Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
FotowoltaikaFotowoltaika
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomoc Odnośnie Ogniwa Peltiera (budowa lodówki)

16 Sie 2008 17:20 27475 34
  • Poziom 16  
    Cześć. Mam kilka pytań odnośnie ogniw Peltiera. Chciałem się dowiedzieć czy . Jak bym chciał zamontować ogniwo do lodówki turystycznej to muszę robić jakiś sterownik z termostatem?? Bo wiem że chyba termostat musi być. I czy takie ogniwo np 75W, nie wyssie akumulatora w kilka minut. A zależy mi na jak najniższej temperaturze w lodóweczce. Mógł by mi ktoś pomóc co do tego tematu i powiedzieć jak to zrobić lub jakiś schemat? Jak by coś to kierować się pod adresem cycu88(malpa)op.pl lub GG 324950.
    Z góry dziękuje i pozdrawiam. :-)
  • FotowoltaikaFotowoltaika
  • Poziom 29  
    Jeśli chcesz uzyskać jak najniższą temperaturę to zastosowanie termostatu jest niekonieczne. Jednak termostat pomoże w regulacji temperatury.
    Zużycie prądu zależy od zastosowanych ogniw. Więc długość działania lodówki zależy od zastosowanego ogniwa i pojemności akumulatora.

    Schemat: akumulator<>termostat<>o.peltiera
  • Poziom 16  
    Ja bym jeszcze radził dodać radiator na "gorącej" stronie tego ogniwa i przymocować niewielki wentylatorek komputerowy. Przyśpieszając wymianę ciepła, szybciej uzyskasz zimno w lodówce i teoretycznie niższe temperatury.
    Jeżeli martwisz się o wyczerpanie akumulatora, zrób tak jak powiedział kolega wyżej - termostat, który np. będzie włączał ogniwo powyżej temperatury 5°C. Prostsze rozwiązanie to ręczna regulacja prądu potencjometrem (oczywiście potencjometr służy tylko do wysterowania tranzystora mocy) :)
  • Poziom 16  
    Dokładnie o to mi chodziło bo nie wiedziałem czy do tego potrzebny jest jakiś sterownik napięcia, a tu się okazuje że wystarczy plus do plusa i minus do minusa. Dzięki Wielkie z góry. A jeszcze jedno pytanie jeśli bym zastosował potencjometr to tak jak mówi Kolega eu43 to potencjometr służy tylko do wysterowania tranzystora mocy. w takim razie muszę pewnie zrobić jakiś układ co do tego. Czy mógł by mi ktoś pomóc jak to zrobić?? :-)
  • Poziom 16  
    Chyba tak będzie działać, co nie?
    Pomoc Odnośnie Ogniwa Peltiera (budowa lodówki)

    Załącznikiem uruchamiasz lodówkę, a potencjometrem regulujesz moc ogniwa. Wentylator chłodzący radiator "gorącej" strony ogniwa również zmienia obroty. Wydaje mi się, że przez ten potencjometr 200k tranzystory będą się dobrze "otwierać" i "zamykać".
    Pamiętaj, aby dobrze odizolować komorę lodówki, np. oklejając ją styropianem albo jakąś gąbką, żeby długo się utrzymywało zimno. :)
  • Specjalista PLD
    To nie jest az takie latwe :(

