Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka 2 tłokowa , nie mam pojęcia z czego , zdjęcia

LUKASZDRAKE 08 Wrz 2008 16:59 32401 16
  • Witam , odremontowałem stary kompresor , zbiornik z oryginalnego kompresora , silnik 3 kw ( za duży, ale nie martwię się tym nie mam innego)
    i sprężarka którą znalazłem na regale w garażu , jej stan określam na bardzo dobry . Mam pytanie odnośnie sprężarki , jest to dwutłokowa sprężarka , niema na niej tabliczki znamionowej dosłownie nic z czego można by si dowiedzieć od czego ona jest. Pytałem się tu i tam i powiedziano mi ze to sprężarka z <agregatu chłodniczego ???> nie mam pojęcia jakiego :cry: , w każdym razie muszę dobrać optymalne obroty , mam znajomego tokarza wiec z tym nie ma problemu , aktualne obroty sprężarki to ok 700 obr/min jeżeli ktoś rozpozna sprężarkę to proszę o odpowiedz w rodzaju podania oryginalnej nazwy urządzenia , bo już tłum ludzi mi mówił : "a daj te 1200 albo nawet 1400 obr / min i będzie dobrze"

    Proszę o nieprzyczepianie się z tekstami typu : a co to ma wspólnego z elektroniką , elektryką " , jestem w klasie maturalnej profil technik elektryk a nie mechanik , instalacje potrafię zrobić sam ale nie znam sie na starych sprzętach ,

    aha na zdjęciach sprężarka ma założony filtr paliwa z c 360 i niepodłączony reduktor ciśnienia , ale aktualnie filtr jest z malucha i reduktor tez już zamontowany , bije do 8 bar bezproblemowo

    Tutaj zdjęcia kompresora

    Temat powinien polecieć w kosz, za tą piękną ortografię regulamin p.15
    I proszę poprawnie zamieścić zdjęcia regulamin p.2c https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1338607.html
    Jeżeli autor nie potrafi ortografi proszę pisać posty ze słowniczkiem ortograficznym lub użyć przycisku pisownia.
    Jeżeli autor nie poprawi błędów i zdjęć temat wyląduje w koszu.
    [DJpopak;)]

    Fajne! Ranking DIY
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
    O autorze
    LUKASZDRAKE
    Poziom 10  
    Offline 
    LUKASZDRAKE napisał 5 postów o ocenie 4, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście STOLICA. Jest z nami od 2008 roku.
  • #2
    Marek1988
    Poziom 12  
    posiadam identyczna sprężarkę ale nie wiem nic więcej na jej temat,u mnie ona również posiada podobną przekładnie,także obroty są zbliżone,radze nie zapomnieć o uzupełnianiu oleju.
  • #3
    Moulder
    Poziom 23  
    Marek1988 napisał:
    posiadam identyczna sprężarkę ale nie wiem nic więcej na jej temat,u mnie ona również posiada podobną przekładnie,także obroty są zbliżone,radze nie zapomnieć o uzupełnianiu oleju.


    A po co, uzupełniać olej, w sprawnej sprężarce nie ma takiej potrzeby. Gdzie podziewa Ci się olej ?

    Jest to faktycznie sprężarka chłodnicza, typu SAF 23A, nowszy typ (tzn tłoki o mniejszej średnicy - mniejsza wydajność, niższa głowica). Obecnie wycofywana z użytku (nie współpracuje z R134a).
    Takie sprężarki śmiało pracują przy 1440rpm (pompując powietrze), łączone za pomocą sprzęgła bezpośrednio z wałem silnika. I można to przyjąć za górną granicę dla tych sprężarek. Przydał by się jakiś wentylator, na kole pasowym sprężarki i osłona oczywiście.

