Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Bambino 3 ma za wolne obroty

wojac33 14 Aug 2008 21:31 3775 26
Termopasty
  • #1
    wojac33
    Level 12  
    Witam !!
    Mam gramofon Bambino 3 i próbuję go odrestaurowac. Ma on za wolne obroty. Zaznaczyłem 2 kreski - jedna na talerzu, druga na podstawie. Na obrotach zamiast obrotów 33 i 1/3 było ok. 32 i 1/4, a zamiast 45 ok. 43.
    Silnik przesmarowany smarem grafitowym, talerz także. Co jeszcze mogę zrobic ??
    Bardzo proszę o pomoc, bo męczę się z tym od 3 tyg. i nie mogę dojśc co to jest.
    Pozdrawiam !!
  • Termopasty
  • #2
    Rzuuf
    Level 43  
    Witam!
    Wynik mieści się w granicach błędu dopuszczalnego dla tego typu gramofonu, on nie jest napędzany silnikiem synchronicznym, tylko krótkozwartym z poślizgiem.
    Rozwiązanie: zwiększ średnicę wałka napędowego na osi silnika: na 33 obrotach o 3,3%, i na 45 obrotów - o 4,6%.
  • Termopasty
  • #3
    Paka2
    Level 12  
    Przeczyść wszystkie rolki (pośrednie też). Smar grafitowy dobry jest dosmarowania łancucha w rowerze. Rolka gumowa może się slizgać,zdrab delikatnie gumę papierem ściernym, średnica tej rolki nie decyduje o prędkości talerz od wewnątrz musi być czysty.
  • #4
    tom71
    Level 19  
    Witam! Jak najszybciej wyczyść dokładnie ten smar grafitowy i zastosuj smar do łożysk tylko o jak najrzadszej konsystencji i w minimalnej ilości. Do przemywania proponuję użyć spirytus, tylko nie salicylowy. Pozdrawiam.
  • #5
    aktyp
    Level 26  
    Zużyte są gumki na walkach 33 i 45/ obr.min. ja u siebie zdjąłem gumki z wałków nawinąlem 2 - 5 obrotów plastra i na to założyłem gumki. trzeba nie przedobrzyć z nawinieciem plastra gdyż obroty będą za szybkie. To jest taki moj sposób który się sprawdza.
  • #6
    wojac33
    Level 12  
    Witam !!
    Na wstępie bardzo dziękuję za odpowiedzi :)
    Sposób podany przez kolegę aktyp zadziałał zupełnie odwrotnie. Nawinąłem 3 warstwy taśmy izolacyjnej (plastra nie miałem) i prędkość się zmniejszyła. Nagrałem dwa filmiki pokazujące dźwięk z normalnie założoną gumką (Normalnie.wmv), i po nawinięciu taśmy pod gumkę prędkości 33 (Po nawinięciu.wmv). W załączniku znajdują się te dwa filmiki, i zdjęcie napędu, może mam tam coś namieszane, a nawet o tym nie wiem. Na zdjęciu nie ma sprężynki dociskającej kółko, i zabezpieczenia rolek. Na filmiku 'Normalnie' jest taki odgłos, bo padał deszcz i się nagrało.
    Pozdrawiam !!
  • #7
    kopadam46
    Level 16  
    Witam.Producent zalecał smarowanie osi rolek, talerza,wodzika i kółka pośredniego smarem litowym LMP, łożysko silnika olejem maszynowym LUX-5(dwie krople), pozostałe współpracujące części mechaniczne olejem wrzecionowym. Oczyść dokładne wszystkie powierzchnie cierne rolek spirytusem lub benzyną ekstrakcyjną - nie zapomnij o ZEWNĘTRZNEJ bocznej powierzchni talerza. Usuń ewentualne resztki starych smarów (łącznie z grafitowym). Cenne są rady Kolegów dotyczące zwiększenia średnic rolek czy osi silnika.Pozdrawiam.
  • #8
    aktyp
    Level 26  
