Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bambino 3 ma za wolne obroty

wojac33 14 Sie 2008 21:31 3400 26
  • #1 14 Sie 2008 21:31
    wojac33
    Poziom 12  

    Witam !!
    Mam gramofon Bambino 3 i próbuję go odrestaurowac. Ma on za wolne obroty. Zaznaczyłem 2 kreski - jedna na talerzu, druga na podstawie. Na obrotach zamiast obrotów 33 i 1/3 było ok. 32 i 1/4, a zamiast 45 ok. 43.
    Silnik przesmarowany smarem grafitowym, talerz także. Co jeszcze mogę zrobic ??
    Bardzo proszę o pomoc, bo męczę się z tym od 3 tyg. i nie mogę dojśc co to jest.
    Pozdrawiam !!

    0 26
  • #2 14 Sie 2008 21:41
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Witam!
    Wynik mieści się w granicach błędu dopuszczalnego dla tego typu gramofonu, on nie jest napędzany silnikiem synchronicznym, tylko krótkozwartym z poślizgiem.
    Rozwiązanie: zwiększ średnicę wałka napędowego na osi silnika: na 33 obrotach o 3,3%, i na 45 obrotów - o 4,6%.

    1
  • #3 14 Sie 2008 21:49
    Paka2
    Poziom 11  

    Przeczyść wszystkie rolki (pośrednie też). Smar grafitowy dobry jest dosmarowania łancucha w rowerze. Rolka gumowa może się slizgać,zdrab delikatnie gumę papierem ściernym, średnica tej rolki nie decyduje o prędkości talerz od wewnątrz musi być czysty.

    0
  • #4 15 Sie 2008 13:38
    tom71
    Poziom 19  

    Witam! Jak najszybciej wyczyść dokładnie ten smar grafitowy i zastosuj smar do łożysk tylko o jak najrzadszej konsystencji i w minimalnej ilości. Do przemywania proponuję użyć spirytus, tylko nie salicylowy. Pozdrawiam.

    0
  • #5 15 Sie 2008 14:12
    aktyp
    Poziom 26  

    Zużyte są gumki na walkach 33 i 45/ obr.min. ja u siebie zdjąłem gumki z wałków nawinąlem 2 - 5 obrotów plastra i na to założyłem gumki. trzeba nie przedobrzyć z nawinieciem plastra gdyż obroty będą za szybkie. To jest taki moj sposób który się sprawdza.

    0
  • #6 15 Sie 2008 16:36
    wojac33
    Poziom 12  

    Witam !!
    Na wstępie bardzo dziękuję za odpowiedzi :)
    Sposób podany przez kolegę aktyp zadziałał zupełnie odwrotnie. Nawinąłem 3 warstwy taśmy izolacyjnej (plastra nie miałem) i prędkość się zmniejszyła. Nagrałem dwa filmiki pokazujące dźwięk z normalnie założoną gumką (Normalnie.wmv), i po nawinięciu taśmy pod gumkę prędkości 33 (Po nawinięciu.wmv). W załączniku znajdują się te dwa filmiki, i zdjęcie napędu, może mam tam coś namieszane, a nawet o tym nie wiem. Na zdjęciu nie ma sprężynki dociskającej kółko, i zabezpieczenia rolek. Na filmiku 'Normalnie' jest taki odgłos, bo padał deszcz i się nagrało.
    Pozdrawiam !!

    0
  • #7 15 Sie 2008 16:57
    kopadam46
    Poziom 16  

    Witam.Producent zalecał smarowanie osi rolek, talerza,wodzika i kółka pośredniego smarem litowym LMP, łożysko silnika olejem maszynowym LUX-5(dwie krople), pozostałe współpracujące części mechaniczne olejem wrzecionowym. Oczyść dokładne wszystkie powierzchnie cierne rolek spirytusem lub benzyną ekstrakcyjną - nie zapomnij o ZEWNĘTRZNEJ bocznej powierzchni talerza. Usuń ewentualne resztki starych smarów (łącznie z grafitowym). Cenne są rady Kolegów dotyczące zwiększenia średnic rolek czy osi silnika.Pozdrawiam.

    0
  • #8 15 Sie 2008 19:45
    aktyp
    Poziom 26  

    Jest niemożliwe zeby obroty były wolniejsze przecież za czasów kiedy Bambino było rarytasem, kiedy były za wolne obroty to się wymieniało rolki gdyz w nich zużywały się tylko gumki ocierające się o oś silnika. Na osi silniczka gdzie dotyka do wałeczków powinna być nawinięta spręzynka która napędza wałeczki. brak powoduje też zwolnione obroty. Znam ten adapter gdyz byłem pracownikiem Fonici i prosze nie pisać że przy większej średnicy gumek adapter chodzi wolniej, Więc jeszcze raz proszę pod gumki nawinąc plaster do połowy wałeczka [górna część zostaje goła bez plastra] może teraz dobrze wytlumaczyłem.

