodów , jako że autor tego wątku stwierdza , ze są krótkie i na do datek pewnie utlenione , a więc metoda lutowania ( miękkiego ) w.g mnie całkowicie odpada i to o to pewnie w tym wątku chodzi , a nie udowadnianie czy Alu da się lutować . Lutowałem i lutuję Alu od dawna , ale w tym konkretnym wypadku nie polecam bo to się po prostu nie sprawdzi .
    Pozdrawiam .

    0
  • #22 06 Sie 2008 13:50
    bruns
    Poziom 30  

    Dobry temat z tym lutowaniem . Też kilka lat temu kogoś wyśmiałem że chce cyną polutować alu . dopiero później wyczytałem że można to zrobić metodą "w oliwie" Nie próbowałem ale będzie trzeba to sprawdzić i opanować tą sztukę . Może się przydać .

    0
  • #23 09 Sie 2008 18:53
    Jerzy Cieślański
    Poziom 19  

    W Warszawie, na Pradze, chyba?? na rogu Stalowej i Szwedzkiej, można w sklepie z materiałami spawalniczymi kupić specjalny lut do miękkiego (niskotemperaturowego, zwykła lutownica) lutowania aluminium i stopów aluminium.
    1sztuka lutu, (drut długości ok.20cm i grubości ok.1.5-2mm) kosztuje 8zł.
    Lutowanie aluminium w osłonie oleju łatwiej przeprowadzić na stole w płaskim naczynku.
    Na ścianie, na pionowym przewodzie może być trudniej.
    Chyba jednak lepiej zastosować złączkę WAGO.

    Uwaga, lepiej jest zastosować złączkę Wago typu rozłączalnego, taką jak stosuje się do miękkich przewodów z linki miedzianej, np. do podłączania opraw oświetleniowych, czyli z klipsem zaciskowym.
    Klips-dźwignia pozwala mocować pewnie każdy rodzaj przewodu, Cu drut lub linka lub Al-drut ale złączka ma trochę większe wymiary zewnętrzne i może nie mieścić się w ciasnej puszce montażowej lub w rurce-kanale ściennym przewodu.
    Aluminiowy drut 1.5mm ww. lub 2.5mm kw. po pierwszym wciśnięciu w zwykłą zatrzaskowo-elastyczną złączkę nie da się już z niej ponownie wyciągnąć, lecz urwie się, pozostanie w złączce, która będzie do wyrzucenia.
    Można natomiast kilkakrotnie, 2-6razy, wyciągać ruchem śrubowym z takiej złączki druty miedziane, dopóki nie uszkodzą się wewnętrzne, sprężynujące styki złączki.

    Uzupełnienie.
    W złączce Wago można połączyć przewód miedziany z przewodem aluminiowym, a dla spokoju duszy dodatkowo wpuścić w złączką parę kropel preparatu konserwującego styki elektryczne np.typu; Elektrosol lub Kontakt spray.
    Ps.
    Ostatecznie może być, chyba nawet WD-4 (produkowany jest na bazie oleju napędowego), bo siła zacisku styków złączki wystarczy aby przerwać warstwę (błonkę, film) konserwantu i zapewnić wystarczający styk elektryczny izolujący elementy metalowe od bezpośredniego dostępu wilgoci i tlenu z powietrza.

    0
  • Pomocny post
    #24 10 Sie 2008 22:53
    fiskusmati
    Użytkownik obserwowany

    Nie chcę być nie miły wobec autora, ale najlepszym postem jest ten:


    arekb81 napisał:
    Cały problem autora tematu jest identyczny jak kobiety, która stoi przed szafą pełna swoich ubrań, i mówi, że nie wie co na siebie włożyć.

    Najprościej dolutować do tych przewodów, co są jakieś inne, założyć koszulkę termokurczliwą i już, a tu wielkie dywagacje na temat błahego problemu.

    A potem co jakiś czas pojawiają się posty, że poziom na Elektrodzie spada. Nic dziwnego, skoro Ktoś pyta się, jak dwa kabelki ze sobą połączyć.

    Co do zapłaty za usługi elektryków. Dzisiaj szef wysłał mnie do klienta, do naprawy lodówki. Przy przesuwaniu lodówki wypięła się jedna żyła przewodu zasilającego. Naprawa polegała tylko na podpięciu jednego kabelka przy sprężarce, we właściwe miejsce. Klient wcześniej przyznał, że było dwóch znajomych elektryków i żaden nie wiedział, gdzie podłączyć ten kabel. Zapłacił 60 zł bez żadnego "ale" i był zadowolony, że lodówka znów działa. Inny klient kłóciłby się; za co ma tyle płacić, przecież podłączenie kabelka, to taka głupota.

    Jeśli kolega nadal nie wie, jak połączyć kabelki, oznacza to, że czynność ta przekracza jego możliwości, proponuję więc wezwać elektryka, dla własnego bezpieczeństwa i innych użytkowników gniazdka. Elektryk nie musi się znać na komputerach, a informatyk na elektryce.


    Czy ty jestes jakis inny ze sie bojisz przylutowac przewody albo kostke? i po sprawie a teraz na innych forumach smieją sie ze poziom elektrody spada, a obok masz napiasane: rady nie zaniżaj poziomu elektroda.pl
    Dziękujemy!

    więc w czym problem nakładasz gruba czarną termokurczke lutujesz zgrzewasz i po sprawie ja tak mam na prądzie 3 fazowym 380V i amatorsko zronione nawet nie lutowane tylko skręcone przewody i kurczką zacisnięte i chodzi maszyna 2000Watt i juz 3 lata nic nie robie i jest OK. Nie trza sie bac i przezywac, jak jestes taki bezpieczny w obec tego urządzonka daj bezpieczniki pomiędzy gniazdkiem a urządzeniem i będzie bezpieczniej.

    mam nadzieje ze zrobisz tak jak ci powiedziałem i bedziesz spać spokojnie





    pozdrawiam

    -1
  • #25 10 Sie 2008 22:55
    user24
    Poziom 12  

    fiskusmati- takiej odpowiedzi oczekiwalem! dziekuje bardzo!Konkretnie i na temat!

    Pozdrawiam

    0