Cześć
jestem początkujący więc proszę o wyrozumiałość otóż mam taki układ: czujnik indukcyjny sterowany 24V DC, NO, po wykryciu metalowego elementu (strefa działania 4mm), na zasterować przekaźnik, który coś tam sobie dalej przełączy, wyłączy.
Prosty układ, żadnego PLC itd.
Teraz moje pytanie, czy w takim rozwiązaniu jest istotny typ czujnika, czy jest to NPN czy PNP ?
Nie jest istotne czy jest to NPN czy PNP. Różnicę najlepiej przedstawia rysunek poniżej:
Jeżeli jest to czujnik NO (Normalinie Otwarty) to w przypadku NPN po zbliżeniu do metalu (stan aktywny) wyjście jest zwierane do masy. W przypadku PNP NO w stanie aktywnym wyjście jest zwierane z zasilaniem - w tym przypadku +24V.
Dla czujników typu NZ (Normalnie Zwarty) stan wyjściowy jest poprostu zanegowany.
Dodam jeszcze że należy zwrócić uwagę na obciążalność wyjścia czujnika.
Ważne jest tez to żeby czujniki w miarę możliwości były jednakowej polaryzacji bo gdy będziesz miał jakąś usterkę to będziesz szukał + albo _ względem masy i tu ważny jest porządek.
Ja stosuję zazwyczaj czujniki PNP NO. Jeśli w całym układzie tak jest to faktycznie nie będzie problemów serwisowych. Poza tym PNP są bardziej dostępne
Chyba każdy stosuje (woli stosować) czujniki NO, ale nie w każdym miejscu jest to właściwe, np. jako wyłącznik końcowy, lub choćby czujnik pozycji lepiej robić na NC, bo jak się uszkodzi czujka lub kabel, to masz brak sygnału i np. wózek nie wyjedzie na odbojnik ani gdzieś poza maszynę... Po to są NC i ON żeby je używać...
Generalnie stosuje się PNP, bo sterujemy napięciem (24V), choć "starzy" ( w sensie doświadczeni) elektronicy wolą sterowanie masą ... szybsze? łatwiejsze?
sterowniki w wersji europejskiej mają wejścia typu PNP lub NPN lub wejscia tylko PNP natomiast wersje azjatyckie czyli Japonia Chiny itp używaja tylko NPN
Ja stosuję PNP bo łatwiej podłączyć bezpośrednio do mikrokontrolera.
Zastanów się, czy magnetyczny czujnik nie spełni tego samego zadania - jest prawie 10x tańszy.