Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo V70 2.0 20V 2002r - falujace obroty

28 Sie 2008 22:36 11754 27
  • Poziom 17  
    Witam!

    Samochod to Volvo V70 2.0 20V 5 cylindrow. Zmienne fazy rozrzadu, 5 cewek osobnych zaplonowych, 5 wtryskiwaczy, zespol sterowania przepustnicy (calosc zamknieta w jeden element z okragla przepustnica, brak typowego silniczka krokowego - bocznika. Dwie sondy.

    Objawy sa takie: Po odpaleniu po ok 2 sekundach silnik zaczyna wachlowac obrotami od 800 do 1000 w miare rytmiczne bujanie. Odbywa sie to nagle, tzn nie jest to lagodne bujanie obrotami a nagle chwilowe odcinanie i powrot i odcinanie. Podczas jazdy szarpie w tym samym tempie. Odbywa sie to zarowno na zimnym (odrazu po uruchomieniu) jak i rozgrzanym silniku. Dodanie gazu idzie prawidlowo i przyspieszanie jest w miare normalne tzn. rowne. Bo auto jest i tak slabe max 120km/h.

    Co zauwazylem: w momencie szarpania obrotami iskra jest caly czas, cisnienie paliwa jest ok caly czas rowne, wtryskiwacze sa odcinane na ta chwile kiedy szarpie i tylko wtryskiwacze. Tzn dioda podlaczona zamiast wtryskiwacza mruga pare razy i nagle przestaje mrugac i zaraz mruga dalej, w tym samym czasie iskra i pozostale elementy sa caly czas bez przerwy. Odbywa sie to w rytm szaroania obrotow.

    Po podlaczeniu testera wykrywa bledy: P1113 i P1620 czyli czujnik temp zasysanego powietrza i cos w przepustnicy. Czujnik chyba jest w przeplywomierzu.
    Oba te elementy wymienione byly na drugie ze sprawnego takiego samego auta. Efekt ten sam. Sprawdzone czujniki na walku i wale. Sa ok.
    Przejscei w przewodach przepustnica i przeplywomierz do ECU sa ok. Dla spokojnosci wymienilem piny laczace te elementy z ECU. Wyczyszczona wtyczka i gniazdo w ECU. ECU rozbierane i sprawdzone pod wzgledem "zimnych lutow". Nic. Caly czas to samo. Bledy wskakuja odrazu.

    Dla spokojnosci wymienilem takze swiece zaplonowe.

    Wczesniej wymieniona byla sonda na nowa.

    Co to moze byc? Ma ktos pomysl lub spotkal sie z czyms takim?

    Pozdrawiam!
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 33  
    Te coś to P1620....faulty signal in throttle unit , to nieprawidłowy sygnał z przepustnicy do ecu więc ciężko to wymienić na drugie,
    Wiec na piechotę z miernikiem trzeba szukać przyczyny. Jak już jest ciężko to podmieniłbym cała przepustnice.

    Dwa schemaciki do sprawdzenia.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    Cala przepustnica byla wymianiana oczywiscie. No i wiazka cala tez sprawdzona jak pisalem.

    Tak myslalem ze albo zapchany albo wlasnie nieszczelny. Bardzo dobry pomysl z petem :) Lece na warsztat sprawdzac.

    Dzieki za podpowiedzi i pozdrawiam!
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    Witam ponownie!

    Caly dolot sprawdzony i petem (bardzo fajna opcja :) ) i pod cisnieniem (sprezone powietrze). Zadnych nieszczelnosci oprocz malutkich przy samej przepustnicy na uszczelce, napewno nie maja wplywu na takie zachowanie. W razie czego zaslepilem wszystko co niepotrzebne i tak dalej to samo. Uszczelnione polaczenie pomiedzy kolektor ssacy - glowica takze bez rezultatu.

    W pierwszym poscie wkradl sie blad ktory dzis odkrylem. Otoz ten silnik posiada cos w stylu bocznika powietrza i regu;atora biegu jalowego. Tam tez jest szczelne, przemylem to z nagaru i rozruszalem jednak nic nie pomoglo. Zdjalem ten element i uruchomilem silnik. Zauwazylem ze metal zmieniajacy przeswit powietrza w tym przewodzie porusza sie w rytm szarpania obrotow. Czyli w rytmie tym mamy odcinanie wtryskiwaczy oraz poruszanie sie elementu jak to opisal moj tester Idle Control. Caly czas mieszanka jest zbyt bogata w paliwo (caly czas za duzo paliwa, smierdzi paliwem z wydechu i duzo pali). Na swiecach czarny nalot nic pozatym jednak prawdopodobnie nalot spowodowany testowaniem dlugim na wolnych obrotach (swiece nie zdazyly sie oczyscic same).

