Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podgrzewanie płynu chłodzącego

lenin10 04 Gru 2009 15:29 60687 64
  • #31
    Mietek1976
    Poziom 13  
    Dzisiaj po testach okazało się że po 10 km na jednej grzałce ciepło z nawiewu zaczeło lecieć po 700 metrach jazdy (bez podgrzewaczaleciał po 3 km). Teperatura po 10 km wzrosła z 70 do 80 stopni.Zaznaczam że termostat i cała reszta jest sprawna.Odnosze wrażenie że to niezły wynik ale nigdy nie jest na tyle dobrze żeby nie mogło byc lepiej.Jutro będę testował trzy grzałki z termostatem 15 stopni.Pod uwagę biorę tęperaturę zewnetrzną +/_ 1 stopień różnicy i po całonocnym postoju.
  • Relpol przekaźniki
  • #32
    tzok
    Moderator Samochody
    Weź pod uwagę zwiększone zużycie energii, a zatem i zwiększone zużycie paliwa... nie mówię, że nie warto, ale dobrze jest to przeliczyć.
  • Relpol przekaźniki
  • #33
    Mietek1976
    Poziom 13  
    Kto będzie patrzył na większe spalanie przy 5l/100km.Po dzisiejszych testach okazało się że ciepło zaczyna lecieć też po 700 m ale z większą wydajnością.Po niedzieli postaram się przeprowadzić kontrolkę do kabiny i będę prowadził dalsze obserwacje.
    Kolego TZOK muszę przyznac ze masz dużo racji (trzy świece po 20A=60A) Nic za darmo,jeżeli chce się komfortu szybko odmrażającej się szyby przedniej to trzeba za to płacić.Zrozumieją mnie Ci co po mrożnej nocy w pracy rankiem rozmrażają auta.Jak będę miał więcej informacji to postaram sie dorzucić.Rokowania narazie nie są złe.
  • #34
    grzechu913
    Poziom 10  
    tez mam to zalozone,tyle ze na wyjsciu z nagrzewnicy i wejsciu do silnika ,efekt taki ze silnik sie szybciej nagrzewa temp robocza (mowa o wskazniku na desce ,jest na polowie ,czyli tak jak w czasie dluzszej zjazdy)nastepuje po przejhechaniu 2,5km ,auto palone z beni i odrazu na LPG,temp zewn.-3 do max +2st .Zalozony kruciec ktory kosztowal mnie 100zl przesylka swiece byly w nim,,przewody 4mmkw 3 grzalki ,prad ok 55A zmierzony,alternator 90A aku 60Ah.
    Bede to przekladal pomiedzy silnik a reduktor gazu i zobacze jaki efekt bedzie
  • #35
    Mietek1976
    Poziom 13  
    Jestem po kolejnych testach;temp.zew;ok+2st., czas grzania świec ok.4 min.,pobór prądu 60 A,oprócz głosniejszej pracy alternatora (120 A)narazie same plusy :),powiew ciepłego powietrza na przednią szybę pojawia się po ok. 30 sekundach na drugim biegu nadmuchu.
  • #36
    roberto-omen
    Poziom 10  
    ja mysle na kupnem tez altka 120A bo 90A to moze byc slabawy troche ,ale poprzednia zime wytrzymal wiec moze nie bedzie tak zle
  • #37
    Mietek1976
    Poziom 13  
    Po dalszych testach wszystko ok. oprócz czasu grzania (za długi) planuje zainstalować czasówkę aby wyłączała grzałki po około 3 minutach.Załączenie następuje po uruchomieniu silnika.
  • #39
    grzechu913
    Poziom 10  
    niby warty ja dodatkowo oblozylem specjalna folia do ocieplen reduktor ,zostawilem tylko otwor z przodu i z tylu na zaciaganie cisnienia zewnetrznego,ogolnie dobrze sie spisuje to wszsytko
  • #40
    Mietek1976
    Poziom 13  
    Po podłączeniu czasówki (2min.50sek.) układ podgrzewacza pracuje bez żadnych zastrzeżeń(jak dla mnie) jest kompromis między poborem energii a dużo wcześniejszym nagrzewaniem się kabiny i silnika(alternator stawia większy opór silnikowi przez co też szybciej się grzeje):D Życze wszyskim kombinatorom z podgrzewaczami cieczy, efektów jeszcze lepszych jak u mnie.
  • #41
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    W końcu ktoś rozwiał wszelkie wątpliwości. Zresztą taki podgrzewacz przydaje się w zimie bo szybciej sie autko nagrzewa, poprzez właczenie podgrzewacza silnik ma większe obciążenie i sam przez to bardziej się grzeje , takie 2 w 1.
  • #42
    sivymirek
    Poziom 12  
    saab 9000 cd 2,0 bez turbo gaz 91r 300tys km
    Równiez od roku posiadam takie podgrzewacze (chyba od renówki Jakiegoś dizla) Na moje oko dobrze sie sprawuje ale pod warunkiem sprawnej instalacji elektrycznej auta Dobry akumulator i dobry alternator Podgrzewacz mam umieszczony w małym obiegu tuz za silnikiem i tuz przed reduktorem Świece załączam po odpaleniu auta na benzynie na jakieś 5 nim włącznik w kabinie i przekaznik od rozrusznika motocykla Np
    Podgrzewanie płynu chłodzącego

