Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Turbosprężarka - podłączenie węży od wody (jak/gdzie?)

kazeciak 26 Sie 2008 18:27 7201 11
  • #1 26 Sie 2008 18:27
    kazeciak
    Poziom 15  

    Witam serdecznie!

    Natrafiłem na mały "problem" a mianowicie nie wiem za bardzo w jaki sposób zrealizować podłączenie węży do(od)prowadzających wodę z "sprężarki". Mam bardzo ograniczony dostęp do internetu i nie mogę za nic w Świecie pobrać jakiegoś manuala od pojazdu fabrycznie wyposażonego w "turbo" gdzie może bym natrafił na schemat blokowy tego rozwiązania.

    Dodatkowo sprawę "utrudnia" fakt, iż jest to nie samochód a motor, który nie jest wyposażony w nagrzewnice (bo gdzieś widziałem, że tam robią obejście dla "turbo" )

    Z góry dziękuję za wszelkie sugestie!

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • #2 26 Sie 2008 18:57
    sylbass
    Poziom 12  

    Kolego z tego co mi wiadomo to do turbo nie podłącza sie żadnych weży z wodą tylko z olejem. Turbina jest zasilana spalinami a chłodzona i smarowana olejem. Sa jeszcze turbiny zasilane z walu ale do nich sie tez nie podlacza weży z wodą

  • #3 26 Sie 2008 19:05
    siewcu
    Poziom 34  

    Otóż mylisz się. Istnieją turbiny chłodzone wodą, co nie zmienia faktu, iż większość jest chłodzona olejem...
    pozdr.

  • #4 26 Sie 2008 19:19
    kazeciak
    Poziom 15  

    Sylbass:

    Do mojej podłącza się obieg wody.
    Ostatnio coraz częściej stosuje się takie rozwiązanie, co ma zapobiegać "przypalaniu" się oleju w momencie gdy zgasimy "nagle" silnik po ostrzejszej jeździe, a kiedy to obieg oleju ustaje. Płaszcz wodny ma przyjąć na siebie "szok termiczny"
    Jeśli chodzi o urządzenia napędzane mechanicznie, to nazywa się je sprężarkami, gdyż są pozbawione części "turbo"

  • #5 26 Sie 2008 21:55
    siewcu
    Poziom 34  

    Turbo to sprężarka, a kompresor to sprężarka mechaniczna. Czemu kompresor nazywa się sprężarką mechaniczną nie wiem, rożnica jest w napędzie... Turbo napędzają spaliny a kompresor pasek klinowy(dlatego pompuje od samego dołu).
    pozdr.

  • #6 26 Sie 2008 23:45
    wowka
    Poziom 28  

    Siewcu

    z wikipedii:

    Turbo (łac. turbo - wir, ruch kołowy) - w technice słowo stosowane jako przyimek charakteryzujący napędy turbinowe

    Kompresor to inaczej sprężarka

    turbina:
    Turbina (z łac. turbo, burza, trąba powietrzna) silnik przepływowy wykorzystujący energię przepływającego płynu lub gazu do wytwarzania energii mechanicznej

    więc turbina jest silnikiem w tym przypadku napędzana gazami, a np w elektrowniach wodą albo parą

    Co do tego ze kompresor napedza pasek klinowy to co to ma do rzeczy ? przeciez "dalej" i tak jest wał. Chodzi o konstrukcje maszyny (np tłokowa, promieniowa).

    Proponuje najpierw sie troche douczyc zeby pozniej glupot nie pisac bo turbosprezarka w samochdzie to turbina + sprezarka polaczone ze soba ktore tworza jeden zespol

    a co do okreslenia "dlatego pompuje od samego dołu" - to jest technicznie bez sensu ale w naszym przypadku kiedy wiadomo o co chodzi to mozna powiedziec ze taka turbosprezarka to kompromis bo mozna ja zaprojektowac tak ze bedzie "pompowac od dolu" ale wtedy nie bedzie "pompowac na gorze" i odwrotnie, dlatego np volkswagenowski tsi ma kompresor co "pompuje od dolu" i turbosprezarke co "pompuje od gory" kiedy to kompresor juz nie moze

  • #7 26 Sie 2008 23:53
    loodvis
    Poziom 14  

    Turbosprężarki od benzyniaków są najczęściej chłodzone dodatkowo wodą.

