Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

opel astra III bląd od dawki p0171

tolio 18 Mar 2012 15:56 87083 60
  • #31
    rob4028
    Poziom 25  
    edmaniek1984 napisał:
    Panowie odgrzebuje temat czy ktoś się uporał z tym nieszczęsnym błędem. U mnie ta sama historia dane z zamrożonej ramki identyczne jak w tym poście jak bym je skopiował. Świece nowe egr wyczyszczony wydech szczelny przepustnica czysta i cały czas to samo nie mam już pomysłów mało tego auto jeździ jak złoto nie szarpie nie przerywa nie ma żadnych braków mocy nic po prostu idealnie więc o co chodzi skąd ten błąd.


    Poczytaj To:
    Modele: Silniki: Opcja:
    Astra-G 2003...,Astra-H 2004...2007,Vectra-C 2006...2008,Zafira-B 2005...2007,Meriva 2006...2010 Z16XEP,Z16XEP,Z16XEP,Z16XEP,Z16XEP


    Zażalenie: Klient zgłasza słabe osiągi silnika, świecenie się lampki MIL, zapisane kody TC P0303, P0300, P1300 lub P0171 System ubogiej mieszanki paliwa. Dostosowanie paliwa ustawione na -30% przy częściowym obciążeniu.
    Przyczyna: Zablokowany kanał EGR w kołnierzu kolektora dolotowego.
    Produkcja:

    Środki zaradcze:
    W przypadku reklamacji klienta odłączyć przyłącze zaworu EGR.
    Jeśli problem ustąpi, to jest spowodowany głównie przez zablokowany
    kanał EGR w kołnierzu kolektora.


    Wymontować kolektor dolotowy i sprawdzić kanał EGR wewnątrz
    kołnierza kolektora dolotowego.


    Jeśli kanały EGR są zablokowane, oczyścić je odpowiednim narzędziem.

    Grupa funkcyjna: J - Silnik
    Grupa zażaleń: 20 - Niewystarczająca moc
    Kod usterki: P0171,P0300,P0303,P1300
  • #32
    edmaniek1984
    Poziom 10  
    Kolego rob4028 jak napisałem u mnie silnik cyka jak zegarek nie ma żadnych spadków mocy wypadania zapłonów i innych tego typu historii po prostu wywala mi cały czas ten błąd za uboga mieszanka P171 52 obecny i nie wiem dlaczego zaślepienie egr wymiana świec filtrów nic nie dało błąd powraca cały czas silnik chodzi idealnie. Ma ktoś jeszcze jakieś pomysły???
  • #33
    rob4028
    Poziom 25  
    Miałem wczoraj taki przypadek w Z14XEP. Zapisywał DTC P0170 i P0171.
    Problem leżał po stronie oberwanego cięgna klapy kolektora ssącego.
    Sprawdź może klapy na kolektorze.
  • #34
    wajot
    Poziom 2  
    Witam mam podobny problem:
    Opel Astra H 1.6 twinport Z16XEP 2004 kombi 166 tys km:
    Odczyt błędow po zaświeceniu się pomarańczowej kontrolki wykazał: zbyt uboga mieszanka (P0171). Zauważylem ze na biegu jałowym niekiedy falują obroty, potrafią tez utrzymywać sie na poziomie rzędu okolo 1600 na rozgrzanym silnik. Dzieje się to sporadycznie. Dodatkowo w czasie jazdy naciskając sprzęgło przy zmianie biego obroty potrafią lekko wzrosnac i chwile potem dopiero spadają. Tez dzieje się to nie zawsze. Po skasowaniu błedu i przejechaniu 500km kontrolka znowu zapalila sie i oprócz zbyt ubogiej mieszanki pokazaly sie 2 bledy: siłownik przepustnicy przechodzi w tryb awaryjny oraz bład potencjometru pedalu gazu. nie wiem jak dokladnie te bledy sie nazywaja ani jaki maja numery. Wg mechanika potencjometr pedalu gazu jest ok.

