Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

"Cut-off" do instalacji gazowej samochodu

elektryk2000 28 Lut 2004 02:24 6377 33
  • #1 28 Lut 2004 02:24
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    Witam!
    Chcialbym zamontować w samochodzie układ odcinający całkowicie dopływ gazu do kolektora ssącego w momencie hamowania silnikiem. Moja instalacja gazowa nie ma takiej funkcji a przydałaby się ponieważ:
    -w jakimś stopniu ograniczy zużycie paliwa [mój smok ma 2.4 litra ]
    -troszkę oszczędzi klocki hamulcowe [zauwazylem ze gdy puszcze pedal "gazu" i przełączę na benzynę to wzrasta moment hamujący - chyba oczywiste bo sterownik wtrysku benzyny ma cut-off]

    Może ktoś z Grupowiczów miał do czynienia z takim zagadnieniem? Może jest gdzieś opracowany jakiś układ elektroniczny do tego celu?
    Nie chodzi mi o "cuda", układ ma uwzględniać tylko dwa parametry:
    -stan pedału "gazu" (0/1) -mikrowyłącznik gdzieś na przepustnicy
    -prędkość obrotową silnika (cut-off od np. 1500 obr/min)

    Aha, auto Opel Omega 2.4 -wtrysk benzyny wielopunktowy
    instalacja BRC z emulatorem wtryskiwaczy, "zwykła" z mikserem za filtrem powietrza.

    Dziękuję z góry

    0 29
  • #2 28 Lut 2004 13:03
    majonezz
    Poziom 18  

    Wnioskuje, ze masz instalacje brc typu blitz, zgadza sie?

    0
  • #3 28 Lut 2004 15:26
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    Hej, nie mam bladego pojęcia nawet to to "blitz" :wink:
    Dodam, że na przewodzie doprowadzającym gaz do miksera jest taka duża cewka -jakiś elektrozawór? (zamocowany na górze z boku tego reduktora/parownika -czy jak to sie nazywa)

    0
  • #4 28 Lut 2004 16:04
    teges

    Poziom 21  

    Przy pomocy funkcji CUT-OFF nie możesz całkowicie odciąć gazu do miksera gdyż za każdym razem silnik samochodu by gasł /atuator nie nadąży wrócić do pozycji wyjściowej/ W funkcji CUT-OFF ustawiamy trzy parametry a mianowicie: pierwsze to ustalamy obroty silnika przy których powinien zadziałać CUT-OFF, drugie to o ile kroków powinien się zmknąć atuator, ina koniec przy ilu obrotach silnika CUT-OFF powiniwn się wyłączyć aby silnik chodził równo na biegu jałowym.Funkcję CUT-OFF na ogół stosuje się w silnikach w których po zdjęciu nogi z gazu obroty nie chcą spadać tylko się utrzymujma na poziomie ok. 2000 ob/min. np. często się tak zdarza w Oplach Vektra lub Astra.Czyli widzisz sam że to nie jest takie proste jak ci się wydaje.Załóż sobie sterownik z taką funkcją np.Autronik lub Bingo1.2 S / jedne z tańszych na rynku/.Pozdrawiam.

    0
  • #5 28 Lut 2004 17:57
    majonezz
    Poziom 18  

    elektryk2000 napisał:
    Hej, nie mam bladego pojęcia nawet to to "blitz" :wink:
    Dodam, że na przewodzie doprowadzającym gaz do miksera jest taka duża cewka -jakiś elektrozawór? (zamocowany na górze z boku tego reduktora/parownika -czy jak to się nazywa)

