Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wentylacja w lazience i jej wplyw na piec gazowy

14 Sie 2008 05:53 18637 22
  • Poziom 9  
    Moj pierwszy watek, zatem witam wszystkich na forum!

    Mam maly dylemat zwiazany z usprawnieniem wentylacji lazienki. Sytuacja wyglada tak: w lazience mam zamontowany gazowy piec dwufunkcyjny Junkersa (modelu nie pamietam, a jestem poza domem) i chce zrobic czerpnie powietrza z zewnatrz domu. Piec wisi na scianie zewnetrznej wiec teoretycznie musze wybic dziure w scianie ponizej pieca i doplyw swiezego powietrza zapewniony (ten z wnetrza domu okazal sie niewystarczajacy). Zanim wzialem sie do roboty skonsultowalem sie z serwisantem Junkersa i ten troche mnie zbil z tropu. Powiedzial, ze czerpnia jest za blisko pieca (ok. 50 cm pod nim) i zima, w przypadku duzych mrozow, cos tam w piecu moze pozamarzac. Dodam, ze na czerpnie chcialem zalozyc od zewnatrz wentylator z automatyczna zaluzja i zsychronizowac jego dzialanie z piecem (piec dziala, wentylator tez, zaluzje otwarte i odwrotnie przy wylaczonym piecu). I tu pytanie: czy mroz rzeczywiscie moze zaszkodzic elektronice lub rurom pieca (zwlaszcza, ze dostep tego mroznego powietrza bylyby tylko w czasie jego pracy) i czy za pomoca jakiegos przekaznika mozliwe jest zsynchronizowanie dzialania pieca i wentylatora?

    Z gory dzieki za odpowiedz, pozdrawiam.
  • Specjalista od telefonów
    Sa różne sposoby popełnienia samobójstwa przez uduszenie spalinami. Ten wygląda dość pomysłowo.
    Żadne żaluzje, wiatraki nie spełnia swojej roli.
    A poza tym najbliższa inspekcja kominiarska natychmiast to wszystko unieruchomi. Sa ostanio bardzo rzeczowi.
    To że piec sie zamrozi to nic. Za duże ryzyko awarii.
    Jest nawiew do łaźni z zewnątrz do wentylacji?? Jest wywiew pod sufitem?? Jest 200 cm2 otworów w drzwiach??
    Jest własćiwy nawiew do mieszkania czy wszystkie okna i drzwi szczelne??
    Jak chcesz spac spokojnie i bezpiecznie wymień piec na typ z zamknietą komora spalania. Ze ściany wystają dwie rurki koncentryczne i jest spokój.
    Za dużo widziałem truposzy w wannach i łazienkach na skutek samodzielnych przeróbek wentylacji i pieców (bo wiało..)
    (jestem anestezjologiem -karetki R)..
  • Poziom 34  
    Typowy objaw - zbyt małego przepływu powietrza, po wymianie okien miałem podobnie, musiałem na oknach zainstalować nawiewki i pomogło, a jeśli nie uszczelniałeś mieszkania (wymiana drzwi, okien) to poproś Pana w czarnym mundurku, to sprawdzi kominy może się zatkały (może wybudowali coś w pobliżu i trzeba podwyższyć (lub zainastalować wyciąg) - generalnie trzeba uważać bo skorzystasz z usług kolegi W.Wojteka
  • Poziom 9  
    Wojtek - wielkie dzieki za dobre rady i ostrzezenia, ale chyba nie do konca wczytales sie w mojego posta. No chyba, ze ja niezbyt jasno wszystko opisalem - w takim razie mea culpa i sie nie czepiam. Przede wszystkim piec jest z zamknieta komora spalania, a moj zamysl byl taki, zeby nadmuch powietrza byl wtedy, gdy dziala piec. Wentylacja grawitacyjna w lazience dziala ok, "wydech" pieca tez. W drzwiach mam kratke odpowiedniej wielkosci, okna w domu sa z reguly uchylone lub co najmniej rozczelnione jednak w lazience nadal brakuje powietrza przy pracy pieca. Stad pomysl o dodatkowej czerpni - zreszta sami kominiarze mi ja zasugerowali. Moze i troche przekombinowalem z ta zaluzja i wentylatorem wiec sklaniam sie do prostszego i chyba bezpieczniejszego rozwiazania jakim jest zwykly nawiewnik, byc moze z grzalka powietrza.

