Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czy można to zrobić za pomoca przekaźnika?

cheat 14 Sep 2008 13:39 5321 26
Relpol
  • #1
    cheat
    Level 11  
    Witam,

    Jestem tu nowy nie nawet nie za bardzo wiem czy w dobrym miejscu zadają to pytanie, więc jeśli nei to wybaczcie.


    Przechodząc do meritum, może ktoś toutaj będzie mi potrafił podpowiedziać jak rozwiązać pewien problem.

    Mam pewien pojazd napędzany akumulatorem 6V

    chciałem do niego dorobić zdalne sterowanie do jazdy przód-tył.

    mam układ wymontowany z pojazdu zdalnie sterowanego.

    W układzie tym po ustawienu przełącznika na pilocie do przodu na stykach wyjściowych pojawia się napięcie +6V, a po przełączeniu przełacznika w drugą stronę -6V

    Czy są takie przekaźniki że w zależności od przyłożonego napięcia + lub - do ich styków wejściowych, zwierają jedną lub drugą parę styków wyjściowych?

    Jeśli takie coś istniej to proszę o podanie jakchś namiarów, nazwy lub wskazówek gdzie tego szukać

    Pozdrawiam.
  • Relpol
  • #3
    cheat
    Level 11  
    a jak działa taki przekaźnik?

    Czy można to zrobić za pomoca przekaźnika?
  • #4
    hefid
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Przeniosłem z: Elementy Elektroniczne
  • Helpful post
    #5
    Lutek49
    Level 36  
    Przekaźnik na fotce to tzw. przekaźnik samochodowy zasilany napięciem 12V. Na rysunku na przekaźniku masz podany sposób działania. Do styków 85 i 86 doprowadzasz napięcie zasilające cewkę. Styk 30 jest stykiem głównym a 87a i 87 to styki robocze. Jeden z nich jest zawsze zwarty ze stykiem głównym. Bez zasilania są zwarte 30 i 87a a po podaniu napięcia na cewkę styki 30 i 87.
  • #6
    cheat
    Level 11  
    Czyli rozwiązanie z przekaźnikami 2 szt + diody wydaje sie najsensowniejsze.

    Dzięki za pomoc.
  • #7
    cheat
    Level 11  
    gdzie można kupić przekaźniki na 6 V.

    Tylko chyba będę musiał na jakiś duży prąd, bo autko jest na akumulator 6 V taki jak do motorowerów. Na aku jest bezpiecznik na 20 A.

    Myślałem o przekaźnikach samochodowych, no ale one mają zwykle 12 V...

    Czy można to zrobić za pomoca przekaźnika?
  • #8
    cheat
    Level 11  
    Ok kupiłem 2 przekaźniki samochodowe na 12V.

    Potrzebuję żeby załaczały się przy ok 6 V.

    Czy dobrze kombinuję że wystarczy odwinąć trochę zwojów...

    tylko ile??
  • #9
    niutat
    Level 36  
    Witam, najpierw sprawdź czy te przekaźniki nie zadziałają już przy 6V.

    Ps. do tego układu potrzebne są 2 przekaźniki dwutorowe albo 4 jednotorowe.
  • Helpful post
    #10
    Lutek49
    Level 36  
    Odwijając zwoje z cewek przekaźników zwiększysz wartość prądu płynącego przez uzwojenie (a co za tym idzie - wartość prądu pobieraną z akumulatora). Aby wszystko było zgodne ze "sztuką" uzwojenie powinno być przewinięte w taki sposób żeby zachowane były tzw. amperozwoje czyli iloczyn wartości prądu płynącego przez uzwojenie i ilości zwojów. Kolega NIUTAT podał już dobre rozwiązanie - być może przekaźniki zadziałają już przy napięciu 6V, jeśli nie to można odwijać zwoje ale nie proporcjonalnie (połowę) - wystarczy tak jak napisałeś odwinąć "trochę" i sprawdzać, czy już działa. Można również zmniejszyć siłę naciągu sprężyny.
  • #11
    staszeks
    Level 27  
    Mam małe pytanie:
    Czy cewka przekaźnika samochodowego nie będzie zbyt duzym obciążeniem układy sterującego?
  • #12
    cheat
    Level 11  
    Dzięki za szybkie odpowiedzi.

    Oczywiście najpierw sprawdzę czy przypadkiem nie załapują.

    ale mam pytanko o co chdzio z tym:

    NIUTAT wrote:

    Ps. do tego układu potrzebne są 2 przekaźniki dwutorowe albo 4 jednotorowe.


