Witam
Szukam osoby chętnej do wykonania (względnie prostego) układu sterowania światłami w samochodzie - wynagrodzenie od 30 zł w górę - do ustalenia.
Poniżej zamieszczam jego opis i sposób działania. Chętnych do podjęcia się tego typu zadania zapraszam na PW.
Włącznik świateł samochodowych z czujnikiem zmierzchu
Zasadniczo układ ma sterować praca świateł w samochodzie (włączać i wyłączać). Układ ma sterować światłami tylko wtedy gdy pracuje silnik samochodu (a więc jego wyłączenie spowoduje wyłączenie świateł) i gdy główny włącznik świateł nie jest używany.
Układ ma być wyposażony w czujnik zmierzchowy – tak by sam decydował czy włączyć światła do jazdy dziennej czy zwykłe mijania. Ponadto, włącznik zmierzchowy ma mieć możliwość sterowania przekaźnikiem.
Ma mieć możliwość pracy w 2- trybach.
Oczywiście włącza światła z opóźnieniem.
Element foto do czujnika zmierzchu powinien być ....do zamontowania w samochodzie ....więc jeżeli fotorezystor (to pewnie przyklejany do szyby)....natomiast fototranzystor lub fotodioda ...raczej odpada, bo pewnie nie da się tak łatwo przykleić do szyby (ale może się mylę Smile
Funkcje układu:
Wykrywanie pracy silnika (może poprzez wzrost napięcia ?)
Opóźnienie czasowe
Włącznik zmierzchowy (obwód WZ) – wewnętrznie sygnały + sterowanie przekaźnikiem
Włączanie i wyłączanie świateł postojowych (obwód 1) – sterowanie przekaźnikiem
Włączanie i wyłączanie świateł dziennych (obwód 2) – sterowanie przekaźnikiem
Włączanie i wyłączanie świateł mijania (obwód 3) – sterowanie przekaźnikiem
Włączanie i wyłączanie świateł p. mgłowych (obwód 4) – sterowanie przekaźnikiem
Sygnalizacja trybu pracy układu – dioda LED
Sygnalizacja włączenia poszczególnych obwodów – dioda LED
Sposób działania układu:
Założenia: sygnał jest obecny w obwodzie WZ gdy jest ciemno; sygnał „P” pojawia się gdy włącznik główny (manualny- fabryczny pojazdu) jest włączony.
1) Po włączeniu silnika układ odlicza 5 sekund i włącza obwód WZ (włącznika zmierzchowego).
2)Po upływie kolejnych 20 sekund układ włącza obwody świateł zgodnie z regułą:
Brak sygnału „P”, brak sygnału WZ -> obwód 1 ON; obwód 2 ON, obwód 3 OFF
Brak sygnału „P”, sygnał WZ -> obwód 1 ON, obwód 2 OFF; obwód 3 ON
Sygnał „P”, brak sygnału WZ -> obwód 1 OFF; obwód 2 (ON gdy światła postojowe z głównego włącznika włączone; OFF gdy światła mijania z głównego włącznika ON); obwód 3 OFF
Sygnał „P”, sygnał WZ -> obwód 1 OFF; obwód 2 OFF; obwód 3 OFF
3) Sterowanie obwodem 4
Jest możliwe tylko gdy pracuje silnik, w przypadku braku pracy silnika lub jego wyłączenia obwód automatycznie przechodzi w stan OFF.
Gdy pracuje silnik, obwód 1 ON lub światła postojowe włączone z głównego włącznika -> możliwe sterowanie obwodem 4.
Obwód 4 ON <- sygnał z zewnętrznego włącznika lub sygnał z głównego włącznika pojazdu.
Ponadto, układ powinien mieć wyłącznik 3-pozycyjny:
Pozycja 1 – układ nie pracuje
Pozycja 2 – układ steruje tylko obwodem WZ i obwodem 4
Pozycja 3 – układ steruje wszystkimi obwodami
Pozdrawiam
Szukam osoby chętnej do wykonania (względnie prostego) układu sterowania światłami w samochodzie - wynagrodzenie od 30 zł w górę - do ustalenia.