    Jest niemożliwe zeby obroty były wolniejsze przecież za czasów kiedy Bambino było rarytasem, kiedy były za wolne obroty to się wymieniało rolki gdyz w nich zużywały się tylko gumki ocierające się o oś silnika. Na osi silniczka gdzie dotyka do wałeczków powinna być nawinięta spręzynka która napędza wałeczki. brak powoduje też zwolnione obroty. Znam ten adapter gdyz byłem pracownikiem Fonici i prosze nie pisać że przy większej średnicy gumek adapter chodzi wolniej, Więc jeszcze raz proszę pod gumki nawinąc plaster do połowy wałeczka [górna część zostaje goła bez plastra] może teraz dobrze wytlumaczyłem.
  • #9
    wojac33
    Level 12  
    Sam nie wiem jak to możliwe. Czy mógłbym prosić o zaznaczenie, na wcześniejszym zdjęciu, gdzie powinna być ta sprężynka ??
    Czy to chodzi o tą sprężynkę??
    Bambino 3 ma za wolne obroty
    Spróbuje jeszcze raz nawinąć, ale to chyba będzie przez tą sprężynkę.
  • #10
    kopadam46
    Level 16  
    Były wersje silników ze sprężynką na osi i bez. Ta sprężynka o której piszę miała długość ok. 1 cm i średnicę wewnętrzną nieco mniejszą od osi silnika na którą była nasunięta. Całość napędzała jedną jedną z rolek...i.t.d. Powodzenia.
  • #11
    Driver-
    Level 38  
    Przyczyna zwolnienia obrotów może być spowodowana zmianą średnicy gumowej rolki przenoszącej napęd z ośki silnika czy jej zatłuczeniem. Rolki biegów mogą mieć prawidłową średnicę, a pomimo to obroty będą wolniejsze. Spotkałem się jeszcze z czterema inny przyczynami. Piewsza to zbyt słaby lub zbyt silny naciąg sprężyny dociskającej zapadkę zmiany biegów. Zbyt słaby naciąg powoduje ślizganie się rolki po ośce silnika, zbyt duży naciąg zwiększa tarcie łożysk ślizgowych osi silnika i osi rolki. Drugą przyczyną może być również nieodpowiedni naciąg sprężynki dociskającej rolkę pośrednią między rolkami biegów a talerzem, podobna zależność poślizg lub tarcie. Trzecią przyczyną może być złe ustawienie rolki pośredniej w stosunku do boku talerza lub rolki biegów. Rolka ta nie może być odchylona w płaszczyźnie poziomej, musi być równoległa osiowo do zarówno do osi rolek biegów jak i osi talerza. Brak równoległości osiowej powoduje wypychanie rolki pośredniej w górę lub w dół, skutkuje to większym się tarciem i w efekcie zmniejszeniem obrotów. Podobnie jest w przypadku rolek biegów. Zdarzyło mi się też jeszcze coś (przyczyna czwarta). Mianowicie, ramię rolki pośredniej zamocowane jest w tarczach, które są na osi, właśnie tam ma ono podłużne wycięcie aby rolka mogła zmieniać położenie, w zależności na którym biegu pracuje. Jeśli rolka jest wytarta, czyli ma mniejszą średnice niż pierwotnie, to właśnie w tych tarczach brakuje luzu. Pomimo że sprężyna ciągnie ramie z rolką, docisk rolki pośredniej do rolki biegów i talerza jest nieprawidłowy. To wszysko może powodować zmiane obrotów czy falowanie falowanie dzięku.
  • #12
    aktyp
    Level 26  
    I to wszystko jest prawda ale na koniec chciałbym podkreślić ze tylu-letnie Bambino ma bardzo dobre obroty [jak nówka] czyli w normie i cały ten temat to tylko strata czasu. Napewno rolki są troche wyślizgane ale z pomocą przyszło wyższe napięcie w sieci [230V] i zostały one wyrównane szybszymi obrotami silnika .Więcej z mojej strony już nic się nie da doradzić.
  • #13
    serwis
    Level 37  
    aktyp wrote:
    (...) ale z pomocą przyszło wyższe napięcie w sieci [230V] i zostały one wyrównane szybszymi obrotami silnika .Więcej z mojej strony już nic się nie da doradzić.