    Rerduktor koniecznie musi być wstawiony szeregowo w małym obiegu przed nagrzewnica Nie mogę zrozumiec czego fachowcy od LPG montują równolegle z nagrzewnica Wtedy ciecz ma do wyboru Albo pojdzie sobie przez redukltor i go ogrzeje albo przez nagrzewnice i ogrzeje wnętrze auta Oczywiście pojdzie tam gdzie ma łatwiej A po co dawać cieczy taki wybór;)

    Żeby bardzo nie obciązać akumulatora i alternatora ( a tym samym na darmo palić paliwo) zastosowałem żarówki ledowe Wbrew pozorom nie musi jedna kosztować od20zł w zwysz Trochę pokombinować i za 2-3zł + robota mamy o wiele mocniejsze niz te po 40zł
    Zastosowanie swiateł dziennych z zarówek halogenowych 12v 20W w kloszu
    [img]http://www.lightingstar.pl/aukcje_jpg/produkty/kanlux/jc_basic.jpg[img]
    W dzien światła sa bardziej widoczne niz mijania A i nasza kochana policja nie czepi
    się Nie rzuca się tak w oczy jak doczepiane jak światełka na choince rożnego rodzaju ledowe światła dzienne
    Zamiast 55W+55W+5W+5W(swiatła tylne)+5W+5W(podświetlenie tablicy)+10W obrysówki +inne dodatkowe światła świecące w kabinie mam tylko 40W+ moze góra 3W innych żarówek ledowych (tylko SMD)
    Wieć jak łatwo policzyć o wiele mniej niz w standardzie

    Ktoś tu pisał że jesli się ma sprawny termostat auto czy w zimie czy w lecie tak samo się rozgrzewa Totalna bzdura Owszem tak by było jak by lodowate powietrze chłodziło tylko chłodnicę a nie cały silnik Jesli ma takie auto to i dodatkowo obizolowany termicznie silnik to się z nim zgodzę sam przerabiam samochód tak aby powietrze chłodziło tylko chłodnica a nie cały silnik

    Ps Dzisiejsze samochody maja tylko 35% do 45% sprawności To samo za siebie mówi ze dużo można w nich poprawić;) A co jeszcze daje stosowanie alternatywnego paliwa jakim jest woda;)
  • #43
    Chudson
    Poziom 11  
    Hej , fajna sprawa taki podgrzewacz i zakupiłem go do mojego dieselka żeby szybciej ciepło w aucie było. I moje pytanie czy ma ktoś jakiś fajny układ do sterowania przekaźnikiem aby to obsługiwać. Chciałem wykorzystać mikroprocesor z poloneza i jego funkcję włączania ogrzewania szyby ale niestety z 7 sztuk jakie mam zaden nie działa :/
    Jest on na tyle fajny ,że ma następujące funkcje:
    Włącza się dopiero po odpaleniu silnika ( przewód do kontrolki oleju)
    Włącza się automatycznie w kilka sekund po odpaleniu i tylko przy niskiej temp zew.
    Ręcznie włączyć można dopiero po 30 sek po odpaleniu silnika,
    Wyłącza się automatycznie po 10 minutach