Poniżej zamieszczam jego opis i sposób działania. Chętnych do podjęcia się tego typu zadania zapraszam na PW.
Włącznik świateł samochodowych z czujnikiem zmierzchu
Zasadniczo układ ma sterować praca świateł w samochodzie (włączać i wyłączać). Układ ma sterować światłami tylko wtedy gdy pracuje silnik samochodu (a więc jego wyłączenie spowoduje wyłączenie świateł) i gdy główny włącznik świateł nie jest używany.
Układ ma być wyposażony w czujnik zmierzchowy – tak by sam decydował czy włączyć światła do jazdy dziennej czy zwykłe mijania. Ponadto, włącznik zmierzchowy ma mieć możliwość sterowania przekaźnikiem.
Ma mieć możliwość pracy w 2- trybach.
Oczywiście włącza światła z opóźnieniem.
Element foto do czujnika zmierzchu powinien być ....do zamontowania w samochodzie ....więc jeżeli fotorezystor (to pewnie przyklejany do szyby)....natomiast fototranzystor lub fotodioda ...raczej odpada, bo pewnie nie da się tak łatwo przykleić do szyby (ale może się mylę Smile
Funkcje układu:
Wykrywanie pracy silnika (może poprzez wzrost napięcia ?)
Opóźnienie czasowe
Włącznik zmierzchowy (obwód WZ) – wewnętrznie sygnały + sterowanie przekaźnikiem
Włączanie i wyłączanie świateł postojowych (obwód 1) – sterowanie przekaźnikiem
Włączanie i wyłączanie świateł dziennych (obwód 2) – sterowanie przekaźnikiem
Włączanie i wyłączanie świateł mijania (obwód 3) – sterowanie przekaźnikiem
Włączanie i wyłączanie świateł p. mgłowych (obwód 4) – sterowanie przekaźnikiem
Sygnalizacja trybu pracy układu – dioda LED
Sygnalizacja włączenia poszczególnych obwodów – dioda LED
Sposób działania układu:
Założenia: sygnał jest obecny w obwodzie WZ gdy jest ciemno; sygnał „P” pojawia się gdy włącznik główny (manualny- fabryczny pojazdu) jest włączony.
1) Po włączeniu silnika układ odlicza 5 sekund i włącza obwód WZ (włącznika zmierzchowego).
2)Po upływie kolejnych 20 sekund układ włącza obwody świateł zgodnie z regułą:
Brak sygnału „P”, brak sygnału WZ -> obwód 1 ON; obwód 2 ON, obwód 3 OFF
Brak sygnału „P”, sygnał WZ -> obwód 1 ON, obwód 2 OFF; obwód 3 ON
Sygnał „P”, brak sygnału WZ -> obwód 1 OFF; obwód 2 (ON gdy światła postojowe z głównego włącznika włączone; OFF gdy światła mijania z głównego włącznika ON); obwód 3 OFF
Sygnał „P”, sygnał WZ -> obwód 1 OFF; obwód 2 OFF; obwód 3 OFF
3) Sterowanie obwodem 4
Jest możliwe tylko gdy pracuje silnik, w przypadku braku pracy silnika lub jego wyłączenia obwód automatycznie przechodzi w stan OFF.
Gdy pracuje silnik, obwód 1 ON lub światła postojowe włączone z głównego włącznika -> możliwe sterowanie obwodem 4.
Obwód 4 ON <- sygnał z zewnętrznego włącznika lub sygnał z głównego włącznika pojazdu.
Ponadto, układ powinien mieć wyłącznik 3-pozycyjny:
Pozycja 1 – układ nie pracuje
Pozycja 2 – układ steruje tylko obwodem WZ i obwodem 4
Pozycja 3 – układ steruje wszystkimi obwodami
Pozdrawiam