Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Chcę zbudować lub kupić wykrywacz metalu.

patryk-84a 30 Aug 2008 20:51 18538 29
Renex
  • #1
    patryk-84a
    Level 28  
    Witam, tak jak w temacie. Co sądzicie o tych wykrywaczach z allegro do 150zł? Czy zbuduję w zakresie takich pieniędzy coś lepszego? Jaki ewentualnie schemat, wykrywacz polecacie? Nie ma to być profesjonalne narzędzie do zarabiania pieniędzy tylko hobbystyczny sprzęt do poszukiwań "skarbów" np nad morzem, w piasku. Musiał by mieć rozróżnienie między szlachetnymi metalami, a np kapslami od butelek :) i żeby aut z parkingu pobliskiego nie ściągał :).
  • Renex
  • #2
    Świętoszek
    Level 18  
    Jeśli jesteś zainteresowany to mam schemacik dosyć dobrego wykrywacza. A tak na marginesie mam wykrywacz za 30zł ale to jest totalna lipa.
  • Renex
  • #3
    patryk-84a
    Level 28  
    Nie no 30zl to przesada :), tyle to sama płytka wytrawiona może kosztować, ale nie ocenia się w sumie urządzeń po cenie bo czasem jest tak że tanie rozwiązania są lepsze od droższych. Pamiętam, że w PE kiedyś był schemacik mikroprocesorowego wykrywacza. A ja kiedyś zacząłem składać jakiś wykrywacz na elementach dyskretnych, ale nie wiem ile one były warte. Szukam czegoś sprawdzonego i z przyzwoitymi parametrami. Jeśli twój układzik jest w miarę to zapodaj schemacik ale jestem otwarty także na inne propozycje.
  • #4
    Anonymous
    Anonymous  
  • Helpful post
    #5
    telemah
    Level 27  
    elektrit wrote:
    Jeżeli masz na myśli te MD lub Jabla to nie polecam.


    Jabel jeśli złożony solidnie - to nie jest zły ! nie ma odróżniania metali ale
    na militaria jest bdb ! o ile nie szukasz w bardzo zaśmieconym terenie.Jest kilka firm które proste impulsowe wykrywacze na bazie ogólno dostępnych starych jak świat konstrukcji sprzedają w cenie nawet 700zł :!: a nie są one
    wcale lepsze od wspomnianego jabla. Normalny wykrywacz z dyskryminację- tj. nie zabawkę można kupić w cenie od ok 550zł używany można wyrwać za 300-400zł Taniej się już chyba nie da , chyba że samemu sie go zrobi.Jednak skonstruowanie porządnego wykrywacza ze skuteczną dyskryminacją o ile nie jest drogie to za to nieco skomplikowane - bez jakiegoś doświadczenia w budowaniu jakichś bardziej złożonych układów elektronicznych budowa takiego wykrywacza jest rzeczą trudną.Ponadto należy posiadać taki sprzęt jak miernik częstotliwości i oscyloskop - najlepiej dwukanałowy no i jak wspominałem duuuużo zapału i sporo doświadczenia w konstruowaniu różnorakich urządzeń. Całkiem początkującym odradzam porywanie się na budowę takiego wykrywacza. Zaś dobry wykrywacz impulsowy można wykonać już za kilkadziesiąt złotych - lecz niestety brak w nim dyskryminacji.

    Ten wykrywacz mikroprocesorowy - to lipa ! przerost treści nad formą - mikrokontroler się tam nie przemęcza zbytnio - zastępuje on dwa ujłady typu 555 ,najśmieszniejsze jest to że jednocześnie z mikrokontrolerem są tam stare wz. operacyjne pamiętające króla ćwieczka z tzw. zewnętrzną kompensacją , konstruktorowi nie chciało się nawet zastąpić tych "dinozaurów" jakimiś w miarę współczesnymi kostkami .Jeśli ktoś koniecznie chce wykonać tzw. impulsówkę - to niech poczyta sobie moje posty w kilku z nich dawałem namiary na wykrywacz impulsowy z dobrymi osiągami w 100% sprawdzony i zmontowany z popularnych podzespołów.