    Konstrulujac lodowke oparta o TEC musisz wziac kilka aspektow pod uwage.
    Sam proces transferu ciepla nie jest zadna tajemnica, ale konstrukcja TEC sprawia, ze aby przetransportowac kwant ciepla z jednej strony na druga, musisz dostarczyc do TEC ( ogniwo Peltiera ) odpowiednia energie, ktora tez zostanie "wydalona" z TEC w postaci ciepla sumujac sie z cieplem odebranym od chlodzonego obiektu.
    W dosc zgrubnym ujeciu jesli masz TEC zasilany z napiecia 10V i pobierajacy prad 10A, to te 100W zamieni sie w cieplo, ktore tez trzeba rozproszyc poprzez radiator i wiatrak oprocz ciepla odebranego od lodowki.
    Zatem by odebrac 100W od lodowki musisz dysponowac ogniwem o mocy 200W, a do rozproszenia czegos takiego trzeba juz nie radiatorka od procesorka i wiatraczka, a sporego radiatora z wydajna dmychawa, zwlaszcza w goracy dzien.
    Co do zasilania, to sterowanie TEC odbywa sie oczywiscie za pomoca ukladu elektronicznego z termoelementem, ale nieporozumieniem jest regulowanie mocy dostarczanej do TEC za pomoca regulatora liniowego tak jak na schemacie powyzej. Na tranzystorze regulacyjnym bedziesz tracil ogromne ilosci energii a wiec i akumulator bedzie bardziej obciazony i tranzystor trzeba bedzie solidnie chlodzic ( za pomoca TECa na przyklad ;) ).
    Stad do wiekszych mocy stosuje sie sterowanie szerokoscia impulsu otwierajacego zasilanie TEC , czyli cos w rodzaju PWM. Mozna do tego uzyc n.p. popularnego ukladu MC34063 ( ale bynajmniej, nie w podstawowej aplikacji ) i silnego MOSFETa.
    Konstruowalem takie urzadzenia do chlodzenia laserow duzej mocy.
    Dokladnego schematu nie moge podac, bo zostal sprzedany i jest w fazie patentowej.
    Lodowka nie rozni sie za bardzo od takiego lasera , wiec i zalozenia konstrukcyjne moga byc podobne.
    Roznica jest to, ze jesli w lodowce jest juz dosc chlodno i jest dobrze izolowana, to ilosc ciepla do odprowadzania zmniejsza sie z czasem.
    Stad plynie prosty wniosek, ze ciepla lodowke nalezy wlaczyc do instalacji samochodu wyjezdzajac na picnic, lub nawet wczesniej do jakiegos zasilacza w domu, to przez droge sie schlodzi pobierajac wiekszy prad zasilania z alternatora/pradnicy zamiast z akumulatora.
    Akumulator bedzie zas uzywany jedynie do utrzymania temperatury na postoju, a wiec nie bedzie to duze obciazenie
  • Poziom 16  
    Widzę że są tutaj ludzie którzy chcą pomóc. Problem z mojej strony jest taki ze nie wiem jak to mam zrobić elementy elektroniczne posiadam bo mam dostęp do sklepu elektronicznego ponieważ sklep jest mojego brata. :-P. Mi chodzi o coś aby działało a nie było jakoś zaawansowane. Lodówkę mam zwykłą samochodową na 12V ale ona jest nie wystarczająca dla mnie bo jej minimalna temperatura wynosi 6 stopni Celsjusza. Chciał bym coś oszczędnego a zarazem wydajnego. Kolego yego666 czy mógł byś coś na ten temat wykombinować?? tzn. Chodzi o schemat. I dlaczego schemat Kolegi eu43 jest nie wystarczający??. ;-)
  • Poziom 29  
    Chcesz prosty układ więc zastosuj termostat z bimetalem. Będzie on bezpośrednio załączać ogniwo.
    Na zewnątrz wystaw radiator z dynamicznym chłodzeniem (wentylator). Sam wentylator możesz sterować niezależnym układem (możliwy bimetal), który będzie się załączał przy określonej temperaturze radiatora. Ten dodatkowy układ jest potrzebny, ponieważ gdy peltier i wentylator załączane będą jednym sterownikiem to radiator będzie dłużej stygnąć.
    Tamten schemat jest niewystarczający, ponieważ przy takim sterowaniu zmniejsza się sprawność układu.
  • FotowoltaikaFotowoltaika
  • Poziom 28  
    Pamietaj że musisz pogodzić dwa przeciwne procesy.
    Potrzebujesz dobrego transportu ciepła od komory lodówki do zimnej strony peltiera, dobrego transportu od ciepłej strony peltiera do otoczenia i praktycznie braku transportu ciepła od otoczenia do komory lodówki.
    Stąd bardzo istotna jest konstrukcja mocowania elementu chłodzącego (bo największą różnicę temperatur masz po obu stronach ogniwa).
    W mocowaniu najlepiej nic z metalu. Drewno, styropian inne pianki. Ogniwo wstawione w wyciecie w płytce izolacji cieplnej.
    Po obu stronach (w komorze też) wskazane radiatory.
    I nawet wentylator w środku nie zawadzi (małej mocy).
  • Poziom 16  
    Czyli taka lodówka samochodowa jest wystarczająca nie ma w niej nic metalowego i w środku są już 2 małe wentylatorki żeby wzbudzić obieg. ;-). Czyli cały sęk tkwi w podłączeniu. Myślałem że taki Peltier Potrzebuje jakiegoś specjalnego wysterowania a tu się okazuje że tylko plus/minus. Zrobię na termostat żeby uruchamiać ogniwo po spadku danej temperatury. A właśnie mi przyszedł pomysł, czy można zrobić to elektronicznie na zasadzie jakiegoś czujnika elektronicznego?? Wydaje mi się ze można coś w rodzaju termometru elektronicznego ale trzeba będzie przerobić tak żeby uruchamiał ogniwo. Teraz strzelałem bo nie raz sie widzi termometr z jakimś czujnikiem na dłuższym kabelku, wtedy była by mozliwość zamontowania go w lodówce. :-D


