Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HELUPOWER
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

wentylacja nawiewno-wywiewna z rekuperacją

17 Sie 2008 20:26 22704 32
  • Poziom 24  
    Witam.
    Czy ktoś z forumowiczów stosował takie rozwiązania?
    Czy warto stosować wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną z rekuperatorem ciepła. Czy dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie systemu GWC MAX firmy Dospel (obwód zamknity z roztworem glikou).
  • HELUPOWER
  • Poziom 17  
    Witam,
    moim zdaniem najprostszym rozwiązaniem jest wymiana powietrza poprzez wymiennik krzyżowy bez obiegów pośrednich. Czyli np. z pomieszczeń o dużej wilgotności i temperaturze (łazienka, kuchnia, pom. gospodarcze) wyprowadzasz powietrza na zewnątrz, a do pomieszczeń użytkowych wprowadzasz świeże z zewnątrz. Powietrze usuwane i nawiewane nie miesza się ze sobą a jedynie oddają wzajemnie temperaturę w wymienniku krzyżowym. Wiele takich rozwiązań widziałem i sprawdza się to b. fajnie. Należy pamiętać aby urządzenie pracowało cały czas (ustawia się tyby dzienne, nocne - większa lub mniejsza wymiana powietrza) - ponieważ w kanałach może się wtedy zbierać wilgoć, a w najgorszym wypadku tworzyć grzyby. Ze znanych mi urządzeń: Vitovent 300 Viessmann. Pozdrawiam.
  • Poziom 11  
    No to poruszyłeś temat rzeka.
    Jeśli chcesz dużo informacji na ten temat to zajrzyj na forum www.murtor.pl tam wpisz rekuperator i bedziesz miał duzo wypowiedzi ludzi korzystających z tego typu urządzeń.
    Ja chyba założę rekuperator firmy DAIKIN. Jest to jedyna firma posiadająca rekuperator z wymiennikiem krzyżowym przeciwprądowym odzyskujący wilgoć.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Dospela bym nie polecał.Jeszcze dużo pracy przed tą firmą.Daikin jest dobrym rozwiązaniem ale drogim.
    Proponuję zastanowić się nad Ventusem.Wydaje mi się on rozsądną propozycjom i cenowo i jakościowo.
    Ciekaw jestem opinii innych praktyków?
  • Spec od GSM
    Jaki to ma mieć wydatek (m3/h)? I gdzie ma być stosowane? Jeśli chałupa 100-200m2 to bierz jakieś litewskie centrale (amalva). Aha, dospela nie polecam, to już nie ta firma co kiedyś.
    edit:
    Nie zauważyłem, że to bardziej rozchodzi się o pompę ciepła, więc porada w/w jest chyba niepotrzebna.
  • Poziom 11  
    Witam.
    Ze znanych mi central polecał bym Mistrale. Poducent polski Pro-Vent.
    pisałeś o wymienniku gruntowym tzw. GWC też mają swoje rozwiązanie.

    kiedyś się tematem interesowałem i najbardziej mi podszedł do gustu ten producent, dzwoniłem nawet i sie dogadać dało.

    Dospela jak większość nie polecam.
    Jeszcze z odzyskujących wilgoć jest Storkair, tzw. entalpiczny, ale tak naprawdę nie bardzo w to wierzę.