    Czy ktoś czyścil kanal egr w kolektorze dolotwym zgodnie z ta instrukcja wyżej?
    Czy rozwiazaliście problem tego bledu P0171? W jaki sposob i co bylo przyczyną?
  • #35
    edmaniek1984
    Poziom 10  
    Błąd P171 jest błędem widmo możliwości jego pojawiania się jest mnóstwo nieszczelność w dolocie, nieszczelność na kolektorze wydechowym uszkodzona któraś sonda niesprawny katalizator, przepływomierz itd itp bardzo niewdzięczny błąd ja dałem sobie z nim spokój aż padła mi cewka po wymianie cewki przejechałem już 4tyś i błąd nie powraca.
  • #36
    wajot
    Poziom 2  
    No własnie zdazylem sie zorientowac ze to bardzo niewdzieczny i denerwujacy blad.. u mnie cewka byla wymieniana calkiem niedawno. Musze sie przyjrzec czy faktycznie nie dostaje falszywego powietrza i temu egr. Dzieki za odp!:)
  • #37
    rafixx82
    Poziom 2  
    Panowie,

    U mnie dokładnie ten sam problem. Silnik Z16XEP. Po wizycie u mechanika okazało się, że typową przypadłością Z16XEP są zapiekające się pierścienie tłokowe, wskutek czego olej dostaje się do cylindrów. Radzę spojrzeć na zachowanie drugiej sondy lamba, jeśli sonda zaczyna naśladować pierwszą, jest to objaw "niewydolności" katalizatora ze względu na spalony olej.

    Po wymianie pierścieni, problem znika.
  • #38
    wajot
    Poziom 2  
    Ok sprawdze ten trop zwlaszcza ze zaczal mi brac wiecej oleju wiec to moze byc to. Jakie mniej wiecej koszty tej naprawy? dzieki za info!:)
  • #39
    rafixx82
    Poziom 2  
    Koszt części (wliczając kompletny rozrząd) to 1000 zł. Co do robocizny to się nie wypowiem, bo mam to robione po znajomości za free. Naprawa jest dosyć czasochłonna bo trzeba praktycznie rozebrać i wyczyścić cały silnik.

    Warto jest zainwestować w naprawę, bo bardzo szybko zacznie zatykać się katalizator.
  • #40
    lebiedz8600
    Poziom 9  
    kiedys miałem podobny przypadek z corsa moze to dziwne ale pomogła wymiana czujnika temperatury
  • #41
    rebus8888
    Poziom 10  
    witam mam ten sam błąd silnik 1.6 twinport. wymienione obydwie sondy świece zawór egr wyczyszczony niestety błąd po wykasowaniu ciągle powraca czasami po przejechaniu 200 km a czasami 20. wiec dalem sie na spokój aż do dzisiaj samochód zgasł mi na środku potem ledwo chodził tak jak by nie pracował na którejś świecy najprawdopodobniej padła cewka stoi u mechanika jutro mają go sprawdzać. Sam bład nie powodował niczego wielkiego czasem lekkie szarpnięcie dlatego przestałem z nim walczyć mam go od niedawna troche ponad pół roku drugą sonde wymieniał poprzedni właściciel napisze co i jak jak go naprawią.
  • #42
    edmaniek1984
    Poziom 10  
    Pamiętaj o jednej ważnej żeczy ten silnik nie ma hydraulicznej kompesacji luzu zaworowego. Jeżeli piszesz, że zaczoł nie palić na jeden gar i gaśnie na wolnych to owszem może być cewka, ale również podparty zawór. Nie wiem dlaczego, ale rzadko kto wie, że w 1.6 XEP trzeba regulować luz zaworowy.
  • #43
    rebus8888
    Poziom 10  
    słyszałem kolego iż trzeba to regulować. Na szczęście w nieszczęściu okazało się że była to cewka koszt z wymianą i wykasowaniem błędów 400 zł (cewka delphi) uato odebrałem wczoraj z zaprzyjaźnionego warsztatu zachowuje się dużo lepiej niż wcześniej inna charakterystyka pedału gazu tak jak by silnik zyskał dodatkową moc. czy rozwiąże to problem błędu p0171 dam znać za jakiś czas na razie wszystko gra nadmienię iż w aucie zamontowana jest sekwecnyjna instalacja lpg firmy stag.
  • #44
    rebus8888
    Poziom 10  
    no i niestety minął trochę ponad tydzień zrobiłem ok.500km check znów sie zapalił sprawdziłem jaki błąd metodą gaz hamulec i znowu jest ten sam p0171 lecz auto chodzi idealnie.
  • #45
    reebuus
    Poziom 9  
    Witam. Dołączam się do tematu. Od roku pojawiał się błąd P0171. Auto czasami traciło moc, pracowało nierówno jakby jeden cylinder nie palił. Sonda lambda wymieniona, luzy zaworowe sprawdzone. Po resetowaniu po ok 200 km błąd pojawiał się ponownie. Na drugim biegu auto nieznośnie szarpało przy równym dawkowaniu paliwa. Najczęściej usterka ujawniała się po odpaleniu na zimnym silniku, po przejechaniu ok 10 km ustępowała.
    Tak było do dzisiaj...... silnik zaczął pracować bardzo nierówno, spadek mocy.... Poza P0171 dodatkowo wysypały się błędy P0300, P0301, P0302, P0303, P0304 i (Cylinder "1, 2, 3, 4" Misfire) P0314 (Simple Cylinder Misfire - cylinder not specified).