    Wiec prawdopodobnie to jest wlasnie blitz, tez mam taką instalacje.
    Według mnie wystarczy zrobic detektor, ktory wykrywa obroty powyzej 1500 i dodatkowo wykrywa takze stan przelacznika biegu jalowego w przepustnicy. Potem trzeba jeszcze zastosowac jakis element sterujacy tym aktuatorem (wlasnie tym, ktorego nazywasz cewką), ktory bedzie odcinał sygnał po spełnieniu tych dwoch warunków (bieg jałowy i obroty >1500). Brzmi prosto, ale jak to zrobic w praktyce? Trzeba poeksperymentowac.
    Aktuator jest sterowany napieciem analogowym, proporcjonalnym do dostarczanej dawki paliwa. Nie wiem jaki prąd on pobiera, ale sądze, ze jako element wykonawczy moze służyć jakiś tranzystor typu bd...
    Ja myślałem też o dodaniu sygnału z potencjometra przepustnicy (TPS) do tego aktuatora, żeby autko miało troszke wiekszego 'buta'. W moim przypadku sygnał z sondy lambda jest opóźniony o ok 2s, więc przy nagłym depnięciu autko przez chwilę chodzi na zbyt ubogiej mieszance. Jak przyjdzie wiosna i zrobi sie cieplej to biore sie do eksperymentowania, bo wlasnie skonczyla mi sie gwarancja na instalke.
    Pozdrawiam.

    0
  • #6 28 Lut 2004 19:13
    carinus
    Poziom 16  

    Majonezz-nie wiem czy uda Ci sie zrobic taka sztuczke z silnikiem krokowym.Tez mam ten problem u siebie poniewaz moja toyota potrafi sie zawieszac na 2.500obr i sterownik gazowy zakladany 5 lat temu nie posiadal funkcji cut-off.Musialem odlaczyc sterowanie wolnymi obrotami ale nadal myslalem o zrobieniu tej przydatnej dla mnie funkcji.Niestety sterowanie krokowcem jest zbyt skomplikowane zeby zastosowac proste uklady.Jedyne wyjscie to podanie na kompa gazowego sygnalu ze mieszanka jest bogata i zmuszenie do zdlawienia przeplywu w pewnym zakresie obrotow.

    0
  • #7 28 Lut 2004 20:58
    rafikc
    Poziom 12  

    BRC ma w swojej ofercie zestaw cut-off.Jest to zawór na przewód gazowy plus sterownik ,który podpina się pod impuls wtryskiwacza benzyny.Jeśli na benzynie występuje cut-off to zawór zamyka dawkę gazu.Raz montowałem taki zawór i pomogło,innym razem samochód przestał się wieszać ale zaczął szarpać ,tak więc nie zawsze pomaga i musiałem zmienić centralę na taką z funkcją cut-off.

    0
  • #8 28 Lut 2004 21:09
    majonezz
    Poziom 18  

    carinus napisał:
    Majonezz-nie wiem czy uda Ci się zrobic taka sztuczke z silnikiem krokowym.Tez mam ten problem u siebie poniewaz moja toyota potrafi się zawieszac na 2.500obr i sterownik gazowy zakladany 5 lat temu nie posiadal funkcji cut-off.Musialem odlaczyc sterowanie wolnymi obrotami ale nadal myslalem o zrobieniu tej przydatnej dla mnie funkcji.Niestety sterowanie krokowcem jest zbyt skomplikowane zeby zastosowac proste uklady.Jedyne wyjscie to podanie na kompa gazowego sygnalu ze mieszanka jest bogata i zmuszenie do zdlawienia przeplywu w pewnym zakresie obrotow.

    Właśnie chodzi o to, że u mnie (i prawdopodobnie u kolegi elektryka2000) nie ma normalnego silnika krokowego tylko taki jakby zawór, który działa na analogowe napięcie. Ma tylko dwa zaciski.

    0
  • #10 28 Lut 2004 22:40
    szymtro
    Poziom 30  

    Pewnie macie zawór nie z silnikiem krokowym a zwykłą cewką w środku. Coś jak do sterowania obejściowym kanałem powietrza w citroenie i peugeocie. Jeżeli tak jest to wystarczy odłączać to urządzenie(ewentualnie jakaś emulacja żeby centralka LPG nie głupiała) i do tego dorobić jakiś prosty obwodzik - sygnał z TPS i kontrola obrotów. Powinno wystarczyć. Jeżeli macie jakieś mierniki(albo oscyloskop to będzie łatwiej rozpoznać ten zawór.

