Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bariera optyczna (?) w warunkach dużego zapylenia

szczupx 11 Wrz 2008 23:08 3379 16
  • #1 11 Wrz 2008 23:08
    szczupx
    Poziom 19  

    Witam

    Koledzy, wspomóżcie ideą, bo nie mam dobrego pomysłu jak rozwiązać kwestię wykrywania:

    1) kiedy ciężarówka (wywrotka) zrzucająca ładunek ma podniesioną pakę. W trakcie rozładunku pojazd porusza się w przód i w tył - żeby ładunek spadał.
    Sytuację ilustruje rysunek:

    Bariera optyczna (?) w warunkach dużego zapylenia

    Na czerwono zaznaczyłem tor bariery optycznej, który chciałbym uzyskać.

    Niestety, "normalne" fotokomórki chyba sobie z tym nie poradzą - w tej hali panuje duże zapylenie, i odległość pomiędzy ścianami wynosi ~50 metrów. Oprócz problemu przejrzystości powietrza, dochodzi też osiadający na wszystkim pył, który na bank zasłoni soczewki.
    Myślałem nad czujnikiem ultradźwiękowym, ale nie spotkałem się z takim o zasięgu 50 metrów.

    2) obecność ciężarówki na hali.

    Tutaj dałbym fotocele w poprzek, (czyli zasięg to nie problem), ale pozostaje problem pyłu. Dodatkowo pojawia się problem fałszywego wykrywania - po hali czasem łażą ludzie, a muszę wykryć ciężarówkę.
    Pętla indukcyjna byłaby dobra, gdyby nie fakt, że podłoga jest zrobiona z krat i na dokładkę dookoła pełno silników dużej mocy i innych źródeł zakłóceń.

    Każdy pomysł się liczy :)

    Z góry dzięki za pomoc!

    0 16
  • #2 11 Wrz 2008 23:19
    *paweł*

    Specjalista Automatyk

    Zabezpieczyć na wypadek ludzi to chyba niewielki problem bo zazwyczaj wystarczy odpowiednia wysokość umieszczenia fotokomórki.Co do załatwienia problemu pyłu.Może zastosować jakieś przedmuchiwanie sprężonym powietrzem odbiornika i nadajnika bariery podczas zejścia z foto lub wykonać obudowy czujników z małymi otworami żeby się widziały i wprowadzić do nich wąż ze sprężonym powietrzem.Nadciśnienie wypchnie pył ze środka obudowy.
    Pozdrawiam

    0
  • #3 11 Wrz 2008 23:27
    szczupx
    Poziom 19  

    ano faktycznie, przeciętny TIR ma więcej niż 2metry wysokości.
    Z tym sprężonym powietrzem to niezła rzeźba by była :)

    Znalazłem cuś takiego jak bariery mikrofalowe. Najwięcej widzę w zastosowaniach SSWiN, ale przemysłowe też się pojawiają.
    Spotkał się ktoś z takim rozwiązaniem?

    0
  • Pomocny post
    #4 12 Wrz 2008 00:20
    qrdel
    Poziom 28  

    No właśnie miałem polecić, ale doczytałem że sam wpadłeś. Użyj możliwie dużej częstotliwości żeby w dużym stopniu zachowywała się jak światło. wtedy da się dokładnie ustawić kształt wiązki.
    Znajomy ostatnio robił czujniki na 79GHz 8-O, widzą powierzchnię dielektrycznego płynu w reaktorze.

    0
  • #5 12 Wrz 2008 09:24
    szczupx
    Poziom 19  

    Robił od zera, czy montował już gotowe?
    Jak na razie w wykonaniu przemysłowym znalazłem tylko "Vegabeam", pracujące w 10GHz

    0
  • #6 12 Wrz 2008 14:08
    qrdel
    Poziom 28  

    Robi od zera, no może gdzieś dorwał jakiś zintegrowany generator z lejkiem. Ma firmę w Kanadzie (1-osobową) i robi dziwne czujniki dla przemysłu. Nadajnik odbiornik i jakaś obróbka sygnału w obudowie o rozmiarach probówki, z gwintem, wkręcane w jakieś typowe gniazda w reaktorach chemicznych (ale to był wcześniejszy o jakieś 1.5 roku patent i tam były niższe częstotliwości).
    A te 79GHz to tego lata, ale tylko wysłuchałem wzmianki przez telefon.

    Jeśli chodzi o Twoje zastosowania to pewnie i 1 GHz by wystarczył, ale gdybyś miał do wyboru to ja bym wybrał wyższe (powiedzmy przedział 3-10). Poza testami w pracowni na studiach nie mam żadnych praktycznych doświadczeń, więc za bardzo się moimi opiniami nie przejmuj. A 79GHZ było raczej ciekawostką, a nie pożądanym rozwiązaniem.

    0
  • #7 12 Wrz 2008 21:04
    jatzek j
    Poziom 21  

    Siemanko .A może trochę w innym kierunku ? Kiedy ,, niebiescy '' [ stróże prawa ] chcą ,,na trasie zważyć'' pojazd to co robią ?Posiadają tzw maty , na które najeżdża pojazd .Dlaczego nie zastosować tej metody w tym przypadku .