    Tak czy inaczej dzieki za rady.
  • Specjalista od telefonów
    Gorbasik napisał:
    Wojtek - No chyba, ze ja niezbyt jasno wszystko opisalem - w takim razie mea culpa i sie nie czepiam. Przede wszystkim piec jest z zamknieta komora spalania, jednak w lazience nadal brakuje powietrza przy pracy pieca. >> TO NIE MA SENSU!!!<<<< Stad pomysl o dodatkowej czerpni - zreszta sami kominiarze mi ja zasugerowali. Moze i troche przekombinowalem z ta zaluzja i wentylatorem wiec sklaniam sie do prostszego i chyba bezpieczniejszego rozwiazania jakim jest zwykly nawiewnik, byc moze z grzalka powietrza.
    Tak czy inaczej dzieki za rady.

    Wybacz ale to jest zupełnie bez sensu!!!
    Piec z zamknieta komora spalania zawsze bierze powietrzez zewnatrz i nie potrzebuje żadnego powietrza z łazienki!!!!
    Zawsze ma dwie rury-ssacą-zewnatrzną i spalinowa wewnetrzna idace koncentrycznie jedna w drugiej.
    Albo nie wiesz co masz albo nie wiesz o czym mówisz . SORRY!!
  • Poziom 9  
    Jasli jest tak jak piszesz to znaczy, ze moja wiedza w tym temacie jest cieniuska strasznie - dzieki za oswiecenie. Wyglada wiec na to, ze piec nie ma zamknietej komory spalania bo jest tylko jedna rura "wydechowa", a powietrza zasysa od spodu. Nie ma juz na szczescie dyzurnej swieczki (przez to pewnie myslalem, ze to model z zamknieta komora), ale i tak ta wiedza nadal nie rozwiazuje mojego problemu - w lazience jest za maly dostep powietrza w czaie pracy pieca. Dlatego wciaz mysle o nawiewniku z grzalka powietrza, zeby dostep powietrza byl w miare swobodny, a przy okazji nie bylo zima nie bylo lodowato.
  • Poziom 31  
    Gorbasik napisał:
    i tak ta wiedza nadal nie rozwiazuje mojego problemu - w lazience jest za maly dostep powietrza w czaie pracy pieca. Dlatego wciaz mysle o nawiewniku z grzalka powietrza, zeby dostep powietrza byl w miare swobodny, a przy okazji nie bylo zima nie bylo lodowato.


    Niestety nie ma tutaj prostej recepty. Ogrzewanie gazem wymaga dużej ilości powietrza do spalania. Kocioł z otwartą komorą jest tańszy, ale przeznaczony do instalowania kotłowni gdzie wychładzanie powietrza przez nawiew nie jest problemem. Do mieszkania opłaca się instalować tylko kocioł z zamkniętą komorą. Jak to się stało, że zainstalowano ci taki model ? Ile lat temu to było ?
  • Poziom 9  
    Piec nabylem droga kupna razem z domem, :) a dom byl budowany w 2000 r. Niestety nie ma w nim kotlowni lub innego pomieszczenia gospodarczego, do ktorego moglbym piec przeniesc. Dlatego pozostaje mi kombinowanie z nawiewiem powietrza w lazience. No i tak kombinuje, zeby zima dalo sie tam wejsc... :)

  • Moderator na urlopie...
    Proste rozwiązanie. Wymień go na kocioł z zamkniętą komorą spalania, lub kondensacyjny. Oba maja możliwość czerpania powietrza z zewnątrz. Wyrzut spalin też możesz zaserwować na zewnątrz przez ścianę, ale pod warunkiem, że dom jest wolnostojący, nie ma w pobliżu wylotu spalin żadnych otworów okiennych itp, a co najważniejsze jego moc nie przekroczy 21 kW.
    Jeżeli masz kasę to działaj, jeżeli nie, to musisz zainstalować nawietrzaki podokienne i masz chłodno w łazience
  • Specjalista od telefonów
    W.Wojtek napisał:

    Jak chcesz spac spokojnie i bezpiecznie wymień piec na typ z zamknietą komora spalania. Ze ściany wystają dwie rurki koncentryczne i jest spokój.
    .