    ???
  • #13
    Lutek49
    Level 36  
    Każdy z dwóch przekaźników powinien mieć dwa styki zwierne (czyli dwutorowe) albo trzeba zastosować cztery przekaźniki posiadające po jednym styku zwiernym (jednotorowe). Przekaźnik samochodowy taki jak na fotce (tej wyżej - pierwszej) ma jeden styk przełączający.
  • #14
    cheat
    Level 11  
    aha rozumiem że chodzi o to że musi na raz zamykać 2 obwody.

    Ale ja spróbuję się wpiąć w inne miejsce w układzie. Tam gdzie wystarczy zamknąć jeden obwód. mam nadzieję, że znajdę takie miejsce:)

    ale najpierw muszę znaleźć schemat króry sobie kiedyś rozrysowałem i gdzies przepadł..
  • #15
    cheat
    Level 11  
    ok, już wiem ze dwoma tego nie zrbię. ale wydaje mi się że trzema powinno dać radę. tylko chciałem to sprawdzić

    może ktoś z was zna jakiś program w którym można zasymulować układzik lektryczny i zobaczyć jak on będzie działał?
  • Helpful post
    #17
    zetdeel
    Level 39  
    Moja propozycja sterowania silnikiem:
    Czy można to zrobić za pomoca przekaźnika?
    Napisz, czy ten silnik ma magnesy stałe czy osobne uzwojenie wzbudzenia (od tego zależy układ sterowania).
  • #18
    cheat
    Level 11  
    Ok, ale jak dobrze to analizuję to w takim układzie silnik będzie się stale kręcił, albo w lewo albo w prawo, nie będzie można uzyskać stanu zatrzymania silnika.
  • Helpful post
    #19
    Lutek49
    Level 36  
    Układ zaproponowany przez kolegę zetdeel jest super. Jeśli sterowanie odbywa się następująco: do przodu sygnał +6V, do tyłu sygnał -6V oraz to bardzo ważne manetka w pozycji neutralnej - brak sygnału to będzie on działał wyśmienicie. Bez podania sygnału silnik otrzymuje zasilanie "+" z obu stron.
  • #20
    cheat
    Level 11  
    no ja właśnie ma takie przekaźniki i układ mniej więcej taki rozrysowałem sobie na samym początku, ale odrzuciłem go bo nie wiedziałem że można zasilić silnik z obu stron + , myślałem że będzie jakieś zwarcie czy coś....
  • #21
    hindoos
    Level 28  
    Nie jednocześnie :P Tylko na zmianę :P Gdybyś jednocześnie dał + z obu to nic by się nie stało :)
  • #22
    niutat
    Level 36  
    W tym układzie silnik będzie miał dodatkowo hamulec :wink:
  • #23
    Xweldog
    Level 30  
    Pytanie brzmiało, czy to można zrobić na przekaźniku. Oczywiście, można. Ale, należy się liczyć, że cewki przekaźników - a zwłaszcza samochodowych, pobierają znacznie więcej prądu, niż potrzeba. Robione są tak dlatego, by pewnie trzymać styki w warunkach dużych przeciążeń, wibracji. To sterowanie - a zwłaszcza do autka, można zrobić na MOS-ach. Ich załączanie nie będzie pobierać praktycznie "nic".
  • #24
    cheat
    Level 11  
    Pomocy! :)

    odwinąłem już 400 zwojów i nadal nie załapuje na 6 V...

    sprawdzałem na zasilaczu 7V i na nim nie ma problemu.
  • #25
    Lutek49
    Level 36  
    W taki razie wydajność prądowa sygnałów sterujących jest za mała. Trzeba będzie dołożyć tranzystory i zasilać cewki przekaźników z tego samego źródła co silnik.
  • #26
    cheat
    Level 11  
    ok odwinąłem 600 i zaczęło łapać bezpośrednio z akumulatora 6V, niestety z układu sterującego dalej nie dział (wogóle ledwo co sie odchyla, a jest niby 5,9 V.
    Chyba faktycznie za mały prąd:(

    chyba powiem sobie pas:(

    jeszcze tylko pytanko, czy ten układ który zaproponował Xweldog na MOS-ach da radę wytrzymać prądy potrzebne do zasilania silnika.
    (na aku jest bezpiecznik 20 A)
  • #27
    Lutek49
    Level 36  
    To zależy od tego co jest napisane na przekaźniku - samochodowe mają od 20 do 30A (większe też są).
    Nie kasuję, chociaż pytałeś o co innego. Tranzystory można tak dobrać, że wytrzymają i większe prądy.