Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

mono a stereo w gramofonie

IronFace 25 Feb 2004 20:14 2129 9
  • #1
    IronFace
    Level 10  
    Mam kilka pytań.
    Może wie ktoś jak tworzony jest dźwięk stereo w gramofonie ?
    Jakie są różnice pomiędzy mono a stereo w nim ?

    Jakie mogą być dane techniczne płyt winylowych ?

    z góry dziekuje za odpowiedzi :)
  • #2
    KB
    Level 25  
    Igła gramofonowa porusza się w rowku (który ma dwa zbocza nachylone do siebie pod kątem ok 90 stopni )
    w dwóch płaszczyznach, poziomej i pionowej.
    Drgania poziome są informacją dźwiękową natomiast składowa pionowa niesie informacje przestrzenną.Magnesy we wkładce są ułożone ukośnie w stosunku do płyty a pod kątem 90 stopni do siebie.
    Jeśli np oba zbocza rowka są jednakowe to igła nie porusza się w płaszczyźnie pionowej i dźwięk jest mono.
    To tyle ode mnie.
    Pozdrawiam.
  • #3
    IronFace
    Level 10  
    Dzięki wielkie :)
    życie mi ratujesz
  • #4
    oj
    Level 42  
    :arrow: KB
    Wszystko by było OK jakby te informacje byłyby aktuaktualne a niestety nie są od ... 46lat

    System zapisu dzisiejszych płyt to system sterofoniczny 45-45 o szerokości rowka 40 mikrometrów, który został przyjęty w 1958r. przez RIAA jako system modulacji bocznej. Lewy kanał zapisywany jest w rowku wewnętrznej spirali, prawy zewnętrznej. Jeżeli płyta jest STERO zafalowane są oba skladowymi wew. -L, zew. -P, w przypadku płyty MONO obie scianki mają taki sam kształt zafalowania ścianek.

    Stosuje się także technike "zmiennego skoku" podczas nacinania matrycy w zależności od głośności(dynamiki) zapisywanego sygnału aby maksymalnie wydłużyć czas trwania utworów. Także podczas nacinania matrycy sygnał podlega korekcji wg ch-ki IEC i dlatego m.in trzeba odwrócic proces stosując przewzmacniacz z korekcją RIAA
  • #5
    IronFace
    Level 10  
    Wiecie może coś jeszcze o wzmacniaczach korekcyjnych do gramofonów ??

    Czy różne wzmacniacze są stosowane do różnych wkładek ?
  • #6
    KB
    Level 25  
    :arrow: oj - nie napisałeś nic nowego.
    To jest dokładnie to samo.Jeśli prawy i lewy rowek niesie tą samą informację - nie ma składowej pionowej i sygnał jest mono.
    Jeśli chodzi o zmienny skok ,to masz całkowitą rację.
    Pozdrawiam.
  • #7
    Jaco18
    Level 26  
    co do wkłądek .. są stosowane 2 rodzaje wkłądek MM i chyba MC ..jedna ma ruchomy magnes a 2 ma ruchomą cewkę, róznią się inną ch-ką i innym naipęciem wyściowym w zwiazku z czym muszą mieć troche inne wzxmacniacze korekcyjne (czasem stosuje się przełącznik). Ogólnie preamp korekcyjny ma za zadanie wzmocnienie bardzo słabego sygnału (ok 5 mV zależnie od wkładki) do poziomu np 500 mV, dodatkowo musi odpowiednio ukształtować ch-kę bo wkładki magnetyczne są tzw. prędkościowe i wymagają korekcji - znacznego wzmocnienia niskich częstotliwości począwszy do ok 30 Hz (czasem wyżej z racji wycięcia wibracji od napędu gramofonu - w pewnym okresie wprowadzono korektę do RIAA) do ok 1kH który jest wzmacniany tylko liniowo, a powyzej 1khz wzmocnienie spada zgodnie z zaleceniami RIAA. Wprowadzano kilka modyfikacji wiec obecnie zlaecenia się mogą troche róznic. .. poszukaj troche w literaturze były schematy wzmacniaczy w ep jakis starszych numerach, a także zobacz sobie na elliot sound page
  • #8
    oj
    Level 42  
    :arrow: KB

    Niestosuje się wogule modulacji wgłębnej (pionowej) w systemie 45-45 aby otrzymać sygnał stereofoniczny
  • #9
    IronFace
    Level 10  
    Mam kolejne pytanko.

    Gdzie się stosuje charakterystykę RIAA a gdzie IEC ??

    bo już się w tym gubię
  • #10
    Zbynia
    Level 31  
    stosuje się w tej chwili praktycznie tylko charakterystykę riaa do wkładek mm o ile dobrze pamiętam.........