    I mieć ciepło, bezpiecznie w domu i łażni..
    Popieram w całości to co pisal kol. "mirzo" po słuchaj głosu rozzsądku.
  • Poziom 9  
    No skoro tak, to chyba bede musial calkowicie zmienic koncepcje i faktycznie rozejrzec za czyms nowszym. Na szczescie warunki, o ktorych pisal mirrzo mam spelnione wiec pozostaje cos rozsadnego wybrac. Mozecie cos podpowiedziec dla domu 150 m2 (parter + uzytkowe poddasze)? Typ, moc, jakies cechy na które warto zwrocic uwage? I przy okazji dwa slowa kolejnego oswiecenia: czym sie rozni piec kondesacyjny od tego z zamknieta komora spala, ew. wady i zalety poszczegolnych typow?

    Dzieki z gory.

  • Moderator na urlopie...
    Kocioł kondensacyjny nie ma wad, nawet tej cenowej. Obecnie Junkers ma w ofercie Cerapur Smart ZSB 14-3C za 4265 NETTO. Jest to kocioł 1 funkcyjny o mocy 14 kW, które to wystarczą na ogrzanie Twojego domu - chyba, że ciepło ucieka drzwiami i oknami. Jeżeli masz oddalone od siebie łazienki i kuchnię (powyżej 6 metrów rury), to jest to idealny wybór - również cenowy. Ciepłą wodę załatwiasz z zasobnika.
  • Poziom 17  
    Witam,
    troche z wymogów: zakładam, że mamy do czynienia z kotłem do 30kW mocz. Otwarta komora spalania wymaga 8 m3 kubatury pomieszczenia, zamknięta komora 6,5m3. Nawiew musi mieć 300m2, wywiew 180cm2 i to niezależnie od komory bo w przyadku rozszelnienia ścieżki gazowej gaz musi gdzieś się ulotnić. Wentylacja mechaniczna WYKLUCZONA! Serwisant Junkera ma rację, że zbyt blisko zlokalizowany otwór na zewnątrz może spowodować w najgorszym przypadku zamarznięcie rurek pod kotłem - nie można wykluczyć awarii kotła, brak gazu itp. Może rozwiązaniem będzie tzw. zetka przez ścianę. Najbezpieczniej oczywiście jak piszą poprzednicy jest wymienić kocioł na komorę zamkniętą, gdzie do spalania kocioł pobiera powietrza z zewnątrz, a należy pamiętać, że na 1m3 gazu potrzeba nawet do 14 m3 powietrza!! Pozdrawiam

  • Moderator na urlopie...
    W Krakowie to może i potrzeba 14 m3 powietrza, bo jest rzadsze, ale my rozpatrujemy dom w Gdyni i tu wystarczy ok 10 m3, zresztą jak i w innych rejonach kraju. Niemniej jednak masz rację kolego davvid80, że najgorszym rozwiązaniem jest kocioł atmosferyczny. Pozamarzać to byłoby raczej ciężko, choć i to jest możliwe, ale tu raczej chodzi o odległość między nawiewem i wywiewem.
  • Poziom 31  
    mirrzo napisał:
    Kocioł kondensacyjny nie ma wad, nawet tej cenowej.


    Jasne... Jeśli kocioł kondensacyjny jest tylko "troszkę" droższy to dołóż mi proszę tę drobną różnicę.... A do autora - na kondensacyjny trzeba mieć przygotowaną (przewymiarowaną) instalację tak by pracowała na 40 stopni. Spełnienie tego warunku pozwala na oszczędność gazu rzędu 15% przy takim kotle.