    Czy mozliwe aby uszkodzony byl ten element odpowiedzialny za obvroty?>
  • Poziom 33  
    ten element jest sterowany elektrycznie ?

    odłacz go w jakieś pozycji i zobacz czy będą falować obroty
  • Poziom 17  
    Tak jest sterowany elektrycznie. Jest to cos w rodzaju elektromagnetycznego silnika ktory wibruje podczas pracy silnika, Wydaje mi sie ze jest albo rozkalibrowany albo slaby i nie ma takiej oscylacji jak powinna. Odkrecilem go z podlaczonym wezem od bocznika i srubokretem otwieralem i zamykalem go rytmicznie i silnik zaczynal pracowac rowno, przytrzymujac w jednej pozycji znow zaczynal szarpac. Wiec prawdopodobnie wlasnie powinien dzialac oscylacyjnie. Najgorsze jest to ze nie ma skad wziasc takiego drugiego, sam element ECU widzi jako sprawne no bo jakos to dziala (czytaj porusza blaszka zakrywajaca i otwierajaca kanal powietrza). Gdy odpene go na testerze odrazu wychodzi komunikat o bledzie tego urzadzenia (bodajze P0505 ale moge sie mylic napewno Idle Control cos tam).

    Dodano po 59 [minuty]:

    Sluchajcie a jako to jest z programowaniem tej przepustnicy. Czy trzeba ja programowac w tym silniku? W sumie jest czujnik polozenia pedalu gazu i cala przepustnica jest elektrycznie sterowana wydawalo by sie ze powinno byc cos takiego jednak nie mam takiej opcji w swoim testerze (jak nazwa wskazuje tester a nie program serwisowy :/ ), jednak przy podlaczonej przepustnicy i powolnym wciskaniu pedalu gazu na wylaczonym silniku i wlaczonym zaplonie przepustnica otwiera sie do konca i zamyka wg. mnie prawidlowo.

    Czy nie wprogramowana przepustnica moze miec takie objawy?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    Ehh zwykly tester OBDII z wlasnym ekranikiem taki uniwersalny. Do Volvo nie mam zadnego programu na OBD.

    Zastanawiam sie czy warto udac sie z tym autem na KTS zeby wlasnie wprogramowac ta przepustnice jesli to jest wykonalne.

    Dodano po 35 [sekundy]:

    Do tego co teraz mam jasne dochodzilem raczej na piechote.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    Tak chyba zostaje mi po raz kolejny isc w laski kolegi z KTS :)

    W takim razie do poniedzialku, wtedy bede mial informacje z KTSa i napewno sie odezwe co i jak bo tych Volvo coraz wiecej sie robi.

    Pozdrawiam!
  • Poziom 17  
    No iwec KTS pokazal to samo co moj tester OBD :/
    Z tym ze moglismy wejsc w parametry rzeczywiste, ze wszystkich urzadzen jakie mialy bledy wychodzily prawidlowe sygnaly, jedynie zadana wartosc ustawienia przepustnicy roznila sie od rzeczywistej o jakis 10 stopni. Jednak nie bylo opcji azeby wprogramowac-skalibrowac przepustnice z pedalem gazu czy czymkolwiek :/

    Czy mozliwe ze w KTS nie ma tej opcji a w serwisie beda mieli cos takiego?
  • Poziom 17  
    Dalej ten sam problem, po poprawieniu kilku stykow zostaje tylko blad EST - przepustnica. Ma ktos moze jakis fajny schemat do tego?
  • Poziom 11  
    Z tego co pamietam tester powinien ci pokazach pozycje przepustnicy na biegu jałowym 3% kat zaplonu 5 stopni sprawdz czy masz dobrze rozrzad ustawiony z tego co pamietam sa tam fazy rozrzadu moze po przekroczeniu obrotow i zle ustawionym rozrzadzie rozlacza ci wszystko. W tych silnikach lubi sie rozrzad przestawic tylko w tym miesiacu 3 naprawialem.
  • Poziom 17  
    rozrzadu nie sprawdzalem. Ale chyba nie to, dzis zamontowalem nowa przepustnice 100 procent sprawna, nowy nastawnik biegu jalowego i dalej to samo.

