Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SL 348 XW, wymiana łożysk.

Aleksander_01 14 Wrz 2008 23:08 3269 5
  • #1 14 Wrz 2008 23:08
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Witam.
    Czy do wymiany łożysk w tej pralce trzeba wyjmować bęben na zewnątrz.

    0 5
  • #2 15 Wrz 2008 07:03
    nares
    Specjalista AGD

    Aleksander_01 napisał:

    Czy do wymiany łożysk w tej pralce trzeba wyjmować bęben na zewnątrz.

    Nie trzeba - tam jest krzyżak, którym (po odkręceniu) należy trochę pomanewrować, aby wyciągnąć go przez otwór z tyłu.

    0
  • #3 28 Sie 2012 23:11
    kst6
    Poziom 10  

    Zdjęcie koła pasowego, odkręcenie śrub krzyżaka i zdjęcie krzyżaka z ośki jest dość trudne szczególnie w starej pralce. Udało mi się to zrobić. Na powierzchni uszczelniacza oraz na powierzchni blachy bębna zewnętrznego zauważyłem pozostałość po jakimś dodatkowym środku uszczelniającym, koloru białego, wygląda na "zmurszały" i można to zeskrobać. Mam pytanie - co to jest ? Silikon czy coś innego ?
    Dodam, że w tej konkretnej pralce krzyżak był zdjęty tylko teraz ten jeden raz.
    Załączam dwa obrazki.
    SL 348 XW, wymiana łożysk. SL 348 XW, wymiana łożysk.

    1
  • #4 29 Sie 2012 01:12
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    kst6 napisał:
    zauważyłem pozostałość po jakimś dodatkowym środku uszczelniającym, koloru białego, wygląda na "zmurszały" i można to zeskrobać. Mam pytanie - co to jest ? Silikon czy coś innego ?

    To nie silikon lub jakieś inne uszczelnienie , to pozostałości po proszkach , płynach i innych uzdatniaczach kąpieli piorących . Przed montażem krzyżaka sprawdź stan powierzchni osadczych łożysk na wałku krzyżaka , nie może tam być żadnych wżerów i luzów pomiędzy wałkiem a wewnętrznymi bieżniami łożysk .

    1
  • #5 29 Sie 2012 08:28
    kst6
    Poziom 10  

    W przypadku jak na zdjęciach łożysko zewnętrzne jest w dość dobrym stanie, natomiast to wewnętrzne całkiem przerdzewiałe. Podobnie stan powierzchni osadczej zewnętrznego jest dobry, natomiast wewnętrznego z rdzawym nalotem. Jeśli delikatnie oczyszczę to miejsce to chyba powinno być OK ?
    Jeśli chodzi o biały nalot to w takim razie trzeba to oczyścić i uszczelniacz nasmarować smarem, jak piszą w innych postach na temat wymiany łożysk.
    Czy też powierzchnie blachy bębna zewnętrznego i uszczelniacza pokryć dodatkowo silikonem ?