    --
    pozdrawiam
    PePe
  • Poziom 24  
    Firma, której nie polecacie to nawet nie raczy odpowiadać na zapytania - więc nie jest godna zainteresowania.
  • Moderator Samochody
    Dospela również nie polecam - moim zdaniem marny i dość drogi w porównaniu do swojej klasy towar. Tłuka na sztukę, nie myślą rozwojowo. Konstrukcje archaiczne. Jak chcesz coś w miarę taniego i w miarę sprawnego, to warto przyjrzeć się ofercie Iglotech'a.
  • Poziom 15  
    ....Z tego co analizowałem, to najbardziej trafnym okazał się J.E. Stork, drogi, jednak ma dobrą sprawność biorąc pod uwagę odzysk i energooszczędność energii elektrycznej-to ważne, ponieważ urządzenie powinno pracować całą dobę.
  • Poziom 2  
    Witam
    specjaliści z firmy projektującej dla mojego domu (w budowie) system wentylacji z rekuperatorem zalecili pozostawienie kanału wentylacji grawitacyjnej w kominie obsługującym kominek w salonie. Motywują to koniecznością pozostawienia alternatywy dla wentylacji w wypadku przerwy w dostawie prądu. Twierdzą, że w przeciwnym wypadku kominiarz być może nie dokona "odbioru". Wydaje mi się to niedorzeczne. Proszę o ew. opinię.
    Z poważaniem
    wojciech cesarz


    Moderowany przez serwisant73:

    Usunąłem zdublowany post

  • HELUPOWER
  • Specjalista elektryk
    Kominiarz musi dokonać odbioru. Szukaj kumatego, który w ogóle wie co to jest wentylacja mechaniczna, bo większość robi wielkie oczy i trzeba im tłumaczyć co to jest i jak działa.
    W kotłowni jedynie może być problem. Zależy jaki piec. Jak na paliwa stałe to szczelne drzwi, zetka do nawiewu i komin wentylacyjny. Jeśli kocioł z ZAMKNIĘTĄ komorą spalania, to chyba może być mechaniczna. Ale nie koniecznie, nie wiem do końca.

    A jak nie ma prądu - to ile go nie ma? Pare minut? No może pare godzin w roku i to w jednym kawałku, np. na konserwacje itd. Wtedy można po prostu przewietrzyć.
  • Moderator Samochody
    Pracowałem kilka lat przy urządzeniach wentylacji i powiem Ci tak: pozostawienie wolnego przewodu wentylacji grawitacyjnej jest wskazane. Prawidłowo zbilansowany układ wentylacji wymuszonej (z rekuperacją, lub bez) powinien wprowadzać do pomieszczenia taką samą ilość powietrza, jaką wyprowadza i w takim przypadku dodatkowy przewód wentylacyjny nie będzie w dużym stopniu wpływał na obieg. W momencie braku prądu, w wielu układach zamyka się żaluzja, zapobiegając zamarznięciu wody w wymienniku centrali, lecz pewna ilość powietrza dostanie się do pomieszczenia, ponieważ ten tytułowy przewód spowoduje grawitacyjne wymuszenie niewielkiego przepływu. Nie zajmuję się już tymi urządzeniami i nie wiem, jakie są obecnie przepisy, ale zawsze byłem zwolennikiem takiego rozwiązania. Jeżeli obawiasz się ucieczki zbyt dużej ilości ciepła, to zastosuj kratkę z żaluzją, którą otworzysz na wypadek awarii systemu (a zdarzają się...). Dla własnego bezpieczeństwa.
    Odnośnie kominiarzy - niewielu posiada odpowiednią i aktualną wiedzę, takie mam doświadczenie.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Projektanci o których piszesz,mają całkowitą rację proponując ci takie rozwiązanie.Istnieje konieczność stosowania takiej "furtki" jako alternatywy na wypadek kłopotów z wentylacjom mechaniczną.Zastosuj się do ich wytycznych dla własnego zdrowia.
  • Poziom 2  
    A co powiecie na ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
    z dnia 12 kwietnia 2002 r.w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

    § 148. .
    2. W pomieszczeniu, w którym jest zastosowana wentylacja mechaniczna lub klimatyzacja, nie można stosować wentylacji grawitacyjnej. Wymaganie to nie dotyczy pomieszczeń z urządzeniami klimatyzacyjnymi niepobierającymi powietrza zewnętrznego.

