Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zabezpieczyć kompresor przed następną ewentualnością?

29 Sie 2008 19:06 2858 17
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 19  
    simens miał urządzenie badające cos fi w przypadku "wolnobiegu" zmienia się cos fi i wyłącza. Parametry się ustawiało. Obawiam się jedynie że będzie to tak drogie że aż nie opłacalne. Wydaje mi się że jest to do zrobienia przez dobrego elektronika (w końcu forum elektroników). Pozostaje zabezpieczenie silnikowe (tu niewiele da) i zab. termiczne podłączone gdzieś do silnika lub agregatu.
    Może tak: przekaźnik, jakiś moduł czasowy i stycznik
    Przekaźnik włącza się wraz z silnikiem, sygnał na przekaźnik czasowy który wyłączy stycznik jeśli będzie pracował dłużej niż np 30 min. Jeśli była by przerwa wynikająca z napełnienia zbiornika licznik by się zerował.
    Sorry że tak nie przemyślanie ale to tak na szybko
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 32  
    Najprościej i najszybciej będzie zastosować przekaźnik czasowy który wyłączy jeżeli sprężarka będzie pracować dłużnej niż nastawiony czas.
  • Użytkownik obserwowany
    Raczej termik (i) . Chlodnice powietrza?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Licznik -timer, zliczający określoną wartość czasu,uruchamiany razem z silnikiem sprężarki , wyłączający ja po np. 0,5 godz ciągłej pracy, zerowany w przypadku samoczynnego wyłączenia sprężarki presostatem.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista elektryk
    A nie prościej zastosować czujnik ciśnienia na przewodzie odpływowym ze sprężarki. Po jego rozerwaniu ciśnienie spadnie do zera i wyłączy sprężarkę. Pozdrawiam!
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Najprostsze do zrealizowania rozwiązanie - pomiar temperatury głowicy sprężarki. "Pastylek" 105 stopni włączony w szereg z presostatem. Zapobiegnie zagotowaniu kompresora. W wersji rozbudowanej można by dodać bezpiecznik który paliłby się po zadziałaniu termika i uniemożliwiał ponowne włączenie agregatu.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    elektrit napisał:
    Głowiczka sprężarki swoją temperaturę uzyskuje szybko, i ona utrzymuje się na mniejwięcej stałym poziomie.

    To tak nie do końca, sprężarka pracuje bez chłodzenia, a żeberka nie są w stanie wychłodzić jej jeśli pracuje przez dłuższy czas, choć rozpatrujemy sytuację że pracuje z pękniętym wężem - czyli powietrza na dobrą sprawę nie spręża tylko przetłacza, przyrost temperatury będzie wtedy faktycznie mniejszy.
    Cytat:
    Mam koncepcję polegającą na wpięciu w szereg z silnikiem sprężarki przekładnika prądowego i natepnie prosty układ RC, gdzie C jest rozładowywany w chwili gdy pobór prądu stwierdzony przez przekładnik spadnie.
    Może być trudne do skalibrowania, tym bardziej że prąd pobierany przez silnik nie jest stały, zmienia się raz ze zmianami obciążenia wału, czyli wzrostem ciśnienia powietrza tłoczonego przez kompresor, a dwa ze zmianą oporów mechanicznych samej sprężarki w miarę wzrostu jej temperatury, no i zmiana temperatury samego silnika też w jakiś sposób wpływa na pobierany przez niego prąd.
    Może pomiar temperatury silnika? Z tego co mnie uczyli to maszyna elektryczna nawet na biegu jałowym nagrzewa sie do ustalonej temperatury pracy, tyle tylko że w dłuższym czasie.
  • Użytkownik obserwowany
    To lepiej dać węża który nie pęknie.
    A jakie masz cisnienie?
  • Poziom 18  
    presostat z możliwością ustawienia 2 wartości zadziałania oraz zegareczek ,mierzymy czas osiągnięcia wartości minimalnego ciśnienia [1 nastawa presostatu] i ustawiamy go na zegareczku z tolerancją powiedzmy 5 min. Gdy żądane ciśnienie nie zostanie osiągnięte w określonym czasie sprężarka zostanie zablokowana .2nastawa presostatu to ciśnienie robocze.
  • Specjalista elektryk
    elektrit napisał:
    No tak, arcyciekawa koncepcja. I całkiem nonsensowna.
    A jak miałby przebiegać rozruch sprężarki z pustym zbiornikem?

    Tak samo jak z zaworem odprężającym podczas rozruchu.
  • Użytkownik obserwowany
    A dlaczego wąz pęka.
  • Poziom 18  
    no cóż nie będę się wdawał w polemiki i powiem tylko że po to jest timer by dać czas na uzyskanie minimalnego ciśnienia