    Ma ktoś pomysł na prosty sterownik włączający się automatycznie zawsze po odpaleniu, działający określony czas i wyłączający się automatycznie oraz z możliwością załączenia ręcznego ?
  • #44
    sivymirek
    Poziom 12  
    Ja ci pokarzę jak ja mam
    Podgrzewanie płynu chłodzącego
    U mnie jest tak ze jak kręci rozrusznik podgrzewacz się wyłacza
    Można się podpiąć do radia W niektórych autach radio też się wyłącza jak się zapala
    Oczywiście samemu trzeba wyłączyć po jakimś czasie podgrzewacz Ale na pewno jak wyłączysz stacyjkę przestanie grzać
    Pamiętaj o grubych kablach Tych z aku przez przekaźnik do świec
  • #45
    Chudson
    Poziom 11  
    Ja zrobiłem troszke inaczej
    PRzycisk 3 pozycyjny. Pozycje
    1Wyłączone
    2Włączona pompka elektryczna przed podgrzewaczem pompująca płyn do nagrzewnicy
    3. Włączona pompka i świece ( obecnie 2 z 3 żeby nie przesadzić z poborem prądu

    Przekaźniki podłączone są z jednej strony do włącznika ( sterowanie minusem) a z drugiej do reflektora (plus) więc włączyć układ mozna tylko przy włączonych światłach ( mam odruch ,że światła włączam po odpaleniu i nie ma problemu ,ze zapomne wyłączyć układ )

    Jednak do pełni sczęscia zdął by się termostat automatycznie włączający i wyłączający układ
  • #46
    karex
    Poziom 11  
    Chudson napisał:

    Jednak do pełni sczęscia zdął by się termostat automatycznie włączający i wyłączający układ


    Np. na Alledrogo znajdziesz termostat bimetalowy rozłączający po przekroczeniu temp. np 60'C abo 70'C. Za 10-12 zł z przesyłką

    Też myślę złożyć sobie takie coś, tylko się zbieram do tego jak sójka za morze :D .
    Lecz postawiłem sobie następujące cele:
    I- warunek działa przy odpalonym silniku (kontrola z zacisku d+ alternatora)
    II- warunek wyłączone grzanie przedniej szyby
    III- warunek wyłączone grzanie świec żarowych
    IV- warunek napięcia na zaciskach akumulatora powyżej 13V
    V- warunek temp silnika poniżej np 60'C
    VI- warunek opóźnienie czasowe załączania po spełnieniu w/w warunków o ok 5-7 sek

    Warunek I może sobie dam spokój bo wystarczy IV, a jakby coś (np. odpalanie z innego auta) mogę przecież odłączyć ręcznie sterowanie. II i III nie wymaga komentarza - każdy z tych odbiorników żre po 50-60 A do tego podgrzewacz 60 A więc musiałbym znosić prąd wiadrami aby wystarczyło :D (u mnie świece żarowe silnika po odpaleniu mogą grzać na dużym mrozie jeszcze do 30 sek wg producenta samochodu). IV warunek daje 100% pewności, że alternator wyrabia się z obciążeniem, bo przekraczając pewien próg poboru prądu z alternatora sterownik silnika obniża napięcie ładowania do poziomu porównywalnego z akumulatorem aby nie zjarać alternatora. Potwierdziłem to latając z miernikiem cęgowym wokół silnika :D . Warunek V chyba oczywisty. A VI warunek jest po to aby przy niespełnieniu IV warunku nie nastąpiło zapętlenie układu. Czyli spada napięcie do 13 V układ się odłącza więc napięcie natychmiast skacze do ponad 14 V i układ się załącza więc napięcie spada do 13 V itd...