    Pozdro
  • #6
    patryk-84a
    Level 28  
    Złomu raczej nie chcę szukać. Chodzi mi o to aby odróżnić metale kolorowe lub szlachetne od zwykłego złomu. Czułość też mogła by być nie najgorsza. Doświadczenie w budowaniu układów mam ale wykrywacza nigdy nie wykonałem, chodź kiedyś zaczołem. Podsumowując szukam schematu z dyskryminacją, sprawdzonego i najlepiej jakby osoba która go zbudowała mogła co nie co napisać na jego temat, bo prawde mówiąc nie trzymałem w ręku jeszcze żadnego wykrywacza.

    Dodano po 1 [godziny]:

    Teraz tak sobie myślę, że nie myślimy o tym samym mikroprocesorowym wykrywaczu. Ten o którym ja pisale byl z PE a nie EP, PE już nie produkują chyba. Tamten wykrywacz był na procku ale miał dyskryminacje na diodach led i dodatkowo jakieś przyciski, nie było tam żadnych op'ów. Może troszkę przesadzam z tą dyskryminacją. Może jakiś na prawdę dobry detektorek bez dyskryminacji? A może ten z PE? Tylko skąd wziąść wsad?
  • #7
    Anonymous
    Anonymous  
  • #8
    telemah
    Level 27  
    hehe Takie dyskryminacje na diodach led z prawdziwą dyskryminacją nie mają nic wspólnego, musisz odróżniać dyskryminacje od odróżniania :D i to dosyć kiepskiego odróżniania. Jeśli chcesz sam zrobić wykrywacz ze skuteczną dyskryminacją - to zbuduj sobie All1 - jest na elektrodzie polecam Ci go z prostego powodu jest do niego cały ogrom dokumentacji i opisów co znacznie ułatwia sprawę .

    Ps.Nie wiem jak te nowe armandy ale te z którymi miałem okazję nieco podreptać (discoverer , prospector) były bardzo przeciętne , szczególnie ten ostatni - prospector warto wspomnieć że kosztował ok 1000zł a osiągi miał takie jak tanie zachodnie plażówki (takie za 500-600zł) takie jak Garret ACE150 czy Bounty Hunter Tracker4/Quick Silver
  • #9
    patryk-84a
    Level 28  
    Czy ten All1 jest w miarę dobry? Kolego telemah ty kiedyś polecałeś jakiś wykrywacz impulsowy, co możesz powiedzieć na jego temat? A ja szukam tego Alla1.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A poza tym to posiadam oscyloskop dwu kanałowy, i myślę że częstotliwość też z niego obliczę.
  • #10
    pukury
    Level 35  
    Witam.
    Parę lat temu zrobiłem kilka egzemplarzy wykrywacza " magnum " konstrukcja stara - ale dość skuteczna .
    Problemy były z cewką - dopiero szablony i dokładność dały efekt .
    Tak że uważaj na cewki .
    Pozdrawiam .
  • Helpful post
    #11
    Anonymous
    Anonymous  
  • #12
    telemah
    Level 27  
    Ten wykrywacz impulsowy który polecałem ma bardzo dobre osiągi, dobre zasięgi w gruncie , sporą czułość na drobne przedmioty - co w wykrywaczach impulsowych jest rzadkością, łatwo go zestroić i jest stabilny - cóż chcieć więcej :?: a w dodatku jest prosty w konstrukcji , gdy złoży się go z nowych sprawdzonych elementów to rusza od tzw. kopa - jego dokumentacja jest na stronie LUCASLAB. Mam do niego też inne PCB zmniejszone z grubszymi ścieżkami w ogóle taką mocno zagęszczoną ma to same plusy - ścieżki są grubsze i mniej jest trawienia - zaś wykrywacz na nowym PCB pracuje tak samo jak na starym.

