Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

problem z ładowaniem w ursusie C-385

Chudinimagic 03 Sep 2008 20:30 4622 8
Testo
  • #1
    Chudinimagic
    Level 2  
    Witam kolegów. Mam taki oto problem: założyłem do mojego ciągnika alternator z wbudowanym regulatorem napięcia ( alternator bosch,, dla pewności wymieniłem regulator na nowy) poprzednio był altek 6 diodowy bez wbudowanego regulatora. Alternator podłączony jest poprzez żarówkę 12V/4W do gniazda nr 15 stacyjki. I teraz: przy wyłączonym silniku żaróweczka świeci normalnie, natomiast przy zapalonym żarówka żaży się bardzo słabo. Sprawdzałem miernikiem napięcie: przy wyjściu z alternatora jest dobre 14,7- 14,8V dochodząc do żarówki jest takie samo, natomiast po wyjściu z żarówki jest już 12,7- 12,8V, gdy odłączę wtedy żarówkę i podłączę przewód pod +idący do rozrusznika ładowanie jest.. ale, bardzo, bardzo wolno rośnie z wartości ok 13V do 14,4V. Dodam że wymieniałem żarówki, nawet całą kontrolkę, próbowałem tez podłączyć dwie takie żaróweczki szeregowo i równolegle ale to nic nie pomagało. Proszę o porady w tej sprawie i z góry dziękuję. Wiem rozpisałem sie trochę ale chciałem przedstawic problem w jasny sposób:D

    Dodano po 10 [minuty]:

    acha i jeszcze jedno w jakim obwodzie powinien sie znajdować wskaźnik ładowania??
  • Testo
  • #2
    hobbyelektronik
    Level 27  
    Nie wiem jakiego problemu szukasz, skoro jest wszystko jak książka pisze.Lekkie żarzenie żarówki wskazuje że masz dobrze naładowany akumulator.
    Odnośnie obwodu ,to nie ma znaczenia czy to zacisk15 czy 30 ,byle żaróweczka gasła po wyłączeniu kluczyka stacyjki.
    Poczytaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic72995-0.html

    Powodzenia...........
  • Testo
  • #3
    Chudinimagic
    Level 2  
    problem jest taki że przy poprawnym podłączeniu tegoż obwodu nie mam ładowania na akumulatorze. Napięcie to "ginie" na kontrolce ładowania Moim zdaniem, czy akumulator nowy czy stary żęch:D powinien byc cały czas ładowany. Fakt akumulator funkiel nówka niedawno założona. Jutro spróbuje założyć stary akumulator i napiszę czy to cos dało.
  • #4
    Andrzej Muciek
    Level 11  
    Wymontuj alternator z ciągnika i sprawdź na stanowisku do badania alternatorów.Wtedy będzie pewne jaka jest jego sprawność.
    Jeśli na ciągniku był dobrze podłączony,to żarówka kontrolki nie miała prawa się żarzyć (oczywiście przy pełnym wzbudzeniu).
    Żarzenie wskazuje na uszkodzenie diody w mostku prostowniczym lub uzwojenia stojana (mniej prawdopodobne).
  • #5
    andrzej0769
    Level 19  
    Kolego ciągnik ten powinien posiadać amperomierz i zasilanie właśnie idzie przez niego do alternatora.Sprawdź zasilania przy amperomierzu i alternatorze,naciąg paska.Jak zachowuje się amperomierz?
  • #6
    Macias871
    Level 12  
    Może cos z regulatorem!
  • #7
    viper555
    Level 39  
    Sugestia -Andrzej Muciek- jest prawidłowa.P
  • #8
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Andrzej Muciek wrote:
    Wymontuj alternator z ciągnika i sprawdź na stanowisku do badania alternatorów.Wtedy będzie pewne jaka jest jego sprawność.
    Jeśli na ciągniku był dobrze podłączony,to żarówka kontrolki nie miała prawa się żarzyć (oczywiście przy pełnym wzbudzeniu).
    Żarzenie wskazuje na uszkodzenie diody w mostku prostowniczym lub uzwojenia stojana (mniej prawdopodobne).


    Trudno laikowi wytłumaczyć, ale: kontrolka ładowania wpięta prawidłowo w obwód nie ma prawa się świecić/żarzyć przy prawidłowej pracy alternatora .Początkowo płynie poprzez nią prąd wzbudzenia, czyli się świeci, w momencie gdy alternator zaczyna wytwarzać prąd, napięcie wytworzone przez niego zaczyna być wyższe niż napięcie instalacji, na skutek czego napięcia się znoszą i żarówka przestaje świecić. Do sprawdzenia na ciągniku : zobacz czy podczas pracy alternator,a w szczególności jarzmo uzwojenia nie nagrzewa się nadmiernie, świadczyło by to o zwarciu w uzwojeniu. Dalej po rozmontowaniu alternatora trzeba sprawdzić diody, zarówno prostownicze, jak i wzbudzenia - możliwe że któraś jest uszkodzona, chociaż przy uszkodzeniu jednej diody wzbudzenia, pomimo świecenia się kontrolki alternator przeważnie ładuje, no i w następnej kolejności szczotki oraz przejście pomiędzy pierścieniami ślizgowymi, czy jest ciągłość uzwojenia wirnika.
  • #9
    Chudinimagic
    Level 2  
    Witam i dziękuje bardzo za rady. Problem naszczęście rozwiązałem: po rozebraniu alternatora ( oczywiscie niepotrzebnym:D ) zauważyłem że luźny jest styk B+, wystarczyło tylko dokręcić nakrętkę... i ładowanie jest rewelacyjne 14,5 na akumulatorze. Jeszcze raz dziekuję za porady. Temat uważam za zamknięty.