    Z tym ze moge opisac dziwne zjawisko:

    Odlaczam akumulator na 10 minut, podlaczam odpalam chodzi normalnie przez 3 sekundy po czym zaczyna wachlowac obrotami, zapala sie ETS i kontrolka silnika oraz kontrolka systemu kontroli trakcji.

    Sprawdzam bledy i jest ich 13. Kasuje bledy i zostaja 3 jeden od klimatyzacji ktory pomijam bo nie ma freonu. Dwa zostaja stale: P1620 i P1113 oba dotycza przepustnicy ktora w innym aucie chodzi bez problemu.

    Bledy jakie pojawiaja sie na poczatku:

    P0600
    P1611
    P1113
    P1620
    P1613
    P0808
    P0573
    P1670
    P0135
    P0532
    P1612
    P1608
    P1610

    W zwiazku z tak duza iloscia bledow stwierdzilem, ze przyczyna moze lezec w polaczeniu lub jakas masa. Wyczyscilem masy wszystkie jakie znalazlem pod maska i wewnatrz. We wtyce komputera (ECU) wymienilem polowe pinow ktore byly luzne. Przejscie od przepustnice do ECU jest bez strat. Wszystkie elementy sprawne. Wizualnie wiazka nie nosi sladow okopcenia, stopienia, przeciecia. Sprawdzalem, rozlaczalem i podlaczalem rozne wtyczki na drodze wiazki. Rozebralem ECU przemylem plytke, podejzane luty poprawilem. Wszystko bez efektow.
    Na pedale gazu z drugiej strony znalazlem sruby do regulacji, jednak za wiele to nie daje, tzn moge przekrecic lekko regulacje obroty sie stabilizuja ale sa wysokie a po dodaniu gazu i utrzymaniu w jednej pozycji znow faluja. Ladowanie w normie. Odlaczylem tez zegary (nie chodzi obrotomierz) aby wykluczyc jakies zwarcie ktore wprowadzalo by blad. I dalej to samo.
    Z kolei jesli palcem wcisne przepustnice do stanu calkowitego zamkniecia obroty sa rowne czyli mozna by przypuszczac ze gdzies powietrze ciagnie, jednak wszystko szczelne a pozatym te bledy. No i po odlaczeniu przeplywki tez nie ma roznicy w pracy, jednak przy podlaczonej jak zatkam wlot do przeplywki auto gasnie.

    Szukam jakichs schematow tego auta teraz aby zobaczyc jakie p[owiazanie jest miedzy tymi elementami ktore maja bledy.

    Pozdrawiam!
  • Poziom 11  
    Sprawdź rozrząd na wszelki wypadek, bo podobne objawy sa kiedy zle jest ustawiony
  • Poziom 17  
    Pol nocy sleczalem nad schematami, swoja droga fajna stronke do Volvo znalazlem : (http://volvo.techno.org.pl/wiring-diagrams.html).
    No i wg schematow niewiele maja wspolnego te wszystkie czujniki i elementy wykonawcze ze soba na schemacie. Kilka z nich ma wspolna mase ktora sprawdzalem juz kilka razy. A tak pozatym jedynym wspolnym elementem jest komputer na ktorym zimnych lutow brak i piny sa powymieniane.

    Mam drugi komputer od takiego auta niestety z immo, ale podlaczylem go, zakrecilem silnikiem oczywiscie nie odpalil z powodu immo ale zaswiecila sie kontrolka silnika i oczywiscie kontrolka przepustnicy, odczytalem bledy i to samo wiec chyba to nie komputer.

    W serwisie mowili ze to wina przepustnicy ale juz 3 byly wkladane od takich samych silnikow i dalej to samo :O

    Zaraz lece na warsztat i bede sprawdzal ten rozrzad. Tak dla spokojnosci ducha :)
  • Poziom 11  
    Z tym komputerem ktory potkladales to cos jest nie tak. Własnie dzis dorabiam klucz do volvo 2001 rok nowa buda. Mialem do niego sama surowke i gdy ja wkladalem wogole nie zalaczal sie rozrusznik tak dziala immo w volvo i z tego co pamietam ono nie jest w kompie tylko niedaleko zegarow przynajmiej tak bylo w starej budzie. Pamietam tez ze ktos w jakims poscie opisywal wlasnie kalibracje przepustnicy i twierdzil ze srednio robi sie to co jakis czas polecam ci www forumvolvo tam mozesz znalezc cos wiecej pozdrawiam
  • Poziom 17  
    Wlasnie sprawdzilem rozrzad i jest ok. Co do immo faktycznie jest pod zegarami skrzynka ale komunikuje sie przez CAN z ECU.
    Co do kalibracji przepustnicy to w kilku urzadzeniach lacznie z KTS nie ma takiej opcji. Jest mozliwosc mechanicznej regulacji pedalu gazu jednak nic to nie daje :/

    Cala wiazka jest ok.
    Szukam dalej.
  • Poziom 15  
    - Przepustnica jest sterowana elektronicznie w tym roczniku (2002)

    - Komunikuje sie ze sterownikiem silnika po CAN !!!