    1
  • #9 15 Sie 2008 21:27
    wojac33
    Poziom 12  

    Sam nie wiem jak to możliwe. Czy mógłbym prosić o zaznaczenie, na wcześniejszym zdjęciu, gdzie powinna być ta sprężynka ??
    Czy to chodzi o tą sprężynkę??
    Bambino 3 ma za wolne obroty
    Spróbuje jeszcze raz nawinąć, ale to chyba będzie przez tą sprężynkę.

    0
  • #10 15 Sie 2008 22:15
    kopadam46
    Poziom 16  

    Były wersje silników ze sprężynką na osi i bez. Ta sprężynka o której piszę miała długość ok. 1 cm i średnicę wewnętrzną nieco mniejszą od osi silnika na którą była nasunięta. Całość napędzała jedną jedną z rolek...i.t.d. Powodzenia.

    0
  • #11 15 Sie 2008 22:54
    Driver-
    Poziom 38  

    Przyczyna zwolnienia obrotów może być spowodowana zmianą średnicy gumowej rolki przenoszącej napęd z ośki silnika czy jej zatłuczeniem. Rolki biegów mogą mieć prawidłową średnicę, a pomimo to obroty będą wolniejsze. Spotkałem się jeszcze z czterema inny przyczynami. Piewsza to zbyt słaby lub zbyt silny naciąg sprężyny dociskającej zapadkę zmiany biegów. Zbyt słaby naciąg powoduje ślizganie się rolki po ośce silnika, zbyt duży naciąg zwiększa tarcie łożysk ślizgowych osi silnika i osi rolki. Drugą przyczyną może być również nieodpowiedni naciąg sprężynki dociskającej rolkę pośrednią między rolkami biegów a talerzem, podobna zależność poślizg lub tarcie. Trzecią przyczyną może być złe ustawienie rolki pośredniej w stosunku do boku talerza lub rolki biegów. Rolka ta nie może być odchylona w płaszczyźnie poziomej, musi być równoległa osiowo do zarówno do osi rolek biegów jak i osi talerza. Brak równoległości osiowej powoduje wypychanie rolki pośredniej w górę lub w dół, skutkuje to większym się tarciem i w efekcie zmniejszeniem obrotów. Podobnie jest w przypadku rolek biegów. Zdarzyło mi się też jeszcze coś (przyczyna czwarta). Mianowicie, ramię rolki pośredniej zamocowane jest w tarczach, które są na osi, właśnie tam ma ono podłużne wycięcie aby rolka mogła zmieniać położenie, w zależności na którym biegu pracuje. Jeśli rolka jest wytarta, czyli ma mniejszą średnice niż pierwotnie, to właśnie w tych tarczach brakuje luzu. Pomimo że sprężyna ciągnie ramie z rolką, docisk rolki pośredniej do rolki biegów i talerza jest nieprawidłowy. To wszysko może powodować zmiane obrotów czy falowanie falowanie dzięku.

    0
  • #12 16 Sie 2008 10:21
    aktyp
    Poziom 26  

    I to wszystko jest prawda ale na koniec chciałbym podkreślić ze tylu-letnie Bambino ma bardzo dobre obroty [jak nówka] czyli w normie i cały ten temat to tylko strata czasu. Napewno rolki są troche wyślizgane ale z pomocą przyszło wyższe napięcie w sieci [230V] i zostały one wyrównane szybszymi obrotami silnika .Więcej z mojej strony już nic się nie da doradzić.

    0
  • #13 16 Sie 2008 12:31
    serwis
    Poziom 37  

    aktyp napisał:
    (...) ale z pomocą przyszło wyższe napięcie w sieci [230V] i zostały one wyrównane szybszymi obrotami silnika .Więcej z mojej strony już nic się nie da doradzić.


    A mnie sie wydawało, że zmiana obrotów w silniku asynchronicznym następuje wraz ze zmianą częstotliwości, a nie napięcia.
    Jak się mylę to mnie popraw...

    0
  • #14 16 Sie 2008 14:29
    wojac33
    Poziom 12  

    Czyli pozostaje wymiana gumek, i sprawdzenie wszystkiego, o czym napisał Driver- ??
    Czy wie ktoś może, gdzie powinna być sprężynka, której zdjęcie podałem wyżej??
    Aha, zauważyłem, że czasem rolka od prędkości 33 wylatuje trochę w górę, lub spada gumka.
    Czy warto znów wszystko rozkręcać, i przesmarować innym smarem ??
    Podpowiedź, aby posmarować smarem grafitowym dostałem na innym forum.

