Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mikrokontroler AVR w hamowni silników rakietowych - dalej...

Mortan1 19 Paź 2008 15:14 7003 35
  • #31 19 Paź 2008 15:14
    qrdel
    Poziom 28  

    A co za dokładność da praca przy zmiennej masie?
    Bo jak dasz masę 100 razy większą od całej rakiety to pojawiają się straty energii na tarcie.
    I tylko wtedy właśnie pomiar przesunięcia w jakiś sposób odpowiada jakiejś (trudnej do opisania) statystyce liczonej z zależności siły od czasu.
    Bo w warunkach bez tarcia masa nabierze prędkości i po zakończeniu pracy silnika będzie się dalej poruszać.

    Nadal fizyka na bakier i brak zrozumienia co jest do zmierzenia.
    Wahadło balistyczne jest dobre do mierzenia prędkości pocisku w locie - obiektu o stałej masie, mierzona jest jedna prędkość, ze względu na powtarzalność produkcji bądź elaboracji nie jest problemem to, że zmierzenie prędkości na dziesiątym metrze uniemożliwia zmierzenie prędkości _tego_samego_ pocisku na metrze dwudziestym.
    Nawet tam mierzona jest zmiana pędu/energii poprzez obserwację wychylenia wahadła - a nie przesunięcie masy.

  • #32 19 Paź 2008 16:45
    Mortan1
    Poziom 14  

    Cytat:
    W pokazanym projekcie jest jeden problem.
    Wygląda to jak ten gość co to straszył kury wiezione ciężarówką, żeby machały skrzydłami, żeby samochód był lżejszy.

    Jeżeli struga gazów wylotowych będzie trafiać w płytę to nacisk rozpędzonych gazów będzie się odejmował od ciągu silnika.

    Minimalna modyfikacja to dźwignia (co mnie się tak dźwignie trzymają) pozioma (zawias w środku), jeden koniec oparty o klocek stojący na wadze a na drugim końcu silnik skierowany dyszą w dół. Ale wylot dyszy celuje w podłoże, a nie w wagę. Jeszcze na środku postawiłbym płytę zasłaniającą elektronikę i wagę przed bocznymi podmuchami gazów wylotowych (mocno korozyjne, temperatura zmienia parametry).

    Silnik postawiony jest na wegę odwrotnie, dyszą do góry. Wtedy mierzymy ciąg. Przykład, tutaj:
    Mikrokontroler AVR w hamowni silników rakietowych - dalej...

    Mikrokontroler AVR w hamowni silników rakietowych - dalej...


    Cytat:
    Co do przetwornika to polecałbym coś takiego jak MAX197.

    Z tego co widzę, był by on rozwiązaniem moich wszystkich problemów :) Tylko gdzie ja go mogę dostać? Po wpisaniu w google, widzę że są małe szanse. Byłbym wdzięczyn za linka do sklepu oferującego te przetworniki.

  • #33 19 Paź 2008 17:24
    qrdel
    Poziom 28  

    Sprawdziłem przed wysłaniem, jest W TME, no niestety ok.65zł. I koszty przesyłki.
    http://www.tme.eu/pl/katalog/artykuly.phtml?search=max197&idp=1#search%3Dmax197

    Hamownia super, jak silnikom nie przeszkadza położenie "upside down" to świetnie.
    Tylko chrońcie kabel w pobliżu wagi, bo mogą czasem jednak spadać kawałki żużlu czy innych gorących np. fragmentów silnika.

    Swoją drogą aż mnie skręca żeby się dowiedzieć co konkretnie tam hamujecie, jakie paliwo, konstrukcja silnika, dysze...
    Ale to raczej nie tu, podrzućcie ewentualnie namiar na jakąś stronę na temat.

  • #34 21 Paź 2008 23:32
    Mortan1
    Poziom 14  

    Widzę to tak:
    Mikroprocesor z rodziny AVR - 8bit, połączony magistralą I2C z przetwornikiem A/D 16 bit. Komunikacja przez zwykły interfejs szeregowy (RS232). Na płytce musi się jeszcze znaleźć wzmacniacz LM358, wzmacniający sygnały z mostka tensometrycznego - z tym mam największy problem, nie bardzo wiem jak to się łączy... przydał by się jakiś schemat

    Czy zwykły przeplot nadaje się do komunikacji na większe odległości bez zakłóceń niż 5m?

  • #35 22 Paź 2008 01:43
    qrdel
    Poziom 28  

    Co do tensometrów to dla dokładnych pomiarów łączy się je zwykle w mostki.
    Nie mam pewności ale chyba płytka z 6 kablami w pierwszym poście ma za zadanie łączyć wszystko w mostek.
    Do mostków opracowano podstawowy układ wzmacniający "wzmacniacz pomiarowy" (instrumentation amplifier) na trzech wzmacniaczach operacyjnych.
    Ma duże wzmocnienie, regulowane wartością jednego rezystora, mierzy tylko różnicę napięć (wysokie CMRR).
    Można składać z części ale BurrBrown robi gotowe w jednym scalaku (rozprowadza TexasInstruments).
    Dla pojedynczego napięcia zasilania np. http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ina122.pdf ,
    a dla dwóch napięć zasilania http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ina129.pdf .
    Dla ina122 wzmacnianie mostka jest pokazane na Fig. 5, a dla ina129 na Fig. 4.
    Oczywiście można układ złożyć z pojedynczych, raczej wyjdzie gorszy.

  • #36 07 Cze 2009 23:27
    Pajczi
    Poziom 14  

    Witam,
    Nie wiem czy temat nadal aktualny i jakie jest stadium zaawansowania ? (pytanie do autora :)) ale polecam do hamowni przetwornik 24bity AD7730 on jest stworzony do takich rzeczy (wagi itp). Znacznie łatwiej zastosować taką kostkę, która na aukcja kosztuje ok 30 zł niż bawić się ze wzmacniaczami które pewnie będą kosztować podobnie (seria INA Burn-Browna).Jedyny minus tego przetwornika to, że dla 3 dB pasma ma 48sps ale max 1,2ksps więc jest dość wolny ale myślę ze do hamowni i tak powinien wystarczyć. Oczywiście prędkości mogą być większe zależy to od wewnętrznych filtrów itp. Polecam temat hamowni na elektrodzie TUTAJ. Dla kolegi qrdel'a mam informację, że dziś są produkowane wagi używane w przemyśle lub laboratorium, które maja 1mln działek! a ten przetwornik, który tu podałem może mieć max 230k działek więc wymagania kolegi Mortan1 co do zakresu 100kg i rozdzielczości 60g nie są wcale jakieś absurdalne to tyle pozdrawiam .

  Szukaj w 5mln produktów