    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic366708.html



    Np: Coś takiego ale z możliwością uruchamiania ogniwa. :-)
  • FotowoltaikaFotowoltaika
  • Poziom 27  
    Zrobiłem taką lodówkę na 12V z 2 ogniw 2x75W.
    Powiem szczerze że narobiłem się ze 2 tygodnie.
    Nie zrobił bym tego 2 raz.
    1 Różnica temperatur nie będzie większa niż 20 stopni z chłodzeniem radiatorem po stronie gorącej.
    2 prądu do wyłączenia lodówki przez czujnik przy 11,50V w razie rozładowania akumulatora ,wystarczy max na 1 godź ,przy moim 2x75W, akumulator 100Ah.
    3 musisz posiadać taki czujnik.
    4 jeśli włożysz ciepłe produkty do lodówki to zapomnij że zostaną schłodzone w mniej niz 2-3 godź, taka lodówka służy do podtrzymania temperatury a nie chłodzenia.
    Nie musisz stosować żadnych termostatów , ponieważ nie zamrozisz tym niczego.
    Przy radiatorze wielkości 300mmx250mmx150mm na stronie gorącej udało mi się zrzucić temperaturę w lodówce do 9stopni przy temperaturze otoczenia 35 stopni.
    Zastanawiam się nad chłodzeniem wodnym do tej lodówki.
    Jednym słowem ,nie jest tak słodko jak wygląda to w obliczeniach.
    Biorę pod uwagę że nie otwierasz często lodówki i moc jej wynosi 2x 75W.
    We wnętrzu lodówki mieści się 4x 1 litr coli.
    Jeśli będziesz miał pytania pisz śmiało używam jej od 2 lat.
  • Poziom 16  
    Ja lodówkę będę potrzebował praktycznie do piwa ;-). mam 2 100W ogniwa a z takimi rzeczami jak czujniki i rożne elementy elektroniczne to nie ma problemu. A i mam pytanie jak najlepiej zamontować te ogniwa w lodówce??
  • Poziom 16  
    Wydaje mi się, że najlepiej będzie umieścić te ogniwa w górnej części bocznych ścianek, albo nawet w suficie. W każdym razie dość wysoko, ponieważ wtedy będzie naturalna cyrkulacja powietrza: zimne będzie opadać na dół, a ciepłe wznosić się w górę w kierunku ogniw, gdzie odda ciepło :)
  • Poziom 16  
    A sufit to klapa Lodówki w tym wypadku. Nie będzie to przeszkadzać w niczym??
  • Poziom 27  
    2 x100w??
    Czym chcesz to zasilać .
    Wiesz że będzie to chodziło tylko przy włączonym silniku.
    Stronę gorącą przykręcasz bezpośrednio do radiatora, stronę zimną przez blok miedziany lub aluminiowy do radiatora.
    Grubość bloków zależy od grubości izolacji termicznej.
    Najlepiej przykręć gdzieś na górze .
    U mnie elementy chłodzące są w drzwiach ,ponieważ ja mam lodówkę leżącą.
    Zamontowałem też 2 małe wentylatorki .
  • Poziom 16  
    Narazie zamontowałem ogniwka na górę lodówki i teraz muszę zrobić do tego ten czujnik temperatury ale nie mam zawsze dużo czasu bo praca i praca a po pracy to wiadomo że się nic nie chce. :-P. w razie problemów będę pisał.
  • Poziom 7  
    Cześć wszystkim!