    Wiem, że skomplikowałem z pozoru banalny układ ale wykonując takie coś mogę tego używać zapominając o tym. Bez względu na porę roku :D . I tak się zbieram. Najprostszy pomysł (przynajmniej dla mnie) aby powiązać część tych warunków to stany logiczne 0 i 1 . Kiedyś to zrobię :D .
  • #47
    grzegorzdr
    Poziom 11  
    Swój układ z podgrzewaczem skonstruowałem, jak na poniższym schemacie. Kupiłem dodatkowy wyłącznik, taki jak do podgrzewania tylnej szyby i wkomponowałem go w wolne miejsce pod radiem. Ma to tą zaletę, że po włączeniu go jest podświetlony na pomarańczowo sygnalizując pracę podgrzewacza. Napięcie wziąłem ze stacyjki czyli zasilane jest dopiero po przekręceniu kluczyka. Dalej idzie na termowyłącznik zamontowany na gumowym wężu tuż za podgrzewaczem. Po osiągnięciu około 60'C podgrzewacz automatycznie się wyłącza. Zapobiega to zagotowaniu cieczy w podgrzewaczu. Dalej kabel idzie na przekaźnik sterujący pracą świec w podgrzewaczu. Tak skonstruowany układ moim zdaniem jest bezpieczny. Przekaźnik zastosowałem taki jak przy świecach żarowych w Diesel. Całość działa bardzo ładnie. Silnik znacznie szybciej się nagrzewa. Osobiście wykorzystuję dwie świece żarowe w podgrzewaczu przy alternatorze 90A.

    Podgrzewanie płynu chłodzącego
  • #48
    dylus1
    Poziom 16  
    Dzisiaj zamontowałem podgrzewacz do Punto JTD.
    Podgrzewacz za 50 zł pochodzi od Renault Laguny II, jest na 4 świece żarowe po 300Watt. Ja podłączyłem na 3 świece.
    Na razie jest jak na poniższym schemacie.
    Pozostanę przy sterowaniu ręcznym, ale chciałbym jeszcze zabezpieczyć to, żeby nie szło włączyć przy wyłączonym silniku...
    Ale możliwości już opisano powyżej, więc mam z czego wybierać...

    Podgrzewanie płynu chłodzącego
  • #49
    PCcepuk
    Poziom 19  
    spokojnie ustaw na sterowniku 10-20'C nic sie nie stanie,

    ja w alfie jezdziłem tylko miesiac z czujnikiem, potem został całkowicie pominięty i po zapaleniu wystarczyło przegazowac do 2500 obrotów i przełączało natychmiast...
    tak jezdziłem 3 lata, nie wazne czy mróz - 20'C czy lato, jedynie w zimie po zapaleniu jechałem max 1km na beznynie -ot tak sobie tłumaczyłem ze bedzie ok :)

    nigdy nic sie nie stało, zawsze jezdziło a ile paliwa zaoszczędzone :)
  • #50
    Sebastoss
    Poziom 10  
    O widzę pomysłowość kolegów,
    Mam do was pytanko o podpowiedź.

    Mam A3 1.9TDI AHF , rozgrzewanie silnika zimą jest straszne (trzeba przejechać 12Km) no cóź TDI tak ma...ale chcę to zmienić.

    Na Webasto nie mam $$$ bo to potrzeba z 1500zł.
    Mój projekt zakłada szybkie dogrzanie silnika.
    Można zamontować grzałkę DEFA, wtedy pod domem nie ma problemu 240V jest w garażu, A co poza domem (praca)?

    Proszę o propozycję...jak ugryźć temat...
  • #51
    kidu22
    Poziom 35  
    Kolego przecież AHF ma podgrzewacz na 3 świece więcej nie potrzebujesz.
  • #52
    Sebastoss
    Poziom 10  
    No i co z tego? to co jest to jest niewystarczające, silnik by się szybciej zagrzał to go trzymam podczas jazdy na 2500obr/min.

    mam zamiar to zmienić bo jest to niekomfortowa sytuacja.

    może ktoś ma założoną grzałkę układu chłodzenia?
    pozdro.
  • #53
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  
    Mietek1976 napisał:
    Dzisiaj po testach okazało się że po 10 km na jednej grzałce ciepło z nawiewu zaczeło lecieć po 700 metrach jazdy (bez podgrzewaczaleciał po 3 km). Teperatura po 10 km wzrosła z 70 do 80 stopni.Zaznaczam że termostat i cała reszta jest sprawna.Odnosze wrażenie że to niezły wynik ale nigdy nie jest na tyle dobrze żeby nie mogło byc lepiej.Jutro będę testował trzy grzałki z termostatem 15 stopni.Pod uwagę biorę tęperaturę zewnetrzną +/_ 1 stopień różnicy i po całonocnym postoju.