    0
  • #11 28 Lut 2004 23:14
    blokus
    Poziom 10  

    elektryk2000 napisał:
    Witam!
    zauwazylem ze gdy puszcze pedal "gazu" i przełączę na benzynę to wzrasta moment hamujący - chyba oczywiste bo sterownik wtrysku benzyny ma cut-off


    Skoro na benzynie dziala cut-off to dlaczegoby nie znalezc zaworu odcinajacego benzyne i podlaczyc sygnal przez przekaznik do zaworu gazu.

    Krzysiek

    0
  • #12 29 Lut 2004 01:08
    majonezz
    Poziom 18  

    blokus napisał:
    elektryk2000 napisał:
    Witam!
    zauwazylem ze gdy puszcze pedal "gazu" i przełączę na benzynę to wzrasta moment hamujący - chyba oczywiste bo sterownik wtrysku benzyny ma cut-off


    Skoro na benzynie dziala cut-off to dlaczegoby nie znalezc zaworu odcinajacego benzyne i podlaczyc sygnal przez przekaznik do zaworu gazu.

    Krzysiek

    Ten zawór to wtryskiwacz i zastanów sie czy to na pewno takie proste :/
    rafikc napisał:
    BRC ma w swojej ofercie zestaw cut-off.Jest to zawór na przewód gazowy plus sterownik ,który podpina się pod impuls wtryskiwacza benzyny.Jeśli na benzynie występuje cut-off to zawór zamyka dawkę gazu.Raz montowałem taki zawór i pomogło,innym razem samochód przestał się wieszać ale zaczął szarpać ,tak więc nie zawsze pomaga i musiałem zmienić centralę na taką z funkcją cut-off.

    Ja odbiegne troche od tematu, ale nie wiem czemu nie mozna po prostu wywalić ten cały pseudo komputer gazowy, podłączyć lambde tam gdzie była (do ECU) i sterować tym zaworem (aktuatorem) na podstawie czasu wzietego z wtryskiwacza. Im dluzszy czas wtrysku, tym wyzsze napiecie i wiecej gazu leci. Wtedy mamy zachowane cut-off, TPS, i w ogole wszystko ;-). Co o tym sądzicie?

    0
  • #13 29 Lut 2004 15:21
    carinus
    Poziom 16  

    Nie ma sensu sterowanie na podstawie sygnaly z wtryskiwaczy poniewaz ciezko bedzie wykorzystac ten sygnal.Wszystko opiera sie i tak na danych z sondy i paru innych czujnikow ale dla nas najwazniejsza jest sonda i TPS.Dlatego lepiej nie kombinowac z tym tylko kupic najtanszy komputerek gazowy albo taka przystawke jak opisywal Rafikc.Przystawka to dobry pomysl a to ze sie wieszala to juz pole do popisu w przerobkach.

    Rafikc-ile takie cos kosztuje?

    0
  • #14 29 Lut 2004 16:24
    szymtro
    Poziom 30  

    Jeżeli ten zawór rzeczywiście steruje się PWM(czasem włączenia) to popieram pomysł podłączenia go pośrednio pod wtryskiwacze. W ten sposób jest zrobina instalacja wtrysku gazu. Zapewni to najlepsze parametry pracy silnika zarówno na gazie jak i na benzynie). Problemem napewno będzie zrobienie sterownika(układu pośredniego). Jeżeli ktoś się boji to można to wykonać na zwykłych układach analogowych. Sygnał z czterech wtryskiwaczy zamieniać na napięcie a tym napięciem sterować wypełnieniem sygnału do zaworu gazowego. W teorii wygląda że powinno działać. W praktyce trzeba by się pobawić - bo trzeba to jakoś wyregulować.
    Pomysł jest trochę skomplikowany ale efekty mogą być zaskakujące. Zastanawia mnie czy takie zawory(z instalacji LPG) można zakupić oddzielnie?