    Podejrzewam ostatecznie, że to moduł zapłonowy.

    Niebawem dam znać czy udało mi się rozwiązać problem.
  • #46
    reebuus
    Poziom 9  
    Problem dalej nie rozwiązany. Po wymianie cewki usterka nie ustąpiła. Wymieniłem też czujnik wału korbowego i dalej nic. W zeszłym tygodniu wysłałem sterownik silnika do naprawy. Auto uziemione, czekam na sterownik. W między czasie doczytałem, że może to być też wina: czujnika wałka rozrządu, wtrysków lub egra...
  • #47
    rebus8888
    Poziom 10  
    panowie dobre wiesci. problem rozwiazany po wizycie w kolejnym warsztacie zdiagnozowali znow ta sonde ktora wymienialem wiec przestalem jezdzic do tych wszystkich paprakow. zaslepilem ze szwagrem zawor egr. zaslepka wycieta z puszki po piwie zrobione otwory tylko na sruby auto jezdzi jak nowe szarpanie ustapilo a ostatnio mialem juz tak ze na nizszych biegach nie dalo sie jezdzic. oczywiscie po zaslepieniu wywalilo ten sam blad ale to tylko dowod na to ze egr jest walniety i on odpowiadal za ta cala karuzele szarpania. aktualnie jezdze z zaslepka ok tygodnia jest git. rozgladam sie za nowym egr.
  • #48
    reebuus
    Poziom 9  
    No ja się wysiliłem i zamówiłem zaślepkę EGRa i uszczelkę. Jutro powinienem mieć i po południu zabieram się do roboty. Zaślepka nie pełna a z dwoma małymi dziurkami, żeby komp błędów nie wywalał. Sam EGR zamierzam wyczyścić i usprawnić jeśli będzie zawalony. Chodzi o to żeby komp nim sterował, zamykał się i otwierał, a zaślepka z otworkami żeby go całkiem nie uszczelnić. Auto nie znośnie szarpie na małych biegach nie da się jeździć. Po chwilowej jeździe pod obciążeniem wywala jeden cylinder. Zobaczymy czy pomoże.
  • #49
    rebus8888
    Poziom 10  
    mi bład wywalilo ale samochod po zaslepieniu przestal szarpac w miedzyczasie zrobilem juz trase nad morze i wszystko gites. egr byl wczesniej czyszczony ale to nic nie dalo. szukam nowego ale ciezka sprawa z racji tego ze jestem na wakacjach a w necie nie ma nic sensowneo bynajmnej nie znalazlem same uzywki. jesli ktos ma namiar na jakis nowy bede wdzieczny za linka.
  • #50
    reebuus
    Poziom 9  
    Witam wszystkich po krótkiej przerwie - problem zażegnany!
    Napiszę w skrócie co i jak, silnik Z16XEP.
    - szarpanie auta, na 1 i 2 biegu nie da się normalnie jeździć,
    - wypadanie zapłonu na jednym cylindrze po jeździe na 3 i 4 biegu w zakresie 1500 - 2500 obr./min, nierówna praca silnika do czasu ponownego uruchomienia,
    - spadek mocy.
    Drugi błąd był najgorszy i zbił mnie z tropu przy pierwszych próbach naprawy.
    Wykonane naprawy:
    1) wymiana modułu zapłonowego (miałem podróbę, nowa 300 zł) - brak rezultatów
    2) wymiana czujnika położenia wału korbowego (nowy 120 zł) - brak rezultatów
    3) wymiana czujnika położenia wałka rozrządu (nowy zamiennik 200 zł) - brak rezultatów
    4) regeneracja sterownika silnika (300 zł) - brak rezultatów
    5) zaślepienie EGR (zaślepka, uszczelka -36 zł) - wszystkie objawy ustąpiły

