Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Unimor OTC M 651 TS - po burzy

przemek_d20 09 Sep 2008 17:32 8677 68
  • #31
    psooya
    Level 38  
    W razie problemów ze startem (próbkowanie przy obciążeniu) z żarówką w +B można uruchomić włączając bez żarówki po czym sekunde później ją wkręcić (żarówka w oprawce dla wygody). Inny sposób to zwiększenie C515 47u do około 150u - 220u (np dolutować 100u)
    Pozdrawiam
  • #33
    psooya
    Level 38  
    Napisałem to parę postów wyżej na temat co to HOT i ile wynosi napięcie U1 fakt nie napisałem, że +B = U1 więc to nie zaszkodzi, jednakże pisząc żarówka na U1=150V a potem żarówka na +B i to, że +B zasila HOT itp to można pomyśleć i się wykazać ale niech będzie :)
  • #34
    przemek_d20
    Level 17  
    hos7433 wrote:
    Czytaj posty. Doradzono Ci wcześniej żebyś rozłączył (może być jedna nóżka od katody) wszystkie diody po stronie wtórnej od D507 do D509 i podłączył żarówkę w punkty: anoda diody D507 i masa zimna. Wymontuj HOT i włącz. Jak poleci bezpiecznik to masz pewność, że problem jest po pierwotnej stronie. Z postów wyczytałem , że pominąłeś najważniejszą diodę D507. Kol. zenon75 też pominął ją. Jak tego nie zrobisz to szkoda cokolwiek robić. Po wykonaniu tych czynności melduj co się dzieje.


    Tak zrobiłem i dalej nic. Żarówka nie świeci i nic nie słychac, bezpieczniki całe. Dioda D507 odlutowana.

    hos7433 wrote:
    Po drodze do HOT-a są kondensatory, a nigdzie nie wyczytałem, że wymieniono. Jak ruszy przy rozłączonym U1 to pierwotne z głowy. D507 też może być zwarta.


    Kondensatory wymienione.

    psooya wrote:
    Napisałem to parę postów wyżej na temat co to HOT i ile wynosi napięcie U1 fakt nie napisałem, że +B = U1 więc to nie zaszkodzi, jednakże pisząc żarówka na U1=150V a potem żarówka na +B i to, że +B zasila HOT itp to można pomyśleć i się wykazać ale niech będzie :)


    Już się połapałem jak pisałeś, że żarówka na U1


    Teraz tak:) jak pisałem wcześniej zauważyłem odlutowany tranzystor BUZ90 i jedna nóżka była przypalona razem ze ścieżką tzn. że mam go wymieni na nowy bo prawdopodobnie padł?
  • #35
    psooya
    Level 38  
    Wymień TDA4605-2 i BUZa zamiast bezpiecznika żarówka 60W/230V Generalnie BUZy w takich przypadkach dostają zwarcia między D-S w twoim przypadku to raczej brak oscylacji. Sprawdź oporniki w bramce BUZa tam jest taki obwód R514 R515 D504, sprawdź sprzężenie na : D503, R511, P512, D502 R509. Jak rozumiem napięcie na 6 nodze TDA4605-2 prawidłowe?

    Dodano po 10 [minuty]:

    Eeeee źle bardzo źle jak odlutujesz D507 to do czego podłączysz żarówkę ? Lepiej odłącz HOTa i równolegle do C521 lub C522 podłącz żarówkę. Może po drodze między tymi kondkami do trafopowielacza jest jakaś zwora czy dławik to wylutuj go 1 nogą. Żarówka musi iść przez C507 i przynajmniej 1 kondensator 47u/250V inaczej to nie będzie działąć
  • #36
    przemek_d20
    Level 17  
    Tak napięcie prawidłowe.

    Dobrze zaraz wszystko sprawdzę a wyminie te elementy dopiero w poniedziałek bo u mnie w "mieście" ich nie ma i muszę zrobic wycieczkę Katowic.
  • #37
    hos7433
    Level 22  
    Kol. psooya. O.k. masz rację poprawiam się. Jednak diodę trzeba wylutować, sprawdzić i wlutować jak sprawna. Co się stanie jeśli D507 bedzie zwarta i załączymy TV z żarówką włączoną po kondensatorach 47µF/250V, z odłaczoną pozostałą częscią gałęzi +150V, albo z uszkodzonym dodatkowo trafopowielaczem i wylutowanym HOT-em oraz żarówką miedzy C-E HOT-a? Pierwotna strona ruszy?

    Przy wymianie T501 (BUZ90) zwróć uwagę na podkładkę mikową i tulejkę dystansową. Obydwa te elementy mają na celu odizoloanie części metalowych tranzystora od radiatora i elementu mocującego tranzystor do radiatora, a podkładka zarazem ma odprowadzać ciepło do radiatora. Można dodać pastę termoprzewodzącą.
  • #38
    przemek_d20
    Level 17  
    hos7433 wrote:
    Przy wymianie T501 (BUZ90) zwróć uwagę na podkładkę mikową i tulejkę dystansową. Obydwa te elementy mają na celu odizoloanie części metalowych tranzystora od radiatora i elementu mocującego tranzystor do radiatora, a podkładka zarazem ma odprowadzać ciepło do radiatora. Można dodać pastę termoprzewodzącą.


    Cenna uwaga bo po wylutowaniu go nie było żadnej podkładki ani tulejki. Ktoś już kiedyś w nim grzebał i dlatego pewnie ich nie ma.

    Po wymianie napiszę co się dalej dzieje.
  • #39
    hos7433
    Level 22  
    Jakbyś kupił BUZ90AF w izolowanej obudowie to wtedy nie potrzeba nic pod tranzystor oprócz pasty termoprzewodzącej.
    Ostatecznie wykonaj tak jak radzi kol psooya w ostatnim poście, czyli odłącz zworę po C522, a przed R607 i wepnij żarówkę między + C522 i masę zimną. Włącz Tv. Oczywiście po wymianie i sprwdzeniu elementów po stronie pierwotnej.
    Teraz dopiero zrozumiałem gdzie popełniłem błąd w swoim poście bulwersującym kol. psooya. Pomyliłem anodę z katodą i nie wiem dlaczego, ale "wyparowało" część zdania między przecinkami i zapomniałem rozłączyć zworę. Za pomyłkę wielkie sorry. Cóż pora na rentę. Skleroza. :cry: :D
  • #40
    psooya
    Level 38  
    Nieważne czy pomyliłeś anodę z katodą, nawet jakbyś dał żarówkę przez samą diodę to ona przy około 30-50KHz raczej nie zaświeci dlatego konieczny jest kondensator przynajmniej jeden inaczej można się zdziwić, że jak to jest żarówka nie świeci a jak się ja złapie to nieźle kopie :). Myślę, że wymiana BUZa i TDA to nie kosztowny a dobry pomysł. Co innego jakbyś miał oscyloskop.....I wcale mnie nie zdziwi fakt iż po wymianie nic się nie zmieni :-). W tej konstrukcji ważne jest by wszystkie oporniki były sprawne w szczególności dzielniki RC sterujące TDA4605-2.
  • #41
    przemek_d20
    Level 17  
    psooya wrote:
    Co innego jakbyś miał oscyloskop.....I wcale mnie nie zdziwi fakt iż po wymianie nic się nie zmieni :-). W tej konstrukcji ważne jest by wszystkie oporniki były sprawne w szczególności dzielniki RC sterujące TDA4605-2.



    Oscyloskop mam nie jest to cudo ale działa. Tzn przebiegi stałe mierzy a zmiennych jeszcze nie sprawdzałem bo mam go od niedawna. Gdzie i co mam zmierzyc? tylo nie teraz bo mam już wylutowanego BUZ'a i TDA

    Ilu watowe i jakie dokładnie są rezystory w tych dwójnikach to je też wymienie dla świętego spokoju;) bo te kondensatory sa ceramiczne? też można wymienic tylko jakie maja parametry:) I ten potencjometr R512:)

    Co jeszcze od razu wymienic? albo co kupic bo u mnie w mieście nie ma sklepu z częściami a będę w poniedziałek w Katowicach to kupie a nie są to drogie części więc żaden problem:)
  • #42
    psooya
    Level 38  
    Jak masz oscyloskop to czemu nie wpadłeś na pomysł pomiaru przebiegu na 5 nodze TDA4605-2? Zwiększ sobie C515 nie wkładaj BUZa i zobacz czy po włączeniu zasilania pokaże sie przebieg choć na chwile na 5 nodze. Jeśli nie to TDA uszkodzony na 100%. Na fragmencie schematu który zamieściłeś są punkty pomiarowe i do nich oscylogramy w dalszej części schematu jak i moce oporników które są podane przez kreseczki wrysowane w oporniki. Wszystko co potrzeba znajdziesz w schemacie. Nie wymieniaj oporów jak są dobre niema potrzeby. Pomierz dokładnie. Wiemy że TDA jest zasilany prawidłowo więc powinien generować przy sprawnych elementach RC (noga 7,3,2)
  • #43
    przemek_d20
    Level 17  
    hos7433 wrote:


    Przy wymianie T501 (BUZ90) zwróć uwagę na podkładkę mikową i tulejkę dystansową.


    Co się stanie jeżeli nie będzie podkładki? jakie skutki zwarcia obudowy z masą?
  • #44
    psooya
    Level 38  
    Jak na radiatorze niema masy jest podłączony do powietrza do jedyny skutek do wysokie napięcie na nim i tyle. Jeśli jest do masy to zwarcie. Ja tam wstawiam byle co za tego BUZa ostatnio jakiegoś IRFa dałem :). Co do skutków to spalenie bezpiecznika na czarno i w drastycznych przypadkach uszkadza się trafo.
    Pozdrawiam
  • #45
    przemek_d20
    Level 17  
    Po wymianie BUZ'a TDA i elektrolitów nie ma napięc na transformatorze a na 6pinie TDA jest 8V na C508 jest 308V
  • #47
    przemek_d20
    Level 17  
    Odłączone diody D506-D509 i Hot żarówka wpięta. Slychac takie słabe tykanie koło transformatora.
  • #48
    hos7433
    Level 22  
    D507 sprawdź i zamontuj z powrotem jak sprawna. Pozostałe wymontuj jedną nóżką od strony katody. Zwora między C522 i R607 ma być rozłączona i żarówka podłączona do +C522 i masę zimną. Wymontuj HOT w celu sprawdzenia. Nie montuj go powtórnie. Rozłączenie zwory ma na celu odłączenie trafopowielacza. Potem włącz TV i wykonaj pomiar napięć wyjściowych. Jak brak napięć to zaczynaj wszystko od początku. Pośpieszyłeś się zanadto z uruchomieniem przetwornicy. Musisz sobie uświadomić, ze przetwornicę uruchamia się stopniowo.
  • #49
    psooya
    Level 38  
    Ale jest coś bo próbkuje (cyka). Nie no myśleć trzeba. Nie da sie podłączyć żarówki do powietrza i dziwić się że nie świeci. Jeśli elementy są dobre i wszystko dobrze podłączone a dalej będzie próbkować to poczytaj moje posty pisałem o tym.
    Pozdrawiam

    Unimor OTC M 651 TS - po burzy

    Ps. na schemacie punkty oznaczone pomarańczowym X należy rozłączyć czyli tak jak kolega zaproponował wylutować anodę diody choć to obojętne czy się wylutuje opornik czy diodę 1 nogą. X na +B oznacza odłączonego HOTa i trafo przez wyjęcie zwory o czym pisze kolega. Potem jest pokazane jak podłączyć żarówkę.
  • #50
    przemek_d20
    Level 17  
    Podłączyłem diodę D507 i żarówka świeci. Sprawdzałem HOT miernikiem testerem diod i pomiędzy wszystkimi nóżkami jest opór tzn. że jest dobry prawda?
  • #51
    LeDy
    Level 43  
    przemek_d20 wrote:
    Sprawdzałem HOT miernikiem testerem diod i pomiędzy wszystkimi nóżkami jest opór tzn. że jest dobry prawda?
    ( S2055) Nie. Jest uszkodzony. Jeszcze podaj jego typ.
  • #52
    przemek_d20
    Level 17  
    To jak mogę sprawdzic? To jest S2055N
  • #53
    LeDy
    Level 43  
    Na nowym , sprawnym, porównać.. W jedną stronę z C(kolektora) nie powinien nic pokazać. Najlepiej w układzie .
  • #54
    przemek_d20
    Level 17  
    Czy mogę zamienic S2055N a na schemacie jest S2055AF na BU508A?
  • #55
    hos7433
    Level 22  
    S2055N jest w obudowie izolowanej i posiada diodę między C-E. BU508A jest najprawdopodobniej w obudowie nieizolowanej i nie posiada diody miedzy C-E. Jeśli już to idealnym odpowiednikiem byłby BU508DF.
  • #56
    przemek_d20
    Level 17  
    Tak BU508A jest w nieizilowanej ale można dac podładkę mikową ale jak nie ma diody to trudno. Pytałem bo taki u siebie znalazłem wiec myślałem, że się nada.

    p.s. Jeżeli żarówka świeci tzn., żę strona pierwotna przetwornicy sprawna?
  • #57
    LeDy
    Level 43  
    Co ma obudowa do tego . Nie te szybkości. To już lepszy jest BU 2508DF.
  • #58
    psooya
    Level 38  
    Na żarówce proszę ustawić odpowiednią wartość +B (150V), po około 10 minutach pracy zasilacza skoryguj tą wartość. Kolejnym etapem jest podłączenie pozostałej części napięć i sprawdzenie czy nadal przetwornica pracuje na żarówce. Podaj dokładnie pomiary HOTa jak je zrobiłeś i ile wynosiły (omomierzem i diodomierzem)
    Pozdrawiam

    Dodano po 2 [minuty]:

    Aha tester diod nie pokazuje omów a volty proszę nie mylić przy opisaniu wszystkich 6 pomiarów diodomierzem i kolejnych 6 omomierzem wtedy będzie jasność. Omomierz na 20Mohm minimum dla pomiarów zaporowych.
  • #59
    LeDy
    Level 43  
    psooya wrote:
    Na żarówce proszę ustawić odpowiednią wartość +B (150V),
    Nie jest miarodajne - moc żarówki . Na schemacie jest 145V. Bez przesady z tym czekaniem na ustawienie B+. Jak testerem diody pokazał oporność to uszkodzony.