W razie problemów ze startem (próbkowanie przy obciążeniu) z żarówką w +B można uruchomić włączając bez żarówki po czym sekunde później ją wkręcić (żarówka w oprawce dla wygody). Inny sposób to zwiększenie C515 47u do około 150u - 220u (np dolutować 100u)
Pozdrawiam
Kol. psooya. Założyciel tematu pewnie będzie miał problem z rozpoznaniem tajemniczego B+. W tym odbiorniku napięcie wyjściowe +150V oznaczono symbolem U1.
Napisałem to parę postów wyżej na temat co to HOT i ile wynosi napięcie U1 fakt nie napisałem, że +B = U1 więc to nie zaszkodzi, jednakże pisząc żarówka na U1=150V a potem żarówka na +B i to, że +B zasila HOT itp to można pomyśleć i się wykazać ale niech będzie
Czytaj posty. Doradzono Ci wcześniej żebyś rozłączył (może być jedna nóżka od katody) wszystkie diody po stronie wtórnej od D507 do D509 i podłączył żarówkę w punkty: anoda diody D507 i masa zimna. Wymontuj HOT i włącz. Jak poleci bezpiecznik to masz pewność, że problem jest po pierwotnej stronie. Z postów wyczytałem , że pominąłeś najważniejszą diodę D507. Kol. zenon75 też pominął ją. Jak tego nie zrobisz to szkoda cokolwiek robić. Po wykonaniu tych czynności melduj co się dzieje.
Tak zrobiłem i dalej nic. Żarówka nie świeci i nic nie słychac, bezpieczniki całe. Dioda D507 odlutowana.
hos7433 wrote:
Po drodze do HOT-a są kondensatory, a nigdzie nie wyczytałem, że wymieniono. Jak ruszy przy rozłączonym U1 to pierwotne z głowy. D507 też może być zwarta.
Kondensatory wymienione.
psooya wrote:
Napisałem to parę postów wyżej na temat co to HOT i ile wynosi napięcie U1 fakt nie napisałem, że +B = U1 więc to nie zaszkodzi, jednakże pisząc żarówka na U1=150V a potem żarówka na +B i to, że +B zasila HOT itp to można pomyśleć i się wykazać ale niech będzie
Już się połapałem jak pisałeś, że żarówka na U1
Teraz tak:) jak pisałem wcześniej zauważyłem odlutowany tranzystor BUZ90 i jedna nóżka była przypalona razem ze ścieżką tzn. że mam go wymieni na nowy bo prawdopodobnie padł?
Wymień TDA4605-2 i BUZa zamiast bezpiecznika żarówka 60W/230V Generalnie BUZy w takich przypadkach dostają zwarcia między D-S w twoim przypadku to raczej brak oscylacji. Sprawdź oporniki w bramce BUZa tam jest taki obwód R514 R515 D504, sprawdź sprzężenie na : D503, R511, P512, D502 R509. Jak rozumiem napięcie na 6 nodze TDA4605-2 prawidłowe?
Dodano po 10 [minuty]:
Eeeee źle bardzo źle jak odlutujesz D507 to do czego podłączysz żarówkę ? Lepiej odłącz HOTa i równolegle do C521 lub C522 podłącz żarówkę. Może po drodze między tymi kondkami do trafopowielacza jest jakaś zwora czy dławik to wylutuj go 1 nogą. Żarówka musi iść przez C507 i przynajmniej 1 kondensator 47u/250V inaczej to nie będzie działąć
Kol. psooya. O.k. masz rację poprawiam się. Jednak diodę trzeba wylutować, sprawdzić i wlutować jak sprawna. Co się stanie jeśli D507 bedzie zwarta i załączymy TV z żarówką włączoną po kondensatorach 47µF/250V, z odłaczoną pozostałą częscią gałęzi +150V, albo z uszkodzonym dodatkowo trafopowielaczem i wylutowanym HOT-em oraz żarówką miedzy C-E HOT-a? Pierwotna strona ruszy?
Przy wymianie T501 (BUZ90) zwróć uwagę na podkładkę mikową i tulejkę dystansową. Obydwa te elementy mają na celu odizoloanie części metalowych tranzystora od radiatora i elementu mocującego tranzystor do radiatora, a podkładka zarazem ma odprowadzać ciepło do radiatora. Można dodać pastę termoprzewodzącą.
Przy wymianie T501 (BUZ90) zwróć uwagę na podkładkę mikową i tulejkę dystansową. Obydwa te elementy mają na celu odizoloanie części metalowych tranzystora od radiatora i elementu mocującego tranzystor do radiatora, a podkładka zarazem ma odprowadzać ciepło do radiatora. Można dodać pastę termoprzewodzącą.
Cenna uwaga bo po wylutowaniu go nie było żadnej podkładki ani tulejki. Ktoś już kiedyś w nim grzebał i dlatego pewnie ich nie ma.
Jakbyś kupił BUZ90AF w izolowanej obudowie to wtedy nie potrzeba nic pod tranzystor oprócz pasty termoprzewodzącej.
Ostatecznie wykonaj tak jak radzi kol psooya w ostatnim poście, czyli odłącz zworę po C522, a przed R607 i wepnij żarówkę między + C522 i masę zimną. Włącz Tv. Oczywiście po wymianie i sprwdzeniu elementów po stronie pierwotnej.
Teraz dopiero zrozumiałem gdzie popełniłem błąd w swoim poście bulwersującym kol. psooya. Pomyliłem anodę z katodą i nie wiem dlaczego, ale "wyparowało" część zdania między przecinkami i zapomniałem rozłączyć zworę. Za pomyłkę wielkie sorry. Cóż pora na rentę. Skleroza.