    Podłączę się do tematu. Właśnie "posklejałem" swoje ogniowo z radiatorami i szybko je wyłączałem:) Radiator na stronie ciepłej był na tyle gorący (na rękę), że nie chciałem ryzykować.

    Trochę informacji:
    - Radiator 78x50 h=35mm profil A5723 (strona zimna)
    - Radiator 150x200 h=25mm profil P52317 (strona ciepła)
    - Pasta termoprzewodząca AG Extreme 3g
    - po stronie ciepłej dwa wentylatory 60x60x25 Vapo 12Vdc 23.4m3/h 13.8dBA - miały być dwa 100x100 ale coś mnie zamroczyło w czasie zamawiania
    - po stronie zimnej jeszcze nie zamontowałem ale będzie wentylator 40x40x20 Vapo 12Vdc 9.3m3/h 12.8dBA
    - ogniwo Peltiera TEC1-12712 12V do 12A
    - zasilacz 12V 17.9A (od xBox One)
    - lodówka zrobiona ze styropianu 4cm, klapa od góry z dwóch warstw (współczynnik przewodzenia ciepła 0,038W), wymiary wewnętrzne 45x39x44cm, do środka ma trafić wiadro 33L z brzeczką piwną (mniej więcej 25-30L) i chciał bym aby temperatura dała radę spaść do 15*C - taka powinna mi wystarczyć do większości piw górnej fermentacji ale muszę zaznaczyć, że chciałbym aby to była temperatura brzeczki a nie powietrza w lodówce a fermentująca brzeczka jest cieplejsza o kilka stopni od otoczenia, ludzie w internecie różne podają ale myślę, że można założyć, że 4 stopnie C.

    No i tutaj pojawiają się dwa pytania do Was:
    1) jaki moduł Peltiera wybrać aby uzyskać wskazaną temperaturę i nie spalić jednocześnie modułu?
    2) Czy wymienić te wentylatory 60x60 na dwie sztuki 100x100?

    Dodam jeszcze, że nie jestem elektronikiem, poczytałem po prostu trochę informacji i staram się złożyć to do kupy. Poza tym co powyżej to mam jeszcze termostat taki z przekaźnikiem i histerezą więc będę miał jak sterować temperaturą.

    Proszę pomóżcie bo eksperymentowanie z innymi modułami + kolejne pasty termo będą mnie kosztować :(

    Pozdrawiam,
    Łukasz
  • Moderator Robotyka
    Po pierwsze policz sobie ile energii to wymaga.
    33 litry brzeczki wymaga nieco więcej energii niż woda o tej samej objętości.
    Do schłodzenia 1 litra wody o jeden stopień, potrzeba ok. 4200 kJ/kg.
    Wychodzi, że na każdy litr potrzebujesz co najmniej 70 W, by schłodzić o 1 stopień w godzinę. Ogniwo ok 70 W to koszt ok. 15 zł. 33 takie ogniwa to blisko 500 zł.
    W praktyce jednak, z powodu nieszczelności czy innych parametrów (także większe CW brzeczki niż wody i wolniejszą wymianę ciepła), raczej należałoby użyć ogniw 90 W, na każdy litr.

    Ogniwa będą droższe od małej lodówki z termostatem.
    Lodówkę na ok. 50 litrów pojemności, kupisz za ok. 300-400 zł.
    Ogniwa Peltiera są do takich zastosowań o wiele za mało wydajne.

