Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Narzędzia do lutowania - jakie wybrać?

airnox 28 Aug 2013 16:18 213568 634
Optex
  • #481
    fabi
    Car audio specialist
    Lepsza jest Quick202D. Szybka wymiana grota. Pomiar temperatury grota a nie grzałki. Zasilana napięciem w.cz. tak jak stacje Metcal/OKI.
  • Optex
  • #482
    tomiok
    Level 33  
    @fabi.

    Nie porównujmy Quick-a z Metcalem.
    Quick -400KHz Metcal coś koło 13MHz (przynajmniej seria MX).
    Do tego zupełnie inna technologia nagrzewania grota.
    Quick, jeden grot do każdej ustawionej temperatury - Metcal, każdy grot (inny) na daną temperaturę.
    W Metcalu nie ma termistora i regulacji płynnej temperatury, po prostu wybieramy odpowiedni grot, który jest zrobiony tak aby nagrzewał się (błyskawicznie) do danej (zadanej) temperatury, właśnie dzięki temu że działa jak mały piec indukcyjny.

    Temperaturę tą ustala "skład stopu" w danym grocie, działając/ustalając ją na zasadzie przekraczania punktu Curie.

    Tak w dużym skrócie, to dwie skrajnie różnie technologie nagrzewania grota.
  • #483
    fabi
    Car audio specialist
    Czy ja napisałem, że to są takie same stacje? Czy tylko są zasilane elementy grzejne napięciem w.cz. jak w stacjach Metcal/OKI?


    Seria MX tak 13MHz, ale serie PS800, PS900 i MFR już tylko 450kHz.
    Mam Stacje MX i PS Metcala oraz quicka 202d i mogę sobie je porównywać.
    Do MX nie ma co porównywać, ale do PS800 i 900 to już tak. Też ma cewkę i grot oddzielnie, z tym, że guick cewkę ma zamontowaną na stałe w rączce a Metcat PS ma wymienną tak jak i groty.
    Quick202d ma też grzanie indukcyjne, natomiast stabilizacja temperatury tam jest zrobiona inaczej niż w PS. PS tak jak i pozostałe stacje Metcala mają stabilizację na zasadzie punktu Curie, chcemy inną temperaturę to musimy zmienić grot. Quick202d na końcu gortu ma termoparę i tu możemy stabilizować temperaturę elektronicznie.

    Kolega miał uszkodzoną termoparę w grocie od stacji Quick202d i stacja ta nagrzała grot do czerwoności. Jaka inna stacja, która zasilana jest konwencjonalnie potrafi tak rozgrzać grot?
    Mam zdjęcie, jak znajdę to umieszczę.
  • #484
    tomiok
    Level 33  
    Dobrze wiem o czym piszesz.
    Natomiast nie ma co porównywać stacji Metcala (które mają stabilizację na zasadzie punktu Curie), z Quick-iem 202D :)
    Choć sam go też posiadam (202D) i bardzo chwalę - żeby była jasność.
    Wiem że masz i Metcala i 202D, czego zazdroszczę, jak kiedyś odłożę spore kieszonkowe, to pewnie sobie jeszcze Metcal-a sprawię :D
    Piszę nie po to by Ciebie korygować , bo wiem że dobrze znasz też ten temat, ale zwróciłem uwagę tylko innym na te różnice.
    Ponieważ sam pamiętam że pierwszy raz jak o tym usłyszałem, wydawało mi się że pracują na tej samej zasadzie (w.cz).
    Jednak jak sam wiesz Metcal o tej samej mocy, nie ma porównania z szybkością oddawania temperatury nawet z 202D (pomimo że jest bardzo ok) :)
    Właśnie m.in.dzięki innemu rozwiązaniu - ze stabilizacją na zasadzie punktu Curie, to jest inna bajka.
    Oczywiście fajnie się uzupełniają jako komplet w pracowni - gdyby nie te ceny :-)
    Gdyby ktoś się chciał zdecydować na Metcala - to niech na ceny najpierw niech spojrzy, m.in. na ceny grotów - ehhh


    Co do wypowiedzi
    TECHNIK123 wrote:
    ...Czy ktoś mógłby mi doradzić w wyborze stacji?
    Wybrałem Quick 202 i Quick 236. Która lepsza?

