
Chciałem zaprezentować silnik turbinowy, który zbudowałem na bazie turbosprężarki z silnika Fiata Ducato 1.9 TDI. Silnik jest zbudowany z części, które miałem dostępne lub ewentualnie kupione zostały na złomowcu. Stelaż pospawał mi kolega, a komora spalania została zrobiona w zaprzyjaźnionym warsztacie

Do zbudowania tego silnika zainspirowała mnie świetna strona, na której autor przedstawia swoje arcydzieła, bo tak to trzeba nazwać. Jakość wykonania wszystkich urządzeń jest niesamowita.
Oto strona: http://www.rcdon.com/html/experimental_projects.html
Wracając do mojego silnika. Pierwszym etapem było zbudowanie komory spalania i przetestowanie jej pod kątem spalania propan-butanu. Na w/w stronie, autor podał kilka wskazówek jak zaprojektować komorę spalania dostosowaną do naszej turbosprężarki. Głównym wejściowym parametrem do obliczeń jest średnica wlotu powietrza sprężarki promieniowej. W Excelu kilka wzorków i miałem już wymiary komory i rury żarowej.
W Autodesk Inventorze wykonałem model 3D komory oraz rysunki techniczne dla warsztatu, który wykonał mi ją ze stali nierdzewnej.
Pierwsze próby były obiecujące. Gaz zapalaliśmy zapalniczką















Turbosprężarkę i chłodnicę oleju kupiłem na złomowcu. Jak wspomniałem, turbosprężarka jest od Fiata Ducato 1.9 TDI i to wszystko co o niej wiem. Garrett niestety na swoich stronach nie podaje danych technicznych do tego modelu, dlatego szukam kogoś kto dysponuje może jakimś starym katalogiem turbosprężarek Garretta, bo to jest model z 1997-98 roku. Znalazłem tylko modele podobne pod względem A/R’u i średnicy wlotu powietrza.
Silnik posiada trzy instalacje: olejową, paliwową (gazową) i elektryczną.
W skład instalacji olejowej wchodzi: chłodnica od Opla Kadeta, filtr oleju wraz z zaworem przelewowym z silnika Toyoty Avensis, zbiornik oleju, pompa od sprężarki K2-150 oraz manometr. Pompa napędzana jest zmodyfikowaną wiertarko-wkrętarką zasilaną z akumulatora 12V.



Instalacja gazowa w obecnej wersji składa się z 2 kg butli gazowej, manometru, zaworu kulowego oraz dyszy.



Jeśli chodzi o instalację elektryczną, to w jej skład wchodzi cewka zapłonowa od Poloneza, układ zapłonowy (trwają prace nad jego udoskonaleniem) oraz świeca zapłonowa firmy Denso. Wyzwalanie iskry w tej chwili jest ręczne, ale mam już schemat układu opartego na timerze 555.


W pierwszej wersji silnik miał tylko hałasować




Idąc za przykładem mojego „guru”

Wykonanie takiej turbiny napędowej jaką proponuje Don Giandomenico jest możliwe tylko w jego warsztacie

Pomiar obrotów turbiny napędowej możliwy jest dzięki czujnikowi optycznemu.





Bardzo kłopotliwą sprawą jest pomiar obrotów turbosprężarki. Wykorzystałem patent Dona, do rurki zamontowanej przy wlocie powietrza wkleiłem czujnik optyczny w diodą i fotodiodą za 5zl. Układ formujący impulsy znalazłem gdzieś w sieci.


Wykonanie hamulca jest dość kłopotliwe, wiec zdecydowałem się na podłączenie do wirnika turbiny alternatora samochodowego.
Oczywiście i w tym przypadku udałem się na złomowiec i zdobyłem sprawny alternator od Tico (14,8V /50A). Musiałem tylko wymontować regulator, żeby mieć pełną kontrolę nad prądem wzbudzenia.
Nie spodziewam się otrzymania super mocy na wyjściu, ale pierwsze testy wykazały, że przy takiej konstrukcji turbiny napędowej (brak kierownic, a gazy padają tylko w światło trzech łopatek), udało się rozkręcić turbinę napędową do 2900obr/min, a alternator dał 14.8V i 1.2A, więc na początek żarówka 15W się zapaliła.







Obroty turbosprężarki dochodzą do 160 000obr/min, trzeba tylko zwrócić uwagę na ciśnienie gazu w butli. Problemem jest szybkie schładzanie się gazu przy rozprężaniu, dlatego trzymam butle z gazem w ciepłej wodzie, aby choć trochę utrzymać w miarę stałą temperaturę.
To na razie na tyle

Aha, jeszcze link do filmow.
http://pl.youtube.com/watch?v=aQcqqzWsp-E
http://pl.youtube.com/watch?v=nTeNI-41YyU
http://pl.youtube.com/watch?v=QX2AaSx-SFE
http://pl.youtube.com/watch?v=dy5G2zV_e1Y
No i zapraszam na http://turbojet.tnb.pl
Pozdrawiam
Jerry.
Cool? Ranking DIY