Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sygnał zegarowy generowany z baterii - jak zrobić?

voldek 10 Sie 2008 14:50 3959 19
  • #1 10 Sie 2008 14:50
    voldek
    Poziom 11  

    Zgodnie z tym co modzi kazali, założyłem osobny temat do mojego problemu, zatem po kolei :P

    ...od niedawna mam w planach budowę zegarka na scalakach (tak, bez mikrokontrolera bo koszt zakupu/budowy programatora przewyzszy koszt scalaczków :P ). Sprawdzajac jednego (konkretnie 7490, licznik dekadowy) zrobiłem połączenie tak jak tutaj przy dzielniku przez 10 tylko że...no i własnie tutaj pojawia się mój problem i od razu pytanie. Czy jest możliwe uzyskanie impulsu zegarowego ze zwykłej, płaskiej baterii 4,5V? Ponieważ po połączeniu (wtykałem druciki pomiędzy nóżki scalaka a podstawkę do niego zeby niepotrzebnie przedwczesnie nic nie lutować) i przyłożeniu prawidłowo diody (sprawdzana na innych bateriach, świeci) nic się nie dzieje...

    Sygnał zegarowy generowany z baterii - jak zrobić?
    tutaj schemat, sorka za błędy techniczne ale pierwszy raz eagle'a używalem :P lekko poprawione w gimpie

    czyli to co powinno iść do masy (wyprowadzenia resetów, katoda diody i masa scalaka) to dołączylem do minusa baterii, plus przyłożylem do zasilania scalaka i zegara...

    chciałbym robić takie układy (z przerzutnikami) na bateriach(mobilność urządzenia) jednak czy tak wogole da się uzyskać prostokątne impulsy? Ewentualnie czy po przyłączeniu równolegle rezonatora i dzielnika częstotliwości (kostka 4060) uzyskam sygnał zegarowy? Mam w domu rezonator 4,194MHz, czy da się go w tym przypadku wykorzystać? Od lukaszzka się dowiedziałem o kostce 555, jednak chciałbym wykorzystać to co już mam zakupione :P Generalnie wzorowałem się na genetorze 1Hz takim jak jest w zegarku predatora
    jednak w całości zasilanym z baterii...

    Z góry dzieki za pomoc i wyrozumialosc, dopiero zaczynam przygode z cyfrowka od strony praktycznej :P

    0 19
  • Arrow Multisolution Day
  • #2 10 Sie 2008 16:18
    JmL(TM)
    Poziom 24  

    Nic dziwnego, ze uklad nie dzaiala bo nie ma prawa dzialac. Wejscia CKA i CKB to wejscia zegarowe pod ktore mozesz wlasnie podac sygnal np. z NE555...

    Co do tego programatora to mozesz sobie STK200 zrobic za kilka zl a wykorzystasz go na pewno w wiekszej ilosci projektow wiec na dluzsza mete moim zdaniem jest to bardziej przyszlosciowe. Najlepiej jednak kup sobie STK500 USB za ~35zl. AVR'y sa naprawde latwe w programowaniu a do tego na poczatek do prostych urzadzen mozesz siegnac po Bascom'a a pozniej C lub asm....

    0
  • #3 10 Sie 2008 21:22
    matheus1990
    Poziom 16  

    ja myśle że na ne555 to za bardzo sie nie da bo będzie się mylił. bo dokładnie czestotliwości nie ustawisz;]
    polecałbym zastosowac jakic uC albo wziąźć clk z sieci- po obniżeniu napięcia i przepuszczeniu przez wzmacniacz i przesterowaniu otrzymujemy piękne 50hz w prostokącie jakie potrzeba;]

    0
  • Arrow Multisolution Day
  • #4 10 Sie 2008 22:10
    voldek
    Poziom 11  

    tylko mi właśnie chodzi o to aby calosc zasilana byla z baterii ;) tak jak można spotkać zwykle zegarki kuchenne czy inne budziki...o rozładowanie baterii się nie martwię bo mam trochę akumulatorków na zbyciu i ladowarke :P tylko ten nieszczęsny sygnał zegarowy...