    Co do All1 to jest to konstrukcja o wiele trudniejsza , najwięcej roboty jest ze strojeniem i równoważeniem sondy, jednak jego budowa nie jest zbyt problematyczna ani mocno trudna - gdyż jak mówiłem w sieci są dosłownie tony opisów i poradników ze zdjęciami , także powinieneś dać sobie radę.
  • #13
    patryk-84a
    Level 28  
    Chyba tak zrobię, zacznę od impulsowego i zobaczę z czym to się je. Pewnie w miarę poszukiwań zacznie w nim czegoś brakować (na razie się na tym nie znam), więc jak już będę wiedział czego to zbuduję bardziej profesjonalną konstrukcję. Jeśli masz to możesz wrzucić tu inne wzory płytek do niego lub cokolwiek masz.
  • Helpful post
    #14
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    patryk-84a wrote:
    Czy ten All1 jest w miarę dobry?

    Jest w miarę dobry, ale to wykrywacz dynamiczny czyli dla początkującego dość problematyczny, ponadto samodzielne wykonanie i zestrojenie sondy jest bardzo trudne i żmudne. Jest tu na forum dwóch panów którzy mają dużą wiedzę na ten temat - Elektronik i Colektor ( chyba tak się pisze, to sam All, czyli konstruktor). Polecam na początek opisywany na forum wykrywacz impulsowy z "PE", klon Sandbanksa, działa od razu przy poprawnym złożeniu, problem tkwi w zdobyciu jednego tranzystorka - KP103Ż. Albo bardziej zaawansowaną konstrukcję z rozróżnianiem Fisher555 bądź jego modyfikację "Salamandrę". Choć z drugiej strony gotowe, używane "Smętki" drogie nie są.
  • #15
    patryk-84a
    Level 28  
    Ja chyba właśnie kiedyś zacząłem budować ten impulsowy z PE, ale przerwałem właśnie z powodu braku tranzystora. W sklepie elektronicznym nic mi nie potrafili doradzić a nie miałem wtedy dostępu do neta. Gdzieś mi się ta cała zabudowana płytka zapodziała (brakowało tylko tranzystora), nawet sondę już miałem zrobioną. Wezmę się chyba za ten impulsowy z LUCASLAB, jest on na popularnych elementach.
  • #16
    telemah
    Level 27  
    patryk-84a wrote:
    Ja chyba właśnie kiedyś zacząłem budować ten impulsowy z PE, ale przerwałem właśnie z powodu braku tranzystora. W sklepie elektronicznym nic mi nie potrafili doradzić a nie miałem wtedy dostępu do neta. Gdzieś mi się ta cała zabudowana płytka zapodziała (brakowało tylko tranzystora), nawet sondę już miałem zrobioną. Wezmę się chyba za ten impulsowy z LUCASLAB, jest on na popularnych elementach.


    Jak chcesz to mogę Ci wysłać parę sztuk tego KP103Ż mam gdzieś kilka ze zezłomowanego sprzętu radzieckiego :D ale jak mówiłem gorąco polecam impulsówkę z "Lucaslab" jest to wg. mnie najlepszy wykrywacz impulsowy który bez problemu złoży każdy amator - no i części kupisz w każdym sklepie. Jak chcesz to zmodyfikowaną płytkę prześlę Ci na maila - jest ona w sporej rozdzielczości w JPG-u oczywiście podam wymiary płytki wystarczy wrzucić ją do jakiegoś edytora tekstu i ustawić wymiary wydruku, można korzystać z oryg. płytki ale jest ona większa i ma cieńsze ścieżki przez co płytka trawi się dłużej bo wytrawiacz musi strawić więcej miedzi. W tym wykrywaczu jest zastosowany wzm. operacyjny LF357 - jednak można go zastąpić innym szybkim wzmacniaczem op. - ja wstawiłem sobie np. LF356 i jest ok , w innym stawiłem OP07 i też było super ! oba op-ampy są tanie i ogólnodostępne.
    Możesz nawet wrzucić tam popularne TL081 albo uA741 lecz nieco spadnie zasięg wykrywacza oraz czułość na drobne przedmioty.
    Zbudowałem już 3 takie wykrywacze i każdy śmiga do dziś.

