Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przeróbka UPSa na przetwornicę samochodową

drednot 05 Sie 2008 18:24 10560 22
  • Przeróbka UPSa na przetwornicę samochodową


    Przedstawiam delikatną przeróbkę mojego starego UPSa na przetwornicę samochodową. Przełącznikiem można przełączać źródła zasilania ze standardowego akumulatora na instalację samochodową. Po drodze mierzone jest napięcie i pobierany prąd (tylko z inst. samochodu).
    W samochodzie wykorzystałem przewód, którym poprzedni właściciel zasilał wzmacniacz w bagażniku (zabezpieczony 30A bezpiecznikiem).
    UPS bez obciążenia w trybie podtrzymywania pobiera 1,3A.
    Po przekroczeniu 15A zadziałają bezpieczniki w UPSie.
    Sprzęt już przetestowany, ostatnio zasilałem z niego stację lutowniczą, pistolet z klejem i dremela:)
    Myślałem, że sprzęt będzie się grzał ale narazie jest zimny. W razie potrzeby dołożę wiatrak z reg. obrotów.

    Przeróbka UPSa na przetwornicę samochodową

    Przeróbka UPSa na przetwornicę samochodową

    Przeróbka UPSa na przetwornicę samochodową


    Fajne! Ranking DIY
  • #2 05 Sie 2008 20:28
    zbyrek
    Poziom 23  

    A w jakim sensie go przerobiłeś? Mógłbyś bardziej rozwinąć wypowiedź.

  • #3 05 Sie 2008 20:38
    Gebi5
    Poziom 12  

    Przeróbka, jak widzę, polegała na dodaniu dwóch wskaźników i przełącznika kołyskowego.
    Skomplikowane i odkrywcze to to nie jest.

  • #4 05 Sie 2008 20:52
    bialy20
    Poziom 20  

    Witam,
    Tzn. wykorzystujesz akumulator samochodowy zamiast żelówki?
    Bo coś nie lapię tej przeróbki... Jakiej mocy jest ten UPS?

  • #5 05 Sie 2008 22:32
    elektronik999
    Poziom 26  

    Moc to 500VA pisze na jednym ze zdjeć

  • #6 06 Sie 2008 00:09
    skaktus
    Poziom 37  

    Zamiast akumulatora z UPS podłączył napięcie z samochodu (instalacji) i ma na wyjściu 220 (230V). W sumie masz wielką przetwornicę którą można by mieć z allegro za parę złoty wielkości paczki papierosów.

    6 na 10 za dość dobry pomysł, choć pewnie UPS lepiej by się sprawdził w swoim pierwotnym przeznaczeniu.

  • #7 06 Sie 2008 00:27
    ciapciok
    Poziom 20  

    Niby dobrze, ale praca pod pełnym obciążeniem będzie możliwa przez góra 15minut. Myślę, że przy pracy ciągłej uzyskasz 1/3 mocy całkowitej. Pomysł nie jest zły, jeśli masz zamiar zasilać takie drobnostki.

    Pozdrawiam

  • #8 06 Sie 2008 00:39
    drednot
    Poziom 15  

    Słuchajcie, widziałem na forum kilka postów na temat przerabiania upsów na przetwornicę i dlatego postanowiłem to tutaj wrzucić. Modyfikacja polega tylko na dołączeniu drugiego źródła zasilania. Wymagało to nie tyle wiedzy co pracy manualnej (trochę wiercenia, szpachlowania i malowania). Także jest to "minimodyfikacja" a nie jakiś megarozbudowany projekt a celem publikacji jest pokazanie, że można takie coś zrobić. Kupować? widziałem w Carrefour'rze takie przetwornice ale 150W to ~50zł. Koszt mojej modyfikacji to około 25zł.
    Pozdrawiam

  • #9 06 Sie 2008 00:49
    Grzawa
    Poziom 11  

    Czy mi się wydaje czy bezpieczniki masz podłączone szeregowo? Moje pytanie jest następujące... Co to da? Bo jeżeli (załóżmy) bezpieczniki mają 7,5A, to przy podłączeniu równoległym miał byś 15A zabezpieczenia, w tym wypadku nadal masz 7,5A z tym że przepali się bezpiecznik który jest mniejszy. Tzn że przykładowo pisze 7,5A na bezpiecznikach a któryś w rzeczywistości ma 7,4 to ten poleci pierwszy, a drugiemu (który ma w rzeczywistości 7,5A lub więcej) się nic nie stanie. Pzdr.

    Ps. Chyba że źle na obrazku się dopatrzyłem, w co akurat wątpię, bo to bardzo dobrze widać.

  • #11 06 Sie 2008 09:09
    drednot
    Poziom 15  

    Bezpieczniki zabezpieczają dwa różne obwody. Przyłączone są wspólnie do jednego źródła i dalej przewody idą do różnych miejsc.
    Aku można w razie potrzeby wyjąć.

  • #12 06 Sie 2008 09:12
    Fatko
    Poziom 18  

    Witam
    Pomysł dobry {prawie to samo co w moim ,,szczupaku")
    Ja jeszcze wykorzystuje układ ładowania,a to jest ważne.
    Często jeżdżę do ,,Rajchu"-a tam jak wiadomo różnie bywa,
    nie raz potrzeba 230V a i AK siada-trzeba podładować.
    Pomyśl nad tym Kolego -zawsze prostownik może Ci się przydać.