    Ja bym kupił zwykłą, małą lodówkę i tak wyregulował termostat, by utrzymywał właściwą temperaturę brzeczki.

    A jeszcze taniej wyjdzie podziemna piwnica o stałym mikroklimacie, jeżeli ktoś z rodziną taką ma. Wystarczy poprosić o możliwość wstawienia na czas fermentacji.
  • Poziom 7  
    Koszty budowy i użytkowania są wysokie i to wiedziałem ale lodówka na agregat odpada. Chcę mieć ciszę bo ta lodówka ze styropianu będzie w sypialni.

    Czyli mówisz że na jednym ogniwie na dodatek słabszym niż te które teraz mam nie zejdę do 15 stopni?
  • Specjalista elektronik
    Do schłodzenia 1 litra wody o jeden stopień, potrzeba ok. 4200 kJ/kg.

    Nie. Do schłodzenia 1 litra wody o 1°C (czy 1°K) potrzeba odebrać od niego energię 4200J (nie kJ!). A ile energii trzeba na to zużyć, zależy od sprawności ogniwa Peltiera, czy innego systemu chłodzenia - o ile się orientuję, ogniwo Peltiera na odprowadzenie tej samej ilości ciepła zużyje parę razy więcej energii, niż chłodziarka sprężarkowa - duża chłodziarka potrafi zużyć do 3 razy mniej energii, niż jej odbiera z tego, co się w niej chłodzi, a ogniwo Peltiera zużywa energię zbliżoną do odbieranej.

    Powiedzmy, że chłodzisz 30 litrów o 15°C w ciągu godziny - potrzebujesz odebrać 30*15*4200 J = 52.5*3600 J = 52.5 Wh; powiedzmy, że na zasilanie zużyjesz 60Wh, to jest 5A z akumulatora 12V - on może, jeśli to jest 55Ah w pełni naładowany, działać tak z 10 godzin.

    Osobna sprawa: moc cieplna po stronie gorącej będzie ze 110W, a lepiej, żeby temperatura nie była dużo większa od temperatury otoczenia - pożądana jest oporność cieplna radiatora (albo radiatorów) około 0.04÷0.05 °C/W - radiator od wypasionego procesora w komputerze ma kilka razy większą... A to oznacza, że potrzebujesz co najmniej kilku ogniw Peltiera, i do każdego wypasiony radiator od procesora - a raczej dwa, bo po obu stronach, bo w środku bez radiatora uzyskasz bryłę lodu na ogniwie, i ciepłą brzeczkę w wiadrze.

    A może trzeba ogniwa Peltiera przyczepić wprost do wiadra (i to z dobrym stykiem i dobrą pastą termoprzewodzącą) - bez tego pewnie szybko uzyskasz trzaskający mróz w środku, ale brzeczka długo pozostanie ciepła... I tu jest zaleta ogniw Peltiera, że można je przyczepić do tego, co chcesz chłodzić: zwykła lodówka szybko ochłodzi powietrze w środku, ale nie wiadro z brzeczką.
  • Poziom 42  
    malpitrzon napisał:
    Chcę mieć ciszę bo ta lodówka ze styropianu będzie w sypialni.


    To musisz zrobić chłodzenie wodne do gorącej strony peltiera. Dla mnie bezsens, ale jak ktoś upiera się na peltiera, to nie ma wyboru, bo inaczej wentylatory zrobią niezły hałas.

    _jta_ napisał:
    - duża chłodziarka potrafi zużyć do 3 razy mniej energii, niż jej odbiera z tego, co się w niej chłodzi, a ogniwo Peltiera zużywa energię zbliżoną do odbieranej.