    0
  • #15 29 Lut 2004 17:14
    dareksp9
    Poziom 12  

    Atuator taki jak w centrali Blitz reagujący na prąd płynący przez niego, czy też zrobiony na silniczku krokowym sterowany jest z sondy lambda w czaie jazdy i na wolnych obrotach. Wtryskiwacze są podpięte pod emulator (rezystory ok 15om) po to, aby centrala benzynowa miała informację, że wtryski pracują a nie są odcięte. Centralki gazowe z funkcją cut-off mają dodatkowo podpięty sygnał TPS (położenie przepustnicy). Mając impulsy zapłonu silnika i położenie przepustnicy centralka po zdjęciu pedału gazu, jeśli obroty są wyższe niż 2000-2500 (ustawiane z oprogramowania) ustawia atuator na ok 30% otwarcia. Po obniżeniu obrotów poniżej zadanego progu (jeśli pedał gazu jest w pozycji wyjściowej) atuator zostaje przełączony ponownie na sterowanie sondą lambda. Co do instalacji wtrysku 4 generacji to zupełnie inna zasada pracy centrali i sterowania wtryskami (centrala uczy się z komputera benzyny i według niego poprawia parametry). Wszystkie elementy zestawu gazowego można zakupić oddzielnie (one też się psują:) )

    0
  • #17 29 Lut 2004 17:57
    szymtro
    Poziom 30  

    A ile kosztuje sam zawór ustalający przepływ LPG(ale nie ten z silnikiem krokowym)?

    0
  • #18 29 Lut 2004 20:26
    dareksp9
    Poziom 12  

    Attuator do centralki blitz kosztuje prawie 400zł!! gdyż jest chroniony patentem BRC. Lepiej wykonać sterownik na silniczku krokowym. Można go dostać w cenie już od ok.200zł. Najlepiej podejść do zakładu montującego instalacje gazowe i zapytać w jakiej cenie mogą sprzedać.


    Blitz 1500zł to jest komplet centrala, zbiornik, wielozawór, reduktor, attuator. No chyba, że mają marżę 100% na centralce. To jest bez montażu cena

    Tylko pamiętajcie wszystkie przeróbki wykonane samodzielnie w instalacji mogą nie przejść przeglądu z powodu braku atestu (konieczny będzie demontaż raz w roku)

    0
  • #19 29 Lut 2004 21:01
    majonezz
    Poziom 18  

    szymtro napisał:
    Jeżeli ten zawór rzeczywiście steruje się PWM(czasem włączenia) to popieram pomysł podłączenia go pośrednio pod wtryskiwacze. W ten sposób jest zrobina instalacja wtrysku gazu. Zapewni to najlepsze parametry pracy silnika zarówno na gazie jak i na benzynie). Problemem napewno będzie zrobienie sterownika(układu pośredniego). Jeżeli ktoś się boji to można to wykonać na zwykłych układach analogowych. Sygnał z czterech wtryskiwaczy zamieniać na napięcie a tym napięciem sterować wypełnieniem sygnału do zaworu gazowego. W teorii wygląda że powinno działać. W praktyce trzeba by się pobawić - bo trzeba to jakoś wyregulować.
    Pomysł jest trochę skomplikowany ale efekty mogą być zaskakujące. Zastanawia mnie czy takie zawory(z instalacji LPG) można zakupić oddzielnie?


    Faktycznie lepiej to zrobić na krokowcu, bo z tym blitzem jest jeden problem - kiedyś robiłem taki test - odłączyłem w ogóle sterowanie od tego aktuatora i zgadnijcie co - auto dalej jeździło i to całkiem nieźle. Pewnie mieszanka była ekstremalnie uboga, ale auto całkiem nieźle przyspieszało.
    Według mnie układ, który brałby sygnał z nawet jednego wtryskiwacza (wszystkie wtryskiwacze podają chyba taką samą dawkę w cyklu) i na podstawie długości trwania wtrysku regulowałby pozycje silnika krokowego miałby sens.
    Nie wiem, może jest jednak jakiś problem, skoro producenci instalacji gazowych nie produkują takich patentów, a może po prostu chcą zarobić komplikując układ.