    A mnie sie wydawało, że zmiana obrotów w silniku asynchronicznym następuje wraz ze zmianą częstotliwości, a nie napięcia.
    Jak się mylę to mnie popraw...
  • #14
    wojac33
    Level 12  
    Czyli pozostaje wymiana gumek, i sprawdzenie wszystkiego, o czym napisał Driver- ??
    Czy wie ktoś może, gdzie powinna być sprężynka, której zdjęcie podałem wyżej??
    Aha, zauważyłem, że czasem rolka od prędkości 33 wylatuje trochę w górę, lub spada gumka.
    Czy warto znów wszystko rozkręcać, i przesmarować innym smarem ??
    Podpowiedź, aby posmarować smarem grafitowym dostałem na innym forum.

    Dodano po 1 [godziny] 46 [minuty]:

    Mam newsa :D
    Poluzowałem lekko śrubkę, która trzyma mechanizm z rolkami i łapką. Obroty były takie jak należy (słyszałem na piosence), ale były drgania dźwięku. Czy to sprężynka od zapadki ??
  • #15
    Driver-
    Level 38  
    Nie znalazłeś przyczyny. Lecz zastosowałeś półśrodek.
    wojac33 wrote:
    Na obrotach zamiast obrotów 33 i 1/3 było ok. 32 i 1/4, a zamiast 45 ok. 43
    wojac33 wrote:
    Aha, zauważyłem, że czasem rolka od prędkości 33 wylatuje trochę w górę, lub spada gumka.
    Wydaje mi się że doszliśmy do sedna. Brak równoległości osi rolek i silnika. Z tego co pamiętam silnik przykręcony jest do płyty zawieszonej na trzech sprężynach amortyzujacych pod pokrywą górną (podstawą talerza i mechanizmu). Dwie sprężyny pod mechanizmem zmiany obrotów i jedna dalej pod talerzem sprawdź czy odległość płyty zawieszenia silnika od pokrywy górnej jest jednakowa przy tych dwóch sprężynach bliżej mechanizmu. Jest to trochę utrudnione bo musisz podnieść całość do góry i utrzymując całość w poziomie luknąć od spodu. Pochylenie tej płyty reguluje się nakrętkami na sprężynach podczymujących i tym samym pochylenie ośki silnika w pionie. Bierz poprawkę na moją pamięć i jak coś źle napisałem to mnie popraw.
  • #16
    aktyp
    Level 26  
    Kolego Serwis o jaką zmianę częstotliwości Ci chodzi możesz mnie oświecić
  • #17
    serwis
    Level 37  
    Napisałeś tak :
    aktyp napisał:
    (...) ale z pomocą przyszło wyższe napięcie w sieci [230V] i zostały one wyrównane szybszymi obrotami silnika .Więcej z mojej strony już nic się nie da doradzić.

    No to racz wytłumaczyć, w jaki sposób silnik asynchroniczny, ( a taki jest w gramofonie ) gdy został zasilony z sieci 230V zwiększył swoje obroty ?
  • #18
    aktyp
    Level 26  
    Bardzo proszę jeszcze raz a dlaczego miał nie zwiększyć swoich obrotów.
  • #20
    wojac33
    Level 12  
    Bawiłem się dokręcaniem całego mechanizmu, ale dawało to małe przyspieszenie obrotów. Co jeszcze mogę zrobic ??
  • #21
    jdubowski
    Tube devices specialist
    wojac33 wrote:
    Bawiłem się dokręcaniem całego mechanizmu, ale dawało to małe przyspieszenie obrotów. Co jeszcze mogę zrobic ??


    A ten smar grafitowy wymyłeś z łożysk (nafta, WD40) i posmarowałeś je olejem?
    Nie zgubiłeś aby kulki łozyska oporowego talerza?
  • #22
    wojac33
    Level 12  
    Nie wymyłem. Jakim olejem to posmarowac ??
    Właśnie z tym łożyskiem mam pewien kłopot - wsadzając do otworu talerza cokolwiek, czuc, że jest tam kulka, ale nie mam pojęcia jak ją wyjąc, bo nie mogę dokładnie wszystkiego wyczyścic w środku. Jakieś pomysły ?
  • #23
    Driver-
    Level 38  
    Wyżej kolega podał Ci co i czym smarować, tego się trzymaj, a w przypadku braku odpowiednich środków smarnych pytaj o zamienniki obecnie produkowane. Np. zamiast smaru litowego możesz dać wazelinę techniczną czy smar ŁT-4, za LUX-5 każdy olej silnikowy do benzyniaków (praktycznie wszystkie z obecnie produkowanych będą lepsze niż LUX-5), za olej olej wrzecionowy (zresztą dalej produkowany) możesz dać olej jakim smaruje się maszyny do szycia.

