Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ sterowania wentylatorem 12V - pomoc

syriuszblack 16 Sie 2008 21:45 2623 5
  • #1 16 Sie 2008 21:45
    syriuszblack
    Poziom 22  

    Witajcie, układy przetwarzania napięcia są dla mnie czarną magią, dlatego nie chcę sam eksperymentować.

    Potrzebuję wykonać sterownik wentylatora chłodnicy wody w moim samochodzie - oryginalny sterownik padł a koszt nowego....wolę nie mówić. Układ ma działać na zasadzie podawania napięcia na wentylator rzędu 8V od momentu podłączenia zasilania. Problem w tym, że wentylator ma moc około 90W - stąd pytanie czym to zasilić? Układ musi mieć także załączanie pełnego napięcia z instalacji, którego moment wyzacza załączenie stycznika (termostat) a koniec pełnej pracy jego rozłączenie. Musi być to realizowane przez układ, bowiem po zgaszeniu silnika (zaniku zasilania) wentylator musi zostać odłączony od sterowania stycznikiem i elektronicznie działać na pełnych obrotach przez jakieś 15s po czym się wyłączyć.

    Jak takie coś zbudować? Nie muszę dodawac, że powinna być to konstrukcja bez mikroprocesora - problemy z zasilaniem i wilgocią.

    0 5
  • #2 16 Sie 2008 21:55
    zdanek15
    Poziom 26  

    A gdzie masz czujnik temperatury?Zakładam ze w chlodnicy bo to standardowe rozwiązanie: jeśli tak to nasuwa sie banalne przełączenie kilku kabli + przekaznik i na pewno zadziala

    0
  • #3 17 Sie 2008 01:21
    syriuszblack
    Poziom 22  

    ano to ja wiem, ale pozostaje rozwiązanie problemu obniżenia napięcia z 14.5 do 8V przy pracującym silniku i obciążeniu 90W - czym to zrobić - no i przełączenie wiatraka w tryb 12V po zgaszeniu silnika (odcięciu VCC1 ) i utrzymaniu go tak z 10-15s i zgaszeniu calkowitym.

    Przyjmijmy, że VCC to będzie główne zasilanie z akumulatora podłaczaone do układu na stałe, VCC1 napięcie podłączane przy włączonym silniku.

    0
  • #4 17 Sie 2008 09:34
    zdanek15
    Poziom 26  

    Są takie scalone regulatory napiecia o wyjsciu 12 amper .Regulowane sa rezyztorem od strony masy czyli rewelacja bo jak załączy czujnik to masz 9 volt a reszta to juz twoja inwencja.Natomiast nigdy nie wiedzialem jaki jest tego symbol dopoki nie spedzilem godziny w sklepie bo tak lało.Jezeli nie dowiesz sie z netu to jutro ci dopisze jak to sie nazywa bo bede w tym sklepie.Bodaj 38 zł

    0
  • #5 17 Sie 2008 10:52
    tmb85
    Poziom 13  

    Ja proponowałbym zastosowanie dla VCC1 układu (np NE555), który steruje tranzystorem na zasadzie zmiany PWM ( współczynnika wypałnienia ).
    Sterowanie takie daje możliwość regulacji obrotów w silnikach prądu stałego,
    np opis układu www.elportal.pl/forum/download.php?id=236

    Obniżanie napięcia do 8V spowoduje że przy prądzie (I=P/U=90/14≈6,5A)
    na elemencie obniżającym napięcie (np rezystor) wydzieli się dużo ciepła (P=I*napięcie na elemencie=6,5*(14-8)≈40W)

    0
  • #6 17 Sie 2008 20:21
    syriuszblack
    Poziom 22  

    tmb85 napisał:
    Ja proponowałbym zastosowanie dla VCC1 układu (np NE555), który steruje tranzystorem na zasadzie zmiany PWM ( współczynnika wypałnienia ).
    Sterowanie takie daje możliwość regulacji obrotów w silnikach prądu stałego,
    np opis układu www.elportal.pl/forum/download.php?id=236

    Obniżanie napięcia do 8V spowoduje że przy prądzie (I=P/U=90/14≈6,5A)
    na elemencie obniżającym napięcie (np rezystor) wydzieli się dużo ciepła (P=I*napięcie na elemencie=6,5*(14-8)≈40W)


    Odprowadzenie ciepła nie będzie problemem, mam tylną gródź między silnikiem a kabiną, mogę tam przez izolator np podkładkę mikową i pastę termo przykręcic tranzystor.

    Dodano po 14 [minuty]:

    Wymyśliłem bardzo proste sterowanie wentylatorem przy obniżonym napięciu na jednym przekaźniku (pozostaje kwestia obniżenia napięcia z 14 do 8V przy obciążeniu ~15A):
    po podłączeniu napięcia sterującego zostaje zwarty przekaźnik który załącza układ obniżający napięcie którego wejściem jest stałe napięcie z akumulatora a wyjściem puszczony przez diody prostownicze wentylator (diody w celu zabezpieczenia układu przed podaniem wyższego napięcia na wyjście) a do tego wentylator podłączony pod akumulator jedynie przez termostat (załączenie powoduje pracę na pełnych obrotach).

    Pozostają więc dwie kwestie:

    dorobienie układu opóźniającego odłączenie zasilania 8V po zaniku napięcia sterującego o jakieś 10-15s (coś w rodzaju odwróconego układu załączania na jednym tranzystorze i przekaźniku + rezystor i dioda)

    układ obniżający napięcie z 14V do 8V przy obciążeniu ~15A

    0