    Tak jak fabi pisze, z tych dwóch - zdecydowanie 202D :)
  • Optex
  • #485
    fabi
    Car audio specialist
    Decydując się na stację Quick202d można jeszcze rozważyć zakup stacji Metcal PS900. Quick obecnie na allegro 775 zł, Metcal PS900 999 zł
    Groty do metcala PS900 to koszt około 8 euro netto (ceny na stronie metcala). Do Quick202d 20-25 zł brutto (ceny na stronie importera Biall).
  • #487
    Anonymous
    Anonymous  
  • #488
    EKCI
    Level 10  
    Czy może mi ktoś powiedzieć, gdzie mogę kupić lutownice Velleman'a (poza Vega-Tronik - drogo)? Albo może ktoś polecić jakąś markę z lutownicami kolbowymi...? Na Allegro są same no-name'y.
  • #489
    Anonymous
    Anonymous  
  • #490
    EKCI
    Level 10  
    Myślałem o tej marce, bo miałem możliwość pracowania na nich przez jakiś czas i wydawały się dobre. Ale racja - nie znam innych.
    Mógłbym w takim razie prosić o polecenie jakiejś dobrej kolby w cenie poniżej 100 zł? I gdzie takie lutownice można dostać na ww...?

    Dziękuję!
  • #492
    Zulek09
    Level 11  
    Witam. Otóż mam zamiar kupić stacje ACHI IR6500 ale tak naprawdę nie wiem czy jest sens ponieważ jestem tylko domowym amatorem elektroniki, Zastanawiam się czy nie lepiej kupić sam podgrzewacz tym bardziej ze mam już stacje W.E.P 853D? Proszę o jakieś sugestie na ten temat.
  • #494
    Zulek09
    Level 11  
    Poradnik jak najbardziej się przyda, ale chodzi mi bardziej o to na jakim sprzęcie będę w stanie się więcej nauczyć na ACHI IR6500. Czy może na podgrzewaczu + hot air.
  • #495
    Anonymous
    Anonymous  
  • #496
    tomiok
    Level 33  
    Zulek09 wrote:
    Poradnik jak najbardziej się przyda, ale chodzi mi bardziej o to na jakim sprzęcie będę w stanie się więcej nauczyć na ACHI IR6500. Czy może na podgrzewaczu + hot air.

    Na początek podgrzewacz + Hotair , to dobry zestaw i niezbędny dla elektronika.

    Stacja BGA, jak będzie później (jak się poduczysz) potrzebna, to dokupisz.
    A stację lutowniczą (grotówkę) masz?
  • #497
    Zulek09
    Level 11  
    Grotówkę mam taką W.E.P 853D. Ale absolutnie nie ma sensu kupno ACHI czy gdybym juz kupił taka stacje to dam rade ja okiełznać? Czy jest to naprawdę bardzo skomplikowany proces?
  • #498
    tomiok
    Level 33  
    Zulek09 wrote:
    Grotówkę mam taką W.E.P 853D. Ale absolutnie nie ma sensu kupno ACHI czy gdybym juz kupił taka stacje to dam rade ja okiełznać? Czy jest to naprawdę bardzo skomplikowany proces?

    Dość skomplikowany, jednak możliwy.
    Uzależniony od wielu czynników, stąd komplikacje, np. rodzaj cyny, rodzaj układu BGA, jego położenie, rodzaj płyty, ... budowa/ilość warstw/itp., odpowiednia odległość głowicy od układu, bardzo dobry topnik topnik, jednym z kluczowych elementów w tym jest dobranie odpowiedniego profilu do współgrania tych wszystkich czynników, oraz dokładne pozycjonowanie montowanego elementu, ważne (jak wiele innych rzeczy) jest także jej dobre zamocowanie w porządnym stoliku do BGA aby się nie wygięła.
    Ponadto ważne jest zabezpiecznie ESD, prawidłowe czyszczenie padów, kulkowanie układów, wygrzewanie ich przed użyciem itd. itd. - generalnie temat rzeka.

    Oraz najważniejsze, trzeba umieć postawić trafną diagnozę co jest zepsute, a nie na oślep - może to, a może tamto.


    Nadmienię że aby uzyskać dobre efekty trzeba inwestować w dobre materiały, a te z kolei są drogie, trzeba mieć sprawdzonych dostawców aby nie wcisneli szlifu zamiast nowego układu, itd.

    Następnie dużo prób na zbędnych płytach, bo nikt teoretycznie Cię tego nie nauczy, każdy wypracuje sobie własne metody.

    To powoduje że później do dobrych serwisów często trafiają takie "buble" jakich świat nie widział, po tzw. pseudo serwisach.
  • #499
    Zulek09
    Level 11  
    A co do podgrzewacza to jaki byście polecili ? Dodam jeszcze ze chcialbym tez spróbować na konsolach a czytałem że trudno je podgrzać
  • #500
    tomiok
    Level 33  
    Zulek09 wrote:
    A co do podgrzewacza to jaki byście polecili ? Dodam jeszcze ze chcialbym tez spróbować na konsolach a czytałem że trudno je podgrzać


    Tyle wątków, a koledze (nie tylko koledze) szkoda czasu na szukanie i czytanie :-/
    Mimo to odpowiem.