    Dodano po 1 [godziny] 46 [minuty]:

    Mam newsa :D
    Poluzowałem lekko śrubkę, która trzyma mechanizm z rolkami i łapką. Obroty były takie jak należy (słyszałem na piosence), ale były drgania dźwięku. Czy to sprężynka od zapadki ??

    0
  • #15 16 Sie 2008 15:19
    Driver-
    Poziom 38  

    Nie znalazłeś przyczyny. Lecz zastosowałeś półśrodek.

    wojac33 napisał:
    Na obrotach zamiast obrotów 33 i 1/3 było ok. 32 i 1/4, a zamiast 45 ok. 43
    wojac33 napisał:
    Aha, zauważyłem, że czasem rolka od prędkości 33 wylatuje trochę w górę, lub spada gumka.
    Wydaje mi się że doszliśmy do sedna. Brak równoległości osi rolek i silnika. Z tego co pamiętam silnik przykręcony jest do płyty zawieszonej na trzech sprężynach amortyzujacych pod pokrywą górną (podstawą talerza i mechanizmu). Dwie sprężyny pod mechanizmem zmiany obrotów i jedna dalej pod talerzem sprawdź czy odległość płyty zawieszenia silnika od pokrywy górnej jest jednakowa przy tych dwóch sprężynach bliżej mechanizmu. Jest to trochę utrudnione bo musisz podnieść całość do góry i utrzymując całość w poziomie luknąć od spodu. Pochylenie tej płyty reguluje się nakrętkami na sprężynach podczymujących i tym samym pochylenie ośki silnika w pionie. Bierz poprawkę na moją pamięć i jak coś źle napisałem to mnie popraw.

    0
  • #16 16 Sie 2008 20:18
    aktyp
    Poziom 26  

    Kolego Serwis o jaką zmianę częstotliwości Ci chodzi możesz mnie oświecić

    0
  • #17 17 Sie 2008 12:24
    serwis
    Poziom 37  

    Napisałeś tak :
    aktyp napisał:
    (...) ale z pomocą przyszło wyższe napięcie w sieci [230V] i zostały one wyrównane szybszymi obrotami silnika .Więcej z mojej strony już nic się nie da doradzić.

    No to racz wytłumaczyć, w jaki sposób silnik asynchroniczny, ( a taki jest w gramofonie ) gdy został zasilony z sieci 230V zwiększył swoje obroty ?

    0
  • #18 17 Sie 2008 12:43
    aktyp
    Poziom 26  

    Bardzo proszę jeszcze raz a dlaczego miał nie zwiększyć swoich obrotów.

    0
  • #20 19 Sie 2008 17:41
    wojac33
    Poziom 12  

    Bawiłem się dokręcaniem całego mechanizmu, ale dawało to małe przyspieszenie obrotów. Co jeszcze mogę zrobic ??

    0
  • #21 20 Sie 2008 19:28
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    wojac33 napisał:
    Bawiłem się dokręcaniem całego mechanizmu, ale dawało to małe przyspieszenie obrotów. Co jeszcze mogę zrobic ??


    A ten smar grafitowy wymyłeś z łożysk (nafta, WD40) i posmarowałeś je olejem?
    Nie zgubiłeś aby kulki łozyska oporowego talerza?

    0
  • #22 20 Sie 2008 20:39
    wojac33
    Poziom 12  

    Nie wymyłem. Jakim olejem to posmarowac ??
    Właśnie z tym łożyskiem mam pewien kłopot - wsadzając do otworu talerza cokolwiek, czuc, że jest tam kulka, ale nie mam pojęcia jak ją wyjąc, bo nie mogę dokładnie wszystkiego wyczyścic w środku. Jakieś pomysły ?

    0
  • #23 21 Sie 2008 00:07
    Driver-
    Poziom 38  

    Wyżej kolega podał Ci co i czym smarować, tego się trzymaj, a w przypadku braku odpowiednich środków smarnych pytaj o zamienniki obecnie produkowane. Np. zamiast smaru litowego możesz dać wazelinę techniczną czy smar ŁT-4, za LUX-5 każdy olej silnikowy do benzyniaków (praktycznie wszystkie z obecnie produkowanych będą lepsze niż LUX-5), za olej olej wrzecionowy (zresztą dalej produkowany) możesz dać olej jakim smaruje się maszyny do szycia.