    0
  • #8 13 Wrz 2008 09:27
    *paweł*

    Specjalista Automatyk

    Bo by raczej nie zdało egzaminu w ciężkich warunkach przemysłowych.Kolega pisał, że jest duże zapylenie więc wydaje mi się,że pochodzi z ładunku z tych ciężarówek.Raczej na drodze nikt nie zrzuca ładunku na maty a tutaj to nie wiadomo jak jest.
    Pozdrawiam

    0
  • #9 13 Wrz 2008 17:18
    nawor
    Poziom 10  

    A może lepiej jakiś czujnik ultradźwiękowy????niesą one tak wrażliwe na zabrudzenia jak czujnik foto. balluff ma spory wybur czujników ultradzwiękowych.

    pozdrawiam

    0
  • #10 14 Wrz 2008 23:34
    gregor50+
    Poziom 19  

    Może czujniki laserowe mają lepsze charakterystyki niż zwykłe optyczne.
    Ale musisz pamiętać o bezpieczeństwie dla oczu -czyli odpowiednie wysokości montażu oraz tablice ostrzegawcze.
    A samochód możesz zważyć na czujnikach tensometrycznych umieszczonych pod kratami.

    0
  • #11 15 Wrz 2008 19:44
    mija2
    Poziom 16  

    witam
    firma telco robi takie czujniki wraz z zasilaczem, nadajnik i odbiornik
    na zasilaczu ustawia sie zwłokę zadziałania i wartośc zasłonięcia foto po którym zadziała więc pył nie przeszkadza ,mątowałem coś takiego w zbiorniku z trociną i działa super

    0
  • #12 15 Wrz 2008 21:11
    e-czujniki.pl
    Poziom 11  

    Jeśli chodzi o czujniki podobne do tych o których mówi przedmówca to FS 88-R-PM / FE 88-R-RAT-PM (nadajnik/odbiornik). Posiadają funkcje uzależnień czasowych. Te które podałem działają na 65m i takie polecam zastosować w zapylonym środowisku przy ustawieniu czułości na max.

    karta katalogowa tych czujników http://www.sels.com.pl/pliki/pdf/FS_FE88RPRAT_pol.pdf

    Chcesz je kupić tanio - pytaj na moim serwisie. www.e-czujniki.pl

    ZASTRZEŻENIA: prędzej czy później warstwa osadzającego się pyłu na nadajniku i odbiorniku zakłóci działanie czujników - pytanie jak bardzo ten pył się osadza?

    Myślę, że w tym przypadku da się problem rozwiązać inaczej niż przez stosowanie barier optycznych. Często szuka się wypasionych urządzeń działających na granicach możliwości technologicznych, a spoglądając na problem świeżym okiem wiele problemów można rozwiązać z zupełnie inny, mniej skomplikowany sposób.

    Podaj mi proszę odległości pomiędzy ścianami bocznymi, oraz odpowiedz na pytanie: po co chcesz wykrywać podniesioną naczepę? Czyżby kierowcy chcieli wyjeżdżać z hali przy podniesionej naczepie niszcząc przy tym nisko zawieszone nadproże bramy? Czy może jest inny powód? Jeśli tak to jaki? Po co wykrywać samochód?

    0
  • #13 16 Wrz 2008 08:52
    jaruśjaruś
    Poziom 18  

    Witam. Jedyne rozwiązanie to czujniki laserowe firmy SICK. Stosowałem w podobnych warunkach czujniki serii W9L na dystansie ponad 60m. SICK jest w stanie wypożyczyć czujniki do prób. Proponuję zapytać również w TURCK-u. Mają b. ciekawe czujniki. Pozdrawiam

    0
  • #14 16 Wrz 2008 09:38
    qrdel
    Poziom 28  

    Zastanawiam się czy chmura mineralnego pyłu nie wprowadza _znacznie_ większego tłumienia niż powietrze.
    Przy rozważaniu ultradźwięków radziłbym testy w realnych warunkach i możliwość użycia większej mocy sygnału.

    0
  • #15 16 Wrz 2008 18:20
    daisan
    Poziom 12  

    Witam.

    Pętle indukcyjne działają również gdy leżą na kracie. Zależy tu głównie od gęstości tej kraty i wielkości samej pętli. Zamiast pętli można zastosować czujkę ultradźwiękową zwieszoną pionowo w dół. Te co stosowałem mają możliwość regulacji zasięgu więc można ją "nauczyć" wykrywać coś dużego. Takie czujki wykrywają w Łodzi tramwaje i zdają egzamin perfect.

    0
  • #16 20 Wrz 2008 20:49
    marcino2000
    Poziom 24  

    a moze by tak zrobić bariere z kilku czujników umieszczonych w poprzek na troche mniejszej wysokości, powinny wykryć i bude i kiper ciężarówki

    0
  • #17 28 Wrz 2008 11:34
    12robert12
    Poziom 28  

    Pracowałem we włókiennictwie gdzie było bardzo duże zapylenie przy przeróbce przędzy i trzeba było wykryć np. w silosie, że jest już maksymalna ilość materiału i sterownik ma przestać podawać materiał.
    Było to zrobione w ten sposób że czujnik optyczny był przedmuchiwany zaraz po zadziałaniu a na czasówce ustawiona zwłoka np. 2 sekundy. Czujnik wyzwalał czasówke, a czasówka wyzwalała po 2 sekundach ( jeżeli czujnik był cały czas wyzwolony) sterownik.

    Pozdrawiam.

    0