Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Klimatyzacja VW, zasada działania czujnika

bobik12 12 Wrz 2008 22:04 38177 22
  • #1 12 Wrz 2008 22:04
    bobik12
    Poziom 14  

    Potrzebuje porady jak działa czujnik czteropinowy w układzie klimatyzacji,czujnik zamontowany jest na rurce klimatyzacji wysokiego ciśnienia.Wszystkie cztery piny są rozwarte,z tego co wiem to dwa zwierają jeżeli jest odpowiednia ilośc czynnika w układzie ,a pozostałe dwa?

    1 22
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 12 Wrz 2008 22:23
    stomat
    Specjalista elektryk

    Te pierwsze dwa zwierają się tak jak napisałeś wtedy gdy jest odpowiednie ciśnienie (czyli własciwa ilość czynnika) w układzie i umożliwiają załączenie sprężarki. A drugie dwa zwierają się gdy ciśnienie w układzie jeszcze bardziej wzrośnie na skutek "intensywnej" pracy urządzenia. Zwierają się one po to żeby załączyć wentylator(y) chłodnicy na maksymalny bieg.

    2
  • #3 12 Wrz 2008 22:40
    bobik12
    Poziom 14  

    Wielkie dzięki za szybką odpowiedź ,czyli rozumiem ,że zasilanie sprężarki podłączam poprzez czujnik niskiego ciśnienia jako zabezpieczenie sprężarki przed uszkodzeniem z braku czynnika ,a wentylator pierwszy bieg bezpośrednio tak ,by działał bezpośrednio po załaczeniu klimatyzacji,a drugi bieg poprzez czujnik wysokiego ciśnienia i powinno działac i oczywiście zasilanie układu możliwe po załączeniu wentylatora nawiewu.Czy tak będzie dobrze?

    4
  • Pomocny post
    #4 12 Wrz 2008 22:44
    Radeon 24
    Poziom 24  

    Nazywa sie go presostatem, dopinajac wypowiedz na ostatni guzik :)

    3
  • Relpol
  • #5 12 Wrz 2008 22:53
    bobik12
    Poziom 14  

    Czyli powinno to zadziałac tak jak opisałem ,bo jutro chciałem to podłączyc,dzisiaj zakończyłem montaż,jeśli miałby ktoś jakieś wskazówki co do połączeń elektrycznych to będę wdzięczny za każdą podpowiedź.

    3
  • #6 12 Wrz 2008 22:56
    Adamo8
    Poziom 15  

    Nie całkiem tak. Czujnik wysokiego ciśnienia jest czujnikiem bezpieczeństwa i ma za zadanie wyłączyć sprzęgiełko klimy (czyli sprężarkę) zabezpieczjąc układ przed rozerwaniem. Obydwa czujnik (wysokiego i niskiego ciśniania)i są czujnikami zabezpieczającymi układ przed uruchomieniem poza granicznymi ciśnieniami. To tak w skrócie, bo prawidłowo działający układ nie powinien przekroczyć granicznych ciśnień w czasie pracy. W niektórych układach klimy (najczęściej z osobnym wentylatorem skraplacza) czujnik wysokiego ciśnienia wyłącza sprężarkę a wentylator włącza się cyklicznie w zależności od temperatury będącej wykładnikiem ciśnienia.

    2
  • #7 12 Wrz 2008 23:01
    bobik12
    Poziom 14  

    Czyli jak? czujnik wysokiego ciśnienia ma za zadanie rozłączyc sprężarkę?czy włączyc drugi bieg wentylatora?

    0
  • Pomocny post
    #8 12 Wrz 2008 23:04
    Adamo8
    Poziom 15  

    przy sprężarkach np Denso rozłącza sprężarkę bo nie ma ona wewnętrznej regulacji ciśnień. Wentylator na pierwszym biegu przy sprawnym układzie starcza.
    Sprężarki np Harisson mają wewnętrzną regulację ciśnienia i sprzęgiełko nie jest nigdy wyłączane.

    Przy podłączeniu do drugiego biegu wentylatora i np zanieczysczonym skraplaczu (np muchami) lub zatkanym/zaciętym zaworze rozprężnym sprężarka dobije do kilkudziesięciu barów i rozerwie układ. To jeden z pwod·ów dla kt·órych wyłączane jest sprzęgiełko sprężarki.

    2
  • #9 12 Wrz 2008 23:17
    bobik12
    Poziom 14  

    W moim układzie wszystkie styki presostatu są rozwarte bez czynnika,bo w tej chwili układ jest pusty,czyli myślę,że po nabiciu czynnika jedna para styków załączy,a druga po przekroczeniu ciśnienia co spowoduje załączenie drugiego biegu wentylatora,bo jeżeli miałoby rozłączac sprężarkę po przekroczeniu ciśnienia granicznego to powinny byc w tej chwili zwarte (tak myślę),a jakiego typu mam sprężarkę to wtej chwili nie jestem w stanie odpowiedziec.Cały układ pochodzi z seata Toledo z 96r Tdi ,ale bez wiązki elektrycznej ,dlatego chcę to sam podłączyc.