    Sygnał zegarowy generowany z baterii - jak zrobić?
    a czy ten ten układ ta się zasilić z baterii? Bo generalnie to prócz dzielnika częstotliwości mam wszystko co potrzeba...a nie chce przedwcześnie płytki marnować na sprawdzanie :P

    0
  • #5 10 Sie 2008 23:40
    oj
    Poziom 42  

    Można 1Hz uzyskać na:

    CD4060 + 32,768kHz
    CD4521 + 4.194.304Hz
    MC1210/11 + 4.194.304Hz > 0,5Hz

    Wszystkie można zasilać z 5V

    0
  • #6 11 Sie 2008 01:19
    voldek
    Poziom 11  

    no to wlaśnie tego 4521 nie mieli w sklepie i muszę poszukać w innym :P Czyli według tego schematu co podałem, rozumiem że:

    Sygnał zegarowy generowany z baterii - jak zrobić?

    i wszystko będzie cacy działać? :P

    0
  • #7 11 Sie 2008 14:29
    JmL(TM)
    Poziom 24  

    5-15V oznacza 5V min - 15V max :D Czyli bedzie dobrze...

    0
  • #8 15 Sie 2008 01:45
    voldek
    Poziom 11  

    hmm...wreszcie znalazlem troche czasu zeby to wszystko popodłączać iii....nie działa tak jak powinno...tzn.zamiast rezystora 4,7M dałem 10M bo taki mieli w sklepie(przy okazji przejdę się do innego...) i na wyjściu scalaka (tzn. na nóżce 14) multimetr nie pokazywał żadnego napięcia :( czy może to być wina połączenia? Układ sprawdzałem na małej plytce uniwersalnej, więc do niektórych wyprowadzeń musialem kabelki zastosować przez co mało estetycznie to wygląda......układ zasilałem napięciem 9V z baterii...

    0
  • #10 15 Sie 2008 02:34
    voldek
    Poziom 11  

    hmm, no ten rzeczywiście jest nieco inny, nie ma kondensatora filtrujacego 100nF, oraz zamienione podłączenie pinów 4 i 6...dzięki za linka, jutro kupie te kondy i spróbuje na nowo jakos to podłączyć, jednakże nadal nie wiem dlaczego nie ma napięcia na wyjściu scalaka... :(

    0
  • #13 15 Sie 2008 15:25
    elkard
    Poziom 35  

    Tę nóżkę 4 i 6 chyba by też trzeba zamienić. Może w tym Twoim schemacie ktoś popełnił błąd.

    0
  • #14 17 Sie 2008 03:16
    voldek
    Poziom 11  

    hmm...dziwna sytuacja...sprawdzałem na parę sposobów uklad i "znalazłem" coś dziwnego...do tej pory sądziłem, że sygnał, czyli wyjście na nóżce 14 ma "dodatni" biegun czyli sprawdzalem ją w odniesieniu do minusa baterii...a dzisiaj dla pewności sprawdzilem w odniesieniu do plusa i moim oczom na mierniku ukazało się napięcie około 3V! W jaki sposób? Czy to tak ma wlaśnie działać czy może coś z układem jest nie tak? Po przyłożeniu katody do nózki 14 i anody do plusa, dioda świeci średnim światłem, jednak ani przez moment nie przypomina to pulsowania choćby i szybszego niż powinno być, dioda świeci światłem ciągłym a niestety mój multimetr nie posiada badania częstotliwości:( W poniedziałek kupie nową płytke uniwersalna i elementy podane na tym drugim schemacie i zobaczymy czy coś z tego wyjdzie...

    0
  • #15 17 Sie 2008 03:41
    oj
    Poziom 42  

    Pin 16 oraz Pin 5 - ma być do +9V
    Pin8 oraz Pin 3 - ma być do masy

    Dodatkowo Pin 2 i Pin 9 do masy

    Dioda LED do Pin 14, Anodą + rezystor >> do masy lub Katodą + rezystor >> do + 9V

    0
  • #16 20 Sie 2008 17:23
    mcgyver26
    Poziom 16  

    a może coś takiego:

    Sygnał zegarowy generowany z baterii - jak zrobić?

    układ działa bez problemowo, wiem bo sam kiedyś robiłem zegar na ''zwykłych''klockach (bo jeszcze nieznałem ''atmeg'') i działa już pare latek i ani razu nie spóźnił ani nie przyśpieszył. Jak sam widzisz jest to gen.kwarcowy (tzw. zw.kwarc zegarkowy) i jest stabilny (to nie to co na 555 ;)) po jego zmontowaniu działa odrazu (problem: oba układy działają od 5V,pomyśl nad innym zasilaniem) ale... POMYŚL o mikrokontrolerach np:atmegi , bo im mniej ''klocków'' tym mniejszy pobór prądu ;), a co to tej ceny co piszesz powyżej to na jedno cie to wyniesie bo atmege kupisz zależnie do ''modelu'' i sklepu od 5zł wzwyż, a programator możesz sobie sam zrobić w granicach ok. 20zł , pozostanie kwestia nauki programowania (najłatwiejszy jest bascom)