    Z tym ERR lodówki to trochę przesadziłeś. Będzie pewnie ok 2, co i tak jest kilka razy lepiej niż dla peltiera w typowych warunkach.
    Z drugiej strony utrzymanie temp ok 15 oC nie jest typowe dla lodówek i pewnie trzeba by porzeźbić termostat, ale jest to do ogarnięcia.
    Najlepszy byłby robiony na miarę schładzacz/podgrzewacz zrobiony na bazie malutkiego klimatyzatora (jednostka zewnetrzna) i wymiennika w formie wężownicy zanurzonej w wodzie z mieszadłem lub pompką wewnątrz którego stało by wiadro z brzęczką. Trochę szpeciły by rury, ale stabilizacja 16 oC była by bez przeróbek automatyki.
  • Specjalista - lampy próżniowe
    Kiedyś były bezgłośne lodówki absorpcyjne, oparte na amoniaku, jako czynniku chłodzącym. Zamiast agregatu ze sprężarką posiadały desorber z grzałką do odpędzania amoniaku gazowego. Ten był następnie chłodzony i w parowniku, stanowiącym zamrażalnik lodówki następowało rozprężanie, któremu towarzyszyło oziębienie. Amoniak trafiał do absorbera, gdzie ulegał rozpuszczeniu w wodzie. Tam oddawał ciepło, trafiał znów do desorbera i tak w kółko. Lodówki oparte na peltierach z reguły nie są całkowicie bezgłośne, z uwagi na szum wentylatorów.
    Co ważne, wyłączenie zasilania modułu Peltiera powoduje przepływ ciepła w drugą stronę, do wnętrza lodówki.
  • Specjalista elektronik
    Mój kolega spróbował zrobić minichłodziarkę z ogniwem Peltiera - na zewnątrz radiator od procesora z wentylatorem, w środku radiator raczej mini (ale na całą powierzchnię ogniwa), pojemnik około 3 litrów wyłożony styropianem. Wynik: temperatura o 3°C poniżej temperatury otoczenia. I niestety trudno liczyć na więcej: żeby mieć dobrą izolację cieplną, potrzebny jest gruby styropian, w małym pudełku nie ma niego miejsca; żeby mieć dobre chłodzenie, radiator wewnętrzny powinien być na zdecydowaną większość powierzchni, nie na samo ogniwo.
  • Poziom 10  
    Sezon na lodówki nastał. Ciekawe czy ktoś jeszcze sie bawi w DIY lodówek. Ja obecnie robię testy ,ale z chłodzeniem wodnym. Jak na razie jest całkiem obiecująco. Bez problemu osiąga okolice zera. (Niestety na razie temp otoczenia to 25stopni ) Lodówka ma być przeznaczona tylko i wyłącznie do piwa. Akumulator 48Ah wystarcza na jakieś 8 godzin pracy. Do tego będzie panel słoneczny 100W. Tak żeby mogła działać przez cala dobę.
  • Poziom 29  
    Masz jakieś zdjęcia ? Jakie podzespoły - pompka, chłodnica i blok ?
  • Poziom 10  
    [img]Pomoc Odnośnie Ogniwa Peltiera (budowa lodówki)
    Na początek zaznaczę,że to tylko do chłodzenia piwa jest. Stąd takie rozwiązania. Założenie jest by lodówka mogła działać 4 dni bez sieci. W samochodzie mam dodatkowy aku. I panel słoneczny 100W. W słoneczny dzień średnio z niego dostaję około 500W. To co na zdjęciu zmontowałem w 15 min i przez noc schłodziło wodę w styroboksie do 3-4 stopni. Co pozwoliło mi dalej kombinować. Mianowicie pompkę obiegową po stronie zimnej wsadziłem do boxa, skróciłem węże, zaizolowałem lekko termicznie. Uzyskałem tem. -0.5 stopnia. Następnie ograniczyłem mocno napięcie zasilania do 6.2v i o dziwo działa to wydajniej i pobór prądu 38-40W. Na razie nie robiłem żadnego termostatu. Tem. otoczenia w jakiej robię testy to jakieś 25-29 stopni w dzień. W układzie są dwa moduły, ale działają na połowie mocy. Zdecydowanie lepiej to działa niż jeden na pełnej mocy. Po wakacjach wrócę do dalszych przeróbek,a zwłaszcza zrobienia kontrolera. Wszystkie podzespoły są z ebay i koszt nie jest jakiś tragiczny. Dużo mniej niż najtańsza lodówka. Wystarczy wpisać Water cooler PC albo podobnie.
