Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zasilacz stabilizowany 12V 60A do wzmacniaczy samochodowych

miernik998 17 Sie 2008 16:20 19524 29
  • #1 17 Sie 2008 16:20
    miernik998
    Poziom 20  

    Witam!!!
    Wiem że temat był kilka razy poruszany ale potrzebuje zasilacz do wzmacniaczy samochodowych. Posiadam transformator troidalny co po wyprostowaniu daje 20V przy 60A i potrzebuje te napięcie obniżyć i wystabilizować.

    Prosze o jak najszybszą pomoc.

    0 29
  • Relpol
  • #2 17 Sie 2008 16:48
    fuutro
    Poziom 43  

    No to musisz zejść z 20 na 13,8V a te 60A to znamionowe trafa czy też już skorygowane? Jeśli trafa to wydajność ciągła to 42,4A - i tak dużo. Bateria kondensatorów do tego to będzie jakieś 43-50mF/25V a na straty pójdzie nawet 260W przy pełnym wykorzystaniu. Zazwyczaj na takie coś wystarczą zasilacze 10-20A więc może zainteresuje cię zestaw Nord elektronika http://www.cyfronika.com.pl/kitynplus/ne100.htm lub http://www.cyfronika.com.pl/kitynplus/ne100a.htm z tą różnią, że warto by dać inne tranzystory mocy np w obudowie TO-3 i nawet mniejszej ich liczbie - efekt zawsze będzie lepszy niż dla TO-220. Nie jest wykluczone, że może być lepsza przetwornica - zdecydowanie lepsza sprawność.

    0
  • #3 17 Sie 2008 16:56
    Kozzi2
    Poziom 20  

    Witam
    A nie lepiej podzielić wtórne tego transformatora na 2 symetryczne uzwojenia i połączyć je równolegle?, dałoby to wtedy jakieś 100A przy 13-14V po filtracji.

    Pozdrawiam

    0
  • #4 17 Sie 2008 18:15
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • Relpol
  • #6 17 Sie 2008 22:45
    fuutro
    Poziom 43  

    Dodaj jeszcze słownik. Ile te uzwojenia mają wydajności? Po 15ACA czy 21,2ACA?? Można by wykorzystać jedno lub dwa (równolegle) do zasilania nawet kilku radioodbiorników samochodowych i to wyższym napięciem (13,5-14V) - mniejsze straty na stabilizatorze i jakoś tam lepsze możliwe osiągi wzmacniaczy. Ten kondensator może być jeśli ma dostateczne napięcie pracy. Całym problemem jest to nieszczęsne 60A jak piszesz. Element regulacyjny się rozbuduje, będzie dość duży i będzie wymagał selekcji elementów dla równomiernego rozkładu obciążenia nie zapominając o sporym wkładzie finansowym, jeżeli nie masz już na stanie np radiatorów.

    0
  • #7 17 Sie 2008 22:49
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 18 Sie 2008 00:05
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Tylko jak to się ma do tytułowych 12V 60A?

    0
  • #9 18 Sie 2008 08:13
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 18 Sie 2008 08:39
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Tytuł wątku jest tak trudny do przeczytania ze zrozumieniem?

    0
  • #12 18 Sie 2008 11:24
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 18 Sie 2008 12:42
    kortyleski
    Poziom 41  

    Amatorsko i prawidłowo technicznie taki zasilacz jest prawie niemożliwy do wykonania... Po kolejne po co stabilizowany?
    Stabilizator liniowy przy 15V z trafa to ponad 19V za filtrem. Dajmy 13,8V na zasilanie wzmacniacza to dostaniesz 320W mocy strat w stabilizatorze...
    Do testowania to akumulator żelowy 40Ah zbuforowany prostownikiem, do ciągłego grania na samochodowym wzmacniaczu z sieci 230V to... Było już i to mnóstwo tematów - każdy sprowadza sie do stwierdzenia że jest to nieopłacalne.