  • #13 06 Sie 2008 11:08
    arek5231
    Poziom 19  

    Mogę wiedzieć jaki transformator jest tam zastosowany , czy 2x9V/220V czy też tylko 9V/220V , i ilo watowy jest ten transformatorek. :D:idea::?:

  • #14 06 Sie 2008 12:45
    skaktus
    Poziom 37  

    drednot napisał:
    Słuchajcie, widziałem na forum kilka postów na temat przerabiania upsów na przetwornicę i dlatego postanowiłem to tutaj wrzucić. Modyfikacja polega tylko na dołączeniu drugiego źródła zasilania. Wymagało to nie tyle wiedzy co pracy manualnej (trochę wiercenia, szpachlowania i malowania). Także jest to "minimodyfikacja" a nie jakiś megarozbudowany projekt a celem publikacji jest pokazanie, że można takie coś zrobić. Kupować? widziałem w Carrefour'rze takie przetwornice ale 150W to ~50zł. Koszt mojej modyfikacji to około 25zł.
    Pozdrawiam


    Nowa przetwornica w markecie która ma wydajność non stop na maxa - 50 zł
    Przerobienie Twojego UPS - 25 zł
    A gdzie cena samego UPS ??
    Projekt - niby bezcenne ale... ;)

  • #15 06 Sie 2008 14:28
    Marcin Sz.
    Poziom 24  

    skaktus napisał:
    Nowa przetwornica w markecie która ma wydajność non stop na maxa - 50 zł

    Nie wierzę aby taka przetwornica miała większą moc od tego UPS'a :)
    Pomysł fajny, praktyczny szczególnie jeżeli używa się tego do pracy w terenie. Trzeba tylko uważać żeby akumulatora całkowicie nie rozładować :)

  • #16 06 Sie 2008 14:48
    byrrt
    Poziom 21  

    A ja uważam, że może taka za 50zł to nie ale taka za 100zł przetwornica będzie znacznie lepsza.. Mniejsza, typowo do tego, ładniejsza, praktyczniejsza.. Jak się coś robi to chyba po to, aby dobrze spełniało swoją role - mylę się? :)

  • #17 06 Sie 2008 20:43
    redelektron
    Poziom 19  

    Witam. kolega areksz5 zadał pytanie:

    areksz5 napisał:
    Mogę wiedzieć jaki transformator jest tam zastosowany , czy 2x9V/220V czy też tylko 9V/220V , i ilu watowy jest ten transformatorek. :D:idea::?:


    Również dołączam się do tego pytania.

    PS. Fajny projekt. Przynajmniej ten UPS nie leży gdzieś na strychu i nie kurzy się tylko pracuje. Według mnie to prąd jałowy (1,3A) tego zasilacza jest chyba za duży jak na warunki samochodowe ale podejrzewam, że nic nie można z tym zrobić. Prawda :?:

  • #18 06 Sie 2008 22:53
    aroo500
    Poziom 10  

    za dużo przerabiania tu nie było a nie lepiej zrobić przetwornice na sg3525 i irf540 ?? na elektrodzie gdzieś są schematy i mam jeszcze pytanko do kogoś co się zna na świetlówkach (jarzeniówkach) czy macie może jakiś schemacik by je uruchomić z 12v stałego lub 230 przemiennego?? najlepiej żeby był jak najmniejszych rozmiarów

  • #19 07 Sie 2008 11:44
    h jaworski
    Specjalista AGD

    nie każdy ups spełni tu swoją rolę bo podstawowy problem nie każdy ups ruszy bez napięcia sieci 230v bo na początku ups przeprowadza testy i jak nie wykryje napięcia 230v na wejściu to nie poda najęcie na wyjście .
    a trudno włączać ups w domu i jechać z nim włączonym gdzieś aby tam mieć napięcie 230v to już lepiej kupić przetwornicę

  • #20 07 Sie 2008 14:19
    Balu
    Poziom 38  

    Jak widać, ten się włącza, więc o czym ta dywagacja?

  • #21 07 Sie 2008 16:02
    h jaworski
    Specjalista AGD

    ta dywagacja o tym aby zaraz się nie zaczęły posty że inni sobie tak przerobili i im nie działa

  • #22 10 Sie 2008 08:33
    Jacsinta
    Poziom 11  

    Witam..
    Mam takie małe pytanie:
    -- A na jakim UPSie się bazowałeś - jakiej on jest Firmy ??

  • #23 07 Mar 2009 22:40
    charli80
    Poziom 2  

    Miałem taką przetwornice z marketu 150/300W impulsową oczywiście i niestety drukarka atramentowa 60W nie chciała chodzić.
    Jedynie odbiornik typu żarówka współpracuje z tym badziewiem.
    Teraz mam ups w aucie i jestem zadowolony.
    Jak przetwornica, to tylko z transformatorem

    Kupiłem nowy ups ever, wyjełem baterię i podłączyłem kable do aku w samochodzie.
    Większe obciążenia tylko na włączonym silniku.

    Pozdrawiam