    Czy ustawiłeś silnik tak aby nie podnosił lub ściągał rolki ?? i sprawdziłeś to o czym pisałem.

    Cytat:
    Bawiłem się dokręcaniem całego mechanizmu, ale dawało to małe przyspieszenie obrotów.
    O zachowaniu rolki nic nie napisałeś. Zostaw na takim ustawieniu jak przy najwyższych osiągniętych obrotach.

    Czyścić np. flanelową szmatką, zwiniętą w stożek wałek czy założoną na coś, różne są sposoby, w zależnosci co się czyści. Trzeba tylko uważać żeby nie porysować czyszczonej powierzchni twardym metalem, jeśli ten przetrze lub przebije sznatkę.
    Kulka w talerzu nie daje się wyciagnać prawdopodobnie dlatego że wysechł olej lub smar, wiec parę kropel nafty, poczekać aby nafta rozpuściła zaschnięty smar i wytrząsnąć kulkę. Ewentualnie podgrzać piastę talerza do ok 80° aby stężały smar się rozpuścił i próbować wytrząsnąć. Po za tym zaschnięta kulka w talerzu nie jest aż takim problemem aby w tak znaczący sposób wpływać na obroty. O wiele ważniejsza jest kulka w dolnym łożysku wirnika. Sprawdź jak kręci się sam wirnik silnika, czy nie ma oporów powinien kręcić się bardzo lekko, nie może ocierać się o stojan. Silnik pracujący na luzie po wyłączeniu zasilania powinien kręcić się kilka, a nawet kilkanaście sekund zanim się zatrzyma. Wirnik nie może mieć luzów osi w łożyskach ślizgowych, również łożyska nie mogą mieć luzów w obudowie. Wirnik oddając moc na rolkę może wtedy ocierać się o stojan, tracąc obroty. Zanieczyszczona szczelina pomiędzy stojanem a wirnikiem, kurz opiłki itp. Nawet niewielkie tarcie obwodowe na wirniku będzie powodowało spadek obrotów i może tyć przyczyną problemu. Tak samo nadmierne luzy na łożyskach ślizgowych rolek zmiany obrotów, mogą powodować brak równoległości osiowej i straty na tarcie w samych łożyskach i przy przekazywaniu obrotów. Nikt z nas nie ma tego na stole, więc pisz bardziej dokładnie co się działo jeśli coś regulowałeś i jakie usterki mechaniczne z wymienionych zauważyłeś. Bo mnie osobiście, bez dokładniejszych danych pomysły się kończą.

    0
  • #24 23 Sie 2008 15:29
    wojac33
    Poziom 12  

    Tej kulki za nic nie mogę wydostać. Kilkakrotnie wpuszczałem trochę nafty, i przy wylewaniu, zawsze zmieniala kolor w szary (prawie czarny). Kulka nie chce wylecieć, próbowałem podgrzać, ale nic to nie daje.

    0
  • #25 24 Sie 2008 09:10
    Paka2
    Poziom 11  

    Możesz dodać drugą kulkę. Stara może być spłaszczona, wytarta, zapieczona. Srednice rolek pośrednich nie wpływają na obroty, mają się tylko nie ślizgać, nie szarpać, równo prowadzić, dobór siły docisku.
    Po obejrzeniu filmu przypomniałem sobie że rolki są podwójne i ich średnica wpływa na obroty. Brak spręzynki do rolki pośredniej dociskowej, ważna. Pomiliło mi się z innym komunistycznym badziewiem.

    0
  • #26 24 Sie 2008 09:30
    serwis
    Poziom 37  

    wojac33 napisał:
    Tej kulki za nic nie mogę wydostać. Kilkakrotnie wpuszczałem trochę nafty, i przy wylewaniu, zawsze zmieniala kolor w szary (prawie czarny). Kulka nie chce wylecieć, próbowałem podgrzać, ale nic to nie daje.


    A nie pomyślałeś, że ta kulka może być osadzona na sztywno ? Nie ma takiej reguły, żeby kulka oporowa z talerza miała by być osadzona luzem.

    I nie bierz poważnie odpowiedzi typu "Możesz dodać drugą kulkę. Stara może być spłaszczona, wytarta, "
    Bo żeby kulka łożyskowa ( bo taka jest tam zapewne) została wytarta, to musiałaby współpracować z bardzo twardą ośką- a tam nie ma takowej.

    0
  • #27 24 Sie 2008 10:23
    aktyp
    Poziom 26  

    Naprawdę nie myslałem ze z tak błachego powodu jak wolniejsze obroty można ten temat tak rozwinąć. Jeżeli dla własciciela Bambina jest to czarna magia to niech mi przyśle ten adapter do naprawy.

    0