    0
  • #14 18 Sie 2008 13:05
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 18 Sie 2008 13:23
    nemo07
    Poziom 36  

    Witam.

    miernik998 napisał:
    Posiadam transformator troidalny co po wyprostowaniu daje 20V przy 60A i potrzebuje te napięcie obniżyć i wystabilizować ....
    Masz te 20V przy 60A z kondensatorem 47000uF po prostowniku? Bo mocno watpie.
    Do jako takiej stabilizacji (tzn. wymaganego napiecia tetnien <4V) przy obciazeniu 60A potrzebujesz lacznej pojemnosci co najmniej 150mF/25V (wiecej nie zawadzi), to jedno.
    Najszybciej i najprosciej bedzie zlozyc sobie super-power-Darlington (spd) zlozony z trzech stopni i zapiac go na diode Zenera.
    Nie mam czym malowac, wiec opisze, bo proste jak klocki lego:
    1. Stopien wyjsciowy T3 (super-power-tranzystor): montujesz na radiatorze 8 (lepiej 10) tranzystorow typu 2N3055 (lepiej 2N3771), T31...T38...T40; tranzystory powinny byc jednego typu! Bazy i kolektory laczysz razem, a emitery laczysz przez (8 lub 10, jak wyzej) opornosci drutowych (kazda po 0,1 ... 0,15Ω/10W, nazwijmy je Re31...Re38...Re40) do punktu ktory bedzie stanowil emiter T3, a zarazem wyjscie zasilacza (Uout). Do tego punktu prowadzisz ponadto z bazy T3 rezystor 47...68/1W (Re2).
    2. Stopien poprzedajacy - T2: montujesz na radiatorze tranzystor typu 2N3055 (lepiej 2N3773). Emiter laczysz z baza T3, kolektor z kolektorami T3. Z bazy T2 prowadzisz rezystor 100...150Ω/0,25W do emitera T3 (Re1) .
    3. Stopien pierwszy super-Darligtona, T1 to tranzystor BD135-16 lub podobny NPN w obudowie TO-126 i z jak najwyzszej grupy (wysoki wsp. wzmocnienia - Bst). Moze, ale nie musi on byc na radiatorze (max. moc strat rzedu 1W). Kolektor T1 laczysz z pozostalymi kolektorami, emiter do bazy T2.
    Tak wyglada super-power-Darlington:
    Baza (Bspd) = baza T1.
    Emiter (Espd) = emiter T3, a zarazem wyjscie zasilacza (Uout).
    Kolektor (Kspd) = polaczone kolektory wszystkich tranzystorow.

    Kolektory (=Kspd) laczysz z plusem bloku elektrolitow filtru prostowniczego (C1....Cn), (+20V).
    Baze T1 (=Bspd) przylaczasz poprzez rezystor 10Ω/0,25W na katode diody Zenera 16V/0,3(...0,8 )W (ZD1), anoda ZD1 do minusa (masy, GND). Rownolegle do ZD1 zapinasz kondensator elko 470uF/25V (Cf1). Katode ZD1 zasilasz z +20V przez rezystor 560Ω/0,25W (R1).
    Wartosci powinny mniej wiecej pasowac, liczone w pamieci.
    Musisz liczyc z moca strat w radiatorze rzedu 400W max., wiec optymalnie byloby zmontowac tranzystory stopni T2 i T3 bez izolacji, a izolowac radiator (+20V).
    Nie jest to wypas, ale powinno starczyc. Aha, i bezpiecznik na wyjsciu, 80A (M/T) lub tp.
    Moze ktos to namalowac?

