Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ładowanie akumulatora, kilka pytan do schematu

07 Wrz 2008 17:16 1931 3
  • Poziom 23  
    witam wszystkich
    znalazłem w sieci schemat prostej ładowarki do akumulatora
    chcę go poskładać i podłączyć do swojego motoroweru (romet-komar)
    ale zanim zacznę kompletować części mam parę pytań
    1 Jaki dać opornik zamiast P1 (ponieważ i tak nie będę go używał bo układ będzie schowany w obudowie)
    2 wyczytałem że gdy światła mam wyłączone to potencjometrem P2 muszę zmniejszyć prąd ładowania więc jaki dać oporniki zamiast P2 jaki gdy światła są włączone a jaki gdy wyłączone
    3 jaką wartość może mieć R1
    4 jaki dać T2
    5 jaki dać T1

    ładowanie akumulatora, kilka pytan do schematu
    schemat ładowarki
  • Poziom 27  
    to to w ogóle działa :o będziesz miał potwornie niestałe napięcie - mocno uzależnione od temperatury i prądu tranzystora T1.

    ad1. wstaw na początek jakikolwiek potencjometr, ustaw, potem wymontuj, zmierz ustawienie i wstaw rezystor. Albo też zostaw jakiś potencjometr, te 50gr Cię nie zbawi.

    ad2. nie bardzo zrozumiałem o co chodzi, więc tutaj nie pomogę.

    ad3. proporcjonalną do P1 - trochę dziwnie jest z tym T1, więc możesz uznać, że na nim musi się odłożyć ~0.6V (R1 i P1 tworzą dzielnik napięcia).

    ad4. nie bardzo wiem jakie zastosowanie on ma - zabezpiecza przed rozładowaniem akumulatora, kiedy zasilanie jest odłączone? W każdym razie musi być przystosowany do takiego prądu, jakim będziesz ładował.

    ad5. odpowiednio mocny NPN, koniecznie chłodzony (osobiście użyłbym PNP). BD911 może.
  • Poziom 23  
    OldSkull napisał:
    to to w ogóle działa :o będziesz miał potwornie niestałe napięcie - mocno uzależnione od temperatury i prądu tranzystora T1.

    ad1. wstaw na początek jakikolwiek potencjometr, ustaw, potem wymontuj, zmierz ustawienie i wstaw rezystor. Albo też zostaw jakiś potencjometr, te 50gr Cię nie zbawi.

    ad2. nie bardzo zrozumiałem o co chodzi, więc tutaj nie pomogę.

    ad3. proporcjonalną do P1 - trochę dziwnie jest z tym T1, więc możesz uznać, że na nim musi się odłożyć ~0.6V (R1 i P1 tworzą dzielnik napięcia).

    ad4. nie bardzo wiem jakie zastosowanie on ma - zabezpiecza przed rozładowaniem akumulatora, kiedy zasilanie jest odłączone? W każdym razie musi być przystosowany do takiego prądu, jakim będziesz ładował.

    ad5. odpowiednio mocny NPN, koniecznie chłodzony (osobiście użyłbym PNP). BD911 może.



    co do tego zmieniającego się napięcia to nie wiem jak zrobić żeby było ok jeśli masz jakiś schemat innego układu do ładowania akumulatora w motorze to prosze o zamieszczenie

    ad1 potencjometr musze zastąpić rezystorem ponieważ układ będzie w takim miejscu że regulacja nie będzie możliwa
    ad2 wyczytałem że jak mam wyłączone światła to muszę potencjometrem zmniejszyć wartość prądu ładowania a jak włącze światła to zwiększyć dlatego podepne pod włącznik świateł rezystory zamiast P2 i jak będe włączał/wyłączał światła to automatycznie zmieni mi sie wartość opornika i prąd będzie odpowiedni
    ad3 no właśnie tylko nie wiem jaką
    ad4 i tu też nie wiem jakim prądem to będzie ładowane dlatego prosze o jakieś konkrety
    ad5 a 2n3055 sie nada?
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    ad4 i 5
    ten co ja podałem pasuje i jako T1 i jako T2 (to 8A bodajże). 2n3055 też się powienin nadać.

    co do innego układu z tranzystorem wykoanwczym, idea jest mniej więcej taka jak to co zaznaczone na niebiesko tutaj:
    https://obrazki.elektroda.pl/93_1209498054.gif
    (tylko rezystor dać większy, np 5 omowy 0.25W)