    Więć który przepis jest ważniejszy i znosi drugi przepis?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jak to często w życiu bywa,teoria nie idzie w parze z praktyką.Zrób tak,jak radzą projektanci.
  • Poziom 37  
    Jak komin jest z cegieł, to bym robił dodatkowy kanał, bo koszt dołożenia jednego kanału niewielki, ale wstawiłbym kratkę z żaluzją, aby była zamknięta podczas pracy wentylacji mechanicznej. Jeśli komin jest systemowy (jednokanałowy) to dodatkowa wentylacja grawitacyjna jest zbędnym kosztem - szczególnie że same przepisy jej nie wymagają. Za to zastanowiłbym się nad wykonaniem wspomagania metody 'grawitacyjnej' przez centralę (by-pas na wymienniku krzyżowym), bo część powietrza na pewno tamtędy może sobie wypływać.
  • Poziom 20  
    Mam w domu taka instalację od 4 lat, robioną na etapie projektu.
    System składa się z GWC, klimy i rekuperatora.
    Kilka spostrzeżeń z eksplatacji:
    - nie należy sugerować się ceną rekuperatora, jak to bywa z urządzeniami pracującymi 24/7 liczy się efektywność, miałem na początku Mistrala, po 2 latach wyrzuciłem, złodziej prądu i kiepska sprawność, czasem trzebabyło wyłączać bo przy sporych mrozach nawet na 1 biegu nawiewał powietrze 10 stopni nawet przy GWC do tego sterowanie beznadziejne, jedyna zaleta to dość cichy.
    - GWC zimą podnosi temperaturę na wlocie do rekuperatora od 8 do 4 stopni, warto, dodatkowo latem nie włączam klimy przez pierwsze 4-5 tygodni upałów, GWC chłodzi powietrze do 16 stopni
    - sterowanie to podstawa, wentylatory pradu stałego i PWM, regulacja dzień/noc, brak domowników, szybkie wietrzenie itp. Wtedy oprócz wentylacji mamy komfort.
    - Kanał grawitacyjny powinien być, niema idealnie zbilansowanego nawiewu i wywiewu, a po drugie systemy ochrony przez zamarzaniem w pewnym przedziale sterują proporcją wywiew/nawiew.
    Obecnie mam Storkair'a, fajny sterownik, duża sprawność i 40% zużycia prądu Mistrala, jedyny minus to większy hałas, ale na nac można obniżyć wymianę powietrza. No i cena, ale w dwa lata różnica w stosunku do mistrala się zwróciła.
    W kotłowni jeśli jest wentylacja mechaniczna to jest wymóg, aby nawiew i wywiew był załączany jednym włącznikiem, niektórzy kominiarze wiedzą.
    Kolego mechanik, wymiennik ciepła w rekuperatorze jest krzyżowy (najczęściej) lub przeciwprądowy, razem się nie da.
  • Poziom 2  
    ekmir napisał:
    Czy warto stosować wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną z rekuperatorem ciepła.


    Tak, takie rozwiązanie ma wiele plusów, zwłaszcza jeśli chodzi o koszty: niższe koszty ogrzewania; oprócz zapewnienia właściwego mikroklimatu wentylacja z odzyskiem ciepła daje możliwość obniżenia rachunków za ogrzewanie domu przez zmniejszenie strat ciepła powodowanych przez sprawnie działającą wentylację grawitacyjną nawet o 60-70%.
    Zainteresowanym polecam http://www.kaldo.pl/
  • Poziom 20  
    SzymonHK napisał:
    Mam w domu taka instalację od 4 lat, robioną na etapie projektu.
    System składa się z GWC, klimy i rekuperatora.
    ...
    Obecnie mam Storkair'a, fajny sterownik, duża sprawność i 40% zużycia prądu Mistrala, jedyny minus to większy hałas.