    0
  • #16 18 Sie 2008 13:35
    kortyleski
    Poziom 41  

    Dla znającego temat ie ma co malować, dla amatora nawet schemat nic nie powie. Parametry tak się rozjeżdżają przy wzroście temperatury że opory emiterowe nie zawsze skompensują zmiany. Na chwile zadziała, po dłuższej pracy zrobi sie zwarcie w najsłabszym tranzystorze i wzmacniacz odejdzie... Ponawiam pytanie - po co stabilizacja do wzmacniacza mocy?
    Poza tym kolega podał budżet - 100pln. Tyle to trza dać za 80A mostek z radiatorem. A kondensatory? A kable?
    A bezpieczniki, obudowa, soft start do trafa?

    0
  • #17 18 Sie 2008 13:51
    nemo07
    Poziom 36  

    kortyleski napisał:
    ... Parametry tak się rozjeżdżają przy wzroście temperatury że opory emiterowe nie zawsze skompensują zmiany. ...
    Kolega to chyba nigdy nie liczyl ukladow tranzystorowych ...

    0
  • #18 18 Sie 2008 14:17
    miernik998
    Poziom 20  

    A może lepiej na mosfetach? mniejsze straty na cieple.
    A można by przerobić tamten układ który jest na mosfety.
    Alboznacie zamiennik tego tranzystora w obudowie TO-220

    0
  • #19 18 Sie 2008 15:02
    fuutro
    Poziom 43  

    Obudowa TO-220 to tak do ok 20W strat w praktyce więc tutaj w zasadzie nie ma jej gdzie dać Jedyne warte uwagi to TO-3, TOP-3, TO-247, TO-218 i im podobne. Odniosę się do nemo07: mianowicie pewnie o coś takiego Ci chodzi, choć zamiast 2N3055 napisałem KD (jakoś lepiej mi tu pasuje), regulację napięcia dodałem i tak dość prostą. Dalej dodałem ograniczenie prądowe z charakterystyką foldback (tylko w jednej gałęzi, lepiej by pewnie było na każdej) - przy 12V ma puścić te 6A a przy zwarciu tylko 2A więc straty przy spektakularnym zwarciu będą dużo mniejsze. Wymagało to zwiększenia rezystorów emiterowych i niestety podciągnęło to moc tych rezystorów do 15W. 12V powinno jeszcze nadal udać się otrzymać.
    zasilacz stabilizowany 12V 60A do wzmacniaczy samochodowych

    2
  • #20 18 Sie 2008 16:14
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 18 Sie 2008 16:21
    fuutro
    Poziom 43  

    Albo jedynie odwinąć trochę z wtórnego, wyprostować o ile jest czym i dokupić kondensator(y).

    0
  • #22 19 Sie 2008 00:31
    SaYruS1
    Poziom 23  

    Jeśli ma to być zasilacz liniowy to będzie ogromny grzejnik (dosłownie) . Potrzeba radiatora ok 3-4kg o kształtce do chłodzenia tunelowego plus porządny wentylator i jeszcze garść tranzystorów i kondensatorów. Najlepiej zbudować zasilacz impulsowy. Już niedługo uruchamiam swój 12V/100A a wszystko znajdziecie tu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic577776.html
    Trzeba przełączyć generator na jedną fazę bo mamy niskie napięcie na trafie i powinno być ok.

    0
  • #23 19 Sie 2008 18:44
    nemo07
    Poziom 36  

    fuutro napisał:
    ... regulację napięcia dodałem i tak dość prostą. Dalej dodałem ograniczenie prądowe z charakterystyką foldback (tylko w jednej gałęzi, lepiej by pewnie było na każdej) - przy 12V ma puścić te 6A a przy zwarciu tylko 2A więc straty przy spektakularnym zwarciu będą dużo mniejsze. Wymagało to zwiększenia rezystorów emiterowych i niestety podciągnęło to moc tych rezystorów do 15W. 12V powinno jeszcze nadal udać się otrzymać.
    Uklad jest cacy z tym TL431. :D
    A poprawiajac literowke "przy 12V ma puścić te 60A a przy zwarciu tylko 2A", mysle, ze jesli zasilany uklad wyzwoli fold-back (tzn. prad przekroczy te 60A), to bedzie mu z pewnoscia obojetne, czy dostanie limitacje przy 2A, czy np. 4,5A. Dlatego moznaby pozostac przy rezystorach emiterowych 0,15Ω z mniejsza moca.
    Pozdrawiam