    0
  • #20 29 Lut 2004 21:13
    teges

    Poziom 21  

    szymtro wtryskiwacze benzynowe to zwykłe elektrozawory zasilane 12V.plus po stacyjce minus to impuls z komputera. czas tego impulsu to 3,2milisekundy.Jaki elektrozawór gazowy wysteruje się w tak krótkim czasie? Askoro już mowa o zaworach regulujących ilość doprowadzanego gazu to nie spotkałem się zinnymi jak tylko aktuatorem.Co innego instalacje 4 generacji tam impulsy z wtryskiwaczy benzynowych są przez centralkię gazową przetwarzane i wysyłane jako impuls do wtryskiwaczy gazowych.Uważam że zrobienie czegoś takiego jak funkcja CUT-OFF wlasnym sposobem będzie raczej trudne a wręcz nie możliwe.

    0
  • #21 29 Lut 2004 22:53
    dareksp9
    Poziom 12  

    Faktycznie zawsze jest to attuator ale są dwa rodzaje jeden wykonany na silniku krokowym, drugi taki jak w "blitzu" sterowany prądem. W najtańszych instalacjach gazowych nie ma funkcji cut-off, ew. jest ona zablokowana bo instalatorowi nie chciało się podpiąć przewodu sygnału TPS. Sterownik jest do zrobienia wystarczy, że weźniemy sygnał z cewki zapłonowek (obroty silnika), sygnał TPS (położenie przepustnicy) zależnie od nodelu auta jast tam napięcie zmieniające się od ok 1-5V lub 5-1V (maleje lub rośnie w przypadku naciskania pedału). Na drodze pomiędzy reduktorem a attuatorem montujemy drugi attuator. Jego rola będzie polegała na tym że po zdjęciu nogi z gazu jeśli obroty będą przekraczały np 2000obr/min silniczek zostanie w pozycji 30% otwarcia (nie można całkiem zamknąć bo może nie zdążyć się otwożyć!!!) w innych przypadkach będzie 100% otwarty. Ingerencja w orginalny attuator jest troszkę trudniejsza.

    0
  • #22 29 Lut 2004 23:56
    szymtro
    Poziom 30  

    OK ja wszystko rozumiem. Zajmuję się mikrokontrolerami a zwykłą elektronikę też mam opanowaną w stopniu zaawansowanym. Takie Urządzenia jak centralka LPG to mogę sam sobie w domu zrobić ale nie o to chodzi. Dorobienie układu do cut-off to banalnie proste zadanie.
    Jeżeli chodzi o wtryskiwacze to tam czasy są rzeczywiście rzędu ms ale zmieniają się o około dekadę(3-30ms) i dodatkowo zależą od napięcia akumulatora(mniejsze napięcie = dłuższy czas otwarcia).
    To teraz powiedzmy że robimy sobie układ całkujący(RC) i otrzymujemy jakieś napięcie które zmienia się zależnie od czasu wtrysku. Do tego dobudowujemy wzmacniacz i generator prostokątny o wypełnieniu sterowanym napięciem. Preste nieprawdaż. Ale to tylko do zaworu elektromagnetycznego. Jeżeli chcemy wykorzystać silnik krokowy to trzeba zastosować mikrokontroler. Sprawa jeszcze prostsza(przynajmniej dla mnie) badamy sygnał tylko na jednym wtryskiwaczu(mierzymy czas impulsu) i załeżnie od jeszcze paru innych warunków(dodatkowe nastawy) sterujemy silnikem w lewo lub w prawo. Przy okazji - czy ktoś wie jle jest kroków między pełnym otwarciem a zamknięciem i jak szybko silnik może się zamknąć i otworzyć?
    Z tego co widziałem w centralce LPG to tam niema cudów - jeden mikrokontroler typu ATmega8 dotego układ sterujący silnikem krokowym = MAKS 50zł. Reszta kasy to kod programu i czysty zysk producenta(to takie samo ździerstwo jak Microsoft)
    Swoją drogą szkoda że niemam gazu w swoim aucie bo bym coś pokombinował.