    Po odkręceniu EGRa nie był od specjalnie zapchany ale okopcony. Wyczyściłem go w miarę możliwości poruszałem grzybkiem, prysnąłem WD40, następnie zamontowałem z zaślepką (blok - uszczelka - zaślepka - EGR). Podobno sam EGR powinien być sprawny przy zaślepianiu. Komputer nim steruje, zamyka i otwiera ale spaliny nie przedostają się z powrotem do obiegu.

    Od naprawy zrobiłem 650 km (połowa po górach), średnie spalanie 5.9, Ostatnie 170 km spalanie 5,07 (wszystkie jazdy z prędkością od 60 do 90 km/h).

    Nie polecam wymiany EGR, chrzanić ekologię. Pozdrowienia.
  • #51
    rebus8888
    Poziom 10  
    gratuluje wytrwalosci! tez nie bede wymienial egr za duzy koszt a z zaslepka jest ok. zrobilem juz ok 700km nic nie szarpie spalanie w normie. jedyne co bym zrobil to wymienil zaslepkie samorobkie na taka co ty masz i wykasowal bledy bo rozumiem ze komp ci sie nie swieci? dasz jakis namiar gdzie to kupiles?
  • #52
    reebuus
    Poziom 9  
    Zaślepkę kupiłem na allegro, wpisz hasło "zaślepka egr astra H z16xep" i sprawdź czy sprzedający ma również uszczelki. Aha, jak odkręciłem egr to dokładnie oczyściłem powierzchnie styku (blok silnika i EGR) beznyną ekstrakcyjna i drobnym papierem ściernym. Miałem taki twardy czarny nalot. Uszczelka, a raczej podkładka była cieniutka i metalowa (chyba oryginalna, wywaliłem ją) i sadza pewnie penetrowała szczeliny.
  • #53
    rebus8888
    Poziom 10  
    dzieki już zamówiona razem z uszczelką i tymi małymi dziurkami. dam znac za jakis czas po zamontowaniu i wykasowaniu błędu co sie dzieje ale mysle ze bedzie gites pozdro
  • #54
    rebus8888
    Poziom 10  
    witam ponownie niestety u mnie jest lipa. po założeniu uszczelka zaslepka uszczelka egr auto szarpie tak samo jak wczesniej. zaslepkie kupilem taka jak ty z dwoma dziurkami zawor egr podpiety nie da sie jezdzic co dziwne bo na pelnej zaslepce z puszki bylo ok. napisalem do sprzedajacego stwierdzil ze ta zaslepka z dziurkami to jest do sprawnego zaworu egr a do zepsutego potrzebna jest bez dziurek plus emulator (ktorego nigdzie na allegro do naszego silnika nie ma) zeby nie wywalalo bledu. jak dla mnie nonsens po co zaslepiac sprawny egr guzik to da. wkurzylem sie i odpielem wtyczkie egr auto chodzi jak rakieta hehe tyle ze nastepny blad wywalilo od egr 1405 jak dobrze pamietam i teraz juz sam nie wiem co mam zrobic im wiecej czytam tym bardziej glupi jestem. sugerujac sie odpowiedzia sprzedawcy wychodzi na to ze ty miales sprawny egr ;)
  • #55
    daniel michal
    Poziom 1  
    mam ten sam problem i nie wiem co robic. rybus pisz jak ty to naprawiles
  • #56
    adamek73
    Poziom 2  
    Witam!

    Właśnie spędziłem 2 tygodnie na ustalaniu przyczyny błędu 017152 (zbyt ubogi skład mieszanki)
    Moja historia:
    Po rocznej bezawaryjnej eksploatacji 8 letniej astry zaświeciła się złowroga żółta kontrolka
    Pojechałem na komp podłączyli pomyśleli i stwierdzili że to jakiś przypadek.