    0
  • #24 19 Sie 2008 18:51
    fuutro
    Poziom 43  

    Ta literówka dotyczy jednej gałęzi, więc na każdą normalnie przypadnie 6A a przy zwarciu 2A i taka sama moc strat jak przy normalnej pracy z pełnym obciążeniem. Te 0,15oma to dało by limit na jakieś 4A (zwykły ogranicznik) co da więcej gałęzi z tranzystorami mocy i w przypadku zwarcia jakiś kilowat do rozproszenia więc w sumie tylko dla tego pokusiłem się na foldback chcąc zachować te max 60A wydajności dla całości.

    0
  • #25 19 Sie 2008 19:23
    nemo07
    Poziom 36  

    No tak, zapomnialem, ze jest 10 tych tranzystorow. :cry:
    Czyli pociecha niewielka z takiego fold-back.
    Ale moznaby uzyc takiego patenciku:
    Dla kompensacji Ube Q13, R14 polaczyc z R3 poprzez diode Si (w kierunku R3, rozumie sie) i podac na nia prad jak nastepuje: z +20V rezystor 1kΩ na anode tej diody. No i trzebaby zdzieblko skorygowac R14/R15.
    To powinno zalatwic problem.

    0
  • #26 19 Sie 2008 19:32
    SaYruS1
    Poziom 23  

    A co jeśli jakiś tranzystor dostanie zwarcia... wtedy wtórne z trafa będziemy mieli na wyjściu zasilacza. Przydało by się jakieś zabezpieczenie nadnapięciowe na wyjściu bo myślę że tak wydajnym zasilaczem nie testuje się wzmacniaczy za xx zł tylko o wiele więcej, typowe tranzystory w przetwornicach we wzmacniaczach powinny wytrzymać wyższe napięcie ale w części wzmacniacza odrazu padną dostają zwarcia i potem leci przetwornica wzmacniacza bo ma zwarcie na wyjściu, chyba że wzmacniacz jest na przekaźnikach z detekcją ac na wyjściu wzmacniacza. Lepiej "zaszczepić" się przed "chorobami wieku dziecięcego" tego zasilacza

    0
  • #27 19 Sie 2008 21:24
    ronwald
    Poziom 27  

    Jeśli dobrze odczytałem intencje autora to zasilacz będzie służył do "odpalania" wzmacniaczy samochodowych.
    W związku z powyższym, nie lepiej kupić 12 V akumulator samochodowy :)? Ja kupiłem swego czasu do uruchamiania rozmaitych "cacek samochodowych" dwa akumulatory 12V/34Ah ( nowe w promocji po 95 PLN) i problem dużych prądów mam z głowy :). Wygoda też duża gdy potrzeba instalacji 24 V.

    0
  • #29 27 Sie 2008 23:01
    nemo07
    Poziom 36  

    Przeciez kol. fuutro juz narysowal i nawet ulepszyl (uwaga: Q5...Q11 wraz z R5...R11 nie sa uwidocznione na schemacie; zapiete identycznie jak Q3/R3, Q4/R4 i Q12/R12): https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=5450368#5450368
    Jedna poprawke bym wszelako dolozyl: Miedzy punkt polaczenia R1 i '+' C2, a punkt polaczenia katody U1, bazy Q1 i kolektora Q13 nalezaloby wpiac rezystor 68Ω/0,5W. To dla poprawy reakcji ukladu na zwarcie wyjscia (czas zadzialania limitera pradu i ochrona Q13).

    0
  • #30 05 Lis 2008 21:11
    miernik998
    Poziom 20  

    A gdybym chciał zasilić taki wzmacniacz jak JBL A6000Gti na pełnej mocy to myśle że ten zasilacz z allegro nie pociągnie......

    0