    Należy również przerobić odpowietrzenie skrzyni korbowej, w obecnym stanie olej przedostaje się do zbiornika i prawdopodobnie dlatego koledze Marek1988 go ubywa.
  • #4
    LUKASZDRAKE
    Poziom 10  
    Faktycznie przydałby się wentylator a osłonę wykonam dopiero jak założę odpowiednie koła pasowe , tylko ustawie obroty 1:1 i będzie ok(tak myślę):D , dziękuję za odpowiedź , Pozdrawiam

    Jak wyżej.
    [DJpopak;)]
  • #5
    LUKASZDRAKE
    Poziom 10  
    I tak zleciało ponad pół roku ,sprężarka chodziła przez ten czas na wolnych obrotach(700 obr/min) , ale ostatnio znalazłem czas na jej skończenie , zaniosłem koło do tokarza , i ustawiłem obroty 1,1 :1 . Obroty na sprężarce to ok 1700 obr/min . Silnik daje rade. Nie wiem jaka jest wydajność powietrza ale przy włączonym pistolecie do pompowania kół jeszcze dobija i to szybko. Zamontowałem wiatrak na kole pasowym sprężarki , obróciłem silnik i sprężarkę o 180 stopni tak , aby wiatrak dmuchał bezpośrednio na chłodnicę powietrza. Obudowa z grubej blachy w razie oderwania pióra od wiatraka- nie przewiduję takiej możliwości ale różne rzeczy sie dzieją.Wyłącznik ciśnieniowy jest 3 fazowy, ale u mnie steruje stycznikiem. Całość waży swoje , ale nie przejmuję się tym , nie będę jej ciągał za sobą w każde miejsce , gdyż będzie stać w warsztacie , a planuje już instalacje pneumatyczną z rur ocynkowanych , podłącze ją w drugie wejście trójnika obok reduktora . Muszę tylko kupić 2 paski klinowe , bo założyłem 1 ale szybko się wyciągnął. I to tyle. Koszty jakie poniosłem

    zbiornik ze złomu- na wymianę nie pamiętam ile ważył
    reduktor z odolejaczem - ok 100 zł
    filtr powietrza z malucha - ok 10żł
    kształtki ocynkowane- ok 10 zł
    farby zamykają sie w granicy 20 zł i tak jeszcze zostało trochę
    2 paski klinowe -liczę ze będą kosztować w granicy do 50 zł

    resztę , czyli silnik, sprężarkę ,blachy na osłony ,przewód,wtyczkę 400V,wyłącznik -miałem
    Cały koszt ok 200 zł , wiem za tą cenę można trochę dołożyć i mieć oryginał ze sklepu , ale nie żałuję włożonej pracy i środków.Wiem że nie jest to jakaś kosmiczna konstrukcja, ale trochę trzeba się było nakombinować ze złożeniem tego. Dodatkowo mam propozycję zamienienia sprężarki hs-11 która mi została(widocznej na zdjęciu przed remontem ) na zbiornik LPG 60 l , 30 bar , mógłbym podłączyć go jako dodatkowy. Inne dane mojego kompresora - wyprodukowany przez ZUP Łambinowice, pojemność 58 l , ciśnienie obliczeniowe 8 atm, może komuś się przyda.

    Jedno zdjęcie w stanie przed odnowieniem.
    jednak zdjęcia wrzucę za kilka minut bo net zamula niemiłosiernie..

    Dodano po 5 [godziny] 31 [minuty]:

    Sprężarka 2 tłokowa , nie mam pojęcia z czego , zdjęcia Sprężarka 2 tłokowa , nie mam pojęcia z czego , zdjęcia Sprężarka 2 tłokowa , nie mam pojęcia z czego , zdjęcia Sprężarka 2 tłokowa , nie mam pojęcia z czego , zdjęcia
    a taką ją znalazłem na złomie