    Witaj. Możesz podać kilka szczegółów?
    Jaki to model StorkAir'a, gdzie jest zamontowany, jaką kubaturę wentylejesz?
    Z jakim GWC współpracuje (rurowy czy żwir, jakie rozmiary), bo czytałem że reku tej marki mają troche słabe wentylatory.
    Co do hałasu, to deneruje mnie woda płynąca w kaloryferach. Czy taki StorkAir nie doprowadzi mnie do szaleństwa?
  • Poziom 10  
    Polecam rekuperatory firmy Mitsubishi są to najlepsze i najcichsze reuperatory aktualnie na rynku a także pożerają mniej prądu.

    Firmę dospel odrzucił bym na samym początku bo ich asortyment jak i rekuperatory odstają jeszcze od reszty (mówię to z doświadczenia jako pracuje w tej branży)
    Ogólnie więcej osób korzystaj z rekuperacji bez GWC z glikolem bo w praktyce są z tym ciągłe problemy.

    Krzyżowa wymiana powietrza jest częściej stosowana. Przeważnie temperatura powietrza wtłaczanego jest o jakieś 2 stopnie niższa od temperatury w mieszkaniu/domu

    Ogólnie mówiąc lepiej zainwestować trochę więcej pieniędzy w rekuperator jak i instalacje niż mięć później z nią problemy a takie gwarantuje przy zastosowaniu Dospela

    Jeśli był byś zainteresowany instalacją Mitsubishi pw do mnie ;]
  • Poziom 20  
    Kolego Alpha, kubatura mojego domu to około 600m3, a do rekuperacji mam ComfoAir 500 o wydajności ok. 450m3. Jeśli słyszysz wodę w kaloryferach to będziesz słyszał ten rekuperator nawet z tłumikami. Moim zdaniem głośność to jedyna wada. StorkAir'a eksploatuję już trzeci sezon bez problemu. Moje GWC to żwirówka, około 10m3 (20 ton żwiru). Przy niedawnych mrozach do -20 trzymał się dobrze, jak mróz był większy to temeperatura powierza spadła do -2 po GWC. Dospela też odradzam, nawet wiatrak do kibelka długo nie wytrzymuje, znajomy przez rok gwarancji stracił przekonanie do rekuperacji bo kupił "tańszego" dospela.
  • Poziom 20  
    Niestety, reku Mitsubishi przekraczają moje finansowe możliwości.
    O Dospelu już sie naczytałem i na pewno się na niego nie skuszę.

    Żwirowe GWC też planuję, ale raczej w następnym etapie.
    Póki co z bólem serca wykreślam StorkAir'a z mojej listy faworytów.

    Dzięki za posty i pozdrawiam.
  • Specjalista elektryk
    To w kaloryferach słychać wodę? Pierwsze słyszę :) A słuch mam "niestety" bardzo dobry...
    Instalację właściwie da się zrobić bezgłośną. Trzeba zachować bardzo małą prędkość przepływu powietrza w kanałach. Niby 4 m/s to max, ale lepiej liczyć na 2 m/s.
    Prawidłowo policzyć instalację, żeby działała tak jak trzeba bez żadnej regulacji anemostatami (zbytnie przykręcanie anemostatów to zwężenie szczeliny, więc i szum).
    Centralę też amortyzować żeby nie była na sztywno przykręcona do jakiejś cienkiej, lekkiej przegrody.

    Poza tym wentylacja w nocy nie chodzi na max. W ogóle w zimie tak nie chodzi. Zimą to góra 30% wydajności. No i centrala nie może mieć tych minimalnych wydajności przy maksymalnej mocy. Czy duża, czy mała, to na max. obrotach zawsze szumi. Lepiej większa, ustawiona na niższe obroty.
    Anemostaty też nie pół metra od centrali, tylko te kilka metrów przewodu dalej.
  • Poziom 20  
    Kolego michciu, mieszkałeś w domu z wentylacją mechaniczną? To co piszesz to niestety komunały i brak wiedzy.

    Alpha, ile kosztuje Mitsubishi?
  • Poziom 37  
    SzymonHK napisał:
    Kolego michciu, mieszkałeś w domu z wentylacją mechaniczną? To co piszesz to niestety komunały i brak wiedzy.

