Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nierówna praca silnika po odłączeniu akumulatora na dłużej

tzok 08 Sie 2008 00:31 4949 5
  • #1 08 Sie 2008 00:31
    tzok
    Moderator Samochody

    Mam Punto 75ELX z 1996 roku z centralką IAW 8F.5T (przebieg w/g licznika ok 130 tys. km ale na 100% to bujda). Na tym forum monrant stwierdził, że w Punto mk.1 mapy korekcyjne wtrysków są przechowywane w pamięci EEPROM i odłączenie akumulator ich nie usuwa.

    Więc stąd moje pytanie, bo może coś mam uszkodzone - jeśli odłączę na kilkanaście minut akumulator to po uruchomieniu silnika pracuje on nierówno, nie chce się "wkręcać" na obroty, spaliny wyraźnie inaczej śmierdzą (i wyraźnie dymi z wdechu, a katalizator jest na miejscu), po przegazowaniu i puszczeniu pedału gazu obroty spadają poniżej 500 i silnikiem mocno szarpie przez 1-2s, później wracają do normy (ok 800-900, zależy od temperatury silnika). Jeśli np. w czasie manewrów na parkingu jest skręcona do oporu kierownica i wciśnięty hamulec (w pełnym skręcie puszczam pedał gazu, wysprzęglam i wciskam hamulec) silnik potrafi nawet zgasnąć. Nie ma tu znaczenia czy akumulator rozłączę po 24h postoju czy zaraz po przejechaniu kilkunastu km.

    Z drugiej strony na innym forum często w przypadku "rozjechanych" map paliwa z powodu źle ustawionej instalacji LPG polecają odłączenie akumulatora na 30min celem przywrócenia poprawnej pracy silnika na benzynie i b. często to pomaga.

    Po przejechaniu kilkunastu kilometrów problemy ustępują (do następnego odłączenia akumulatora). Po podobnym przegazowaniu obroty "schodzą" dużo wolniej i jakby się "zatrzymują" na chwilę w okolicy 1500 rpm.

    Podobny objaw jak po odłączeniu akumulatora jest po zresetowaniu ECU (wykasowaniu błędów) przy pomocy Euroscana.

    Jeśli z poziomu Euroscana wykonam test nastawinika wolnych obrotów, to przed odłączeniem akumulator/skasowaniem błędów silnik "wkręca" się na ok 3000rpm, jeśli zrobię go po skasowaniu błędów/odłączeniu akumulatora to nie osiąga nawet 2000 rpm.

    Więc ja mam coś uszkodzone czy monrant się jednak mylił i ta centralka przechowuje mapy korekcyjne wtrysku w RAMie?

    0 5
  • Pomocny post
    #2 08 Sie 2008 06:55
    zi.ko
    Poziom 25  

    W tym komputerze mapy przechowywane są w pamięci EPROM w pamięci EEPROM przechowywane są między innymi informacje immobilisera. Po odłączeniu zasilania lub po kasowaniu błędów komputer traci informacje adaptacyjne, należy więc wykonać procedurę inicjującą.

    0
  • #3 08 Sie 2008 11:08
    tzok
    Moderator Samochody

    Jak zwał tak zwał - mapy korekcyjne czy dane adaptacyjne - o to samo chodzi.
    Mógłbyś opisać jak wygląda ta procedura adaptacyjna?
    W przypadku mojej centralki Euroscan zawsze sygnalizuje aktywny Self Adjustment Mode.
    Wiem, że jest procedura adaptacyjna czujnika położenia wału, ale ona dotyczy nowszych centralek m.in. IAW 59F.Mx (tzw. żelaka/hybrydy) i polega na uruchomieniu zimnego silnika, odczekania bez dotykania pedału gazu aż włączy się wentylator chłodnicy, a ostatecznie 3 krotnym przegazowaniu do 4000rpm utrzymując przez 3-5s takie obroty. Nie pamiętam dokładnie obrotów i czasu, ale jakoś tak to było, w każdym razie tam do czasu wykonania tej procedury świeci się MIL, można ją też anulować.

    EEPROM motoroli trzyma CODE i chyba kody błędów, EPROM 27C512 - mapy wtrysku.

    Niestety dysponuję jedynie dokumentacją IAW 49F.

    W każdym razie dziękuję za odpowiedź, uspokoiłeś mnie, że wszystko z moim ECU jest ok.

    0
  • Pomocny post
    #4 08 Sie 2008 21:10
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 08 Sie 2008 23:44
    tzok
    Moderator Samochody

    Centralka nigdy nie była rozbierana (denko jest oryginalnie wklejone na masie uszczelniającej), raczej nic nie było w niej grzebane. W zasadzie tylko Ty i monrant (czyli jak mniemam ta sama osoba) twierdzicie, że te dane mają być zapisywane do pamięci EEPROM. Uważasz, więc że wymiana centralki jest w tej sytuacji zasadna? Jesteś 100% pewien? Nie chcę wyrzucać kilkuset złotych w błoto. Może da się to jakoś naprawić, jeśli tak to gdzie i za ile?

    Fakt, że centralka się dziwnie "przedstawia", zwraca ISO CODE FF 00 x 00, ale poza tym komunikacja jest ok, sztucznie wywołane błędy są zapamiętywane i powodują świecenie kontrolki MIL.

    Niemniej monrant pisząc, że błędy nie są zapamiętywane nie miał racji - są i to nawet po odłączeniu akumulatora - sprawdzałem.

    Czemu więc adaptacje by się nie zapisywały, a błędy tak? CODE też jest aktywny i działa - więc EEPROM raczej nie jest uszkodzony /grzebany/.

    Jeśli masz rację to chyba jest jakaś wada fabryczna, ma ją jakieś 90% osób z autokacika, które mają Punto z LPG, bo tak jak u mnie dane adaptacyjne im się tracą po odłączeniu akumulatora (co w ich przypadku jest raczej zaletą), ale ja nie mam LPG, za to często zdarza mi się odłączać akumulator i trochę mnie to denerwuje, bo nie dość że auto jest wtedy mułowate to jeszcze dużo pali (swoją drogą to chyba znaczy, że silnik jest mocno zużyty, jak nie chce działać dobrze na ustawieniach fabrycznych).

    Mam oryginalną dokumentację nowszej centralki - IAW 49F i w niej nic nie jest napisane o zachowywaniu danych adaptacyjnych, jedynie w rozdziale o błędach jest zaznaczone, że są przechowywane w pamięci EEPROM procesora (mogę udostępnić tę dokumentację, niestety jest po włosku).

    0
  • #6 26 Sie 2008 11:20
    tzok
    Moderator Samochody

    Nowe info:
    Za radą elektrita pojechałem do serwisu (ASO FIAT SERVICE - żeby nie było, że do jakiegoś przysłowiowego "pana Ździsia"), gdzie usłyszałem, że co prawda objawy nie powinny być tak zauważalne jak to opisuję, ale w tym modelu wszystkie dane adaptacyjne są tracone po odłączeniu akumulatora i nie są zapisywane do pamięci nieulotnej.

    Czyli ECU mam jednak w porządku, tylko silnik do remontu :(

    0