    0
  • #17 21 Sie 2008 18:53
    voldek
    Poziom 11  

    połączyłem wszystko tak jak jest to pokazane na schemacie zamieszczonym przez elkarda, tzn. 16 i 5 do plusa, kondzie+2,3,8,9 do minusa. I sądzę, że chyba się udało uzyskać sygnal zegarowy bo wskazania multimetru pokazując napięcie wachające się od ~3,6V do 0,14V pomiędzy pinem 14 a masą :) tzn. im większy dzielnik, tym większy "rozrzut" wskazań ale wynika to chyba z czasu potrzebnego na próbkowanie, przy mniejszych dzielnikach wskazania wahają się od 0,9V do 1,5V :) Jednakże nadal przyłożenie diody powoduje ciągłe świecenie...czyli po prostu musze dołożyć jakieś przerzutniki lub licznik aby dioda na zmianę zapalała się i gasła, prawda? Mam zamiar użyć licznika dekadowego 7490, jak podłącze to dam znać czy podziałało :)

    a co do schematu, mcgyver26, ja wiem, że mikrokontrolery są lepsze bo mniej elementów i wogóle, jednak ja dopiero zaczynam przekładać teorie (przedmiot układy cyfrowe) na praktyke, zatem chciałbym od podstaw sprawdzać jak to działa, jak połączyć itp. Na mikrokontrolery też przyjdzie czas :)

    edit:przypadkowo zahaczyłem nóżką LEDa o styk kond-kwarc-rez i stad mruganie caly czas, aktualnie dioda bardzo ładnie zapala się i gaśnie co sekunde :) Problem rozwiązany, jednak proponuje nie zamykać tematu dla pytań innych osób :P

    0
  • #18 24 Sie 2008 17:50
    voldek
    Poziom 11  

    zdubluje sobie jako ze edita nie widać jako nowego posta... :P

    chyba doszedłem do tego przez co wcześniej diodka nie gasła i zapalała się co sekundę...

    dioda 5mm na 12V działa prawidłowo, tzn. zapala się i gaśnie, dioda 3mm (nie wiem na ile V niestety...) cały czas się pali...co może być tego przyczyną? w projekcie chciałbym użyć właśnie diod 3mm w przez to chyba nie bede mógł...napięcie na wyjściu waha się od 4,05V do 0,12V, czy dodanie rezystora dla diody 3mm może pomóc aby zapalała się i gasła?

    0
  • #19 24 Sie 2008 17:56
    elkard
    Poziom 35  

    Zastosowanie rezystora jest niezbędne. Wyjścia układy CMOS mają niewielką wydajność prądowa (są oczywiście wyjątki).
    Pomijając sprawę wydajności prądowej układów CMOS to diod LED zasadniczo podłącza się pod napięcie przez rezystor, tak aby uzyskać prąd płynący przez nią max. 20mA, (chodzi tu oczywiście o typowe diody LED).

    0
  • #20 27 Sie 2008 02:03
    voldek
    Poziom 11  

    hmm...wraz z "rozbudową" tego "układu" powstał kolejny problem, mianowicie problem dotyczy http://www.iele.polsl.pl/elenota/Fairchild/dm7490a.pdf" target="_blank" rel="nofollow" class="postlink ">licznika 7490

    według opisu, aby ten scalaczek dzialał jako licznik do 10, łączymy pin 12 z 1, wejscia resetujące, dla pewności zwieramy do masy, pin 5 do +, pin 10 do masy, na pin 14 podajemy sygnał zegarowy (czyli wyjście ze scalak 4521) i na pinach 8,9,11,12 powinniśmy mieć licznik a tu...kuku! Myślałem już, że coś jest z kabelkiem od zegara ale na nóżke 14 scalaka sygnał normalnie dochodzi, natomiast piny 8,9,11,12 wykazują zerowe napięcie...napięcie zasilające wynosi 4,84V zatem jest wyższe od wymaganego minimum...czy może to byc wina zbyt niskiego napięcia zasilania scalaka? a może ja coś pominąłem?

    Sygnał zegarowy generowany z baterii - jak zrobić?

    0