    Alpha, ile kosztuje Mitsubishi?

    Mi się wydaje że kolega michcio ma absolutna rację - lepiej większe kanały i mniejsze prędkości, lepiej większa centrala i mniejsza wydajność (obroty), lepiej nie przycinać przepustnic regulacyjnych i anemostatów (jesli nie ma potrzeby) - przynajmniej jeśli chodzi o hałas to wszystko jest jak trzeba.
    Dodam od siebie że można wogóle zrezygnować z regulacji anemostatów (na wylotach) - a zamontować przepustnice gdzieś na kanalach poza strefą przebywania ludzi - wtedy ewentualny hałas powstaje nie w pomieszczeniu docelowym tylko za ścianą. Tak samo tłumiki, nie wiem czy instalatorzy montuja je w budynkach prywatnych - ale być powinny. O umiejscowieniu centrali też chyba nie trzeba wspominać, że na sypialnia sie jej nie wiesza.
  • Poziom 20  
    Mitsubishi to koszt przynajmniej 7tyś (na 350m3). Ja właściwie chciałbym przynajmniej 400m3.

    Całą instalację zamierzam budować sam, czeka mnie jeszcze lektura o przepustnicach, skrzynkach rozprężnych, kryzach...

    Obliczenia obliczeniami, ale kanał 100mm na pomieszczenie wystarczy. Kanały zbiorcze 150-200mm. Sztywne kanały, delikatne łuki gdzie się da. Mam nadzieję, że bedzie dobrze.

    A rekuperator na dzień dzisiejszy to Brink Renovent lub ILTO.
  • Poziom 10  
    Kanały główne czerpnia, wyrzutnia daj najlepiej na rurze 200mm. Kanały nawiewowe i wyciągowe od rekuperatora też najlepiej dać na 200mm, dopiero później możesz zrobić przejście z 200mm na 160.. a jeśli same odejścia pod anemostaty najlepiej robić rurą 125mm
  • Poziom 20  
    Kak0079 napisał:
    Kanały główne czerpnia, wyrzutnia daj najlepiej na rurze 200mm. Kanały nawiewowe i wyciągowe od rekuperatora też najlepiej dać na 200mm, dopiero później możesz zrobić przejście z 200mm na 160.. a jeśli same odejścia pod anemostaty najlepiej robić rurą 125mm


    150-200mm - to bedzie zależało głownie od średnicy wyjść z rekuperatora. Jeśli króćce bedą miały fi powiedzmy 160, to nie wiem czy jest sens zwiekszanie tej średnicy. Jak myślicie?
  • Poziom 10  
    Jak ja montuje rekuperatory to w 99% wyjścia od rekuperatora idą rurą 200mm a później ta średnica zmniejsza się do 160 mm a na same anemostaty idzie 125mm - 100mm niby też by uszło do anemostatów ale wydaje mi się, że to za mało rzadko kiedy takiego typu rury używam.

    I rozumiem, że będą to tylko i wyłącznie rury sztywne? (spiro?)
  • Poziom 9  
    A co powiecie na Vitovent 300 Viessmann przy 150m3 poddasza (salon45m2 z antresolą12m2 i małe łazienka3m2 i sypialnia6m2) bo przy okazji czytam wasze wypowiedzi i wszystko odnosi sie do domów. Wiele osób jednak przymierza się do montażu tych systemów w poddaszach użytkowych.
    Cena jednak 25000 to zapora nie do przejścia bo to ma się przecież zwrócić. Ja mam ogrzewanie elektryczne i cały czas kombinuję jak zmniejszyć przyszłe rachunki za prąd. Jeśli chodzi o pozostawienie 1 wentylacji grawitacyjnej to jest to dobry pomysł ale tylko awaryjnie i dobrze zaizolowanej (czytam właśnie o izolacjach PROGEL - może rury owinę tym)