  • Moderator na urlopie...
    Kompletne bzdury kolego !!!
    Kocioł kondensacyjny Junkersa Cerapur Smart 3,3-14,2 kW, to koszt netto 4265 PLN, natomiast 7,3-21,8 kW to koszt netto 4750PLN. Oczywiście ceny katalogowe
    Podaj mi ceny katalogowe kotłów z zamkniętą komorą spalania w tym zakresie mocy i przygotuj mi różnice ceny do wypłaty, po podliczeniu wszystkich kosztów zainstalowania i peryferiów, oraz opłat za gaz po pierwszym roku użytkowania.
    Poza tym przewymiarowanie nie ma sensu, ponieważ w naszym klimacie i tak kocioł kondensuje w około 90 % sezonu grzewczego bez potrzeby przewymiarowania grzejników. Kondensacja występuje do ok 56 stopni C, zatem skąd wziąłeś te 40 stopni ?
    Zatem oszczędność średnioroczna przy dobrze wyregulowanym kotle i ocieplonym budynku, to ok 30 % w stosunku do zamkniętej komory.
    Każdy serwisant potrafi to policzyć; no i większość dobrych instalatorów
    Pozdrawiam
  • Poziom 17  
    Witam kolegów,
    kocioł można ustawić dla gazu ziemnego od lamby 1,24 po 1,44 => mniej lub więcej powietrza do takiej samej ilości gazu (15% różnicy). Kocioł kondensacyjny będzie kondensował w naszych warunkach klimatycznych (zakładając oczywiście prawidłowe wyregulowanie - znowu w grę wchodzi np. wspomniana lambda) przy temperaturze na powrocie 52stC i mniej. Należy upewnić się czy możemy zapewnić odpływ kondensatu - w tym przypadku jest to łazienka więc pewnie nie będzie z tym problemu. Inna rzecz - trzeba sprawdzić czy nie ma przypadkiem przypodomowej oczyszczalni - w takim wypadku należy doposażyć się w neutralizator kondensatu. Do wymiany także komin bo będziemy mieli zdecydowanie mniejsze średnice - sprawdzenie maksymalnej długości takiego komina - zainstalowany atmosferyk nie musiał się bać długich kominów.
    Pozdrawiam

  • Moderator na urlopie...
    Kondens również nie boi się długich kominów, bo ich ekwiwalentna długość może sięgać nawet 25 metrów, a poza tym nie chodzi tu o średnice tylko szczelność komina na pracę w nadciśnieniu.
  • Moderator Samochody
    Zastosuj prostą czerpnię nawiewną, bez żadnego wentylatora, któy może mieć wpływ na ciśnienie względne w pomieszczeniu. Powierzchnia nawiewu powinna wynosić 200cm2, w przypadku czerpni wykonanej rurą okrągłą, to min. fi 150. Zastosuj czerpnię zabezpieczoną okapnikiem i z tłumikiem hałasu. Jak potrzebujesz coś dobrego i taniego pod wymiar, to napisz - http://www.masterkom.com.pl/zapytaj.php , lub zadwoń 602 57 90 49.
  • Poziom 11  
    Witam,

    podłącze się pod temat.
    mam w kuchni 2 funkcyjny z otwartą komorą, nawiewu pod piecem nie mam niestety, 6 lat poki co zyje:) mam w scianie w kuchni wywietrznik, ale tez w odleglosci od niego ok 40cm kratke w suficie. wiem ze na 100% byla dorabiana przy instalacji pieca przez poprzedniego wlasciciela.
    Co mnie zastanawia to ze mialem juz kilka kontroli kominiarzy i zaden nie mowil ze jest cos nie tak, a wrecz przeciwnie, mowili ze tak ma byc.

    Na dachu jest tak, ze wylot tej z sufitu jest chyba najnizej, wentylacja chyba najwyzej a komin gazowy cos po srodku, ale pewnosci do tych ostatnich nie mam. kratka wentylacyjna zdecydowanie zawsze ciagnie, w piecu zawsze jest ciag, a co do kratki w suficie...hmmm trudno ja wyczuc, raz dmucha, raz ciagnie.

    Czy tak jest dobrze, czy trzeba zmieniac na kratke pod piec?
    Po czym poznac ze jest za malo powietrza?

  • Moderator na urlopie...
    caniggia napisał:
    ...hmmm trudno ja wyczuc, raz dmucha, raz ciagnie.

    Czy tak jest dobrze, czy trzeba zmieniac na kratke pod piec?
    Po czym poznac ze jest za malo powietrza?


    Raz dmucha, raz ciągnie...zjawisko normalne, choć nie pożądane. Do czego ma ta kratka w suficie służyć, skoro jest wentylacyjna ?
    Należałoby zrobić dopływ powietrza z zewnątrz (200cm2), dla dostarczenia odpowiedniej ilości powietrza do spalania. Jeżeli kocioł pali ogniem czerwonym (powinien niebieskim) to jest to oznaka za małej ilości powietrza do spalania
  • Poziom 11  
    dzieki,

    nie wiem czy ta z góry to nie dostęp powietrza czasem, piec pali zawsze na niebiesko.

    tak czy inaczej niedługo remont, wiec piec wymienię na z zamknietą komorą.

  • Moderator na urlopie...
    Tyle, że dopływ powietrza do spalania musi być na dole, nie wyżej niz 30 cm na podłogą - tak stanowią: przepisy i fizyka
    Z zamkniętą komorą - dobry wybór
    Popatrz na Celsiusz firmy Junkers