    Jakbyś miał w czasie budowy jakieś problemy to wal śmiało

    Kol.Robokop

    To co ja proponuje to jest któraś tam (n-ta) przeróbka sandbanksa
    po prostu zastosowano tam współczesne elementy , usunięto te nietypowe FET-y zostawiono tylko jednego N-feta (popularny BF245)
    Zmodyfikowano nieco przetwornicę oraz kilka innych mniejszy przeróbek - osiągnięto dobry efekt - oryginalny sandbanks nie dorasta mu do pięt! wiem bo też go budowałem.Poza tym jak sobie pomyślę że ktoś musiał by szukać w dzisiejszych czasach układów typu LM709 Ma501 itp.. to szczerze współczuję - te zabytki najłatwiej znaleźć chyba w
    jakimś antykwariacie :D

    Co do salamandry czy fishera - to uważam że są bardziej skomplikowane niż All1 - dlatego że mniej jest do nich dokumentacji i opisów , mniej osób je budowało. Do tego dochodzą jeszcze wzmacniacze operacyjne z rodziny CA które wcale nie jest tak łatwo dostać ! Zaś All1 jest w wersji uproszczonej na jednostronnej prostej płytce , jedynym problemem (nie jest to wcale aż taki wielki problem) jest zbudowanie samej sondy gdyż musi być ona zestrojona w rezonansie na odp. częstotliwość następnie należy doprowadzić do jej zrównoważenia kontrolując na bieżąco napięcie (oraz kształt napięcia) niezrównoważenia oscyloskopem. Dlatego też uważam iż ze względu na niezliczoną niemal ilośc opracować oraz liczbę konstruktorów - amatorów liczoną w grubych setkach All1 jest najprostszym do złożenia wykrywaczem typu VLF/TR

    Ps.Salamandra i F55 to w zasadzie to samo ! są to wykrywacze statyczne
    w dzisiejszych czasach używa się ich do poszukiwać dużych militarii, oraz w ograniczonym stopniu do lokalizacji instalacji podziemnych , zaś jeśli chodzi o wykrywacze nastawione na drobne znaleziska oraz uniwersalne
    to bezwzględnie królują wykrywacze dynamiczne - głównie ze względu na liczne zalety - m.in. szybsze przeszukiwanie terenu, łatwiejsza obsługa i prowadzenie wykrywacza , nieco skuteczniejsza dyskryminacja oraz o wiele większa czułość na drobne przedmioty z metali nieżelaznych
  • #17
    zdzicho44
    Level 22  
    KP103Ż był używany w Rubinach 707 do 1974 r w bloku Y1. w Impulsówkach stosowano go zastępczo ,bo u nas w kraju nie było dostępnych innych tranzystorów z kanałem typu p.
    Dla zainteresowanych mogę podać parametry KP103Ż ,może znajdą jakiś odpowiednik.
  • #18
    telemah
    Level 27  
    Zamiast KP103ż można dać:

    2N3820
    J176

    podejdą bo sam to kiedyś sprawdzałem .

    Jednak nie ma sensu bawić się w oryg. sandbanksa skoro jest jego
    mocno ulepszona wersja na współczesnych popularnych podzespołach. :!:
  • #20
    patryk-84a
    Level 28  
    Co sądzicie o wykrywaczu kolegi Świętoszek?

    Chcę zbudować lub kupić wykrywacz metalu.

    LISTA ELEMENTÓW

    Stosowanie układu LM317 zamiast REG1117A jest dopuszczalne, ale należy się liczyć z tym iż detektor będzie działał gorzej. Gdy bateria się lekko wyczerpie detektor może zacząć działać nie stabilnie i konieczne będą częste regulacje czułości.
    Stosowanie diody 1N4148 w miejsce 1N4937 również nie jest zalecane (aczkolwiek całkowicie dopuszczalne). W początkowej fazie będzie to nie zauważalne jednakże przy dłuższym działaniu detektora ma niewielki wpływ na jego stabilność.