    Na bank coś nie jest w porządku ...80 st po 10 km, to na Alasce silnik szybciej sie nagrzeje. Mój mitsubishi sigma (silnik V6 3.0) zaczyna grzać po 1 km jazdy przy ujemnych temperaturach, bez żadnych wynalazków...
  • #54
    dylus1
    Poziom 16  
    Nie wiem czym koledzy robią te pomiary temperatury, na wskaźniku na desce bym do końca nie polegał, raczej jest obarczony pewnym opóźnieniem.
    Fakt jest taki, że po włączeniu u mnie wszystkich 3 grzałek po około minucie czuć ciepły nawiew, a po ok 2 km można wyłączyć grzanie dodatkowe bo temperatura jest na tyle wysoka, że dochodzi prawie do otwarcia termostatu... (ale to przy 7C powietrza).
    Silnik tez lepiej chodzi bo dogrzany szybciej.:idea:
    Jak dla mnie 3 świece wystarczają...:D
  • #55
    kidu22
    Poziom 35  
    Kol Sebastoss wszystkie VW diesle maja 3 świece i wszystkie tak samo sie nagrzewaja, a że maś coś zepsute w układzie chłodzenia/ grzania to inna bajka.
  • #56
    robokop
    Moderator Samochody
    A dołożenie dodatkowego podgrzewacza zasilanego z instalacji pojazdu to perspektywa nieustających wymian alternatora. TDI jako że ma dość dużą sprawność, tzn. mało paliwa jest zamieniane na ciepło ma właśnie pot to dodatkowy podgrzewacz - przy sprawnym układzie chłodzenia i tym podgrzewaczu (czynne wszystkie 3 świece) wystarcza.
  • #57
    kidu22
    Poziom 35  
    Jest jeszcze motyw z wymiennikiem ciepła zasilanym spalinami z EGR no i webasto 5kW.
    Oraz nagrzewnica elektryczna 1000W w nadmuchach tak dla odszronienia szyby.
    Ogrzewany garaż to najwyższy koszt.
  • #58
    Sebastoss
    Poziom 10  
    kidu22... no nie sądzę by coś nie działało, chyba że VAG tego nie widzi.
    Sprawdzę to jeszcze dla pewności raz jeszcze.

    Może ktoś się oriętuje ile WATT mają te grzałki w TDI?

    pozdro.

    Acha jeszcze jedna sprawa, czy sam piec (analogowy) webasto da się podłączyć na tzw pstryczek?
    Tzn: po uruchomieniu silnika robię pstryk i się włącza piec, króry jest wpięty w mały układ obiegu, po dogrzaniu ręcznie wyłączam.
    Gdzieś na forum wyczytałem że analogowy piec można włączyć przez podanie zasilania...


    A tak na marginesie jestem świadom że TDI szczególnie te VD długo się grzeją, sam myślałem że coś z termostatem, profilaktycznie wymieniłem(chyba Wheler) i nic nie dało...
    Dlatego szukam czegoś co ułatwi życie.
  • #59
    kidu22
    Poziom 35  
    Grzałka pobiera 200W x3 sztuki.
    Analogowe da sie podłączyć poprzez ''pstryczek''.
  • #60
    Sebastoss
    Poziom 10  
    hmm. tzn, jest alternatywa, którą można by wykorzystać przy nie za dużym nakładzie finansowym.
    Było by wtedy dogrzewanie jak a mercedesie A170, moja koleżanka ma takie rozwiązanie i bardzo sobie chwali, w aucie robi się ciepło po ok 2 min.
    Z tym że u niej włącza i wyłącza się piec samodzielnie bez udziału kierowcy...

    kidu22 masz może jakieś doświadczenie w podłączeniu pieca?
    Był bym wdzięczny za pomoc.