    Ciężko powiedzieć skąd masz wziąć wode do chłodzenia nie znając silnika w którym to robisz.


    siewcu napisał:
    Turbo to sprężarka, a kompresor to sprężarka mechaniczna. Czemu kompresor nazywa się sprężarką mechaniczną nie wiem, rożnica jest w napędzie... Turbo napędzają spaliny a kompresor pasek klinowy(dlatego pompuje od samego dołu).
    pozdr.


    Turbo to inaczej turbina, element napędzający

    kompresor=sprężarka, - element sprężający

    Mówienie na sprężarke mechaniczną kompresor to chyba takie przyjęte uproszczenie

    Turbosprężarka (przyjęty skrót- turbo) = turbina + sprężarka/kompresor


    Turbiną można nie tylko napędzać sprężarkę ale też np. alternator czy inne urządzenia i nie tylko w silniku - np. elektrownia:)


    Edit:

    Widze że wowka wysłał posta wcześniej, także już chyba wszystko jasne

  • #8 27 Sie 2008 00:25
    kazeciak
    Poziom 15  

    loodvis napisał:

    Ciężko powiedzieć skąd masz wziąć wode do chłodzenia nie znając silnika w którym to robisz.


    Racja, zapomniałem o tym. Nie wdając się w zbędne szczegóły odnośnie marki/typu/modelu/rocznika itd, narysowałem schemat blokowy systemu chłodzenia (wydaje mi się, że kompletny)
    Mam nadzieję, że pozwoli on przybliżyć temat.

    Jednocześnie dziękuję za odpowiedzi!

    Turbosprężarka - podłączenie węży od wody (jak/gdzie?)

  • Pomocny post
    #9 27 Sie 2008 15:17
    wowka
    Poziom 28  

    a malego obiegu (tego do nagrzewnicy) ten silnik nie posiada ?

  • #10 27 Sie 2008 15:28
    kazeciak
    Poziom 15  

    -> Wowka

    "Niestety" nie.

    kazeciak napisał:


    Dodatkowo sprawę "utrudnia" fakt, iż jest to nie samochód a motor, który nie jest wyposażony w nagrzewnice (bo gdzieś widziałem, że tam robią obejście dla "turbo" )

    Marcin

  • #11 27 Sie 2008 15:34
    wowka
    Poziom 28  

    Rzeczywiscie nie doczytalem. W takim razie najlepiej zasilanie podlaczyc miedzy (z rysunku) "cylindry i glowice" a "termostat" z tym ze podejrzewam ze termostat jest montowany bezposrednio do silnika wiec trzeba by sie jakos przed niego wpiac (przejsciowka z króćcem albo przeniesc go dalej) a powrot miedzy chlodnice a pompe.

    Jednak jesli na form zadajesz takie pytania to watpie ze uda ci sie uturbic ten silnik, no ale mimo wszystko powodzenia.

  • #12 27 Sie 2008 17:26
    kazeciak
    Poziom 15  

    Dziękuję za odpowiedź

    Moje pytanie nie było banalne, wystarczy popatrzeć na ilość komentarzy i ich treść. Termostat faktycznie jest przytwierdzony jedną stroną do bloku silnika. ale wykonanie takiej przejściówki to nie problem, myślę jednak, że prościej będzie nawiercić blok w miejscu kanału wodnego (zaraz przed termostatem) i zamontować tam króciec. Osobiście myślałem o wpięciu się za i przed chłodnicą (termostat bardzo szybko się otwiera)

    Jeśli chodzi o sceptycyzm, doskonale go rozumiem, jednak pozwolę sobie powiedzieć, że dokonałem wszelkich koniecznych obliczeń, wiele modyfikacji już przeprowadziłem w stosunku do seryjnego silnika (który i tak jest bardzo nowoczesną konstrukcją)
    Osobiście też nie lubię wypisywać zbędnych rzeczy w postach (a tym bardziej czytać zawierających takie rzeczy) co często ma w zamyśle autora podnieść jego "prestiż" (?) i wprawić w zadumę czytających.
    Proszę o wyrozumiałość

    Pozdrawiam i dziękuję!

    P.S
    Przyznaję punkt