    2
  • #10 12 Wrz 2008 23:29
    Adamo8
    Poziom 15  

    Sprzęgiełko sprężarki powinno być włączane przez przekażnik. Podłączenie przekażnika aby wyłączał sprzęgiełko po zwarciu styków presostatu to nie problem.
    Co da podłączenie wentylatora na drugi bieg napisałem wyżej.
    W kimie manualnej po wciśnięciu włącznika klimy powinien włączyć się pierwszy bieg dmuchawy i wentylator chłodnicy oraz sprężarka. Ciśnienie niskie spada do ok 2 bar a wysokie powoli rośnie do około 10-20 bar. Wysokie dochodzi do wartości presostatu i sprężarka jest wyłączona a ciśnienie wysokie spada a niskie rośnie. Sprężarka włącza się ponownie i cykl zaczyna się od początku.
    Nie mając zabezpieczenia wysokiego ciśnienia przez wyłączenie sprężarki cienko to widzę.

    0
  • #11 12 Wrz 2008 23:44
    bobik12
    Poziom 14  

    rozumiem to ,ale w moim układzie jest tylko presostat i ma rozwarte wszystkie styki ,to jak mam zrobic ,żeby wyłączał mi sprężarkę jak osiągnie za duże ciśnienie.Może sprężarka ma zawór przeciążeniowy.Jest to możliwe?

    1
  • Pomocny post
    #12 12 Wrz 2008 23:56
    Adamo8
    Poziom 15  

    Po prostu zastosować przekażnik za stykami 87 i 87a. Styk 87 jest zwarty z 30 kiedy przekażnik jest zasilany a styk 87a jest zwarty z 30 przy braku zasilania przekażnika. Kiedy presostat będie miał otwarte styki to zasilanie sprężarki będzie przez styki 30 i 87a a kiedy styki presostatu zaskoczą to przekażnik rozłączy styki i połączenie zniknie a sprężarka wyłączy się.

    1
  • #13 13 Wrz 2008 00:02
    bobik12
    Poziom 14  

    Popróbuje jutro,zrobię tak jak mówisz ,a jeszcze jakie są ciśnienia graniczne presostatu?w razie czego jakby coś nie działało co bym mógł pomierzyc sobie.

    0
  • #14 13 Wrz 2008 00:15
    Adamo8
    Poziom 15  

    Bez podania ciśnienia presostatu się nie sprawdzi. Są dwa typy presostatów tzw normalnie otwarte i normalnie zamknięte w zależności od typu układu.
    Najczęściej regulacja ciśnienia jest przez włączanie i wyłączanie sprężarki (np Denso) lub sprężarka ma wenętrzną regulację ciśnienia mechaniczną (np Harisson) lub rzadziej spotykaną elektroniczną. Sprężarki z regulacją ciśnienia mają często zawór bezpieczeństwa wyrzucający czynnik do atmosfery przy nadmiernym wzroście ciśnienia (np.Harisson).
    Jeśli idzie o przekaźniki to lepiej zastosować je również przy włączaniu wentylatora nawiewu i wentylatora chłodnicy. Odciążymy włącznik klimy i unikniemy możliwych w pewnych przypadkach problemów np włączania klimy przxy włączeniu nawiewu lub załączeniu się wentylatora chłodnicy.

    0
  • Pomocny post
    #15 13 Wrz 2008 05:08
    Piotr Ziemowit
    Poziom 13  

    Witam.
    Kombinowałem troche przy klimach, więc podziele się tym co wiem.
    Wspomniany układ z seata toledo, ma czujnik ciśnenia, ktory posiada w sobie dwie pary styków. Jedne sterują załączaniem wentylatora skraplacza na maksymalnym biegu, po przekroczeniu cisnienia 1,6Mpa (16bar), druga para jest jednoczesnie czujnikiem zbyt małej ilości czynnika chłodniczego, oraz czujnikiem przekroczenia dopuszczalnego cisnienia w układzie, mozna by powiedzieć ze ma logike OFF-ON-OFF.
    Czujnik rozłącza kompresor gdy cienienie spadnie poniżej 0,2Mpa (2bar), oraz gdy zostanie przekroczone powyżej 3,2Mpa (32bar).

    Zamieszczam schemat którty troszkę przerobiłem. :-)
    Domyślam się że klima montowana jest do silnika diesla, w silnikach benzynowych (i chyba w dieslach też) klima jest sterowana przez komputer silnika, komp dostaje informacje o załączeniu klimy, czyli o zwiekszonym obciążeniu i dostosowuje obroty biegu jałowego i dawke wtrysku tak by pracująca klima nie dławiła silnika. W miom esperaku komp dodatkowo wyłącza kompresor przy maksymalnym obciążeniu silnika (np: wyprzedzanie) Nie wiem jaki kolega ma silnik wiec przedstawiam najprostrzy schemat nie ingerujący w kompa silnika.