    0
  • #23 01 Mar 2004 03:42
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    Serdeczne dzięki wszystkim za odpowiedzi! Tyle tego jest że muszę najpierw poczytać :wink:
    Mam na początek parę wątpliwości:

    -Czy atuator w stanie 0 (bez napięcia) zamyka całkowicie przepływ gazu??

    -Rozumiem, że do wyłączania dopływu gazu do miksera stosowanie elektrozaworu ciekłego gazu przed reduktorem nie ma sensu ze względu na dużą bezwładność (chwilkę potrwa zanim opróżni się reduktor) i odcięcie przy hamowaniu silnikiem nie będzie natychmiastowe. Mam rację??

    Widzę że większość Waszych propozycji jest "zaawansowana technicznie" i z pewnością wykonanie ich mnie przerośnie. Chodziło mi o coś bardzo prostego, tzn. w miarę prosta elektronika przetwarzająca prędkość silnika na napięcie które po przekroczeniu określonego poziomu (prędkości silnika) odetnie zasilanie gazem pod warunkiem puszczonego pedału gazu (mikrowyłącznik na przepustnicy lub jak piszecie sygnał TPS - nawet lepiej).
    Tylko gorzej z elementem wykonawczym - co ma nim być?? :?

    :arrow: Dareksp9 Dzięki za instrukcję!
    Pozdrawiam

    0
  • #24 01 Mar 2004 06:27
    Jarooo!!!
    Poziom 16  

    Witam!!!
    funkcjia "cut-off" jest prosta do zrealizowania opcja instalacji LPG, niestety nie dla instalacji BLITZ. Ta funkcje posiada JUST ale jak mowil mi instalator BRC , ze "gubi" nastawy po zdjeciu nap. zasilajacego!!!

    0
  • #25 01 Mar 2004 07:01
    mkos1
    Poziom 29  

    Witam !
    Tak wracając do cen to jednak bym zaproponował montaż przykładowo Autronica AL700, którego koszt z montażem nie przekracza 400 PLN a jest tam wszystko co potrzebne - poza emulatorem wtrysków, który nie zawsze jest wymagany.
    W takim przypadku masz założony komplet i nikt się nie może do Ciebie "przyczepić" na przeglądzie bo faktycznie, niektórzy co kontrolują samochody na przeglądach baaardzo krytycznym wzrokiem patrzą na wszelkiego rodzaju "pająki".

    Pozdrawiam !
    Marek
    P.S. Jeśli ktoś z Was potrzebuje manuala do AL700 to proszę o info lub maila na PW.

    0
  • #26 01 Mar 2004 19:02
    carinus
    Poziom 16  

    Pomyslalem nad innym rozwiazaniem problemu.Zaczne sterowac elektromagnesem regulatora wolnych obrotow i bedzie to latwiejsze do wykonania.Kanal bedzie zamkniety to i mieszanka bedzie odcieta i jest wtedy mniejsza bezwladnosc ukladu,chodzi mi o czas dotarcia dawki gazu do kolektora ssącego.
    Ostatnimi czasy wywalilem calkowicie komputerek gazowy z racji jego zacofania technicznego,Stefanelli bez mozliwosci programowania.Po wywaleniu tego kompa spadlo mi zuzycie gazu.Mam teraz niby instlke I gen.lecz zalozylem aktuator sterowany recznie z kabiny.Informacje o mieszance biore ze wzkaznika napiecia sondy.

    0
  • #27 01 Mar 2004 19:37
    dareksp9
    Poziom 12  

    carinus napisał:
    Pomyslalem nad innym rozwiazaniem problemu.Zaczne sterowac elektromagnesem regulatora wolnych obrotow i bedzie to latwiejsze do wykonania.Kanal bedzie zamkniety to i mieszanka bedzie odcieta i jest wtedy mniejsza bezwladnosc ukladu,chodzi mi o czas dotarcia dawki gazu do kolektora ssącego.
    Ostatnimi czasy wywalilem calkowicie komputerek gazowy z racji jego zacofania technicznego,Stefanelli bez mozliwosci programowania.Po wywaleniu tego kompa spadlo mi zuzycie gazu.Mam teraz niby instlke I gen.lecz zalozylem aktuator sterowany recznie z kabiny.Informacje o mieszance biore ze wzkaznika napiecia sondy.