  • Poziom 29  
    Czyli peltier jest poza lodówką, zimno przekazujesz również przez ciecz ? Czy to na pewno lepsze rozwiązanie niż te standardowe w lodówkach (z pominięciem 2cm bloczku aluminiowego, czyli dałbym peltiera bezpośrednio do radiatora strony zimnej, a do ciepłej chłodzenie wodne).
    Rozumiem że stosujesz jakiś płyn, a nie wodę przynajmniej po stronie zimnej ?
  • Poziom 10  
    Bezpośrednio wodę chłodzę, jakieś 10l w boxie. Na plus tego, woda działa jak akumulator. Gdy w nocy się schłodzi ,a schładza się lepiej, bo temperatura otoczenia spada, to przez dzień z wyłączonym układem nie nagrzewa się więcej niż 12-14 stopni. Drugi plus, piwo włożone do zimnej lodówki schładza się bardzo szybko. Szybciej niż w zamrażarce przy -17. Minus oczywiście taki ,że komu chce się z pełną lodówka wody latać. W moim przypadku nie ma to znaczenia. Po wakacjach będę kombinował też z chłodzeniem powietrzem po stronie zimnej. Przy zastosowanej tej chłodnicy temp. wody cieplej jest prawie równa temp. otoczenia. Jak dam pełną moc na moduły, to nie nadążają odebrać całego ciepła i dużo słabiej chłodzi,a zużycie prądu prawie 3 x większe. Myślę, że jak dasz po stronie zimnej radiator to też będzie chłodzić,tylko że każde otworzenie lodówki to spora strata energii i znowu trzeba chłodzić. Przy wodzie praktycznie nie ma to znaczenia. Ja szukam rozwiązania jak najbardziej ekonomicznego, bo alternatywą jest tylko lodówka gazowa. Jeśli coś pobiera więcej niż 50W to nie nadaje się do działania na postoju, bo aku nie wytrzyma jednego dnia.
  • Poziom 29  
    A ograniczenie napięcia zasilania - w jaki sposób ? 2 ogniwa szeregowo ?
    Szukam jakiegoś moda do mojej, póki co jest spory radiator i polepszenie izolacji, ale chcę spróbować z chłodzeniem wodnym ;) Części już zamówione. Wężyki rozumiem masz tanie 1,5-2zł metr ? 8mm wewnętrznej średnicy ?
  • Poziom 10  
    Do regulacji mam jakiś step- down z ebay. Moduły równolegle. Przy rozruchu prąd jakieś 5A, później okolice 3A. Wężyki zwykłe 8mm. Radiator możesz wykorzystać z jakiejś nagrzewnicy od samochodu. Ja mieszkam za granicą i taniej mi jest z ebaya kupić. W Polsce taką nagrzewnicę kupisz za kilkanaście zł. Bloki wodne kosztują grosze, a pompka też kilka zł. Więc cała zabawa zamknie Ci się w 50, może 100 zł. Dość ważna jest regulacja napięcia, oprócz tego, że lodówka pobierała więcej prądu nic dobrego z tego nie wynikało. Przy niższym napięciu też wszystko ciszej chodzi, choć te wentylatory nie pozwoliłyby trzymać tego koło łóżka. Jak dla mnie moje rozwiązanie się sprawdza i zdziwiłem się, że schodzi bez problemu do temperatury bliskiej zeru. Choć potrzeba na to całej nocy, przy starcie miała 30 stopni. Kupię później jakąś tanią lodówkę i upcham to wszystko, żeby wygląd był akceptowalny. Pierwszy zamysł był żeby piwo chłodzić przelewając je przez blok wodny i do pokala. Działa to, ale trwa zbyt długo. Dlatego zmontowałem tradycyjny układ i o dziwo działa o niebo lepiej niż oryginalne rozwiązania sklepowe.