    1. Błąd skasowany po problemie.
    Z uwagi na tegoroczne upały stwierdzili że elektronika nie lubi upałów...
    Po przejechaniu 200 km znowu wywala błąd i tylko tyle żadnych szarpań, przepałów utraty mocy...
    Z braku czasu na szukanie przyczyn dokręcam kolejna 1500 km na liczniku i zaczyna się szarpanie przy przyspieszaniu i brzydki metaliczny stukot (jak dźwięk spalania stukowego) tylko podczas przyspieszania - wciśnięcia gazu.
    Gdy silnik wejdzie na zadane obroty stukot mija i moc wraca.

    2. Powrót do mechaników - komputer i werdykt brzmi - 1 sonda lambda.
    Co zrobić 320 pln mniej w kieszeni ale fura śmiga ładnie.
    Okazuje się ze tylko pierwsze 200 km bo wszystkie usterki wróciły łącznie z świecącą kontrolką.

    3. Jadę na komp ale inny - oryginalny tech oplowski i inny specjalista diagnozuje uszkodzenie termostatu. To akurat łatwo empirycznie sprawdzić mierząc temp płynu chłodniczego..
    Nic poza tym błędów nie dawało wiec pochodzenie błędu 017152 nieznane.
    No i jest 1:0 dla mojego specjalisty bo miał rację - termostat do bani.
    Sam wymieniłem więc byłem tylko kolejne 350 pln w plecy..
    Furka zaczęła śmigać lepiej ale ciągle nie to ciągle ten stukot, brak mocy przy przyspieszaniu i ta cholerna kontrolka!

    4. Ze względu na szarpanie pada pomysł żeby wyczyścić przepustnicę..
    Czyszczę przepustnicę na błysk.
    Lipa, ciągle nie to..

    5.Sprawdzam więc stan świec - no i jedna na 4 garze jest okopcona (ale nie zaolejona).
    Zamieniam świece miejscami i znowu to samo 4 gar nie pali dobrze.
    Myślę że albo wtrysk albo cewka.
    Życzliwi dorzucają jeszcze ciśnienie paliwa. ale z racji wypadania tylko 4 gara pomijam ten temat.

    6. Samodzielnie zamieniam miejscami wtryski koszt 2 godz i 2 browary więc nie najgorzej.. bo diagnostyka na kompie u Opla to 150 pln :)
    Efektu brak - ciągle 4 gar nie pali dobrze ...

    7. Inwestuję kolejne 350 pln w cewkę.
    No i super ! ale do momentu rozgrzania się silnika do 105stC. Po tej magicznej granicy silnik nawiedza stary demon i zaczynają się harce jak wczesniej.
    Kontrolka błędu cały czas się świeci.

    8. Sytuacja mnie przerasta czuję zbliżający się stan przedzawałowy i zaczynam się zastanawiać nad egzorcyzmami.

    9. Odpalam kompa i zaczynam poszukiwania z wujaszkiem google.

    10. Wpadam na info i wpływie rozkalibrowanych czujników temperatury płyny chłodzącego na wywalanie błędu 017152 oraz na banalnej metodzie sprawdzenia poprawności działania zaworu EGR czyli wypięciu wtyczki zaworu z układu (oczywiście na wyłączonym silniku).

    11. Sprawdzam na zimnym silniku rano temperaturę silnka (ukrtyt tryb diagnostyczny na wyświetlaczu) i widze 65 st C!!!

    12. Wymiana 2 czujników temperatury płynu chłodzącego – cena 50 pln za 2 i 1 godz roboty i GAŚNIE kontrolka !!!!!!!!
    Ale niestety szarpanie nie ustaje po nagrzaniu się silnika.

    13. Odłączenie wtyczki zaworu EGR przywraca życie mojemu silnikowi w pełnym zakresie temperatur.

    14. Dumam czy zaślepić czy wymienić EGR..

    Update:

    1. Zawór zaślepiłem i LIPA.. Szarpało. terkotało spalanie stukowe po rozgrzaniu, kontrolka silnika się świeci.

    2. Pojechałem do Opla i na techu sprawdzili mi 2 x cały samochód stwierdzając że wszystko jest OK. A co po rozgrzaniu spalanie stukowe się pojawiało to mój dramat.. Bo oni pomysłu nie mieli.

