Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik z wkrętarki samochodowej. Co o nim myślicie

Mat_91 11 Wrz 2008 19:20 4570 23
  • #1 11 Wrz 2008 19:20
    Mat_91
    Poziom 25  

    Witam!

    Z kumplami planujemy zbudowac pojazd gąsienicowy na jeden projekt szkolny. Będzie trochę ważył więc silnik musi byc odpowiednio mocny. Ostatnio natknęliśmy się na "udarową wkrętarkę samochodową" do odkręcania kuł w samochodzie. Co myślicie o wykorzystaniu silnika z tej wkrętarki do napędu?? Moment obrotowy tego silnika to teoretycznie 260Nm (tak pisze na pudełku) więc mocy do uciągnięcia pojazdu raczej nie zabraknie chodź pewnie obroty będą bardzo niskie...

    EDIT: Zapomniałem dodac że cała wkrętarka jest zasilana z 12V (zapalniczka samochodowa lub bezpośrednio akumulator).

    0 23
  • #2 11 Wrz 2008 19:51
    OldSkull
    Poziom 27  

    obroty będą bardzo niskie przy takim momencie, a pobór prądu olbrzymi (praca w zakresie momentu zwarcia silnika). Dodatkowo potrzebujecie 2 takie silniki (lub 4), aby móc skręcać. Możecie się zastanowić nad wkrętarkami akumulatorowymi (ostatnio na allegro widziałem 5 sztuk po 25zł/szt, rzekomo 12Nm, czyli starczy).
    Oczywiście potrzebujecie również:
    -akumulator
    -odpowiedni sterownik (takie silniki ciągnął prąd jak nie wiem)

    0
  • #3 11 Wrz 2008 19:57
    Mat_91
    Poziom 25  

    Jeżeli chodzi o sam projekt i sterowniki tych silników to raczej nie będzie problemu. Do zwiększenia obrotów można wykorzystac odpowiednie przekładnie... Głównie chodzi mi o to czy biorąc pod uwagę moc tych silników nie będzie problemu z poborem prądu przy zastosowaniu odpowiednio pojemnych akumulatorów, tak aby wystarczyły na około 0.5-1h jazdy. Sam pojazd może ważyc nawet kilkanaście kg. Więc możliwe że silniki z wkrętarek akumulatorowych będą za słabe. Całośc jest dopiero w fazie projektu więc wszystko może się zmienic...

    0
  • #4 11 Wrz 2008 20:47
    OldSkull
    Poziom 27  

    przekładnie? wiesz, że one wyjdą dość drogo? Inna sprawa, że ten silnik ma już rpzekłądnie redukcyjną, teraz chcecie dodać przekładnię podwyższającą obroty?Silniki wkrętarkowe są niezłe - przenosząc napęd z wkrętarek przez małe kółko z wrąbkami osiągniecie wystarczajacą siłę. Możecie też użyć silników od wycieraczek (mają wbudowaną przekładnię). Zastanawialiście się już jak zamontujecie silniki?

    Co do sterowników silników: do ok. 6A to jest pikuś. Potem powolutku zaczynają się schody. Chyba, że zamierzacie uzyć przekaźników, ale w takim przypadku pojazd zbyt długo nie pojeździ, bo styki sie powypalają.

    0
  • #5 11 Wrz 2008 21:04
    Mat_91
    Poziom 25  

    W sumie to masz racje... ta druga przekładnia to nie najlepszy pomysł xD Co do silników od wycieraczek to nie wiesz może jaką one mają moc??

    0
  • #6 11 Wrz 2008 21:08
    Rinho
    Poziom 19  

    Silniki od zwykłej wkrętarki mieliśmy zamiar ustawić w jednej lini obok siebie i bezpośrednio do jej przekładni przymocować koło napędowe.

    Przy zastosowaniu tych mocniejszych z "wkrętarki samochodowej" mamy zamiar ustawić w lini pojazdu i zastosować do istniejącej przekładni dodatkową zmodyfikowaną od szlifierki kątowej tak aby zwiększyła obroty.

    To teraz jeszcze się zastanowimy nad silnikiem od wycieraczek...

    Jaki pobór prądu mogą mieć te silniki?

    0
  • #7 11 Wrz 2008 21:23
    Minner
    Poziom 19  

    trochę bez sensu kupować silnik z małymi obrotami i dużym momentem a potem dawać przekładnie zwiększającą obroty a zmniejszającą moment, gdzie pobór prądu nadal będzie bardzo duży. Co do silników z wycieraczek to z doświadczenia Ci powiem, że nie są za dobre. Teoretycznie to te silniki z tych wkrętarek Twoich 260Nm przy 12V powinny ciągnąć chyba ze 30-40A

    0
  • #8 11 Wrz 2008 21:32
    Mat_91
    Poziom 25  

    Już wyżej pisałem ze to nie najlepszy pomysł z ta przekładnia... Czemu nie są za dobre? jakieś konkrety? Szukałem teraz troche w necie i na forum i ogólnie ludzie polecaja te silniki (z reguły dośc mocne), chodź częściej wymieniane są silniki od wkrętarek.