Nieważne czy pomyliłeś anodę z katodą, nawet jakbyś dał żarówkę przez samą diodę to ona przy około 30-50KHz raczej nie zaświeci dlatego konieczny jest kondensator przynajmniej jeden inaczej można się zdziwić, że jak to jest żarówka nie świeci a jak się ja złapie to nieźle kopie . Myślę, że wymiana BUZa i TDA to nie kosztowny a dobry pomysł. Co innego jakbyś miał oscyloskop.....I wcale mnie nie zdziwi fakt iż po wymianie nic się nie zmieni . W tej konstrukcji ważne jest by wszystkie oporniki były sprawne w szczególności dzielniki RC sterujące TDA4605-2.
Co innego jakbyś miał oscyloskop.....I wcale mnie nie zdziwi fakt iż po wymianie nic się nie zmieni . W tej konstrukcji ważne jest by wszystkie oporniki były sprawne w szczególności dzielniki RC sterujące TDA4605-2.
Oscyloskop mam nie jest to cudo ale działa. Tzn przebiegi stałe mierzy a zmiennych jeszcze nie sprawdzałem bo mam go od niedawna. Gdzie i co mam zmierzyc? tylo nie teraz bo mam już wylutowanego BUZ'a i TDA
Ilu watowe i jakie dokładnie są rezystory w tych dwójnikach to je też wymienie dla świętego spokoju;) bo te kondensatory sa ceramiczne? też można wymienic tylko jakie maja parametry:) I ten potencjometr R512:)
Co jeszcze od razu wymienic? albo co kupic bo u mnie w mieście nie ma sklepu z częściami a będę w poniedziałek w Katowicach to kupie a nie są to drogie części więc żaden problem:)
Jak masz oscyloskop to czemu nie wpadłeś na pomysł pomiaru przebiegu na 5 nodze TDA4605-2? Zwiększ sobie C515 nie wkładaj BUZa i zobacz czy po włączeniu zasilania pokaże sie przebieg choć na chwile na 5 nodze. Jeśli nie to TDA uszkodzony na 100%. Na fragmencie schematu który zamieściłeś są punkty pomiarowe i do nich oscylogramy w dalszej części schematu jak i moce oporników które są podane przez kreseczki wrysowane w oporniki. Wszystko co potrzeba znajdziesz w schemacie. Nie wymieniaj oporów jak są dobre niema potrzeby. Pomierz dokładnie. Wiemy że TDA jest zasilany prawidłowo więc powinien generować przy sprawnych elementach RC (noga 7,3,2)
Jak na radiatorze niema masy jest podłączony do powietrza do jedyny skutek do wysokie napięcie na nim i tyle. Jeśli jest do masy to zwarcie. Ja tam wstawiam byle co za tego BUZa ostatnio jakiegoś IRFa dałem . Co do skutków to spalenie bezpiecznika na czarno i w drastycznych przypadkach uszkadza się trafo.
Pozdrawiam
D507 sprawdź i zamontuj z powrotem jak sprawna. Pozostałe wymontuj jedną nóżką od strony katody. Zwora między C522 i R607 ma być rozłączona i żarówka podłączona do +C522 i masę zimną. Wymontuj HOT w celu sprawdzenia. Nie montuj go powtórnie. Rozłączenie zwory ma na celu odłączenie trafopowielacza. Potem włącz TV i wykonaj pomiar napięć wyjściowych. Jak brak napięć to zaczynaj wszystko od początku. Pośpieszyłeś się zanadto z uruchomieniem przetwornicy. Musisz sobie uświadomić, ze przetwornicę uruchamia się stopniowo.
Ale jest coś bo próbkuje (cyka). Nie no myśleć trzeba. Nie da sie podłączyć żarówki do powietrza i dziwić się że nie świeci. Jeśli elementy są dobre i wszystko dobrze podłączone a dalej będzie próbkować to poczytaj moje posty pisałem o tym.
Pozdrawiam
Ps. na schemacie punkty oznaczone pomarańczowym X należy rozłączyć czyli tak jak kolega zaproponował wylutować anodę diody choć to obojętne czy się wylutuje opornik czy diodę 1 nogą. X na +B oznacza odłączonego HOTa i trafo przez wyjęcie zwory o czym pisze kolega. Potem jest pokazane jak podłączyć żarówkę.
S2055N jest w obudowie izolowanej i posiada diodę między C-E. BU508A jest najprawdopodobniej w obudowie nieizolowanej i nie posiada diody miedzy C-E. Jeśli już to idealnym odpowiednikiem byłby BU508DF.
Tak BU508A jest w nieizilowanej ale można dac podładkę mikową ale jak nie ma diody to trudno. Pytałem bo taki u siebie znalazłem wiec myślałem, że się nada.
p.s. Jeżeli żarówka świeci tzn., żę strona pierwotna przetwornicy sprawna?
Na żarówce proszę ustawić odpowiednią wartość +B (150V), po około 10 minutach pracy zasilacza skoryguj tą wartość. Kolejnym etapem jest podłączenie pozostałej części napięć i sprawdzenie czy nadal przetwornica pracuje na żarówce. Podaj dokładnie pomiary HOTa jak je zrobiłeś i ile wynosiły (omomierzem i diodomierzem)
Pozdrawiam
Dodano po 2 [minuty]:
Aha tester diod nie pokazuje omów a volty proszę nie mylić przy opisaniu wszystkich 6 pomiarów diodomierzem i kolejnych 6 omomierzem wtedy będzie jasność. Omomierz na 20Mohm minimum dla pomiarów zaporowych.
Na żarówce proszę ustawić odpowiednią wartość +B (150V),
Nie jest miarodajne - moc żarówki . Na schemacie jest 145V. Bez przesady z tym czekaniem na ustawienie B+. Jak testerem diody pokazał oporność to uszkodzony.