    - przepustnica (volvoska nazwa ETM) jest programowalna pod auto, podmianka z innego samochodu niewiele da, no chyba że ją zaprogramujesz!!!

    - auto w tym roczniku nie posiada bocznika powietrza do regulacji wolnych obrotów ani dodatkowych silniczków krokowych itd. Jest to wykonywalne przez przepustnicę.
  • Poziom 17  
    Witam!

    Dzis sie okazalo z briefu, ze jest to rok 99. Jednak oznaczenie silnika tak jak napisalem B5244S2.

    Przepustnica ma 6 przewodow, zasilanie, masa, i dwa do komuniacji z komputerem. Na desce swieci sie ETS.

    Czy w tym modelu takze trzeba wprogramowac ta przepustnice?
    W momencie kiedy ruszam pedalem gazu otwiera sie lub zamyka tak jak ruszam pedalem. Oczywicie jest to bez linki. W potencjometrze pedalu gazu wyczyscilem sciezki. Dalej jest tak samo.

    Po odpieciu akumulatora i podpieciu go spowrotem auto odpala i przez 3 sekundy chodzi rowno i w momencie zapalenia sie kontrolki silnika i ETS zaczyna wachlowac.
  • Poziom 15  
    99 też trzeba programować.

    jak byłeś w serwisie i stwierdzili że jest do wymiany:

    tzn ma błędy potencjometrów lub wewnętrzne elektroniki
    to wymiana jest nie unikniona.

    Kupna regenerowanej nie polecam i tak padnie góra po 30 tyś
  • Poziom 17  
    Ta co byla padla calkiem. Tzn nie reagowala na poruszanie pedalem gazu.
    Ta z drugiego auta chodzi normalnie, charakterystycznie piszczy przy wlaczeniu zaplonu no i na drugim aucie jezdzi normalnie.
    Chce sprawdzic na 100 procent czy tylko to bo i tak bede zamawial nowa bo ta co teraz jest musi wrocic do auta w ktorym jezdzi.

    A z kolei po wlozeniu jej spowrotem do tamtego auta, smiga normalnie bez zadnego programowania. Jak to jest? No i te bledy wszystkie?

    A powiedz czym mozna to wprogramowac? Tzn to jakas adaptacja pewnie ma byc jak w VW, tylko w KTS550 nic nie bylo takiego. Tylko serwisowy sprzet?

    Pozdrawiam!
  • Poziom 15  
    w tym samochodzie z którego była brana może jeździć ok w drugim nie będzie, taki mały szwedzki patent coby nie mieszać używaną elektroniką ( są oczywiscie elementy które można podmieniać i będą działały ok)

    zaprogramować możesz w serwisie,

    to nie adaptacja jak w VW tylko oprogramowanie pod konkretne auto.
  • Poziom 17  
    Panowie jeszcze jedno pytanko bo to chyba wyjasni wszystko.
    Dzis wyskoczyl blad P0600 Serial Comm Link Malfunction.

    Gdzie jest to zlacze, czy jest to zlacze przy kompie? Bo tam juz wszystkie piny wymienilem.

    Pozdrawiam!
  • Poziom 17  
    Witam ponownie!

    No i dzisiaj autko bylo kilka godzin na serwisie aby wprogramowac nowa przepustnice. No i bledy wyszly identyczne jak na moim OBD testerze nic wiecej. Ale olali to i probowali programowac przepustnice. No i w momencie kiedy chca ingerowac w komputer wywala blad komunikacji. I sie zaczyna ze zle wartoci, za duze wartosci na czujniku sprzegla, stopu i gazu, za mala wartosc z przepustnicy i ogolnie blad serial comm i blad w komunikacji. Co jest?? Sprawdzili tak samo jak ja wszystkie polaczenia i sa ok. Zadnych brakow masy ani zimnych lutow.
    Czy mozliwe zeby komputer takie rzeczy robil? A jesli tak to czy jest mozliwosc jakos wprogramowac ECU pod immobiliser zeby dzialal?

    Pozdrawiam!