    0
  • #9 11 Wrz 2008 21:35
    Minner
    Poziom 19  

    jak na swoje gabaryty i masę są stanowczo za słabe. Jedyny plus to chyba tylko cena (stare możesz dorwać już od 10zł/szt)

    0
  • #10 11 Wrz 2008 21:43
    Rinho
    Poziom 19  

    Czyli najlepszy będzie silnik z zwykłej wkrętarki akumulatorowej wraz z przekładnią?

    0
  • #11 11 Wrz 2008 21:49
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Po co wydziwiać z jakimiś wkrętarkami o gigantycznym momencie, które bez problemu rozniosą sterownik prądem, a konstrukcje momentem.

    Weźcie najzwyklejsze w świecie wkrętarki akumulatorowe, bez żadnego udaru (przecież to byłaby makabra!) już ze sterowaniem nimi będziecie mieli dość problemów.

    Silniki z przekładniami od wycieraczek się kompletnie nie nadają bo mają przekładnie samohamowne (ślimakowe).

    0
  • #12 15 Wrz 2008 18:38
    marcin253
    Poziom 15  

    Ja ostatnio kupiłem wkrętaki akumulatorowe po 11 zł/sztuka mają duża siłe i ciągną mało prądu. Jeśli nie zależy ci na prędkości to polecił bym silniki od podnośników szyb(przekładnia ślimakowa) Są to właściwie takie same silniki jak od wycieraczek. Mają one ogromy moment i mały pobór prądu Mój robot na takich jeździ 6km/h. Lecz jeśli zależy na szybkości to tylko od wkrętarek i poleciłbym jeszcze dodatkową przekładnię,, ewentualnie gotowe silniki dc z przekładnią

    0
  • #13 16 Wrz 2008 17:26
    Mat_91
    Poziom 25  

    Decyzja padła na silniki od wkrętarek gdyż trafiła sie okazja zdobycia tanio kilku sztuk :) Z przekładniami oczywiście.

    Co do wkrętarek za 11 zł to zbyt dużego momentu chyba one nie mają? Ilu kg potrafią uciągnąc??

    0
  • #14 16 Wrz 2008 17:31
    marcin253
    Poziom 15  

    to są wkrętaki akumulatorowe. Dużego momentu nie mają ale biorą mało prądu i w mojej konstrukcji są idealne

    Dodano po 55 [sekundy]:

    myśle że mają one moment około 5Nm

    0
  • #15 21 Wrz 2008 00:06
    Rinho
    Poziom 19  

    Dla naszych założeń są trochę za słabe... dlatego poszukujemy od trochę mocniejszych wkrętarek.

    0
  • #17 21 Wrz 2008 17:23
    Rinho
    Poziom 19  

    Coś koło 16Nm o napięciu nie większym niż 14,4V. Już mamy coś na oku.

    0
  • #18 21 Wrz 2008 17:30
    treker
    Poziom 25  

    Ja mam dwa silniki 25Nm 10-12V, jak coś to piszcie na PW

    1
  • #19 21 Wrz 2008 19:59
    OldSkull
    Poziom 27  

    ciągle ich nie sprzedałeś? :o to już chyba z 3 miesiące.

    @marcin253: a jakie wkrętarki? to są takie na 4 paluszki AA, co zwykle kosztują 20zł na allegro (rok temu jeszcze 25zł)?

    0
  • #20 21 Wrz 2008 20:02
    treker
    Poziom 25  

    OldSkull niestety nie, miałem już chyba z 5 kupców, ale jakoś nikt nie zdecydował się ostatecznie :-/

    0
  • #21 21 Wrz 2008 21:13
    marcin253
    Poziom 15  

    OldSkull napisał:
    ciągle ich nie sprzedałeś? :o to już chyba z 3 miesiące.

    @marcin253: a jakie wkrętarki? to są takie na 4 paluszki AA, co zwykle kosztują 20zł na allegro (rok temu jeszcze 25zł)?


    Wkrętaki są na 2,4V trochę mało ale były tanie , szybsze i od razu z nich można wymontować silnik z przekładnią. w niektórych przekładnia jest zintegrowana z całą obudową i trzeba ciąć

    Silnik z wkrętarki samochodowej. Co o nim myślicie

    0
  • #22 21 Wrz 2008 23:54
    OldSkull
    Poziom 27  

    Toya :o to juz bym chyba wolał dopłacić do tych za 20zł :/ Nic Toyi nie wytrzymało u mnie w domu dłuzej niż 15 minut używania.
    Koledzy kupili komplet takich za 25zł i zamontowali je bez rozmontowywania :] Wyglądało to okropnie, ale na dobrą sprawę wytrzymało by rzucanie o ścianę, tak to zrobili. O ile kogoś nie interesuje estetyka albo wilomiesięczna praca to można tak zrobić.

    0
  • #23 22 Wrz 2008 20:20
    Mat_91
    Poziom 25  

    treker 25Nm?? hmm.. silnik z przekładnią? Ile $$ sobie za nie liczysz??:)

    0