    0
  • #6 30 Sie 2012 09:31
    kst6
    Poziom 10  

    Łożyska wymienione - pralka chodzi jak nówka !
    Aby zakończyć temat przedstawiam niżej krok po kroku instrukcję jak te łożyska wymienić:
    1) zdjąć tylną pokrywę
    2) zdjąć pasek
    3) odkręcić śrubę mocującą koło pasowe, gwint normalny prawy, odkręcamy w lewo - uwaga - łeb śruby jest bardzo niski, klucze mogą się ześlizgiwać, dlatego lepiej wziąć klucz hydrauliczny do rur i złapać za podkładkę pod śrubą - po jej poruszeniu śrubę można odkręcić nawet ręką
    4) ściągnąć koło pasowe - trzeba to robić ostrożnie - najpierw uderzyć młotkiem poprzez metalowy bolec w czoło ośki - przez to poruszy się nieco koło - a następnie dwoma śrubokrętami podważamy koło i je zdejmujemy z wielowypustu na ośce
    5) odkręcamy trzy śruby (gwint normalny prawy, odkręcamy w lewo ,klucz 13) mocujące krzyżak z obudową bębna - tylko jedna z nich jest w miarę dostępna po zdjęciu pokrywy górnej, ale i tak trudno ją ruszyć. Ponownie bierzemy klucz hydrauliczny i "szarpiemy" za blaszane ucha służące do blokowania bębna na czas transportu. Kiedy zaczną się lekko ruszać, bierzemy klucz i stukając w niego młotkiem uwalniamy śruby. Warto użyć WD40 czy coś podobnego. Śruby z ramion bocznych odkręcamy w ten sam sposób układając pralkę na bok - raz na prawy, raz na lewy. Wtedy bęben się przechyla i jest jako takie dojście do tych "cholernych" śrub.
    6) stawiamy pralkę na nogi i zdejmujemy krzyżak - najpierw trzeba wybić ośkę uderzając w śrubę wkręconą w ośkę do oporu lub użyć odpowiedni ściągacz. Drugą ręką (lub druga osoba) trzeba przytrzymać bęben, aby nie wypadł.
    7) wyciśnięcie starych łożysk i uszczelniacza: uszczelniacz można wyjąć śrubokrętem, łożyska wybijamy najpierw mniejsze poprzez bolec uderzając młotkiem, potem większe w ten sam sposób, uważając, aby równomiernie wychodziły i nie zakleszczyły się.Wałek jest stopniowany więc trzeba je wyciskać na stronę, z której są. Bardziej elegancki i bezpieczny sposób to wyciskanie na ręcznej prasie hydraulicznej, jeśli kto ma do takiej dostęp. Ja miałem...
    8) oczyszczamy gniazda łożysk i je smarujemy olejem maszynowym lub wazeliną, sprawdzamy stan powierzchni osadczych na wałku - powinny być bez wżerów, szczególnie w miejscu gdzie będzie uszczelniacz, wycieramy do sucha, smarujemy lekko olejem lub wazeliną (smarem)
    9) wciskamy nowe łożyska najlepiej na ręcznej prasce lub ostrożnie wbijamy młotkiem poprzez przekładkę drewnianą
    10) smarujemy uszczelniacz smarem lub wazeliną i wciskamy w gniazdo do oporu
    11) opcjonalnie można pokryć uszczelniacz silikonem hydraulicznym w szczelinie między nim a gniazdem oraz na zewnątrz jego otworu, pod dociśnięciu do blachy obudowy bębna będzie dodatkowym, elastycznym uszczelnieniem
    12) oczyścić drobnym papierem ściernym blachę bębna z resztek środków piorących, które widać jako biały zmurszały nalot na zdjęciu w poprzednim moim poście
    13) zakładamy krzyżak na ośkę - lewą ręką (lub druga osoba) podtrzymujemy bęben a prawą dociskamy krzyżak. Kiedy częściowo wejdzie uderzamy w spód od środka bębna ręką (żadnym młotkiem - nawet gumowym !!!) aby dobić ośkę do samego końca - widać to po pozycji wielowypustu - jak pojawi się rowek za nim to jest już prawie OK.
    Przy dobijaniu ręką bębna uderzać w sam środek, bo można wgiąć blachę spodu bębna !
    14) założyć koło pasowe uprzednio smarując wielowypust olejem, smarem lub wazeliną, tak, aby załapało wielowypust. Nie wbijać koła do końca lecz założyć podkładkę, wkręcić śrubę i dokręcić kluczem do oporu. Koło pasowe poprzez podkładkę i śrubę zostanie dociśnięte do łożyska, a ośka wyciągnięta do przodu tym samym dociskając uszczelniacz do blachy obudowy bębna.
    15) przykręcamy krzyżak śrubami do obudowy bębna pamiętając o podkładkach (uszach) do blokowania bębna na czas transportu
    16) sprawdzamy jak kręci się bęben, czy nie słychać jakiś tarć itp, jeśli wszystko OK to:
    17) zakładamy pasek i tylną obudowę
    18) uruchamiamy pralkę najlepiej najpierw na programie płuczącym z wirowaniem, jeśli wszystko OK, to:
    19) cieszymy się z dobrze wykonanej pracy i pierzemy aż miło posłuchać:)
    20) zaoszczędzone na serwisie pieniądze przeznaczamy na inne cele:)

    PS: jeśli coś przeoczyłem lub przekręciłem to proszę o skorygowanie.

    1