    3. W końcu pojechałem do mechaniorów i zażyczyłem sobie czyszczenie kanałów EGR według postu kol. rob4028.
    Chłopaki co to miały robić podśmiewały się ze mnie ale twardy byłem. Po zdjęciu kolektora jednak przyznali mi rację. Kanały EGR były zabetonowane!
    Praktycznie EGR zaślepił się sam.

    opel astra III bląd od dawki p0171

    opel astra III bląd od dawki p0171

    po czyszczeniu

    opel astra III bląd od dawki p0171

    Po ponownym montażu kolektora i odpaleniu samochodu mój "sprawny samochód" wg fachowców wywalił błąd p01405 czyli chyba EGR ...

    CDN
    Update

    Zwracam honor fachowcom z serwisu ASO - wtyczka od EGR była nie podpięta po demontażu kolektora dolotowego.
    Po jej podpięciu i wykasowaniu błędu przez ponad 500 km mieszanej jazdy jest OK.
    Mam nadzieję że skończyłem przygodę z błędem p0171 czego i Wam zyczę!

    Wniosek - Przed kosztownymi wymianami części odkręć kolektor dolotowy i przeczyść kanały EGR. Cały koszt z nową uszczelką to 220pln i 2 godziny pracy.
    Na dobrą sprawę to nawet kanał nie jest potrzebny.
    ..
    Jeszcze raz dziękuję koledze rob4028 za dobrą radę.
  • #57
    pith
    Poziom 12  
    Witam.
    Wiem, że minęło trochę czasu ale czy dałbyś radę napisać w kilku zdaniach jak zabrać się za demontaż kolektora?
    Jakieś pułapki? Jakie klucze i w jakiej kolejności odpinać i rozkręcać ustrojstwo?
  • #58
    adamek73
    Poziom 2  
    Niestety ze względu na paskudną pogodę i brak kanału poszedłem na łatwiznę i pojechałem do mechaniora.
    Ale widziałem jak to chłopaki robili i nawet kanał nie był potrzebny bo kolektor w tym roczniku jest dzielony.
    Ja mam aluminium ale kolega co ma ten sam model samochodu po roczniku 2006 mówi że jego kolektor jest plastik, więc może nie jest dzielony i tak łatwo jak mój się nie demontuje - nie wiem...
    No a co do rozkręcania to wszystko co jest nad i obok trzeba zwalić i porozpinać wiązki. Zabawy trochę jest.
    Potem należy rozkręcić kolektor żeby się dostać do szpilek mocujących go w głowicy
    tak na dobre 2 godziny zabawy w 2 strony.
  • #59
    zuzel2
    Poziom 9  
    u mnie po 171 i mechanik niechcąco :) znalazł lewe powietrze (syczenie pod uszczelką chyba kolektora) po wymianie uszczelek błąd zniknął
  • #60
    piotrekmichalski
    Poziom 11  
    Wiem, że temat bardzo stary, ale zostawiam dla przyszłych pokoleń. Przyjechał klient do mnie z taką Astra, check się świeci, i pyta co się dzieje. Patrzę - ubogo, 0171, nic więcej. Okej.

    Lewe powietrze? Nie
    Egr? Może i brudny, ale nie dotykam, bo dziala.
    Cewka nie
    Świece nie
    Lambdy skacza pięknie,ale faktycznie mu na nich ubogo
    Przeplywka - pewnie tu jest blad

    Auto mi się spodobało, a klient chciał sprzedać, więc kupiłem. Check zgaszony, 336 mil (550km) później wrócił. 0171.

    Ale w międzyczasie łajza się w końcu określiła, co jej nie w smak.

    ODMA, ODMA I JESZCZE RAZ ODMA. W pokrywie zaworów siedzi membrana od odmy, jak zacznie puszczać to dzieją się cyrki. Test jest prosty, na odpalonym silniku odkręcić korek oleju. Jak go próbuje silnik zassac, a obroty idą w górę, to już macie odpowiedź swojego 0171 który pojawia się z przysłowiowej "dupy", raz na jakiś czas, a silnik chodzi jak zegareczek.

    Mam nadzieję, że komuś pomogłem.

    Proces wymiany membrany można znaleźć na necie, jest dość trudna do wymiany. Przy okazji zdjetej pokrywy warto sprawdzić luz zaworowy. Nie popsujcie pokrywy, bo łatwo może popekac, a droga jak diabli