    Tak jak koledzy wyżej wspomnieli, należałoby tak podłączyc przełącznik klimy, żeby załączał uklad dopiero po uruchonieniu choć pierwszego biegu nawiewu w kabine, zabezpiecza to przed oszranianiem parownika.

    Krótki opis schematu.
    Pk-1, przekażnik sterujący wentylatorem na skraplaczu-niski bieg.
    Pk-2, przekażnik sterujący wentylatorem na skraplaczu-maksymalny bieg.
    Pk-3, przekażnik sterujący sprzęgłem kompresora.
    V-7, silnik wentylatora z rezystorem na niski bieg.

    F-129, wspomniany czujnik cisnienia (a raczej dwa czujniki :-))
    styk P-1, zwarty w zakresie 0,2-3,2 Mpa
    styk P-2, załącza wentylator na maxa powyżej 1,6 Mpa
    **G-153, jest to czujnik temperatury skraplacza, rzadko występuje. Nie pozwala on na załączenie kompresora gdy temperatura skraplacza spadnie poniżej 3 stopni. Czujniki te są montowane chyba tylko w klimatronikach.

    Co do kompresora to pewny nie jestem, ale raczej powiniem miec zawór bezpieczeństwa, przy osiągnięciu ekstremalnego cisnienia wywala czynnik w atmosfere.

    Siemka !

    A tak na marginesie, czy ktoś się orientuje jak zmusić do pracy klimatronik golfa lub passata bez komputera benzynowego?

    2
  • #16 13 Wrz 2008 22:08
    bobik12
    Poziom 14  

    podłączyłem wg. tego schematu,symulacja przeprowadzona i działa,w poniedziałek jadę napełnic i zobaczymy.Powinno działac, tylko wątpliwości mam to tego czujnika wysokiego ciśnienia,bo tu zdania były podzielone.

    1
  • Pomocny post
    #17 13 Wrz 2008 22:29
    stomat
    Specjalista elektryk

    Zastanów się chwilę. Czy producent robiłby czujnik ze stykiem normalnie otwartym do WYŁĄCZANIA kompresora ? Chyba tylko po to żeby skomplikować i podrożyć układ poprzez konieczność montażu dodatkowego przekaźnika. Zatem kolega Piotr ma rację. Przyznam ze nie wiedziałem że ten styk ponownie się otwiera po zwiększeniu ciśnienia do wartości granicznej. Ale jest to logiczne.

    0
  • Pomocny post
    #18 13 Wrz 2008 23:15
    adam7009
    Poziom 38  

    popieram też wypowiedź kolegi Stomat,jeżeli styki są otwarte bez czynnika to logiczne.

    0
  • #19 13 Wrz 2008 23:24
    bobik12
    Poziom 14  

    Też tak myślałem ,ale nie byłem przekonany,dlatego pytałem dla pewności,bo spotkałem się z różnymi opiniami,ale logicznie powinno tak byc.

    1
  • #20 19 Wrz 2008 20:52
    nestorino
    Poziom 10  

    MAM PYTANIE CO OZNACZA BŁAD 18049 BŁEDNA PAMIEC KLIMATYZACIJ GDZIE SZUKAC USTERKI

    0
  • #21 10 Kwi 2009 17:39
    bogi007
    Poziom 9  

    stomat napisał:
    Te pierwsze dwa zwierają się tak jak napisałeś wtedy gdy jest odpowiednie ciśnienie (czyli własciwa ilość czynnika) w układzie i umożliwiają załączenie sprężarki. A drugie dwa zwierają się gdy ciśnienie w układzie jeszcze bardziej wzrośnie na skutek "intensywnej" pracy urządzenia. Zwierają się one po to żeby załączyć wentylator(y) chłodnicy na maksymalny bieg.


    na wtyczce sa numerki 1-4 rozumiem ze jesli chce sprawdzic chilowo czy dziala sprezarka to musze zewrzec numerki 1 i 2? czy jak to inaczej sprawdzic bez vaga?

    1
  • #22 14 Kwi 2009 20:09
    Łukasz168
    Poziom 1  

    mam pytanie odnośnie właśnie tego czujnika. czy jest możliwa jego wymiana bez ściągania i ponownego nabicia czynnika chłodzącego?? czy wykręcenie tego czujnika powoduje rozszczelnienie układu??

    1
  • #23 16 Kwi 2009 21:38
    mateusz 26
    Poziom 1  

    witam jeśli chodzi o wymiane tego czujnika wysokiego ćiśnienia np. w wv golf 1.6 to nie trzeba opróżniać układu .Był to wymieniane w automatycznej klimatyzacji

    3