    Wszystko było wiele razy na ten temat napisane.
    W skrócie...
    Podgrzewacz na tyle duży żeby weszła cała płyta.
    Moc min 1500W
    Jako minimum (płyty główne) coś w tym stylu:
    http://diolut.pl/podgrzewacz-preheater-aoyue-...-profesjonalnym-stolem-naprawczym-p-3011.html

    Małe OT.
    Uważam że ogólnie zły trend nastał.
    Najpierw sprzęt, później wiedza, na zasadzie jakoś to będzie.
    Uważam że powinno być odwrotnie ...
    Później takie posty na forach że nie wiadomo czy odpisać, (czy się śmiać czy płakać).
    Nie wiadomo co poradzić bo może ktoś sobie bardziej uszkodzi sprzęt.
    Niektórzy nawet naprawiają opalarkami i na dodatek twierdzą że to jest ok.
    Bez żadnej wiedzy, nie ma co się za to zabierać.
    W sumie po co chodzić do szkoły i się uczyć.
    A później powstają serwisy jak grzyby po deszczu, za to bez wiedzy i psują sprzęt i opinię o serwisach.
  • #501
    Anonymous
    Anonymous  
  • #502
    tomiok
    Level 33  
    dj-MatyAS wrote:
    ...Czemu miał kłopoty z polutowaniem żarówek do przewodów?

    Kabelki nie były miedziane (np. stalowe), albo w emalii ?
  • #503
    Anonymous
    Anonymous  
  • #504
    tomiok
    Level 33  
    To pewnie brał cynę na grot i lutował dopiero jak nie było tam grama topnika ?
  • #505
    Anonymous
    Anonymous  
  • #506
    Zulek09
    Level 11  
    tomiok wrote:
    Zulek09 wrote:
    A co do podgrzewacza to jaki byście polecili ? Dodam jeszcze ze chcialbym tez spróbować na konsolach a czytałem że trudno je podgrzać


    Tyle wątków, a koledze (nie tylko koledze) szkoda czasu na szukanie i czytanie :-/
    Mimo to odpowiem.

    Czytałem rożne wątki ale tyle jest różnych podgrzewaczy (różnych firm), że wybór jest ciężki nigdy niewiadomo na co się trafi. A co do serwisów to nie mam zamiaru otwierania żadnego, chce tylko podciągnąć się w temacie który zacząłem juz dawno a z uwagi na różne okoliczności nie było na to czasu i funduszy ( Dziecko jedno drugie itd itd) A wracając jeszcze do tematu ACHI to jest to sprzęt w miarę dobrej jakości czy raczej coś co kosztuje a jest zbędne?
  • #508
    tstruczy
    Level 1  
    Chciałbym odkopać temat. Owszem, czytam (czytałem) wcześniejsze posty, ale lata popłynęły i pewnie trochę co innego jest teraz dostępne, niż np w 2011.

    Do rzeczy. Chciałbym kupić tanią stację lutowniczą. Naprawdę tanią - budżet to około 100-150 zł (lepszej na razie prawdopodobnie nie potrzebuję, lutować będę sporadycznie, za mało czasu). Lutować będę elektronikę i elektrykę.

    Co już wiem - głównie tyle, że powinna mieć stabilizację temperatury (a nie mocy), przynajmniej w pewnym zakresie. Że kolba powinna być na +-24V (a nie 230).

    Kiedyś jako tania i nie najgorsza polecana była (wg wątków, które przejrzałem) ZHAOXIN 936D ESD. Z tym, że w tej chwili na All... sprzedaje ją cały jeden sprzedawca i "nieco" martwię się o dostępność ew. części. Polecane były też Xytronik 369, ale to już w ogóle stary model, którego nikt nie ma w ofercie.

    Poza tym, być może wyszło coś nowego z kategorii "tanie a nie bardzo badziewne"?

    Reasumując, proszę o pomoc.
  • #509
    elektryku5
    Level 39  
    Do elektryki to nie wiem czy wystarczy, lutowałem stacjami rodu Aoyue i PT, ale jakoś tak bez szału (ich kolby są kompatybilne z Zaoxin).

    Sam mam kolby ZD929 i ZD931, różnią się wtyczką, poza kondensatorami na płytach głównych w miarę fajnie się tym lutuje od "kabelków" aż po SMD, groty i kolby są dość tanie.

    Według mnie ZD ma bardziej solidną kolbę, za to grubszą, mi to nie przeszkadza, ale to już zależy od przyzwyczajeń i preferencji (za to nie wiem jak ze samą stacją, bo ZD używam z innymi).

    No i przy tanich stacjach trzeba się przyzwyczaić, że czasem grzałka padnie, ale nie jest specjalnie droga przeważnie w nich.
  • #510
    karel21
    Level 27  
    Od typu ZD 92.. bardziej mi podchodzi PENSOL-SL30CE-I, jej grot ma większą masę i nie ma takich wahań temperatury podczas lutowania.