Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak dobrać bezpieczniki typu"s"do silnika ?

ziguś 24 Sie 2008 02:48 12369 14
  • #1 24 Sie 2008 02:48
    ziguś
    Poziom 23  

    2 silniki pracują na suwnicy. Oba są bez tabliczek znamionowych. Jeden pobiera 2,5A i wg. moich obliczeń wystarczy mu s typu C4, a drugi pobiera 8A i wg. moich obliczeń powinien wystarczyć s typu C10.
    Czy możecie mi podpowiedzieć czy dobrze dobrałem s-y. Pytam bo potrójny s legranda kosztuje 100zł, a nie chciałbym wyrzucić 200 zł w błoto.

    0 14
  • #2 24 Sie 2008 03:11
    darek1632
    Poziom 15  

    Witam.
    Daj troche większe tak dla pewności żeby potem się nie okazało , że się będą odstawiać przy pracy silników.

    0
  • #3 24 Sie 2008 03:16
    ziguś
    Poziom 23  

    Czyli wyg ciebie zamiast C4 dać C6 a zamiast C10 dać C16 ?

    0
  • #4 24 Sie 2008 03:44
    darek1632
    Poziom 15  

    Tak ja bym takie dał

    0
  • #5 24 Sie 2008 04:01
    ziguś
    Poziom 23  

    ok dzięki

    0
  • #6 24 Sie 2008 10:36
    Elmont
    Poziom 23  

    Kolego ziguś suwnica jest urządzeniem podlegającym dozorowi UDT
    więc nie kombinuj samowolnie przy doborze zabezpieczeń .Po przy
    nieszczęśliwym wypadku prokurator upomni się o Twoje uprawnienia
    w tym względzie.

    0
  • #7 24 Sie 2008 12:15
    jacur
    Poziom 32  

    Elmont napisał:
    Kolego ziguś suwnica jest urządzeniem podlegającym dozorowi UDT


    jeżeli ma udźwig większy niż 900 Kg

    0
  • #8 24 Sie 2008 13:16
    illusion3
    Poziom 9  

    Moim zdaniem zabezpieczenie silnika esem to jest tylko przeciw zwarciowe wiec troche większy i tak wybije a dokładniej i tak zabezpiecza zabezpieczenie termiczne np M250, polecam :)

    0
  • #9 24 Sie 2008 13:38
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Jeśli pierwszy silnik pobiera 2,5A to znaczy że prąd znamionowy ma około 3 lub 3,5A.Wtedy proponuję skorzystać ze wzoru Ib=Ir/K Gdzie Ib-prąd znamionowy bezpiecznika, Ir-początkowy prąd rozruchowy, K-współczynnik uwzględniający stopień trudności rozruchu.Wartość początkowego prądu rozruchowego podana jest w katalogu silnika. Można jednak przyjmować następujące średnie wartości prądu rozruchowego-silnik klatkowy rozruch bezpośredni Ir=6xIzn. Jeśli silnik jest zał przez wył gwiazda/trójkąt, wtedy Ir=2xIzn. Jeśli zas chodzi o współczynnik uwzględniający stopień trudności rozruchu-K,przyjmuje się następujące wartości współczynnika K dla bezpieczników o działaniu zwłocznym: -rozruch lekki K=2,5 -rozruch ciężki K=2 -rozruch b ciężki K=1,6 Jeśli chodzi o drugi silnik gdzie pobiera około 8A, wtedy prąd znamionowy ma pewnie około 9,5A...Proponuję właśnie w ten sposób dobrać wartości bezpieczników, a w razie "czego" istnieje możliwość wytłumaczenia się dlaczego akurat takie bezpieczniki, a nie korzystać z teorii :lepiej dać trochę większe... /ale dlaczego większe ? Ile większe? / Suwnica jest urządzeniem gdzie nie można sobie dobierać zabezpieczeń na " widzimisię" czy to podlega UDT,czy nie...Wg mnie suwnica czy żuraw o udzwigu poniżej 900Kg też podlega UDT...

    0
  • #10 24 Sie 2008 17:13
    ziguś
    Poziom 23  

    ... ale kolega ziguś ma uprawnienia konserwatora suwnic ... i wie że to podlega pod UDT

    0
  • #11 24 Sie 2008 20:06
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Cieszę się że kol ziguś wie...i że ma świadomość tego co robi... :D Dziwi mnie tylko fakt, że lwia część "podpowiadających"- często z uprawnieniami do 1KV lub wyższych nie potrafi dobrać bezpieczników :D: :cry: zresztą co tu się dziwić jeśli w moim otoczeniu /elektryków, w śród których pracuję.../ jest podobnie... :cry:

    0
  • #12 24 Sie 2008 22:48
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 25 Sie 2008 05:36
    ziguś
    Poziom 23  

    no może trochę grzeczniej,
    a poza tym kombinerki to też narzędzie i to bardzo często przydatne b...e.
    Nie mam niewiadomo jakiego doświadczenia i gdyby na silniku były tabliczki znamionowe tego postu wogóle by nie bylo b...e.
    A jak byś kolego nie wiedział to jest jakaś różnica pomiędzy prądem mierzonym a znamionowym.

    0
  • #14 27 Sie 2008 22:19
    jorgkrab
    Poziom 20  

    Możesz to zrobić bardziej praktycznie, jezeli znasz jakiegoś elektryka. Jest taki przyrząd jak cęgi elektryczne do pomiaru prądu. Skoro znasz udźwig tej suwnicy to przy zadanych danych zmierzyć prąd silników i wszystko będzie jasne.
    Kolega Akrzy dobrze to opisał. S-ka moim zdaniem nie zabezpiecza dobrze silnika przed przeciążeniem. Od biedy może być. Teoretycznie jej zadaniem jest zabezpieczanie przewodów i urządzeń. Lepiej zastosowac S-ki + M250. Chyba, że firmie chodzi o koszty. Ale to już inna sprawa. :D

    0
  • #15 28 Sie 2008 18:44
    vidal
    Poziom 11  

    Daj sobie spokój z "S"-kami, nie do tego służą, zastosuj dowolne silnikowe np. M-250 Legranda, PKZM Moellera, GV-2 Schneidera o zakresach: 2,5-4 dla 2,5A i 6-10 dla 8A.Taniej kupisz na Allegro.

    0
  Szukaj w 5mln produktów