    Rezystory:
    R1 110
    R2 750
    R3 47K
    R4 47K
    R5 15K
    R6 4K7
    R7 3K3
    R8 68K
    R9 4K7
    R10 68K
    R11 150
    R12 680
    R13 pominięty
    R14 pominięty
    R15 1k5
    R16 pominięty
    R17 470
    R18 680
    R19 10K
    R20 330
    R21 820
    R22 47K
    R23 220
    R24 1K
    R25 1M5
    R26 51K
    R27 51K
    R28 2K2
    R29 2K2
    R30 18K
    R31 8K2
    R32 470K
    R33 68K

    Potencjometry:
    VR1 25K montażowy
    VR2 50K Czułość
    VR3 1K Głośność
    VR4 5K Zerowanie wskazówki mikroamperomierza
    VR5 4,7k Czułość

    Kondensatory:

    C1 1 uF tantal 35V
    C2 10 uF tantal 10V
    C3 10 uF tantal 10V
    C4 10uF tantal 25V
    C5 100 uF elektrolit 25V
    C6 1 uF tantal 10V
    C7 1 uF tantal 10V
    C8 10 uF tantal 10V
    C9 1 uF tantal 10V
    C10 1 uF tantal 10V
    C11 100 nF 63V
    C12 10nF 100V
    C13 10nF 100V
    C14 10nF 100V
    C15 1nF 100V
    C16 10nF 100V
    C17 10nF 100V
    C18 10 uF tantal 10V
    C19 220 pF
    C20 10nF 100V
    C21 10nF 100V
    C22 220 pF
    C23 pominięty
    C24 pominięty
    C25 100 nF 63V
    C26 100 nF 63V
    C27 22 uF elektrolit 63V
    C28 100 nF 63V
    C29 10nF 100V
    C30 220nF 100V
    C31 10 uF tantal 10V
    C32 pominięty
    C33 10uF tantal 10V
    C34 470uF Elektrolit 10V

    Diody:
    D1 1N4937 (High Speed dioda)
    D2 1N4937 (High Speed dioda)
    D3 1N4148 lub 1N914
    D4 1N4148 lub 1N914
    D5 1N4148 lub 1N914
    D6 1N4148 lub 1N914
    D7 1N4148 lub 1N914
    D8 1N4148 lub 1N914

    Układy:
    IC1 REG-1117A w obudowie "SOT-223" ) lub LM317
    IC2 LT1054-CN8 --8 pin lub ICL7660
    IC3 78L05 T0-92
    IC4 79L05 T0-92
    IC5 555 8 pin (można stosować wersję C-mos )
    IC6 555 8 pin (można stosować wersję C-mos)
    IC7 555 8 pin (można stosować wersję C-mos)
    IC8 555 8 pin (można stosować wersję C-mos)
    IC9 TL081 lub TL071 8 pin
    IC10 TL081 lub TL071 8 pin
    IC11 555 8 pin (można stosować wersję C-mos)

    Tranzystory:
    Q1 IRF840
    Q2 pominięty
    Q3 2SK30A lub 2N3819 lub BF245
    Q4 2N4125 PNP tranzystor lub inny dobry PNP (np. BC416 Philips)

