Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

czy w kolumnie musi być zwrornica cyz nie

ajjk 22 Feb 2004 20:32 1922 13
  • #1
    ajjk
    Level 11  
    jestem totalnie zielony wchodze do sklepu i kupuje jeśli mi się podoba. Syn kupił na giełdzie kolumny w skład jednej wchodzi 3 głośniki alphard sw 607 ( 150 wat) plus jeden wysokotonowy. Z uwagi na to że na kolumnach nie ma nazwy tylko znaczek ( trójkąt z kreską od jednego rogu do środka) nie znana mi firma odkręciłem jeden głośnik i stwierdziłem że kolumna nie ma zwrotnicy a głaśniki są połączone równolegle. Zastanawiam się czy może tak byc czy to jakaś fuszerka i naciąganie klienta.
    Proszę o informację co wy na to
  • #2
    andrea
    Level 16  
    Szanowny kolego każda szanująca się firma produkująca kolumny wyposaża je w zwrotnice.Nie będę się tu wgłębiał w teorię ,alejest to tak że każdy głośnik przenosi inne pasmo akustyczne, i żeby je rozdzielić stosujemy zwrotnice.Ja też spotkałem się z tym że zamiast zwrotnicy montowane są kondesatorki ewentualnie rezystory,które to dzialają jako obcinacze pasma.Ale tak naprawdę to nie jest to. Pozdrawiam.
  • #3
    Kwaczor

    VIP Meritorious for electroda.pl
    zwrotnica nie jest potrzebna, aczkolwiek jest bardzo wskazana. przynajmniej głośnik wysokotonowy powinien być podłączony chociaz przez kondensator (być może właśnie takie rozwiazanie zostało zastosowane - głośniki basowe graja pełnym swoim pasmem i są uzupełnione o gwizdek), chyba ze jest to gwizdek piezoelektryczny, ktory nie potrzebuje zwrotnicy (mozna go rozpoznac po tandetnym plastiku i dość brzydkim brzmieniu) jeżeli dobrze rozumiem, to są tam 3 głośniki niskotonowe tak? w takim razie kolumna ma niecałe 3ohm, co moze spowodowac uszkodzenie wzmacniacza, bo domowe nie są przystosowane do oporów ponizej 4 ohm.

    Proponuje wykecic też gwizdek, być może kondensator jest przylutowany bezposrednio do niego
  • #4
    Seweryn82
    Level 19  
    a mógłby mi kolega wytłumaczyć w jaki sposób mu wyszło z takiego połączenia 3 Ohmy ??
  • #5
    Kwaczor

    VIP Meritorious for electroda.pl
    jeżeli głośniki maja 8ohm (nie sprawdziłem ile maja - moj bład) i są połaczone rownolegle, to z wzoru na rownoległe łaczenie impedancji wychodzi 2,66 ohm.
  • #6
    Sound Wave
    Accoustics specialist
    albo jest piezoelektruk i wtedy niama nic.....
  • #7
    toadi
    Level 36  
    Jeszcze glosniki moga miec po 15 om lub po 12 om i wtedy wychodzi typowo jush 5 /mnije typowo/ lub 4 om a co do piezoelektrykow to istnieja piezoelektryki ktore wymagaja jednak stosowania kondenstatorka /bo maja wbudowany transformatorek podnoszacy napiecie dostarczane ze wzmacniacza na pltke piezo dzieki temu glosnik gra glosniej/ sam sie nacialem podlaczym taki glosnik rownolegle do niskotonowego iii spalilem jeden kanal we wzacniaczu- dopiero poznije zauwazyle ze na pudelku bylo napisane ze ma byc kondenstaor i jakiej pojemnosci :)
  • #8
    Seweryn82
    Level 19  
    haha ja to jednak jestem debi wziąłem pod uwage 4 głośniki a tam przecież jest jeden piezo dlatego w żaden sposób nie chciało mi wyjsc około 3 ohm. Zwracam honor
  • #9
    micho a
    Level 35  
    ja tam piezaki alpharda po 5.80 zł podłączam zawsze bez zwrotnicy basowe też można ale czytałem gdzieś że jeśli basowy gra całym pasmem to szkodzi wzmakowi choć ja przez 4 miechy słuchałem na basowym +piezo żadnej zwrotnicy i nic sie nie spaliło natomiast żadnego zwykłego gwizdka z magnesem nie wolno podłączać bez zwrotnicy bo sie spali średniego to samo przy 3om wzmak może sie spalić ale nie musi ja miałem 4om równolegle z 8om podłączone do wzmaka 8om i grało ale lepiej żeby kolumna miała te 4om bo bezpieczniej szczególnie jeśli masz droższy wzmak
  • #10
    ajjk
    Level 11  
    Prośba super odpowiedzi wielkie dzięki. Jeśli mozna to podajcie mi schemat jak podlączyc trzy niskotonowe 150 wat muzycznej i każdy po 8 ohm oraz jeden gwizdek alphard tw 312 też 8 ohm by uzyskać minimum kolumne 4 ohm lub 8. Jestem w tym zielony jak ogór.
  • #12
    ajjk
    Level 11  
    wielkie dzięki o to mi chodziło
  • #13
    Oneal
    Level 12  
    Szeregowo z głośnikiem wysokotonowym podłącz kondensator 2,2uF (nie elektrolit) to obetnie dolne pasmo. Seria TW to nie są głośniki piezo, więc należało by tak zrobić. Głośniki Alphaeda Sw 607 mają pasmo przenoszenia od 46 do 5000 HZ więc są to głośniki nisko-średnio tonowe. Mośna do nich nie dawać rzednej zwrotnicy, będa dobrze grały. Choć można by pokombinować, z obcięciem najwyższych częstotliwości. Wówczas należało by nawinąc niewielki dławik.
    Pozdrawiam i rzyczę miłego słuchania. ;)
  • #14
    irek2
    Level 40  
    Zeby z trzech glosnikow niskosredniotonowych zrobic kolumne 4 omowa trzeba jeden glosnik (ten najblizej wysokotonowki) wykorzystac jako sredniotonowy czyli dac pelna zwrotnice trojdrozna. Minus z tego taki ze przydaloby sie go oddzielic akustycznie od pozostalych i niestty stracimy nieco na ilosci basu. Bo beda grac juz tykko dwa niskotonowce zamiast trzech. Polaczenie szeregowo rownolegle trzech glosnikow owszem daloby 8 om ale jest bez sensu ze wzghledu na rozne moce dostarczone do glosnikow i rozne efektywnosci przez to uzyskiwane.

    pozdrawiam