    Sprężarka 2 tłokowa , nie mam pojęcia z czego , zdjęcia

    Jak wyżej.
    Nie pisze się post pod postem. Proszę poprawić.
    [DJpopak;)]
  • #6
    parnaczek
    Poziom 11  
    Instalacje zrób lepiej z rur PE (niebieskie do wody) spokojnie wytrzymują ciśnienie a koszt nieporównywalnie mniejszy. Dodatkowo mniej roboty z taką instalacją.
  • #7
    damian7911
    Poziom 1  
    O co chodzi z tym, że trzeba przerobić odpowietrzenie skrzyni korbowej? Mam taki sam kompresor, też nie mam zielonego pojęcia o nim ale jeszcze nie jest zamontowany. Pozdrawiam.
  • #8
    pio_len
    Poziom 13  
    Witam serdecznie . Mam sprężarkę taką jak na zdjęciu i mam pytanie czy są dostępne jakieś części zamienne do takiej sprężarki (tłoki pierścienie ) .Mam kompresor zbudowany na takiej sprężarce ale bierze olej i chciałbym ją wyremontować . Doradźcie
    czy jest sens remontować taki kompresor czy lepiej kupić nowy . Jeśli dało by rade go wyremontować to podłączyłbym dwie takie pod jeden zbiornik .
  • #9
    niutat
    Poziom 36  
    Przerabiałem kiedyś głowicę podobnej sprężarki na zawory od Stara, co do pierścieni to trzeba by było zmierzyć średnicę cylindra i ewentualnie do niej szukać pierścieni (kanałki w tłokach można ew. poszerzyć). Takie sprężarki pracowały w starych urządzeniach chłodniczych.
  • #10
    pio_len
    Poziom 13  
    A jak wygląda trwałość takiej sprawdzarki progów praktycznie niema ale są ryski pionowe
    na cylindrze czy mogą być spowodowane .
  • #11
    niutat
    Poziom 36  
    Sprężarka z którą miałem do czynienia pracowała kilka lat w układzie chłodzenia lady sklepowej więc przebieg miała godny pozazdroszczenia. Fakt, olej trochę już pompowała ale tak czy inaczej sprzęt nie do zajechania. Z tego co pamiętam to pracowała jednak na dość niskich obrotach. Rysy mogły być spowodowane brakiem oleju, pęknięciem pierścieni lub jakimś obcym ciałem w cylindrze (np. kawałkami popękanych starych zaworów).
  • #12
    pio_len
    Poziom 13  
    Gdzieś na forum wyczytałem że sprężarki od chłodziarek nie maja pierścieni zgarniających i jest normalna sprawa że biorą olej czy to prawda bo jakoś nie chce mi się wierzyć .
  • #13
    niutat
    Poziom 36  
    Te nowe agregaty mogą nie mieć ale może poczekajmy aż ktoś z chłodnictwa się wypowie. Ta stara raczej ma ale nie jestem pewien.
  • #14
    mariuniuniu
    Poziom 2  
    Witam

    Jaka moc silnika i obroty muszą być do tej sprężarki saf 23 mam zamiar zrobić sobie
    kompresor

    Pozdrawiam
    Mariusz
  • #15
    virtual_t
    Poziom 10  
    Jak napisane wyżej, 1400 obr/min, u mnie pracuje z silnikiem o takich obrotach z przełożeniem 1:1, spisuje się bardzo dobrze, tylko ją ostatnio rozebrałem, aby zaślepić kanał łączący skrzynię korbową z kolektorem ssącym. U mnie silnik 0,75 kW spokojnie daje radę, zbiornik 80 l. Ciśnienie na wyłączniku wył 6 atm, zał około 4, do drobnych prac lakierniczych wystarczająca.

    Mam dylemat i zarazem pytanie do fachowców, otóż w obecnym rozwiązaniu olej jest zasysany przez mały otwór łączący skrzynię korbową z kolektorem ssącym. Tym sposobem mgła olejowa smaruje tłoki i zaworki "od góry". Czy po zaślepieniu tego otworu smarowanie tłoków będzie wystarczające, może ktoś się wypowiedzieć jak to się będzie miało do trwałości ?

    Gładź mam bardzo ładną, żadnych progów, czy rys, pierścienie też w porządku, więc nie wiem czy zostawić to minimalne plucie olejem, bo w tej chwili nie jest ono duże, mam podwójne filtrowanie powietrza na wyjściu z kompresora i powietrze jest czyste.
  • #16
    ja9
    Poziom 15  
    witam,
    tu :
    http://www.chlodnictwo.info.pl/index.php/foru...wa-i-dziaanie-sprarki-dawnicowej-saf.html#534
    jest opisana sprężarka SAF
    pierścieni na tłokach nie ma
    jednak w sprężarkach chłodniczych pierścienie występują dość powszechnie

    film ze sprężarką copeland - widać pierścienie na tłokach :
    http://www.chlodnictwo.info.pl/index.php/foru...dowa-pohermetycznej-sprarki-dwm-copeland.html

    pozdrawiam
  • #17
    knant
    Poziom 12  
    Witam
    Jeśli jeszcze ktoś tu zagląda to może będzie wiedział jaki powinien być kierunek obrotów tej sprężarki ,bo nie ma żadnych znaków a myślę że to nie jest obojętne ze względu na smarowanie .Może ktoś posiada DTR tej sprężarki byłaby bardzo pomocna
    Pozdrawiam