    Inne:
    M1 mikroamperomierz ze skalą do 200 mikroamper - miernik wskazówkowy (lub 100 uA. lub 50 uA., ale wtedy należy zmienić wartość R31)
    SPKR głośniczek lub słuchawki
    LI Sonda
    BI bateria (akumulatorek) 12V 1.2 AH. Bateria musi mieć powyżej 10,5 V!!! Można używać np. łączonych baterii R20 ale zalecany jest akumulatorek
  • #21
    telemah
    Level 27  
    To co zaproponował kol. Świętoszek to o ile mnie oczy nie mylą któraś tam z kolei przeróbka impulsówki Marka Stewarta nazwana w tym wypadku bodajże PULSE2 pewnie zgrana ze strony niejakiego chmelca zresztą ta konstrukcja(z b. małymi kosmetycznymi zmianami) jest opisana w dziale DIY w temacie "Wykrywacza za 50 złotych" Możesz sobie odpuścić z ciekawości wykonałem go nie tak dawno - zasięgi są bardzo przeciętne , a samo strojenie układu rozwiązano w dosyć "upierdliwy " sposób.Już napisałem gdzie jest dostępny kompletny opis n. dobrego wykrywacza typu PI.Warto dodać iż do dziś w Polsce produkowane są wykrywacze impulsowe
    składane wg. niemalże identycznej dokumentacji - różnią się one tylko płytkami drukowanymi :D a że konstrukcja jest udana dlatego była wykonywana z powodzeniem zarobkowo przez kilku Polskich rzemieślników.
  • #23
    telemah
    Level 27  
    Płytka zawsze była do tego projektu ale ja ją znacznie zmodyfikowałem żeby oszczędzić na laminacie i wytrawiaczu oraz pracy :D
    Wysłałem Ci wszystko co potrzebne.czekam teraz na postępy w budowie Twojego wykrywacza :D
  • #24
    swaldek
    Level 18  
    Smieci cywilizacyjne skutecznie potrafią zniechęcic do poszukiwań przy pomocy wykrywacza impulsowego.
    Telemah ma racje to swietny wykrywacz, ale nadaję sie tylko do lasu gdzie nie ma zbyt duzo smieci, i jest szansa na trafienie czegos grubszego.
    Znam osobiscie kolegę, który targa niesamowite rzeczy tym sprzetem, ale wszystko rozmiaru XXL, z luskami i inna drobnica ma problem.
    Uprzedze stwierdzenie , ze mozna zastosowac malutka sondę, mozna , ale mimo to żeby znaleźć 5gr trzeba poruszac sie w slimaczym tempie i zasieg na te 5 gr bedzie bardzo mikrusny.
    Wykrywacz dynamiczny jest stworzony z mysla o odnajdowaniu drobnych przedmiotów wykonanych z metali kolorowych, i wcale to nie taka trudna sztuka w posługiwaniu się tym wykrywaczem.
    A sonda, fakt wymaga cierpliwosci i kilku godzin pracy z przerwami, jednak po zbudowaniu zostanie tylko sama radośc w przeciwieństwie do PI z którym przyjdzie rozczarowanie i niedosyt.
    Skoro dysponujesz sprzetem pomiarowym, niczego nie ryzykujesz, nawet jak coś Ci nie bedzie wychodziło jest wielu którzy chetnie pomogą.
    Pozdrawiam i zachecam do bardziej wymagających wyzwań
  • #25
    bimladentoja
    Level 11  
    jest taki sklep a w nim odpowiednik jabla ale za 47.99złociszy ,z dostawą 61,09 koleś jeden ma też nieżle chodzi jest jak jabel może nawet ciut lepszy.

    Dodano po 5 [minuty]:

    wykrywka i sklepChcę zbudować lub kupić wykrywacz metalu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    wykrywkaChcę zbudować lub kupić wykrywacz metalu.
  • #26
    Anonymous
    Level 1  
  • #27
    pukury
    Level 35  
    Witam.
    To było naprawdę dawno.
    Szablony miałem porobione do nawijania cewek - gorsza jest oczywiście ta w
    kształcie Ω.
    Po nawinięciu od razu była zalana żywicą na szablonie.
    No i ekranowanie.
    Zgranie cewek najpierw robiłem w pokoju przy biurku - błąd - biurko ma metalowy szkielet.
    Dopiero w dużym pokoju na stole drewnianym udało się - jako tako.
    I oscyloskop jest bardzo przydatny.
    Wykrywacz jest ok - zabawa z cewkami mniej przyjemna.
    Pozdrawiam.
  • #28
    Anonymous
    Level 1  
  • #29
    pukury
    Level 35  
    Witam.
    Zapomniałem napisać o monitorze - reż wpływał.
    Teoretycznie - mała cewka powinna być trochę przesunięta w stosunku do Ω.
    Czyli tej ( jak by powiedzieć ) w dużej cewce.
    Ale - wszystko zależy od symetrii dużej cewki.
    Musisz szukać miejsca - dla tego oscyloskop jest przydatny.
    Na ekranie masz przerwę ?
    Ekran zrobiłem nawijając sporo folii z koncentryka do TVSAT.
    Nie każdy się nadawał - trafiłem na taki nie z alu.
    A potem plecionką ( drugi ekran na koncentryku ) owinąłem i zalałem całość raz jeszcze żywicą.
    Powstaje sztywna i szczelna cewka.
    To dość dawno i nawet schematu już nie mam.
    Nawet zrobiłem płytkę - jedną - a nie dwie.
    Ale jakoś mi się znudziło.
    Pozdrawiam.
  • #30
    Anonymous
    Level 1