    Czy ustawiłeś silnik tak aby nie podnosił lub ściągał rolki ?? i sprawdziłeś to o czym pisałem.
    Quote:
    Bawiłem się dokręcaniem całego mechanizmu, ale dawało to małe przyspieszenie obrotów.
    O zachowaniu rolki nic nie napisałeś. Zostaw na takim ustawieniu jak przy najwyższych osiągniętych obrotach.

    Czyścić np. flanelową szmatką, zwiniętą w stożek wałek czy założoną na coś, różne są sposoby, w zależnosci co się czyści. Trzeba tylko uważać żeby nie porysować czyszczonej powierzchni twardym metalem, jeśli ten przetrze lub przebije sznatkę.
    Kulka w talerzu nie daje się wyciagnać prawdopodobnie dlatego że wysechł olej lub smar, wiec parę kropel nafty, poczekać aby nafta rozpuściła zaschnięty smar i wytrząsnąć kulkę. Ewentualnie podgrzać piastę talerza do ok 80° aby stężały smar się rozpuścił i próbować wytrząsnąć. Po za tym zaschnięta kulka w talerzu nie jest aż takim problemem aby w tak znaczący sposób wpływać na obroty. O wiele ważniejsza jest kulka w dolnym łożysku wirnika. Sprawdź jak kręci się sam wirnik silnika, czy nie ma oporów powinien kręcić się bardzo lekko, nie może ocierać się o stojan. Silnik pracujący na luzie po wyłączeniu zasilania powinien kręcić się kilka, a nawet kilkanaście sekund zanim się zatrzyma. Wirnik nie może mieć luzów osi w łożyskach ślizgowych, również łożyska nie mogą mieć luzów w obudowie. Wirnik oddając moc na rolkę może wtedy ocierać się o stojan, tracąc obroty. Zanieczyszczona szczelina pomiędzy stojanem a wirnikiem, kurz opiłki itp. Nawet niewielkie tarcie obwodowe na wirniku będzie powodowało spadek obrotów i może tyć przyczyną problemu. Tak samo nadmierne luzy na łożyskach ślizgowych rolek zmiany obrotów, mogą powodować brak równoległości osiowej i straty na tarcie w samych łożyskach i przy przekazywaniu obrotów. Nikt z nas nie ma tego na stole, więc pisz bardziej dokładnie co się działo jeśli coś regulowałeś i jakie usterki mechaniczne z wymienionych zauważyłeś. Bo mnie osobiście, bez dokładniejszych danych pomysły się kończą.
  • #24
    wojac33
    Level 12  
    Tej kulki za nic nie mogę wydostać. Kilkakrotnie wpuszczałem trochę nafty, i przy wylewaniu, zawsze zmieniala kolor w szary (prawie czarny). Kulka nie chce wylecieć, próbowałem podgrzać, ale nic to nie daje.
  • #25
    Paka2
    Level 12  
    Możesz dodać drugą kulkę. Stara może być spłaszczona, wytarta, zapieczona. Srednice rolek pośrednich nie wpływają na obroty, mają się tylko nie ślizgać, nie szarpać, równo prowadzić, dobór siły docisku.
    Po obejrzeniu filmu przypomniałem sobie że rolki są podwójne i ich średnica wpływa na obroty. Brak spręzynki do rolki pośredniej dociskowej, ważna. Pomiliło mi się z innym komunistycznym badziewiem.
  • #26
    serwis
    Level 37  
    wojac33 wrote:
    Tej kulki za nic nie mogę wydostać. Kilkakrotnie wpuszczałem trochę nafty, i przy wylewaniu, zawsze zmieniala kolor w szary (prawie czarny). Kulka nie chce wylecieć, próbowałem podgrzać, ale nic to nie daje.


    A nie pomyślałeś, że ta kulka może być osadzona na sztywno ? Nie ma takiej reguły, żeby kulka oporowa z talerza miała by być osadzona luzem.

    I nie bierz poważnie odpowiedzi typu "Możesz dodać drugą kulkę. Stara może być spłaszczona, wytarta, "
    Bo żeby kulka łożyskowa ( bo taka jest tam zapewne) została wytarta, to musiałaby współpracować z bardzo twardą ośką- a tam nie ma takowej.
  • #27
    aktyp
    Level 26  
    Naprawdę nie myslałem ze z tak błachego powodu jak wolniejsze obroty można ten temat tak rozwinąć. Jeżeli dla własciciela Bambina jest to czarna magia to niech mi przyśle ten adapter do naprawy.