    A co to jest elektromagnes regulatora wolnych obrotów??
    Kolega pozatym jedzie samochodem i całe czasy reguluje skład mieszanki? Bo tak z tego wynika.

    0
  • #28 01 Mar 2004 19:55
    teges

    Poziom 21  

    szymtro aktuator pracuje w zakresie od 0 do 255 kroków, ale podczas programowania centralek róznych producentów zauważylem że silniczek ten praktycznie nie otwiera się więcej niż na 120 kroków,natomiast PWA - pozycja wyjściowa aktuatora wach się od 85 do 95 kroków dla silników o średniej mocy.

    0
  • #29 01 Mar 2004 20:48
    szymtro
    Poziom 30  

    OK ustaliłem conieco.
    Po pierwsze aktuator z silnikiem krokowym jest zbudowany z gwintu który się wkręca w element zamykający. W ten sposób jest zrobione ograniczenie górnego położenia(dalej niż gwint się nie wkręci) dolne położenie jest ograniczone konstrukcją(ogranicznik) i silnik dalej się nie wykręci. Ponieważ jest to dosyć małą moc to przejście z zamkniętej do otwartej zajmuje ok 1,5 sekundy(nowy zawór). I skąd wy bierzecie te 255. Mnie udało się przekręcić taki aktuator do 342(od samego początku do końca) Te 255(a właściwie 256 pozycji bo i 0) to ograniczenie komputerka LPG(liczba 1 bajtowa = 256 kombinacji). Najciekawsze jest ustalanie początku(stanu zamknięcia zaworu) centralka próbuje go zamknąć przez jakieś 2,5 sekundy a potem przyjmuje że to położenie jest zerowe(0) i od niego zaczyna pracę. Jedną centralke LPG jką widziałem nie przejmowała się wcale pozycją tylko jak mieszanka była za bogata to starała się zamykać zawór(pomimo tego że silnik był już na końcu).
    Ustaliłem też że pozycja zaworu nie zmienia się tak bardzo w zmiennych warunkach pracy silnika(bieg jałowy , przyspieszanie itp) Dlatego twierdze że to sam silnik poprzez mikser reguluje sobie mieszankę gazu(tak jak w gaźniku).
    Zainteresowałem się też wtryskiwaczami gazu(gazu lotnego). Gdzie można kupić jeden wtryskiwacz tego typu(jeden nie całą listwę)? zastosowanie takiego wtryskiwacza było by najlepszym rozwiązaniem bo wtedu rzeczywiście mo żna go podłączyć bezpośrednio do wtryskiwaczy benzynowych(przez prosty układ dopasowywyjący długość impulsu).

    0
  • #30 01 Mar 2004 23:04
    majonezz
    Poziom 18  

    carinus napisał:
    Pomyslalem nad innym rozwiazaniem problemu.Zaczne sterowac elektromagnesem regulatora wolnych obrotow i bedzie to latwiejsze do wykonania.Kanal bedzie zamkniety to i mieszanka bedzie odcieta i jest wtedy mniejsza bezwladnosc ukladu,chodzi mi o czas dotarcia dawki gazu do kolektora ssącego.
    Ostatnimi czasy wywalilem calkowicie komputerek gazowy z racji jego zacofania technicznego,Stefanelli bez mozliwosci programowania.Po wywaleniu tego kompa spadlo mi zuzycie gazu.Mam teraz niby instlke I gen.lecz zalozylem aktuator sterowany recznie z kabiny.Informacje o mieszance biore ze wzkaznika napiecia sondy.

    Jest jeden problem z tym elektromagnestem, ale dobrze kombinujesz.
    Przez dysze tego elektrozaworu nie pojdzie takie cisnienie. Membrana w parowniku sie nie otworzy i gaz nie poplynie.
    Dlatego musialbys zastosowac reduktor do instalacji z wtryskiem gazu.
    Te reduktory są sterowane z MAP sensora.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo