Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

Madman07 07 Sep 2008 14:24 21777 36
  • Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

    Witajcie :-)

    Dzisiaj mam do zaprezentowania właśnie co ukończoną stację lutowniczą (24V 50W). Projekt to artykuł z PE 3/99 (dla chętnych mogę umieścić wyciętego PDF'a z artem). Stacja powstała po spaleniu chyba już 3 lutownicy kolbowej za 15zł. Pierwotnie nie było tam wyświetlacza, lecz okazało się, że przydał by się takowy oraz potrzeba zmiany obudowy (poprzednia brzydko wyszła).

    Obudowa to zwykła uniwersalna, z dorobionym panelem przednim i tylnym z blachy aluminiowe (wcześniej siedział tu zasilacz, ale go przeniosłem). Otwory wycięte metodą wiertłowo-pilnokową. Obydwa pomalowałem czarnym spray'em żaroodpornym (akurat zwykły mi się skończył :-) ). Napisy wydrukowane są a białym papierze samoprzylepnym drukarką atramentową (dlatego widać różnice w jasności koloru czarnego). Niestety trochę za wysoko przykleiłem jeden opis (lutownica), a drugi źle wymierzyłem (zasilanie), ale nie jest jeszcze źle. Dla chętnych mogę zamieścić dokładniejszy opis i fotki krok po kroku, jak je robiłem.



    Płytka sterownika została zrobiona już jakiś czas temu (około roku) zatem jest trochę niestarannie. Postanowiłem ją pocynować, żeby zabezpieczyć ścieżki. Większość elementów pochodzi z wylutu. Niestety kiedyś byłem mądrzejszy i nie dałem podstawek pod układy, które jednak powinny być :] Płytki wyświetlacza i miernika zostały zrobione WŁASNORĘCZNIE. Sodlermaska to farba En-Solder. Farba trochę się przebiła na drugą stronę płytkę (widocznie lepiej będzie wiercić otwory po jej nałożeniu). Płytki połączone takim wysokim goldpinem, żeby nie stosować tasiemek. Część elementów pochodzi z wylutu. Dla chętnych moge zamieścić instrukcję oraz foty, jak wykonać takie płytki.

    Kable w obudowie starałem się prowadzić w miarę dobrze, klejąc je "glutem" albo spinając. Uziemienie obejmuje panel przedni, tylni oraz kolbę lutownicy, kable od niego są przyklejone klejem na gorąco, jako, że nie chciałem mieć żadnych śrub na panelach. Ten kawałek laminatu pod płytką sterownika to prowizoryczny ekran. Musiałem go dodać, ponieważ przekaźnik często "latał" (problem opisany tutaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4424353#4424353).

    Całość wykalibrowana zwykłym miernikiem, toteż temperatura nie jest idealna, ale jak na moje potrzeby wystarcza dokładność 50 stopni :-) Podstawka pod kolbę kupiona w sklepie za ok. 10zł, gąbeczka w sklepie AVT (jak i część elementów), sama kolba kupiona ok. rok temu w TME za 36zł, (i druga część elementów też).

    Jak macie jakieś pytania to śmiało, będę starał się odpowiedzieć na wszystkie :D

    No i oczywiście foty:

    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07
    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    Madman07
    Level 19  
    Offline 
    Has specialization in: robotyka i mechatronika
    Madman07 wrote 441 posts with rating 48, helped 2 times. Live in city Wrocław. Been with us since 2005 year.
  • #2
    skaktus
    Level 37  
    1-masz orta przy temperaturze - nie pisze się "grota" tylko "grotu" - to mnie najbardziej uderzyło

    2-całość całkiem ładna i dobrze zrobiona

    3-granica błędu wynosząca 50 st - stanowczo za dużo

    Moja ocena to 7 na 10.

    Środek nie wymaga jakiegoś chłodzenia małym wentylatorem ?
  • #3
    daro9925
    Level 13  
    Witam
    Świetny projekt. Obudowa bardzo ładnie wyszła ponimo kilku niedociągnięć :) Płytki całkiem całkiem. Ogólnie jakość wykonania jak dla mnie świetna. A to gniazdo DIN nie przepala się ani nic się z nim nie dzieje ??
    pozdrawiam :)
  • #4
    kaken
    Level 15  
    Ogólnie ładnie poskładane, mam tylko zastrzeżenie do kleju - zawsze można zastąpić go śrubkami a tak zalatuje chińszczyzną - ma być szybko i tanio, nie ważne że potem przy serwisie trzeba to dłubać. Oprócz tego lubi się odklejać w najmniej odpowiednim momencie, np. podczas transportu pocztą powodując armagedon z urządzeniem :).
  • #5
    Madman07
    Level 19  
    skaktus wrote:
    1-masz orta przy temperaturze - nie pisze się "grota" tylko "grotu" - to mnie najbardziej uderzyło

    2-całość całkiem ładna i dobrze zrobiona

    3-granica błędu wynosząca 50 st - stanowczo za dużo

    Moja ocena to 7 na 10.

    Środek nie wymaga jakiegoś chłodzenia małym wentylatorem ?


    Tak jest na oryginalnym nadruku, więc nie ruszałem :D

    Po prostu mój miernik jest trochę rozkalibrowany i nie mam jak dokładnie ustawić. No i dochodzi bezwładność temperaturowa - załóżmy że 200stopniach przekaźnik się wyłącza, to temp. grota leci jeszcze 30-40 stopni w górę.

    Nie, stabilizatory są lekko ciepłe po intensywnym użytkowaniu.

    daro9925 wrote:
    Witam
    Świetny projekt. Obudowa bardzo ładnie wyszła ponimo kilku niedociągnięć Smile Płytki całkiem całkiem. Ogólnie jakość wykonania jak dla mnie świetna. A to gniazdo DIN nie przepala się ani nic się z nim nie dzieje ??
    pozdrawiam Smile


    Gniazdo chodzi już rok i nic mu nie jest :D

    kaken wrote:
    Ogólnie ładnie poskładane, mam tylko zastrzeżenie do kleju - zawsze można zastąpić go śrubkami a tak zalatuje chińszczyzną - ma być szybko i tanio, nie ważne że potem przy serwisie trzeba to dłubać. Oprócz tego lubi się odklejać w najmniej odpowiednim momencie, np. podczas transportu pocztą powodując armagedon z urządzeniem Smile.


    Przynajmniej nic nie widac na zewnątrz. Co do serwisowania zgadzam się - ciężko go czasami oderwać, ale przecież nie codziennie się to naprawie :D
  • #6
    lagus2
    Level 11  
    Jak czytałem opis to myślałem że będzie gorzej.Oględziny jednak pokazały że jest dobrze(jest parę niedociągnięć).Według mnie jak dobrze działa to wygląd "to małe piwo".
  • #7
    Uszol 1990
    Level 29  
    Witam :)
    stacja fajna, mogłeś użyć tasiemek a nie kleju ;)
    jak możesz to napisz jak zrobiłeś białe napisy :)
    pozdrawiam
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    _milcek_
    Level 19  
    Co do latania przekaźnika to chodzi o to, że cewka przekaźnika potrzebuje filtracji u mnie 1000uF pomogło jak ręką odjął może za dużo ale 100uF to znowu było za mało. Moja stacja ma obudowę i używam jej, ale ma kilka wizualnych niedociągnięć i nie pokazuje na razie. Muszę zaprojektować nowe płytki do wyświetlacza bo standardowe są gorsze od montowania w pająku jakoś źle wyskalowany ICL i wyświetlacze.
  • #10
    Madman07
    Level 19  
    Uszol 1990 wrote:
    Witam :)
    stacja fajna, mogłeś użyć tasiemek a nie kleju ;)
    jak możesz to napisz jak zrobiłeś białe napisy :)
    pozdrawiam


    Napisy są wydrukowane na samoprzylepnym papierze :D Oczywiście lepiej byłoby je wydrukować na foli i użyć białego tuszu (np. na szamponach i innych rzeczach są takie naklejki). Niżej masz kilka fot.

    _milcek_ wrote:
    Co do latania przekaźnika to chodzi o to, że cewka przekaźnika potrzebuje filtracji u mnie 1000uF pomogło jak ręką odjął może za dużo ale 100uF to znowu było za mało. Moja stacja ma obudowę i używam jej, ale ma kilka wizualnych niedociągnięć i nie pokazuje na razie. Muszę zaprojektować nowe płytki do wyświetlacza bo standardowe są gorsze od montowania w pająku jakoś źle wyskalowany ICL i wyświetlacze.


    Ja po prostu natknąłem się na temat o tym projekcie i dałem ekran, nie chciałem ingerować w układ. Hmm, mi płytki bez problemu pasowały (pierw wycinam kawałek pdf'a, później konwert do bmp i tam obróbka; potem druk do pdf - wrzucam wszystko na format a4 w PhotoFiltre i tam skaluje)

    Fotki:

    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07 Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07
  • #11
    markovip
    Level 34  
    Witam

    Zdaje mi się że jest tu mierzona temperatura grzałki a nie grotu, dlatego dzieje się to:
    Madman07 wrote:
    [...]załóżmy że 200stopniach przekaźnik się wyłącza, to temp. grota leci jeszcze 30-40 stopni w górę.[...]
    Nie napisałeś żadnej informacji o kolbie lutowniczej...

    Pozdrawiam
  • #12
    szczur889
    Level 11  
    Witam
    Stacja super!!!
    Jak możesz to wrzuć fotki jak robiłeś te płytki
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    Madman07
    Level 19  
    markovip wrote:
    Witam

    Zdaje mi się że jest tu mierzona temperatura grzałki a nie grotu, dlatego dzieje się to:
    Madman07 wrote:
    [...]załóżmy że 200stopniach przekaźnik się wyłącza, to temp. grota leci jeszcze 30-40 stopni w górę.[...]
    Nie napisałeś żadnej informacji o kolbie lutowniczej...

    Pozdrawiam

    Kolba to Soldering SL-I 24V 48W.

    szczur889 wrote:
    Witam
    Stacja super!!!
    Jak możesz to wrzuć fotki jak robiłeś te płytki


    Fotki dam jutro.


    v.vicia wrote:
    a ile cię to w sumie kosztowało?


    - trafo 50zł (niestety nie miałem takiego),
    -wyświetlacz 10zł,
    - kolba 36zł,
    - podstawka + gąbka 13zł,
    - icl + podstawka ok 6-7zł,
    - op-ampy 1.5zł,
    - stabilizatory - 1zł,
    - przekaźnik - 2zł,
    - resztę drobnicy miałem, albo kupowałem po kilka sztuk do innych rzeczy,
    - cyny, laminatu, farby nie liczę,

    Koszty były rozłożone na 2 razy (pierwszym razem więcej), można liczyć około 140-150zł.
  • #15
    telemah
    Level 27  
    Czyli cenowo wcale nie tak wspaniale dokładasz z 15zł i masz solomona SL20 w wersji podstawowej a jak dołozysz 30-35zł to masz nawet tą 20-tkę w wersji ESD Twoja stacja ma zapewne gorsze parametry niż to sl-20 :| i jeszcze ile się narobić trzeba było :!: ja jestem jak najbardziej za samodzielnym wykonywaniem różnego sprzętu do warsztatu ale wtedy gdy oszczędzamy niewiele albo nic a powstaje sprzęt gorszy lub o identycznych parametrach jak firmowy za tą samą cenę - to wtedy celowość wykonania czegoś takiego jest żadna. Do warsztatu opłaca się robić samodzielnie wiele rzeczy ale niestety wśród nich nie będzie raczej stacji lutowniczej :cry:
  • #16
    larry98
    Level 15  
    a czy dla większego bezpieczeństwa nie należyłoby zastosować wyłącznika dwubiegunowego? rozumiem, że jest on po stronie uzwojenia pierwotnego transformatora?
  • #17
    Daniel1984
    Level 11  
    Witam, możesz opisać sposób wykonania płytki wyświetlacza (chodzi mi głównie o sposób jej polakierowania)? Może i stacja drogo wyszła w porównaniu do gotowych - sklepowych modeli, ale przynajmniej nie pisze na niej "made in China", no i pozostaje satysfakcja wykonania czegoś co służy w warsztacie.
  • #18
    telemah
    Level 27  
    Daniel1984 wrote:
    Może i stacja drogo wyszła w porównaniu do gotowych - sklepowych modeli, ale przynajmniej nie pisze na niej "made in China", no i pozostaje satysfakcja wykonania czegoś co służy w warsztacie.


    Na Solomonach nie ma napisu "Made in china" za to jest "Made in Taiwan" tak czy inaczej Solomon robi całkiem dobrej jakości sprzęt , mam właśnie stację SL20 oraz 2 proste sieciówki o mocy 40W i wszystko działa do dzisiaj
    stacje mam niemal 3 lata a te lutownice sieciowe mam ok 2 lat. Jeszcze nie tak dawno pracowałem w firmie gdzie było 14 stacji lutowniczych 10szt SL20
    oraz 4 szt SL30 w ciągu ok 2 lat zepsuła się jedna ze stacji SL-20 zaś w jeszcze jednej siadł potencjometr reszta bez szwanku przeżyła 2 lata pracy po 2 zmiany czyli ok 16h pracy na dzień i tak świątek piątek prócz niedziel.

    Ogólnie chodzi o to że nie ma sensu bawić się w konstruowaniu czegoś co cenowo będzie w sumie na równi ze sprzętem gotowym a do tego nie przewyższy tego sprzętu gotowego ani funkcjonalnością ani jakością.jedynym plusem wykonania czegoś takiego jest jakaś tam satysfakcja że zrobiło się samemu coś co działa - więcej plusów nie wiedzę.
  • #19
    Madman07
    Level 19  
    telemah wrote:
    Daniel1984 wrote:
    Może i stacja drogo wyszła w porównaniu do gotowych - sklepowych modeli, ale przynajmniej nie pisze na niej "made in China", no i pozostaje satysfakcja wykonania czegoś co służy w warsztacie.


    Na Solomonach nie ma napisu "Made in china" za to jest "Made in Taiwan" tak czy inaczej Solomon robi całkiem dobrej jakości sprzęt , mam właśnie stację SL20 oraz 2 proste sieciówki o mocy 40W i wszystko działa do dzisiaj
    stacje mam niemal 3 lata a te lutownice sieciowe mam ok 2 lat. Jeszcze nie tak dawno pracowałem w firmie gdzie było 14 stacji lutowniczych 10szt SL20
    oraz 4 szt SL30 w ciągu ok 2 lat zepsuła się jedna ze stacji SL-20 zaś w jeszcze jednej siadł potencjometr reszta bez szwanku przeżyła 2 lata pracy po 2 zmiany czyli ok 16h pracy na dzień i tak świątek piątek prócz niedziel.

    Ogólnie chodzi o to że nie ma sensu bawić się w konstruowaniu czegoś co cenowo będzie w sumie na równi ze sprzętem gotowym a do tego nie przewyższy tego sprzętu gotowego ani funkcjonalnością ani jakością.jedynym plusem wykonania czegoś takiego jest jakaś tam satysfakcja że zrobiło się samemu coś co działa - więcej plusów nie wiedzę.


    Przecież nie powiedziałem, że to ma być coś taniego. Robiłem to przedewszystkim dla satysfakcji, nie dla zaoszczędzenia kasy. Oczwywiście, że można kupić gotowe, ale ja chciałem zrobić sam.

    larry98 wrote:
    a czy dla większego bezpieczeństwa nie należyłoby zastosować wyłącznika dwubiegunowego? rozumiem, że jest on po stronie uzwojenia pierwotnego transformatora?


    Można by, a nawet wskazane to by było, skoro trzymam coś w łapie, co ma prąd. Jednak zamiast ciągnąc dodatkowych kabli wolałem dac uziemienie - kolba również jest uziemiona.


    P.S. Foty dam, jak będę w domu.
  • #20
    larry98
    Level 15  
    Jest jeszcze kwestia tego co to za sprzęt, lutownica na upartego nie jest urządzeniem, które musi być dobrej klasy bo wystarczy żeby nagrzewała się w określonym przedziale temperatury, co innego np gdybyś chciał sam zrobić miernik, który jest urządzeniem od którego wymagane jest więcej aniżeli od prostej lutownicy, wtedy trzeba bardziej przemyślec czy warto kupić czy zrobić.
  • #21
    Madman07
    Level 19  
    A więc płytki :-)

    Na początek kilka fot odnośnie robienia płytek, jako że nie robiłem ich z użyciem papieru, lecz folii. Pierw wycinam kawałki i czyszczę laminat - chyba logiczne ;p

    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

    Potem idealnie przykładam do płytki i obklejam płytkę zwykłą taśmą przeźroczystą.

    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

    Potem owijam całość papierem, kładę na blat i jeżdżę po tym żelazkiem. Ostatnio odkryłem, że w przeciwieństwie do papieru, folie trzeba grzać porządnie, nawet, gdy taśma zaczyna się rozpuszczać. Zazwyczaj przygotowuję sobie 2 kopie ponieważ nie mam bezpośredniego dostępu do drukarki, a osoba drukując chyba jedzie na ekonomicznym profilu (więc muszę poprawiać płytki markerem - nie mam pisaka). Tak wygląda płytka po pierwszym wygrzaniu. Łatwo jest sprawdzić, czy toner przeszedł - nożykiem wystarczy naciąć taśmę z boku i obejrzeć płytkę. Jak ok to zrywamy, jak nie - jeszcze grzejemy.

    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

    Tak wygląda płytka po ściągnięciu folii.

    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

    Potem płytka idzie do trawiarki (nie daję foty, bo trawiarka mi rdzewieje xD ). Po trawieniu usuwam toner papierem ściernym wodnym - aceton tego nie łapie.

    Płytki wiercę mini szlifierką na zasilacz, wiertłem 1mm (nie mam specjalnej końcówki do łapania, więc mi lata trochę). Po zrobieniu otworków jeszcze szlifuję płytkę papierem ściernym wodnym, żeby usunąć zadziory przy otworkach. jeżeli z boku zostało trochę miedzi (np. został klej z taśmy) to usuwam go w/w wiertarką z okrągłym pilniczkiem. Tak to wygląda po skończeniu:

    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

    Potem zaczynam malować płytki farbą En-Solder. Można ją znaleźć na Allegro.pl a samego usera na elektrodzie :-) Używałem już czerwonej i zielonej - czerwona ładniejsza i chyba lepiej się po niej lutuje. Dobrze jest malować pędzelkiem, który nie zostawia włosków (nylonowy) na jakiejś kartce papieru.

    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

    Po pomalowaniu:

    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

    Sprzedawca tej farby zaleca w instrukcji wygrzewać płytki na żelazku bądź w piekarniku. Ja zrobiłem to opalarką na drugim biegu około 5-10 minut z 2-3 przerwami.

    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

    potem przychodzi etap odsłaniania pół lutowniczych. Zalecane jest zrobienie tego ostrym narzędziem, chociaż ja robię to mini szlifierką, Ostrze - dowolne, chociaż z ostrym łepkiem jest ok (jest jeszcze druga metoda odsłaniania pół lutowniczych, ale tylko dla tych, co robią płytki papierem).

    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

    Niestety wygląda na to, że najlepiej wiercić otworki po pomalowaniu - farba się przebija na druga stronę, a przyklejenie do kartki nie wchodzi w grę (jedną tak spróbowałem, i zaczęły mi napisy schodzić :D ).

    Stacja lutownicza ARTKELE by Madman07

    Cyna czasami łapie się farby, ale sama farba ani myśli schodzić. Ogólnie to lutowanie na takich płytkach to sama przyjemność, nawet, jak są elementy z odzysku :D Jakieś pytania, to pisać :D
  • #22
    BartekWB
    Level 27  
    Interesuje mnie dlaczego wygrałeś folię a nie papier? Podoba mi się dokumentacja tworzenia płytek, zapewne większa jest satysfakcja z lutowania swoja stacją.
  • #23
    ciapciok
    Level 20  
    Quote:
    (jest jeszcze druga metoda odsłaniania pół lutowniczych, ale tylko dla tych, co robią płytki papierem).


    Może opisać ? Ja robię płytki papierem i przymierzam się do soldermaski.

    Pozdrawiam
  • #24
    Madman07
    Level 19  
    BartekWB wrote:
    Interesuje mnie dlaczego wygrałeś folię a nie papier? Podoba mi się dokumentacja tworzenia płytek, zapewne większa jest satysfakcja z lutowania swoja stacją.


    Bo nie mam dostępu do papieru, a na foli drukowanie mam za darmo.


    ciapciok wrote:
    Quote:
    (jest jeszcze druga metoda odsłaniania pół lutowniczych, ale tylko dla tych, co robią płytki papierem).


    Może opisać ? Ja robię płytki papierem i przymierzam się do soldermaski.

    Pozdrawiam


    http://www.wagmont.pl/SOLDER_MASK/INST_En_Solder.pdf
    Wszystko jest tutaj ładnie opisane.
  • #25
    Snake71
    Level 12  
    Witam,
    Kolego czy mógł byś przesłać mi schemacik tej stacji bo on chyba jest z Elektroniki Praktycznej z tego co pamiętam? 2 lata temu zabrałem się za jej zrobienie, lecz nie dostałem w paczce paru elementów (sprzedaż wysyłkowa) a schemacik mi gdzieś znikł:( Teraz mam możliwość dokupić te części i cieszyć się lutownicą smd:) Mój mail: palziu(małpa)gmail.com

    Pozdrawiam.
  • #26
    User removed account
    User removed account  
  • #27
    Madman07
    Level 19  
    Tak, projekt jest z Praktycznego Elektronika. Daję cały numer na zewnętrznym serwerze, bo na elce byłaby duża prowizja. Nie wycinałem tylko tego arta, bo być może komuś przyda się cały numer (dokładnie to PE

    http://www.speedyshare.com/872280628.html
  • #28
    bat0191
    Level 10  
    Mam pytanie.
    Czy ktoś mi może wyjaśnić jak podłącza się w tym układzie mase?
    Czy to się podłącza pod środek transformatora, czy pod przewód PE?
    Czy z transformatora na mostek daje się 24 czy 12?
  • #29
    MytnikO
    Level 13  
    Ma ktoś działający link do tego artykułu ??